۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

هنرمندان و حضور در عرصه‌ی سیاست

واکاوی ارتباط بین سیاست‌مداران، هنرمندان و مردم

با آگاهی از نحوه‌ی تأثیرگذاری هنرمندان بر رویدادهای سیاسی می‌توان راه را بر اصلاح و تعدیل این رویه گشود و با درک میزان دقیق از تأثیرگذاری آن، درجه‌ی اهمیت موضع‌گیری‌ها و اقدامات سیاسی هنرمندان را سنجید.

حضور مردم در جریان اتفاقات و موقعیت‌های حساس همیشه در جامعه حس می‌شود و به فرموده‌ی خدای متعال در قرآن کریم، خدا سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان بخواهند. ازاین‌رو بررسی ارتباط میان مردم و سیاست‌مداران می‌تواند باعث تحلیل بهتر از تغییر و تحولات جوامع گردد. در این بین، قشری خاص که سعی دارند حلقه‌ای واسط میان مردم و سیاست‌مداران باشند، هنرمندان جامعه هستند که در موقعیت‌های مختلف تأثیرات متفاوتی بر رابطه‌ی بین مردم و سیاست‌مداران گذاشته‌اند. در این متن به واکاوی نحوه و میزان تأثیر هنرمندان بر مناسبات سیاسی می‌پردازیم. با آگاهی از نحوه‌ی تأثیرگذاری هنرمندان بر رویدادهای سیاسی می‌توان راه را بر اصلاح و تعدیل این رویه گشود و با درک میزان دقیق تأثیرگذاری آن، درجه‌ی اهمیت موضع‌گیری‌ها و اقدامات سیاسی هنرمندان را سنجید.

میزان تأثیرگذاری تلاش‌های سیاسی هنرمندان بیش از هر چیز به موارد خاص و بسترهای رویداد سیاسی و اجتماعی بستگی دارد و نمی‌توان مقدار مشخصی برای آن در نظر گرفت؛ به‌گونه‌ای که در یک جامعه نیز بین موضوعات مختلف و مناقشات سیاسی مختلف کارکردهای متفاوتی خواهند داشت.

البته کارشناسان علوم ارتباطات، دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه دارند. برخی تأثیر هنرمندان بر مناسبات سیاسی را زیاد و برخی نیز تأثیر آن را کم دانسته‌اند. با تحلیل هرکدام از رئوس این مثلث و ارتباط آن با دو رأس دیگر مثلث، گام بلندی برای پاسخ به میزان تأثیرگذاری هنرمندان بر جامعه برداشته می‌شود. تأکید می‌گردد در همه‌جای این متن، تأثیر هنرمندان بدون در نظر گرفتن تأثیر هنر ایشان و اقلام هنری تولیدشده توسط ایشان بررسی می‌شود و منظور از تأثیرگذاری هنرمندان بر سیاست، رفتارهای آنان بیرون از محصولات هنری و فرهنگی مدنظر است.

هنرمندان

هنرمندانی که اندیشه‌ی تأثیرگذاری بر اتفاقات و رویدادهای سیاسی اطراف خود دارند، معتقدند که روشنگری و اصلاح جامعه یکی از وظایف اصلی آن‌هاست و طرفداران آن‌ها چشم به موضع‌گیری‌های آنان دوخته‌اند. این بیانی است که بارها از سوی آنان شنیده می‌شود. هنرمندانی که به‌وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی و طرفداران مجازی به این جایگاه خود بیش‌ازپیش چشم دوخته‌اند و شبکه‌های اجتماعی طنین صدای آن‌ها را بیشتر کرده است، پس از تصمیم به حضور در عرصه‌ی سیاسی، ناچار به موضع‌گیری درباره‌ی مسائل مختلف خواهند بود که تصمیم اکثریت مردم و جریان غالب بر موضع‌گیری آن‌ها بسیار تأثیرگذار است.

دلیل این رویکرد هنرمندان سعی ایشان در افزایش محبوبیت و یا تثبیت محبوبیت است؛ به‌گونه‌ای که اگر نظر شخصی هنرمندی موافق جریان غالب افکار عمومی باشد، وی آن را بیان کرده و سعی می‌کند خود را سوار بر موج نشان دهد و اگر نظر شخصی وی مخالف جریان غالب و پرطرفدار باشد، از گفتن آن صرف‌نظر خواهد کرد تا به ظرفیت اجتماعی خود ضربه نزند. در این زمینه، هنرمندان یکی از مهم‌ترین اقشاری هستند که از نظریه‌ی مارپیچ سکوت تبعیت می‌کنند. نظریه‌ی مارپیچ سکوت بیان می‌دارد:

درخصوص یک موضوع مناقشه‌انگیز، افراد درباره‌ی توزیع افکار عمومی حدس‌هایی می‌زنند. آن‌ها سعی می‌کنند دریابند که آیا در اکثریت قرار دارند یا در اقلیت و سپس می‌کوشند تعیین کنند که آیا تغییر افکار عمومی در جهت موافقت با آن‌هاست یا خیر. به باور نئومان، اگر آن‌ها احساس کنند در اقلیت قرار دارند یا تغییر افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از آن‌هاست، ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند. هرچقدر اقلیت بیشتر سکوت کنند، مردم احساس می‌کنند که دیدگاه خاص و متفاوت ارائه نشده است و لذا مارپیچ سکوت تشدید می‌شود.

طبق این نظریه، افرادی که منبع پیام هستند و آن را تولید می‌کنند، اگر در بین مردم دارای اعتبار باشند، به پیام مورد نظر خود وزن می‌دهند و باعث افزایش تأثیرگذاری این پیام می‌گردند. این در حالی است که عدم توجه به مؤلفه‌های اعتبار منبع درک صحیحی از این نظریه را به وجود نمی‌آورد. توجه به عنصر «تخصص» باعث می‌شود در موضوع کنونی نتوانیم سهم قابل توجهی از تأثیرگذاری برای هنرمندان در عرصه‌ی سیاست قائل شویم؛ چراکه بیشتر مردم جامعه‌ی ما، هنرمندان را افرادی قابل تقدیر و ارزشمند در فعالیت‌های فرهنگی می‌دانند و در سایر عرصه‌ها مانند عرصه‌ی سیاسی، آنان را صاحب‌نظر نمی‌دانند. علی‌ای‌حال هنرمندان با برجسته‌سازی برخی از اولویت‌های مردم نسبت‌به بعضی دیگر و اعلام مواضع خود سعی در یارگیری از افراد جامعه و استفاده از آنان برای پیروزی حزب یا تفکر مورد نظر خود در پیکارهای سیاسی دارند. هرچند که به اعتقاد کارشناسان علوم ارتباطات اجتماعی، این تأثیر محدود است و هیچ‌گاه به‌عنوان برگ برنده مطرح نخواهند بود.

سیاست‌مداران

سیاست‌مداران بیشتر ترجیح می‌دهند از همه‌ی ابزارها برای پیروزی استفاده کنند و همه‌ی راه‌ها را برای رسیدن به مقاصد خود طی کنند. در این میان برخی روش‌ها برای آن‌ها پرسودتر هستند و برخی دیگر سود پایین‌تری دارند. استفاد‌ه‌ی سیاست‌مداران از هنرمندان یکی از مواردی است که مورد توجه طرفین نزاع سیاسی است. به نظر می‌رسد یارکشی از هنرمندان در دو سوی طیف سیاسی قبل از اینکه وسیله‌ای برای افزایش طرفداران باشد، وسیله‌ای برای تهییج طرفداران قبلی و هم‌افزایی آن‌هاست که این اثر قابل توجه است.

سیاست‌مداران برای همراه نمودن هنرمندان، همزمان دو رویکرد را در دستور کار خود قرار می‌دهند: یکی اجرای نطق‌های مورد خوشایند هنرمندان نظیر واگذاری اداره‌ی امور به خود آن‌ها و مسائلی از این قبیل که هیچ‌گاه پس از انتخابات در خاطر دولتمردان و مخصوصاً دولتمردان اعتدال قرار نگرفته است و دوم ارائه‌ی وعده‌های بزرگ نظیر بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و یا دعوت دوباره از هنرمندان ضدانقلاب برای حضور در عرصه‌ی فرهنگ و رسانه‌ی کشور که این وعده‌ها به‌دلیل عدم ارتباط به حوزه‌ی اختیارات دولت تحقق‌یافتنی نیستند و پس از مدتی هنرمندان درخواهند یافت که از آنان سوءاستفاده شده است. اما اگر این رویکرد به‌صورت خوش‌بینانه موفق شود و سیاست‌مداران بتوانند از هنرمندان استفاده کنند، هنرمندان با ترغیب مردم به پیوستن به گروه و تفکر مورد نظر، سیاست‌مداران را در رسیدن به اهداف خود کمک خواهند کرد.

جمع‌بندی

با ترسیم مدل کلی از ارتباط بین هنرمندان، سیاست‌مداران و مردم، درمی‌یابیم تأثیرگذاری از طریق هنرمندان بر مردم به‌عنوان فرایند فرعی مطرح می‌شود و نمی‌توان از این روش انتظار جابه‌جایی آرا داشت. ناتوانی این فرایند به دو دلیل است که پیش‌تر به آن اشاره شد:

۱. ناتوانی سیاست‌مداران در عمل به وعده‌های خود و سرخوردگی هنرمندان

۲. عدم اعتماد مردم به هنرمندان به‌دلیل شکاف اجتماعی و اقتصادی فی‌مابین آن‌ها

ازاین‌رو فرایند اصلی در مناسبات سیاسی همان مطالبات مردم از سیاست‌مداران و روبه‌رو شدن سیاست‌مداران به‌صورت مستقیم با مردم است.*

پی‌نوشت‌ها

[۱]. سورین و تانکارد، کتاب نظریه‌های ارتباطات [۲]. همان.



نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 29 دی 1398




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic