۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

ترجمه و شرح: (این الطالب بذحول الانبیاء و ابناء الانبیاء)

(کجاست آن منتقمی که خون پیغمبران و اولاد پیغمبران را مطالبه نماید). شرح: «ذحول»: جمع ذحل به معنی خون پایمال شده است. و از جمله وظائف آن حضرت بعد از قیامش خون خواهی نمودن خون پیغمبران و اولیای خدا که به جهت تبلیغ دین الهی و امر به معروف و نهی از منکر آنان را شهید کردند، خداوند در قرآن کریم می فرماید: «کلما جاءهم رسول بما لا تهوی أنفسهم فریقا کذبوا و فریقا یقتلون»- مائده

 

ترجمه و شرح: (این الطالب بذحول الانبیاء و ابناء الانبیاء)





ترجمه و شرح دعای ندبه (33)
(کجاست آن منتقمی که خون پیغمبران و اولاد پیغمبران را مطالبه نماید).
شرح: «ذحول»: جمع ذحل به معنی خون پایمال شده است. و از جمله وظائف آن حضرت بعد از قیامش خون خواهی نمودن خون پیغمبران و اولیای خدا که به جهت تبلیغ دین الهی و امر به معروف و نهی از منکر آنان را شهید کردند، خداوند در قرآن کریم می فرماید: «کلما جاءهم رسول بما لا تهوی أنفسهم فریقا کذبوا و فریقا یقتلون»- مائده 70 (1)- هر وقت پیغمبری حکمی که مخالف با هوای نفسشان بود آورد عده ای را تکذیب کرده و عده ای را می کشتند، گروهی مانند نوح و صالح و لوط و شعیب و موسی و و و علیهم السلام را تکذیب کردند، و دسته دیگر را امثال حضرت یحیی علیه السلام و امثال او را به قتل رساندند.
و از جمله انتقام و خونخواهی از پیغمبر زادگان و فرزندان آنان که در راه حق به درجه ی رفیعه ی شهادت رسیدند، می باشد چون ائمه اطهار علیهم السلام فرمودند: «ما منا الا مسموم او مقتول» (2) و اولادشان از بنی الحسن و بنی الحسین و زید بن علی بن الحسین و یحیی بن زید و و و که به وسیله خلفای جور بنی امیه و بنی العباس به قتل رسیدند و قبورشان در گوشه و کنار بلاد اسلامی پراکنده است.
(این المطالب بدم المقتول بکربلا)
(کجا است آنکه خون (جد بزرگوارش) شهید کربلا را انتقام کشد).
شرح: بدانکه از جمله القاب آن حضرت «المنتقم» است در کتاب کمال الدین صدوق (3) رحمه الله روایت شده که آن حضرت در سن طفولیت به احمد بن اسحاق أشعری فرمود: «انا بقیة الله فی أرضه و المنتقم من أعدائه» و در کتاب نجم الثاقب نوری ص 39 در أسماء و ألقاب آن حضرت به شماره ی 138 چنین نقل می کند و در خطبه غدیریه رسول خدا است در اوصاف آن جناب «ألا انه المنتقم من الظالمین».
حاصل آنکه از بعضی اخبار و روایات استفاده می شود که از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قیام آن حضرت علیه السلام خونخواهی و انتقام است از کسانی که از نظر افکار و اخلاق و اعمال از قاتلین جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسین علیه السلام به شمار می آیند، و نیز شفا دادن قلوب مؤمنان است.
در تفسیر عیاشی (4) از امام پنجم علیه السلام نقل شده که در تأویل این آیه مبارکه ی: «و من قتل مظلوما- الآیه»- اسرا: 33- و کسی که بی گناهی را بکشد ما برای او قدرت و سلطنت قانونی قرار دادیم پس در خونریزی از حد تجاوز نشود که البته او مورد نصرت و یاری است. فرمود: (مصداق): «او حسین علیه السلام است و مائیم ولی خون او، و چون قائم ما قیام کند خونبهای او را طلب می نماید، و می کشد تا آنکه گفته می شود که او در قتل اسراف می کند. و آنگاه فرمود: مقتول حسین علیه السلام است و ولی دم او قائم است، و اسراف در قتل آنست که غیر قاتل کشته شود «انه کان منصورا» و دنیا بسر نیاید تا اینکه شخصی از آل رسول خدا علیهم السلام قیام کند و بر دشمنان- پیروز شود و زمین را از قسط و عدل پر کند، همچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد.
و از ابوالصلت هروی نقل شده که گفته است: (5) از امام هشتم علیه السلام سؤال کردم چه می گوئی درباره ی حدیثی که از امام صادق علیه السلام روایت شده و فرموده: وقتی که قائم خروج کند از دودمان قاتلان حسین علیه السلام بواسطه ی اعمال پدرانشان از آنها می کشد؟ حضرت فرمود: این چنین است گفتم خداوند می فرماید: «و لا تزر وارزة و زر اخری» «و هیچ حامل باری بار (گناه) دیگری را بر نمی دارد» معنی آن چیست؟ فرمود: خداوند در تمام سخنان و گفتارش صادق است، و لیکن نسل و ذریه قاتلین حسین علیه السلام به کارها و أفعال پدرانشان راضی و خشنودند و بدان افتخار می کنند، و هر کس راضی به کاری باشد، همچون کسی است که آن را انجام داده باشد، و اگر کسی در مشرق کشته شود کس دیگر در مغرب بدان قتل راضی باشد، شخص راضی هم پیش خدا شریک قاتل است. و البته قائم هم وقتی که خروج کرد آنان را به وسیله رضایت بفعل پدرانشان می کشد.
در مجلد 13 بحار ص 179 (6) از فضیل بن یسار از امام ششم علیه السلام روایت شده که فرمود: «له کنز بالطالقان ما و هو بذهب و لا فضة (7)، و رایة لم تنشر منذ طویت، و رجال کان قلوبهم زبر الحدید- الی أن قال- یدعون بالشهادة و یتمنون أن یقتلوا فی سبیل الله شعارهم یا لثارات الحسین» برای آن حضرت در طالقان گنجی است که نه طلا است و نه نقره، و دیگر پرچمی است از آن موقعی که پیچیده شده تاکنون باز نشده، و دیگر مردانی هستند که دلهایشان هچون پاره آهن سخت محکم و استوار است- تا آنکه فرود- رو به شهادت می روند و آرزو می کنند که در راه خدا کشته شوند، و شعار آنان «یا لثارات الحسین» است. و در کتاب غیبت از فضل بن شاذان مروی است که شعار اصحاب آن حضرت «یا لثارات الحسین» است.
در یکی از زیارات جامعه منقوله در مجلد 22 بحار ص 274 که ظاهرا از سید بن طاووس است درباره آن حضرت گفته است: «السلام علی الامام العالم، الغائب عن الابصار، و الحاضر فی الامصار، و الغائب عن العیون، و الحاضر فی الافكار، بقیة الاخیار، الوارث ذی الفقار، الذی یظهر فی بیت الله الحرام ذی الاستار، و ینادی بشعار یا ثارات الحسین، أنا الطالب بالاوتار، أنا قاسم کل جبار» (8).
(این المنصور علی من اعتدی علیه و افتری)
(کجا است آنکه خداوند او را بر متعدیان و ستمکاران و مفتریان مظفر و منصور گرداند).
شرح- برای روشن شدن این مطلب که چگونه بر آن بزرگوار ظلم و تعدی و بسا نسبت دروغ به آن حضرت داده می شود، ابتدا باید معنی امامت را دانست و امام چه کسی است. بدانکه تعریف امامت که مورد اتفاق فریقین- علمای عامه و خاصه- است آنست که «الامامة هی الریاسة الالهیة خلافة عن رسول الله فی امور الدین و الدنیا بحیث یجب اتباعه علی جمیع الامة» (امامت عبارت است از ریاست الهیه بر خلق به نیابت و خلافت از جانب رسول خدا در امور دین و دنیا که پیروی آن بر تمام امت لازم و واجب است).
همچنان که خدای تعالی فرماید: «یا أیها الرسول بلغ ما أنزل الیک من ربک فان لم تفعل فما بلغت رسالته- الآیة»- مائده: 67 (9)- که به موجب اخبار وارده از طریق عامه و خاصه پیغمبر صلی الله علیه و آله در بیابان غدیر خم علی بن ابی طالب علیه السلام را به عنوان خلیفه و وصی خود معرفی نمود. و به مفاد آیه ی کریمه «یا أیها الذین امنوا أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»- نساء: 59 (10)- و به موجب تفاسیر و اخبار وارده مراد از اولوالامر ائمه معصومین می باشند زیرا وجوب اطاعت اولوالامر همانند وجوب اطاعت پیغمبر صلی الله علیه و آله به یک فعل أمر آورده شد و معلوم می دارد که مصادیق اولوالامر، کسانی هستند که از نظر ملکات نفسانی صفات روحانی همانند پیغمبر اکرم باشند تا بدین وسیله پیروی و اطاعت از آنان هم همان اطاعت و پیروی پیغمبر صلوات الله علیه به حساب آید و یک فعل امر به هر دو منطبق شود.
پس از این نظر امامت مقام شامخ و رتبه عالیه ایست که اشخاص واجد شرایط آن اندکند، و ادعاء مردم هوا پرست که در هر عصر و زمان ادعای چنین مقامی را می کنند بزرگترین ظلم و تعدی است که به آن اولیاء می شود، چنانکه بعد از غیبت آن حضرت شیادانی مدعی این مقام شده و می شوند، و این خود یک قسم ظلم تعدی است که به آن حضرت شده است.
و چه بسا عده ای هم به دروغ و افترا ادعای سفارت و نیابت خاصه از طرف آن بزرگوار را می نمایند مانند شلمغانی و حلاج (11) و دیگران که ادعای بابیت آنها در آن دوره و عصر بود، و به وسیله حسین بن روح نوبختی نایب خاص آن حضرت (در غیبت صغری از ناحیه ی مقدسه توقیعی در لعن آنان صادر گشت. و در این ازمنه ی اخیر هم ادعای سفارت و بابیت شده است و حتی خود را به ادعاء به مقام نبوت و الوهیت هم رسانده اند، و در میان جامعه شیعه مفتضح شده اند.
(این المضطر الذی یجاب اذا دعا)
(کجا است آن مضطری که وقتی خدا را بخواند (دعایش) اجابت شود).
شرح- کسی که دارای مقام و مرتبه باشد البته وظائف و مأموریتی به عهده او محول می شود، و او وقتی می تواند مأموریت محوله را انجام دهد که مانع و رادعی در میان نباشد که اگر دیگران مقام او را غصب نموده باشند و او را از انجام وظائف محوله اش باز دارند و قدرت بر أخذ حق خود و انجام مأموریت را نداشته باشد و از بسیاری دشمن و جهات دیگری نتواند خود را و مأموریتی که به دو محول شده معرفی کند البته چنین کسی مضطر خواهد بود.
کدام اضطرار سخت تر و مهمتر از این است کسی که حجت خدا و مبلغ قرآن و احکام الهی باشد، و ببیند رؤسا و حکام جور و مردم منافق هواپرست چگونه می خواهند احکام قرآن را تغییر دهند و سنن و آداب پیغمبر را از میان بردارند و دین اسلام را مسخ کنند، و یاران و علاقمندان او را هم مورد اذیت و آزار قرار دهند و شکنجه و اعدام نمایند.
در صحیفه ی سجادیه ی در دعای روز اضحی و جمعه شماره (48) می خوانی: «اللهم ان هذا المقام لخلفائک و أصفیائک و مواضع امنائک فی الدرجة الرفیعة التی اختصصتهم بها قد ابتزوها- الی- حتی عاد صفوتک و خلفاؤک مغلوبین، مقهورنی مبتزین یرون حکمک مبدلا و کتابک منبوذا و فرائضک محرفة عن جهات أشراعک و سنن نبیک متروکة».
(بار خدایا این مقام (خواندن خطبه و گذاردن نماز) مخصوص خلفای تو و برگزیدگان تو و مقام امنای تو است در مرتبه بلندی که آنان را بدان اختصاص داده ای که (متأسفانه غاصبین) آن را ربوده اند- تا آنکه گوید: (و در اثر ربودن آن حقوق) برگزیدگان و خلفا و امنای تو مغلوب و مقهور و حقشان از دست رفته، و حکم تو را تبدیل کردند و کتاب تو را کنار نهادند و واجباتت را از راههای روشن تو تحریف نمودند و آداب و سنن پیغمبرت را متروک ساختند).
در مجلد 13 بحار ص 12 (12) در تفسیر آیه ی مبارکه ی «أمن یجیب المضطر»- نمل: 62- از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «این آیه درباره قائم آل محمد (صلوات الله علیهم) نازل است (یعنی مصداق کامل پیدا کرده) به خدا قسم مضطر اوست هنگامی که دو رکعت نماز در مکه در مقام (ابراهیم) انجام دهد و خدا را بخواند و دعا کند و خدا دعایش را اجابت نماید و محنت و گرفتاری او را برطرف سازد، او را خلیفه خود در زمین گرداند».
و در صفحه 15 (13) از امام ششم علیه السلام روایت شده که فرمود: «چون قائم خروج کند وارد مسجد الحرام می شود و دو رکعت نماز در مقام (ابراهیم) بجا می آورد، پس از نماز دستهای خود را به سمت آسمان بالا می برد و خدا را می خواند و زاری می کند و برو می افتد، (سجده می رود)، و همان سخن خدا عزوجل است که می فرماید: «أمن یجیب المضطر اذا دعا و یشکف السوء و یجعلکم خلفاء الارض»- نمل: 62- (یا آنکه دعای بیچارگان مضطر را به اجابت می رساند و رنج و غم را برطرف می سازد و شما را جانشینان زمین قرار می دهد آیا با وجود خدای یکتا خدائی هست فقط اندکی متذکر می شوند). و به همین مضمون در همان صفحه- ذیل همان روایت فوق- از امام پنجم علیه السلام نقل شده.
(این صدر الخلائق ذو البر و التقوی).
(کجا است آنکه پیشوا و صدر نشین آفریدگان و اهل نیکوکاری و تقوی است).
شرح: البته حجت خدا از نظر اخلاق و رفتار باید شایسته و برجسته باشد. یعنی جامع کمالات نفسانی و منزه از اخلاق رذیله و صفات ذمیمه باشد، افعال و رفتارش نیکو و پسندیده باشد، زیرا ریاست عامه ی الهیه و ولایت را کسی دارا می شود که در هر صفت خوبی سر آمد خلایق باشد، اگر فاقد یکی از آن صفات و اخلاق باشد شایستگی و قابلیت امر هدایت را ندارد همچنان که خدای متعال می فرماید: «أفمن یهدی الی الحق أحق أن یتبع أمن لا یهدی الا ان یهدی فما لکم کیف تحکمون»- یونس: 35- آیا کسی که راهنمائی به حق می کند پیروی از او سزاوارتر است یا کسی که هدایت نمی کند مگر آنکه خود هدایت شود، و راهنمائیش کنند پس شما را چه می شود چگونه حکم می کنید.
خلاصه آنکه این مقام ریاست الهیه بر خلق را کسی باید متصدی گردد که جامع بر و نیکوئی و مصداق کامل این آیه باشد «و لکن البر من آمن بالله و الیوم الآخر و الملائکة و الکتاب و النبیین و اتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل السائلین و فی الرقاب و أقام الصلوة و اتی الزکوة و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا و الصابرین فی البأساء و الضراء و حین البأس أولیک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون» (14) بقرة: 177-.
اوصافی که خداوند در این آیه بیان فرمود از ایمان به خدا و روز آخرت و ایمان به کتب آسمانی و پیغمبران و دادن مالی از جنبه ی محبت به خدا به ذوی القربی و یتیمان و مسکینان و به راه درماندگان، و سائلین و آزاد نمودن بندگان و برپا داشتن نماز، و دادن زکات و وفا نمودن به عهد، و صبر کردن در شدائد و گرفتاری و در موقع جهاد با دشمن، و البته اجتماع این اوصاف به نحو اتم و اکمل اختصاص به کسانی پیدا می کند که معصوم باشند.
و این اشخاص به موجب آیات و اخبار وارده، امیرالمؤمنین و یازده نفر از اوصیایش علیهم السلام می باشند. و خداوند در آخر آیه می فرماید: «اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون» یعنی این جماعت که دارای این اوصافند همانانند که راستی پیشه کرده اند و همینان خود پرهیزکارانند.
و این اوصاف در این عصر و زمان منحصر به ولی عصر- ارواحنا له الفداء- می باشد که جامع آنست و اوست صاحب بر و تقوی و مصداق کامل این آیه ی مبارکه ی «اتقوا الله حق تقاته»- آل عمران: 102- از خدا بترسید آنچنانکه شایسته خدا ترس بودن است، و این آیه درباره ی آن حضرت محقق است.
در تفسیر برهان در ذیل آیه شریفه «اتقوا الله حق تقاته» روایتی آورده که راوی گوید از امیر مؤمنان علی علیه السلام از معنی این آیه پرسیدم، فرمود: «به خدا قسم که به این آیه عمل نکرده و مصداق آن را محقق نساخته اند مگر اهل بیت رسول خدا، آری مائیم که به یاد خدا هستیم و فراموش نمی کنیم، و او را شکر گزاریم و هرگز رو گردان نیستیم و کفران نمی کنیم، و خدا را اطاعت کرده و نافرمانی او نمی کنیم».

پی نوشت ها:

1. و به همین مضمون آیه دیگری است در سوره بقره آیه 87.
2. 27 بحار جدید ص 216 و 217 نقل از کفایة الاثر.
3. ص 384 چاپ مکتبة الصدوق. و احمد بن اسحاق بن سعد اشعری قمی از اصحاب امام جواد و هادی و عسکری علیهم السلام است و گفته اند در زمان حضرت عسکری (ع) از دار دنیا برفت و قبرش در نزدیکی پل ذهاب باختران می باشد.
4. مجلد دوم ص 290 به نقل بحار مجلد 44 ص 218.
5. 52 ص 313 نقل از علل الشرایع، و عیون الاخبار.
6. 52 ص 307 حدیث شماره ی 82.
7. 51 ص 307، و مجلد 60 ص 269 از کشف الغمه از کتاب تاریخ ابن اعثم کوفی متوفای 314 ه ق از امیرالمؤمنین علیه السلام چنین نقل می کند که فرمود: «و یحا للطالقان فان لله عزوجل بها کنوزا لیست من ذهب و لا فضة و لکن بها رجال مؤمنون عرفوا الله حق معرفته و هم أیضا انصار المهدی فی آخر الزمان» مرحبا و شگفتا به طالقانی که در آنجا گنج هائی برای خداوند عزوجل که نه طلاست و نه نقره و لکن در آن دیار مردانی هستند مؤمن و معرفت کامل به خدا، و آنان نیز انصار و یاران مهدی در آخرالزمان هستند، و أیضا در کتاب کمال الدین صدوق ص 268 از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: «و له بالطالقان کنوز لا ذهب و لا فضة الا خیول مطهمة و رجال مسمومة...» و او را در طالقان گنج هائی است نه طلا و نه نقره است جز مرکبهای چابک و مردان و سواران آماده و مهیا. و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ج 7 ص 48 در شرح خطبه ی 92 «ملاحم» از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می کند که فرمود: «محققا برای آل محمد در طالقان گنجی است که هر وقت مشیت خدا تعلق گیرد آن را آشکار خواهد ساخت، و آنان داعیان حقند که به اذن و اجازه خدا قیام کنند و مردم را به دین خدا دعوت نمایند».
8. 102 ص 193 نقل از ادعیه ی سید بن طاووس- «الدعاء التاسعة».
9. ای رسول مکرم آنچه را که از طرف پروردگارت به تو نازل شده برسان که اگر عمل نکنی (و نرسانی) اصلا پیغام پروردگار را نرسانده ای و خدا تو را از شر مردم حفظ می کند و خدا کافران را هدایت نمی کند.
10 ای کسانی که ایمان آورده اید فرمان برید خدا را و فرمان برید رسول و اولوالامر از خودتان را.
11. شلمغانی منسوب به شلمغان آبادی است در نواحی واسط عراق؛ و او محمد بن علی معروف به ابن ابی العزاقر است که ابتدا ادعای بابیت و وکالت نمود، و سپس کارش به کفر و الحاد کشید. و به سال 323 به دست محمد راضی بالله خلیفه عباسی کشته شد. و حسین بن منصور حلاج هم قائل به اباحه و حلول و حتی ربوبیت شد، و گویند در ابتدا ادعای نیابت و سفارت نموده بود و سال 309 به دست جعفر مقتدر بالله کشته شد. و دیگر ابو محمد شریعی و محمد نمیری و أحمد بن هلال کرخی و محمد بن علی بن بلال است.
12. 51 ص 48 نقل از تفسیر قمی و معنی آیه چنین است (آیا بتها قابل پرستش هستند) یا آنکه اجابت می کند درمانده را وقتی که او را بخواند و محنت را از شخص مضطر بر می دارد.
13. 51 ص 59 نقل از کنز الفوائد کراجکی.
14. لکن نیکی (و نیکوکار) آن کسی است که به خدا و روز دیگر و فرشتگان و کتاب و پیغمبران ایمان آورده است و مال را با اینکه دوست می دارد به خویشان و یتیمان و مسکینان و به راه درماندگان و فقیران و در آزادی بردگان دهد و نماز را برپا دارد و زکات را بپردازد و کسانی که چون پیمان بستند به پیمان خویش وفادار باشند و صابران در سختی و مرض و هنگام جنگ و همینانند آنانکه راستی پیشه کردند و همینان پرهیزکارانند.

منبع: كتاب شرحی بر دعای ندبه




نوع مطلب : اهلبیت عصمت وطهارت (ع)و....، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 27 شهریور 1398
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است