۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

 دنیا و آخرت  درکنار هم


 دنیا و آخرت  درکنار هم

بهره‌وری از دنیا اشکال ندارد. آنچه بد است، فریب دنیا را خوردن و دل ‌باختۀ دنیا شدن است که آدمی را به گناه و فساد می ‌کشاند. چه‌ بسا کسانی‌که .....
 دین اسلام تلاش برای زندگی خوب و رفاه نسبی و بی ‌نیازی از دیگران را تشویق کرده است. خداوند نعمت‌ های دنیا را برای بندگان مؤمن و خوب آفریده است، پس چرا باید فاسقان و گنهکاران از نعمت ‌ها و مواهب زندگی لذت ببرند؛ ولی اهل تقوا محروم باشند؟ نکتۀ مهم، حرکت روی خط ایمان و تقواست. به ‌دست ‌آوردن روزی حلال و مصرف آن در راه درست و خداپسند، هرگز دنیاپرستی به شمار نمی آید.
 ثروت و تلاش اقتصادی وقتی ناپسند است که از راه غیرحلال به دست آید و در راه غیرمجاز هزینه شود. از این ‌رو تأمین دنیا و رفاه و ثروت وقتی به آخرت ما ضرر نزند و گناه نباشد، هیچ اشکالی ندارد.
همچنان‌ که پیش ‌تر اشاره شد، دعای مؤمن و خواسته‌اش از درگاه خدا، باید حسنۀ دنیا و آخرت و طلب روزی حلال باشد. گاهی دنبال دنیا رفتن، به آخرت ما ضرر می ‌رساند. چنین دنیایی ناپسند است. گاهی تلاش مادی و اقتصادی ما را به انجام کارهای نیک، خدمت، احسان به بندگان خدا و دست‌گیری از محرومان کمک می ‌کند. چنین فعالیتی ارزشمند است؛ پس می ‌توان دنیا و آخرت را با هم داشت و این در صورتی است که پای خود را از دایرۀ حلال بیرون نگذاریم و به وسوسۀ درآمدهای گناه دچار نشویم؛ چون دنیا فریبنده است و شیطان فریب ‌کار.
امام‌ علی (علیه السلام) می‌فرماید: «اگر دین خود را تابع دنیایت قرار دهی، هم دینت را تباه ساخته‌ای و هم دنیایت را و در آخرت از زیانکارانی. اگر دنیای خود را تابع دینت قرار دهی، هم به دنیایت می ‌رسی، هم دینت را حفظ کرده‌ای و هم در آخرت از رستگاران خواهی بود.»[1] و این یعنی جمع دنیا و آخرت.
بهره‌وری از دنیا اشکال ندارد. آنچه بد است، فریب دنیا را خوردن و دل ‌باختۀ دنیا شدن است که آدمی را به گناه و فساد می ‌کشاند. چه‌ بسا کسانی‌که دنیای خود را آباد می ‌کنند؛ ولی آخرتشان خراب است. خانۀ آخرت را باید در همین دنیا ساخت و دنیا را وسیلۀ آبادی آخرت قرار داد. اگر در آیات و روایات از دنیا نکوهش شده است، چون دنیا فریب ‌دهنده و بازدارندۀ از آخرت و بهشت است.
 
امیرمؤمنان (علیه السلام) در مثالی زیبا می ‌فرماید: «کسی ‌که فریب دنیا را می‌ خورد، همچون گروهی است که در منزلگاهی سرسبز و خرم باشند و بخواهند [با مرگ] به سرزمینی خشک بروند که آب و آبادانی ندارد. برای چنین کسانی، جدا شدن از این خانه و سرزمین و کوچ‌ کردن به جای خشک و ویران بسیار دردناک است. در مقابل، آنان‌ که دنیا را خوب شناخته باشند و به آن دل نبندند، مثل گروه مسافری می ‌مانند که از ویرانه به آبادی و از جای خشک و بی‌ آب، به سرزمینی خرم و سرسبز می‌ روند.
 از این ‌رو سختی ‌های راه و کوچ برایشان خوشایند است و بسیار دوست دارند که هر چه زودتر، از این سرا به آن سرا نقل مکان کنند.[2]
این مثال برای آن است که دنیا را هدف و قرارگاه اصلی ندانیم و اگر در دنیا دنبال مال، امکانات، روزی و تأمین زندگی می ‌رویم، برای رسیدن به سعادت برتر و ابدی در آخرت باشد. بارها شنیده‌ایم که دنیا مزرعۀ آخرت است. امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: «بِالدُّنْیَا تُحْرَزُ الْآخِرَة.»[3] آخرت به‌ وسیلۀ دنیا به دست می ‌آید.
نیز از سخنان آن حضرت است: «نِعْمَ‌ الْعَوْنُ‌ الدُّنْیَا عَلَى‌ الْآخِرَةِ.»[4] دنیا چه یاور و کمک خوبی برای آخرت است.
روزی پیامبر بزرگوار ما فرمود: «آیا به شما خبر دهم که بدبخت ‌ترین افراد چه ‌کسی است؟» گفتند: «آری ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «کسی‌که فقر دنیا و عذاب آخرت برای او جمع شود.»[5] یعنی هر دو را داشته باشد. کسی‌که از نظر مالی فقیر است، دست ‌کم باید بکوشد با تقوا و پاک ‌دستی و خداترسی آخرت خوبی داشته باشد؛ وگرنه اگر انسان هم در دنیا فقیر و بدبخت باشد و هم به ‌سبب بی ‌مبالاتی و بی ‌تقوایی در آخرت گرفتار عذاب خدا شود، این بدترین شقاوت است و چنین کسانی بازندۀ دنیا و آخرت هستند: «خَسِرَ الدنیا و الآخرة».
باید برای طلب روزی از راه حلال کوشید؛ بر خدا توکل کرد و از او وسعت رزق طلبید و در پی این دعا، دنبال کسب ‌و کار رفت و روزی حلال و اندک را بر درآمد حرام و فراوان ترجیح داد و به روزی الهی قانع بود تا خدا هم برکت دهد.
تلاش برای کسب حلال، دنیا طلبی نیست. کسی که بکوشد به رزق حلال دست یابد و رفاه همره با دین داری داشته باشد به خیر دنیا و آخرت می رسد. دنیا را باید وسیله آباد ساختن خانه آخرت قرار داد.
 
 
منبع: کتاب روزی حلالم ارزوست، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی
 

------------------------------
پی نوشت ها:
[1]. غرر الحکم، حدیث۳۷۵۰.
[2]. «مَثَلُ‌ مَنِ‌ اغْتَرَّ بِهَا کَمَثَلِ قَوْمٍ کَانُوا بِمَنْزِلٍ خِصْب‌...» (نهج البلاغه، نامۀ۳۱).
[3]. نهج البلاغه، خطبۀ۱۵۶.
[4]. بحار الانوار، ج۷۰، ص۱۲۷.
[5]. بحار الانوار، ج۱۰۰، ص۲۰.




نوع مطلب : قران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 20 مهر 1398
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو