۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

سواد رسانه ای:
   
رویکردهای مختلف نسبت به سواد رسانه ای:
1-سواد رسانه‌ای یك نوع درك متكی بر مهارت است كه می‌توان براساس آن انواع رسانه‌ها را از یكدیگر تمیز داد و انواع تولیدات رسانه‌ای را از یكدیگر تفكیك و شناسایی كرد.
2-سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تكنیكهای بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و كسب بینش و درك برای تشخیص رسانه‌ها از یكدیگر است.
3-سواد رسانه‌ای قدرت درك نحوة كاركرد رسانه‌ها و معنی سازی در آنهاست
4- سواد رسانه ای عبارت است از پرورش بینندگانی كه توانایی گزینش داشته باشند، به جست‌وجوی برنامه‌ریزی كیفی و متمایز و ارزیابی آن بپردازند و نسبت به شكل، قالب و محتوا در رسانه‌های جمعی حس انتقادی داشته باشند.
5- سواد رسانه‌ای را می‌توان دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شكلهای گوناگون رسانه‌ای و مصرف انتقادی محتوا دانست.
6- سواد رسانه‌ای را می‌توان دانش پیرامون چگونگی عملكرد رسانه‌های جمعی در جامعه تعریف كرد
7-سواد رسانه‌ای امروز، به دنبال مقابله با كاركردهای رسانه‌های بزرگ غالب است كه هدف‌ آنها تأمین هژمونی فرهنگی، تعمیم فلسفه سیاسی و حفظ قدرتهایی است كه خود این رسانه‌ها محصول آنها هستند.
8- سواد رسانه‌ای در ستیز با گفتمان غالب رسانه‌های بزرگ، در اینترنت نسبت به سایر رسانه‌ها سریع‌تر رشد كرده و به نوعی می‌توان آن را نوة دیجیتال نقد رسانه‌ای كلاسیك به حساب آورد.
البته تسلط به یك زبان خارجی، مهارت استفاده از كامپیوتر و مهارتهای استفاده از فضای سایبرنتیك می‌توانند هم به بهره‌وری مناسب‌تر از مباحث سواد‌ رسانه‌ای در اینترنت منجر شوند و هم به طور كلی خودشان جزو مهارتهای سوادرسانه‌ای به شمار می‌آیند.
اهداف سواد رسانه ای:
1-هدف عمده آموزش رسانه‌ای كمك به گیرندگان ارتباطات جمعی است تا به شركت‌كنندگانی فعال و آزاد در فرآیند تبدیل شوند نه این‌كه حالتی ایستا، منفعل و تابع نسبت به تصاویر و ارزشهایی داشته باشند كه در یك جریان یك طرفه از منابع رسانه‌ای انتقال پیدا می‌كنند.
2- سوادِ رسانه‌ای به شهروندان كمك می‌كند. بیاموزند چگونه بازنماییهای رسانه‌ای می‌توانند منعكس‌كننده، تغییردهنده و یا تحریف‌كننده جنبه‌هایی از واقعیت باشند و چگونه نظامهای نمادین (قراردادها، رمزگان) وسیله‌ای برای كسب دانش درباره جهان توسط ما هستند
3- هدف عمده سواد رسانه‌ای كمك به گیرندگان ارتباطات جمعی است تا به شركت‌كنندگانی فعال و آزاد در فرآیند تبدیل شوند نه این‌كه حالتی ایستا، منفعل و تابع نسبت به تصاویر و ارزشهایی داشته باشند كه در یك جریان یك طرفه از منابع رسانه‌ای انتقال پیدا می‌كنند
4- یكی دیگر از اهداف سواد رسانه‌ای نشان دادن اضافه بار اطلاعاتی است. در شرایط اشباع رسانه‌ای و در فضای موجود افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند كه به هیچ وجه به برخی از آنها نیازی ندارند

ضرورت سواد رسانه ای:
- تاثیرات محتوای رسانه‌ای
- حضور همه‌جا گیر رسانه‌ها
- نقش آنها در زندگی روزمره از جمله تأثیر رسانه‌ها بر اوقات فراغت، برداشت و داوری درباره جامعه و محیط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی.

فایده سواد رسانه‌ای:
1- امروز در دنیایی زندگی می‌كنیم كه خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار دارد. فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است. وقتی تلفن همراه ما به صدا درمی‌آید، در اطلاعات موجود در فضا پل این ارتباط شده است؛ یا زمانی كه یك مودم ما را به جهان بی انتهای اینترنت می‌كشاند نشانه‌ای است بر حاكمیت اشباع رسانه‌ای و این‌كه ما نیاز داریم تا در برابر چنین فضایی، یك رژیم مصرف رسانه‌ای اتخاذ كنیم و در انتخابهایمان دقت كنیم.

2- درست مانند غذایی كه مراقب كلسترول، ویتامین و مواد دیگر موجود در آنها هستیم، در فضای رسانه‌ای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی از آنها را برگرفت.

3- به عنوان مثال زمانی كه در بزرگراههای اطلاعاتی حركت می‌كنیم، سواد رسانه‌ای می‌تواند به ما بگوید چه مقدار از وقتمان را در چه سایتهایی ـ اعم از شناخته شده و ناشناخته ـ و چه مقدار از آن را فرضاً در چت رومها بگذرانیم.

4- بنابراین می‌توان گفت كه هدف سواد رسانه‌ای تنظیم یك رابطه منطقی و مبتنی بر هزینه ـ فایده است: در برابر رسانه‌ها چه چیزهایی را از دست می‌دهیم و چه چیزهایی را به دست می‌آوریم و به عبارت بهتر؛ در مقابل زمان و هزینه‌ای كه صرف می‌كنیم چه منافعی در نهایت به دست می آوریم. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین هدف سواد رسانه‌ای این است كه یك نوع استفاده مبتنی بر آگاهی و فایده‌مند از سپهر اطلاعاتی اطراف داشته باشیم.

هشت مفهوم كلیدی سواد رسانه ای:
1- تمام رسانه ها ساختارند : رسانه ها تنها انعكاس ساده ای از واقعیت بیرونی نیستند ؛ بلكه آنها محتاطانه ساخت های هنری ای را ارائه می دهند كه بازتاب تصمیم های گوناگون است و از عوامل تعیین كننده بسیاری حاصل می شود. حال سواد رسانه ای در راستای تلاش این ساخت ها قدم بر می دارد تا آنها را تجزیه كرده و نشان دهد كه چگونه ساخته شده اند.
2- رسانه ها واقعیت را می سازند :‌ رسانه ها مسئول بخش اعظمی از مشاهدات و تجربیاتی هستند كه ما از طریق آنها درك خود را نسبت به جهان و نحوه عملكرد آن سامان می بخشیم . در واقع بخش اعظم نگرش ما به دنیا ، ریشه در پیام های رسانه ای دارد كه از پیش ساخته شده اند. این رسانه ها به میزان زیادی، درك واقعیت را در اختیار ما قرار می دهند.
3- گفت و گوهای مخاطبان، در رسانه ها مفهوم پیدا می كند: رسانه ها فضایی برای ما فراهم می آورند تا تصویر خود را از واقعیت شكل دهیم و همگی بر سر معنای آن با توجه به قابلیت های شخصی «بحث و گفت وگو» كنیم ،‌مانند : خواست ها و نیازهای شخصی، رضایت ها و مشكلات روز، گرایش های نژادی و جنسی، پیشینه خانوادگی و فرهنگی و غیره.
4- رسانه ها مفاهیم تجاری دارند: سواد رسانه ای با هدف ارتقای آگاهی در خصوص چگونگی نفوذ رسانه ها از طریق تفكرات تجاری و چگونگی تاثیرگذاری این تفكرات بر محتوا، فناوری و پخش، عمل می كند. اغلب تولیدات رسانه ای تجاری است و می بایست سود دهی نیز داشته باشد. حال پرداختن به پرسش هایی در حوزه مالكیت و نظارت رسانه ای نیز، اهمیت بیساری دارد ، چون شمار كمی از اشخاص هستند كه بر آنچه ما از طریق رسانه ها می بینیم، می خوانیم و می شنویم نظارت می كنند.
5- رسانه ها حاوی پیام های ایدئولوژیكی و ارزشی اند: بخش اعظمی از تولیدات رسانه ای تبلیغات است ؛‌به عبارتی، آنها از این طریق ارزش ها و راه های زندگی را بیان می كنند. اگر بخواهیم صراحتا بیان كنیم و یا در لفافه بگوییم، روند كلی رسان ها نشانگر پیام های ایدئولوژیكی ای است كه آنها در بر دارند. به طور مثال می توانیم به مقولاتی نظیر طبیعت زندگی خوب، محسنات مصرف گرایی، نقش زنان، پذیرش قدرت ، و مقوله بی چون و چرای میهن پرستی اشاره كرد.
6- رسانه ها حاوی مفاهیم اجتماعی و سیاسی اند: رسانه ها تاثیر چشمگیری بر سیاست و شكل دهی تغییرات اجتماعی دارند. تلویزیون می تواند نفوذ گشترده ای در انتخابات یك رهبر ملی بر مبنای تصویر داشته باشد. همچنین رسان ها می توانند ما را در مقولاتی چون حقوق شهروندی، قحطی در آفریقا ، و شیوع ایدز، شریك سازند. آنها به ما حسی نزدیك به مباحث ملی و دغدغه های جهانی می دهند؛ از این رو ما به شهروندان «دهكده جهانی مك لوهان» بدل می شویم.
7- شكل و محتوا در رسانه ها رابطه نزدیكی با هم دارند :‌ همان طوری كه مارشال مك لوهان می گوید: « هر رسانه ، دستور زبان خاص به خود را دارد و واقعیت را به روش خاص خودش نظم و ترتیب می دهد. رسانه های گوناگون ، رویداد یكسانی را گزارش می دهند، اما تصورات و پیام های گوناگونی را خلق می نمایند.»
8- هر رسانه شكل زیبا شناختی منحصر به فردی دارد: همان گونه كه ما به ضرباهنگ خوشایند یك قطعه شعر یا نثر توجه می كنیم. باید توانایی لذت بردن از شكل و تاثیرات خوشایند رسانه های گوناگون را نیز داشته باشیم.

سه جنبه سواد رسانه ای عبارتند از :
الف: ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه‌ای از منابع رسانه ای گوناگون
ب: آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی
ج: تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها كه در نگاه اول قابل مشاهده نیست.

در راستای سواد رسانه ای، باید بر آماده‌سازی مخاطبان از طریق توسعه مهارتهای شناختی و برداشت از ارزشها تأكید كرد كه برای تفسیر محتوای رسانه‌ای به نفع رفتار اجتماعی متناسب باشد، لازم است توجهات به مداخله «فعال» در واكنش به رسانه‌های خاص معطوف شود.

در نتیجه سواد رسانه ای:
الف - افراد انتظارات خود را به رسانه منتقل می‌كنند و بر آن اساس تصمیم می‌گیرند از كدام رسانه استفاده ‌كنند. این امر نه تنها در خصوص زمان صرف شده بلكه همچنین در مورد انواع برنامه‌هایی كه برای دیدن و شنیدن انتخاب می‌كنند، سطح دقت و توجه و قابلیت پذیرش محتوا مصداق دارد.

ب- افزون براین، بینندگان به برداشت گزینشی دست می‌زنند و بدین ترتیب به شكل دادن معنا و تفسیر آن می‌پردازند، به جای آن‌كه بگذارند معنا به سوی آنان هجوم بیاورد.

ج - پیام رسانه‌ای توسط هر یك از گیرندگان به صورت شخصی درآمده و مورد تفسیر قرار می‌گیرد. معنایی كه هر شخص خود آن را شكل می‌دهد و تفسیر می‌كند به صورت ذهنی، از محتوا و شكل رسانه‌ها و نیز تجربه زندگی گرفته می‌شود. این معنا پیچیده است و حالتی شخصی شده دارد.



نوع مطلب : دانستنیهای مفید، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 11 آبان 1398
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو