۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

نقش سایبردیپلماسی در ارتقاء بازدارندگی


  دولت‌ها همواره به دنبال تحقق بازدارندگیِ خود و بازداشتن سایر کشورها از اجرای نقشه‌هایشان درباره آن‌ها بوده‌اند. یکی از عرصه‌هایی که امروزه مفهوم بازدارندگی به آن تسری پیدا کرده، سایبردیپلماسی است.

اندیشکده راهبردی تبیین- بازدارندگی در مفهوم عام خود به معنای تأمین توانمندی‌های لازم در کشور بازدارنده به‌منظور متقاعد کردن طرف مقابل یا مجبور ساختن آن به چشم‌پوشی از رفتاری معین یا وادار کردن آن کشور به صرف‌نظر کردن از اهدافی است که تعقیب می‌کند.[۱] از سوی دیگر سایبردیپلماسی[۲]  به مفهوم اعمال دیپلماسی عمومی است که مخصوص ارتباط‌گیری با افکار عمومی است و در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.[۳] در این یادداشت پژوهشی تلاش می‌شود به بررسی ارتباط این دو مفهوم با یکدیگر و تأثیر متقابل آن بر روی هم پرداخته شود.

نقش سایبردیپلماسی در ارتقای سطح بازدارندگی کشورها

همان‌گونه که مردم در جوامع مختلف طی سالیان اخیر از رسانه‌های سنتی مانند نشریات به رسانه‌های دیجیتال و مجازی تغییر جهت داده‌اند، مفهوم بازدارندگی هم با تحول معنای عمیقی روبه‌رو شده است. اگر قبلاً بازدارندگی صرفاً در عرصه‌های نظامی‌امنیتی میان دولت‌ها دیده می‌شد، امروزه در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات و نقش رسانه‌های دیجیتال[۴] در اوقات فراغت شهروندان، بازدارندگی به این عرصه نیز ورود یافته است. با توجه به این تغییرات فرهنگی‌اجتماعی، سایبردیپلماسی به وسیله روش‌ها و شگردهای خود که همانا جانمایی و نقش‌آفرینی دیپلماسی عمومی در فضای مجازی است، نقش مهمی در پیشبرد سطح بازدارندگی کشورها دارد. یک دولت با انتشار ترکیبی از قدرت سخت و نرم؛ یا چنان‌که جوزف نای بیان می‌دارد قدرت هوشمند[۵]؛ می‌تواند در فضای سایبری به دو هدف دست یابد.

  • بازداشتن دولت‌های رقیب و مخالف از نقشه‌های خرابکارانه‌شان
  • افزایش منزلت دولت در محیط بین‌الملل

در خصوص بازدارندگی سایبردیپلماسی باید آن را مصونیت‌بخشی شهروندان کشور از کارزارهای تبلیغاتی دشمنانش در رسانه‌های اجتماعی نامید. در مقایسه سطح بازدارندگی نیروهای مسلح با سایبردیپلماسی، گزینه دوم به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر است. زیرا اولاً مستلزم هزینه‌های گزاف مادی و انسانی نیست. ثانیاً برخلاف گزینه نظامی، بُعد زمان و مکان در آن مطرح نیست. بنابراین سایبردیپلماسی با هزینه‌های اقتصادی بسیار کمتر می‌تواند سطح مطلوبی از بازدارندگی را محقق نماید.

برای مثال تلفیق مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی[۶] به عنوان یک قدرت نرم و حمله به پایگاه عین‌الاسد[۷] به مثابه قدرت سخت باعث به وجود آمدن یک قدرت هوشمند بسیار موثر و کارا برای جمهوری اسلامی ایران گردید[۸]. به گونه‌ای که باعث بهت و حیرت مقامات آمریکایی شد.

بازدارندگی در سایبردیپلماسی در دو سطح تجلی پیدا کرده است. بازدارندگی به مفهوم قدرت نرم و بازدارندگی به مفهوم امنیت سایبری[۹]. امروزه ۲۵ کشور با تشکیل دپارتمان سایبردیپلماسی در وزارت خارجه در حال تلاش برای نقش‌آفرینی در امنیت بین‌المللی و تحقق بازدارندگی از طریق مبارزه با جرایم سایبری هستند[۱۰]. در ادامه این دو حوزه تبیین می‌شود.

 

سایبردیپلماسی به مثابه قدرت نرم

در این زمینه چین و آمریکا دو کشور پیشگام هستند. دولت چین از ۱۹۹۹ اقدام به تأسیس اداره دیپلماسی عمومی در وزارت امور خارجه نمود و از میانه دهه اول سده ۲۰۰۰ میلادی، رسماً وارد فضای سایبری گردید. امروزه مدیریت واحد تمامی صفحات اجتماعی وابسته به دولت چین، به عهده این اداره می­باشد. همچنین مدیریت وب‌سایت وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های این کشور در اقصی‌نقاط دنیا توسط این مرکز انجام می­شود. هدف از تأسیس این مرکز، تبیین مواضع سیاست خارجی چین برای افکار عمومی دنیا و ترویج جذابیت­های گردشگری چین مانند هنرهای رزمی مدرسه شائولین در صفحات اجتماعی وابسته می­باشد.

بازدارندگی در مفهوم عام خود به معنای تأمین توانمندی‌های لازم در کشور بازدارنده به‌منظور متقاعد کردن طرف مقابل یا مجبور ساختن آن به چشم‌پوشی از رفتاری معین یا وادار کردن آن کشور به صرف‌نظر کردن از اهدافی است که تعقیب می‌کند

علاوه بر این، وزارت امور خارجه اقدام به انجام مصاحبه مستقیم آنلاین با مردم چین نموده تا نظرات آن‌ها را به دستگاه دیپلماسی چین ارائه نماید. یکی از مؤثرترین این برنامه‌ها «اجازه دهید درباره دیپلماسی صحبت کنیم» می‌باشد که توسط دفتر دیپلماسی عمومی به‌طور منظم برگزار می‌شود. این برنامه از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بیش از یازده بار برگزار شد. مدیران بخش‌های مختلف وزارت خارجه چین از طریق این برنامه صحبت‌های شهروندان را شنیده و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ می‌دهند[۱۱].

سطح دوم دیپلماسی سایبری چین توسط ادارات دولتی چین کنترل می‌شود و رسانه‌های رسمی چین مثل شین‌هوا به بیان مواضع دولت می‌پردازند. از سوی دیگر، سایبردیپلماسی تلاش می‌نماید تا فرهنگ و تاریخ این کشور را به افکار عمومی دنیا معرفی نماید. مثلاً صفحه اجتماعی شبکه «چاینا دیلی[۱۲]» اقدام به معرفی هنر رزمی چینی و معابد چوبی این کشور نموده است. دولت چین در حال توجه بیشتر به تصویرسازی سیاست خارجی خود در فضای مجازی است. با این حال، بهبود دیپلماسی سایبری چین بستگی به توسعه و مشارکت مرتبط با جامعه مدنی و ترویج حکمرانی خوب در امور داخلی دارد[۱۳].

دولت آمریکا نیز از ۲۰۱۱ با تشکیل دپارتمان سایبردیپلماسی در وزارت امور خارجه اقدام به فعالیت در فضای سایبری نمود. ازجمله وظایف این دپارتمان می­توان به تشکیل اتاق فکر و ارائه مشاوره به وزیر خارجه، مدیریت وب‌سایت وزارت امور خارجه و نمایندگی­های آمریکا در سراسر جهان، ایجاد و راه‌اندازی شبکه­های اجتماعی نظیر فیس بوک، یوتیوب[۱۴]، توئیتر، فیلکر[۱۵] و مای‌اسپیس[۱۶]، راه‌اندازی برنامه­ای به نام نسخه دوم جامعه مدنی با هدف ارتباط‌گیری با نیروهای اپوزیسیون کشورهای رقیب آمریکا نظیر ایران، روسیه و چین مانند راه‌اندازی سفارت مجازی آمریکا در تهران با زبان پیش‌فرض فارسی اشاره نمود. به‌طورکلی هدف آمریکا از تأسیس این اداره، انجام فعالیت واحد و منسجم دیپلماسی عمومی در فضای سایبری است.[۱۷]

سایبردیپلماسی به مثابه امنیت سایبری

در حوزه بازدارندگی به مثابه امنیت سایبر دولت‌ها با الگوسازی و تعریف استانداردهای سایبردیپلماسی، هنجارهای مطلوب خود را تعیین می‌کنند تا وضعیت مطلوب خود را ایجاد کنند و کمترین آسیب‌پذیری را از این ناحیه متحمل شوند. در این حوزه نیز دولت چین یک قدرت برتر است. فوریه ۲۰۱۴ شی‌جین‌پینگ[۱۸] رئیس‌جمهور راهبرد دولت چین برای تبدیل‌شدن به یک قدرت سایبری را اعلام کرد. دامنه‌های جهانی این برنامه توسعه‌طلبانه در اولین کنفرانس جهانی اینترنت در نزدیکی شانگهای، به نمایش گذاشته شد. کنترل اینترنت به‌عنوان نقطه تمرکز اصلی سایبردیپلماسی با هدف مقابله با تروریسم تلقی شده است. در این راستا چین در پی همکاری فزاینده با دیگر دولت‌ها از جمله روسیه به منظور گشایش کانال‌های جدید گفت‌وگو درباره طرح‌های مشترک در مقابله با تروریسم است. برای نمونه به دنبال طرح‌های امنیت سایبری چندجانبه با سازمان پیمان همکاری شانگهای[۱۹]، سازمان همکاری اوراسیایی[۲۰] و انجمن مبارزه با تروریسم[۲۱] است[۲۲].

سپتامبر ۲۰۱۴ وانگ‌یی[۲۳] وزیر خارجه چین طی اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، مذاکرات متعددی برای اتخاذ یک برنامه واحد در امنیت سایبری صورت داد و روشن ساخت که این رویه را ادامه خواهد داد تا این طرح را تبدیل به مبنایی برای ساخت یک اجماع بین‌المللی نماید. در ژوئن ۲۰۱۴ چین ائتلافی از هشت کشور را به دنبال قطعنامه شورای حقوق بشر در مورد حقوق متعادل‌تر آنلاین[۲۴]، با تأکید بر اینکه چگونه از اینترنت برای ترویج دیدگاه‌های نفرت‌آور و افراطی استفاده می‌شود، تشکیل داد[۲۵].

در واقع این قطعنامه اشعار به این نکته دارد که فضای اینترنت نباید بستری برای ترویج اندیشه‌های خشونت‌بار و نفرت‌انگیز مانند تروریسم و نژادپرستی شود. چراکه سرعت انتقال اطلاعات که از طریق فضای اینترنت صورت می‌پذیرد، می‌تواند باعث تسریع فوق‌العاده در جریان جا به جایی و دست‌به‌دست شدن این افکار و عقاید شود. بنابراین کاملاً ضروری است که باید به‌منظور جلوگیری از این وضعیت، اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

سایبردیپلماسی به وسیله روش‌ها و شگردهای خود که همانا جانمایی و نقش‌آفرینی دیپلماسی عمومی در فضای مجازی است، نقش مهمی در پیشبرد سطح بازدارندگی کشورها دارد

از سوی دیگر با وجود افشار عملیات جاسوسی سایبری چین در سال ۲۰۱۴، چین در ماه سپتامبر همان سال، با صدور بیانیه‌ای محکم در شورای حقوق بشر ضمن محکومیت حمله به حاکمیت دولت از طریق برنامه‌های نظارت جمعی بر فضای دیجیتال و تکرار خواسته‌های خود برای ایجاد یک الگوی رفتاری برای دولت‌ها گردید.[۲۶]

این وضعیت بیانگر آن است که کشورهای مختلف علاوه بر اینکه به دنبال تأمین حداکثری بازدارندگی خود حتی از طریق عملیات خرابکارانه سایبری هستند، از ظرفیت دیپلماسی چندجانبه در سطح جهانی و فرا حاکمیتی نظیر سازمان ملل غافل نیستند.

همچنین دولت‌های مختلف سعی می‌کنند با برقراری همکاری با یکدیگر نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنند. همکاری چین و آمریکا در این خصوص؛ نمونه قابل ذکری است. آمریکا و چین توافق امنیت سایبری عمده‌ای را طی دیدار رئیس‌جمهور چین از واشنگتن در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ به امضا رساندند. در این قرارداد به برخی از تعهدات و مکانیزم اجرای روابط آمریکا و چین در زمینه امنیت سایبری به خوبی اشاره شده است. توافق دو طرف شامل همکاری به‌منظور جلوگیری از جرایم اینترنتی است. ازجمله مفاد این سازوکار می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • برگزاری سالانه دو بار ملاقات بین مقامات مربوطه
  • ارائه پاسخ به‌هنگام در زمان درخواست اطلاعات هر طرف درباره جرائم سایبری
  • سطح بالای گفت‌وگوی مشترک در خصوص جرایم سایبری
  • خودداری از انجام یا حمایت از جاسوسی سایبری یا تجاری
  • ترویج هنجارهای مناسب رفتاری در فضای مجازی

مدتی بعد اولین جلسه مذاکرات سطح عالی این دو در خصوص جرایم سایبری و مسائل مربوطه اول دسامبر ۲۰۱۴ در واشنگتن صورت پذیرفت و طرفین توافق کردند مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های زیر را اجرا کنند.

  • چگونگی درخواست کمک و ارائه پاسخ در جرایم اینترنتی
  • توسعه دامنه، اهداف و سازوکار خط تلفن مشترک
  • سناریوهای حفاظت از شبکه به‌منظور تعمیق درک متقابل طرفین از یکدیگر و فرایندها و روش‌های جاری
  • توافق برای توسعه بیشتر همکاری در مورد جرائم اینترنتی از جمله سرقت اسرار تجاری[۲۷]

توافق امنیت سایبری آمریکا و چین تصویری از سایبردیپلماسی نشان می‌دهد که طبق آن ابزارهای دیپلماسی سنتی برای رسیدگی به امنیت و جرایم سایبری مورد استفاده قرار می‌گیرد[۲۸].

بازدارندگی در سایبردیپلماسی در دو سطح تجلی پیدا کرده است. بازدارندگی به مفهوم قدرت نرم و بازدارندگی به مفهوم امنیت سایبری . امروزه ۲۵ کشور با تشکیل دپارتمان سایبردیپلماسی در وزارت خارجه در حال تلاش برای نقش‌آفرینی در امنیت بین‌المللی و تحقق بازدارندگی از طریق مبارزه با جرایم سایبری هستند . در ادامه این دو حوزه تبیین می‌شود

ارتقای بازدارندگی توسط سایبردیپلماسی

سایبردیپلماسی نوعی دیپلماسی اقناعی مبتنی بر محیط هوشمند رسانه‌ای را که بسیار ضروری است، امکان‌پذیر می‌نماید و به طرز تأثیرگذاری موجب ارتقای سطح بازدارندگی دولت‌ها می‌شود. زیرا

  • از بحران‌ها جلوگیری می‌کند
  • اعتمادسازی می‌کند
  • به ایجاد اتحاد می‌انجامد
  • اولین خط دفاعی را پایه‌گذاری می‌کند
  • بهترین تصویر را برای سیاست خارجی تبلیغ می‌کند
  • یک محیط بین‌المللی باثبات و امن‌تر پدید می‌آورد

در واقع این سنخ از دیپلماسی، با اینکه جایگزین کارکرد نیروهای مسلح نیست، اما به مکمل غیرقابل‌اجتنابی برای آن تبدیل‌شده است[۲۹]. این سیاست به‌طور روزافزون جایگاه مهم‌تری در دستور کار جلسات امنیت ملی و بین‌المللی دولت‌ها به خود اختصاص می‌دهد. در وضعیت جدید، شفافیت و پاسخ‌گویی به افکار عمومی خارج از مرزها،  از جمله عمده توفیق‌ها در بخش سیاست‌های امنیتی هستند. در محیط مجازی امروز، فضای فکری برای آحاد جامعه باز است. دامنه‌های نفوذ و تأثیرگذاری می‌تواند بدون ابزار سخت‌افزاری، اما فارغ از کاهش اهمیت راهبردی آن‌ها، انجام شوند[۳۰].

نتیجه‌گیری

امروزه با توجه به اینکه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نقش بی‌بدیلی در زندگی مردم پیدا کرده‌اند، این ضرورت برای دولت‌ها به وجود آمده که از سایبردیپلماسی به عنوان یک اهرم برای تحقق بازدارندگی خود در مقابل سایر دولت‌ها و یا گروه‌های رقیب خود بهره ببرند. تحقق بازدارندگی به‌وسیله سایبردیپلماسی هزینه‌های کمتری نسبت به بازدارندگی نظامی دارد. اکنون بسیاری از دولت‌ها در حال اجرای بازدارندگی خود در دو سطح قدرت نرم و امنیت سایبری هستند.

دولت چین از ۱۹۹۹ اقدام به تأسیس اداره دیپلماسی عمومی در وزارت امور خارجه نمود و از میانه دهه اول سده ۲۰۰۰ میلادی، رسماً وارد فضای سایبری گردید. امروزه مدیریت واحد تمامی صفحات اجتماعی وابسته به دولت چین، به عهده این اداره می باشد

در سطح اول کشورها به دنبال ساختن چهره‌ای موجه از خود نزد افکار عمومی سایر جوامع و مشارکت‌جویی مردم و گروه‌های غیردولتی در پروژه سایبردیپلماسی هستند. در واقع سایبردیپلماسی به عنوان شاخه‌ای از دیپلماسی عمومی مورد نیاز دولت است. اما در فرایند اجرای آن، جامعه مدنی باید بخش عمده‌ای را به عهده بگیرد. زیرا عموماً دولت‌ها در بیان مواضع خود ضعیف می‌باشند. در مقابل سازمان‌های غیردولتی می‌توانند به‌عنوان بازیگران مناسب‌تری در راه اجرای دیپلماسی عمومی در نظر گرفته‌ شوند.

در سطح دوم دولت‌ها به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های فضای سایبری مانند جاسوسی و خرابکاری‌های سایبری در حال تلاش برای تعریف هنجارها و استانداردهای مطلوب خود در همکاری با یکدیگر و سازمان‌های فراحاکمیتی مانند سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی مانند پیمان همکاری شانگهای هستند.

منابع و پی نوشت

[۱] زابلی زاده، اردشیر، وهاب پور، پیمان، «قدرت بازدارندپی در فضای سایبر»، فصلنامه رسانه و فرهنگ، بهار و تابستان ۱۳۹۷، شماره ۱۵، ص ۶۶٫

[۲] Cyber Diplomacy

[۳]  بنی هاشمی، سید سعید، سایبر دیپلماسی، تهران: نشر دفتر مطالعات سیاسی و بین­المللی وزارت امور خارجه، ۱۳۹۷، ص ۲۵

[۴] Digital

[۵] جوزف اس نای، «آینده قدرت»، ترجمه احمد عزیزی، تهران: نشر نی، چاپ اول، ص ۱۲۰

[۶] Julia Conley, staff writer, ‘Sea of Endless People’ Mourns Soleimani Across Iran, Vowing Trump Will Be Held Accountable for Assassination, 06/01/2020,

https://www.commondreams.org/news/2020/01/06/sea-endless-people-mourns-soleimani-across-iran-vowing-trump-will-be-held

[۷] Iran attack: US troops targeted with ballistic missiles, 08/01/2020, https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51028954

[۸] TOM NICHOLS, Iran’s Smart Strategy, 10/01/2020, https://www.defenseone.com/ideas/2020/01/irans-smart-strategy/162379/

[۹] بنی هاشمی، سید سعید، سایبر دیپلماسی، تهران: نشر دفتر مطالعات سیاسی و بین­المللی وزارت امور خارجه، ۱۳۹۷، ص ۱۳۰

[۱۰] CHRIS PAINTER, June 2018, https://www.afsa.org/diplomacy-cyberspace

[۱۱] Wang, Weijin, Analysis on chaina,s Cyber Diplomatic, 2014, Pdf

[۱۲] China Daily

[۱۳] Ibid

[۱۴] You Tube

[۱۵] Filcker

[۱۶] My Space

[۱۷] بنی هاشمی، سید سعید، سایبر دیپلماسی، تهران: نشر دفتر مطالعات سیاسی و بین­المللی وزارت امور خارجه، ۱۳۹۷، ص ۹۰

[۱۸] Xi Jinping

[۱۹] Shanghai Cooperation Treaty Organization

[۲۰] Eurasian Cooperation Organization

[۲۱] Anti-Terrorism Association

[۲۲] بنی هاشمی، سید سعید، سایبر دیپلماسی، تهران: نشر دفتر مطالعات سیاسی و بین­المللی وزارت امور خارجه، ۱۳۹۷، چاپ اول،  ص ۱۰۵

[۲۳] Wang Yi

[۲۴] On Line

[۲۵] Sonya Sceats, China is showing its readiness to make and not just take international rules, 15/01/2015, https://www.chathamhouse.org/expert/comment/china-s-cyber-diplomacy-taste-law-come

[۲۶] Sonya Sceats, China’s Cyber Diplomacy: a Taste of Law to Come?, https://thediplomat.com/2015/01/chinas-cyber-diplomacy-a-taste-of-law-to-come/

[۲۷] Franz-Stefan Gady, What Does 2016 Hold for China-US Relations in Cyberspace? 29/01/2016, https://thediplomat.com/2016/01/what-does-2016-hold-for-china-us-relations-in-cyberspace/

[۲۸] Thomas Renard, US-China cybersecurity agreement: a good case of cyber diplomacy, 01/10/2015, http://www.egmontinstitute.be/us-china-cybersecurity-agreement-a-good-case-of-cyber-diplomacy/

[۲۹] خرازی آذر، رها، «سایبر دیپلماسی در محیط هوشمند نوین رسانه‌ای»، فصلنامه رسانه، بهار ۱۳۹۲، شماره ۹۰، ص ۶۴٫

[۳۰] همان

http://tabyincenter.ir/36000




نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic