۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان از منظر معظم له

سیری در گسترۀ معنایی «احسان» / مروری بر فضیلت احسان و انفاق و رذیلت بخل و امساک / منظور از حبب الی فیه الاحسان چیست؟ / فسق چیست، فاسق کیست؟ / ضرورت بیزاری جستن از گناه / نتیجه دوری از فسق و معصیت الهی / دوری از تعلقات دنیوی؛برات رهایی از آتش دوزخ

دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان‏: اللهُمَّ حَبِّبْ الَىَ‏ فیهِ الْإِحْسانَ، وَكَرِّهْ الَىَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ، وَحَرِّمْ عَلَىَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ، بِعَوْنِكَ یا غِیاثَ‏الْمُسْتَغیثینَ‏؛ خدایا در این ماه شوق احسان و نیكى را در دلم قرار ده، و میل به فسق و نافرمانى را از من دور كن و خشم و دوزخت را بر من حرام گردان، به یاریت اى فریادرس فریادرس خواهان.[1]

سیری در گسترۀ معنایی «احسان»
احسان معمولا به معنى نیكو كارى تفسیر مى‏شود، ولى گاه معنى وسیعترى براى آن ذكر شده، و آن هر گونه عمل صالح، بلكه انگیزه‏هاى عمل صالح است.[2]
«راغب» در «مفردات» مى‏گوید: «احسان» چیزى برتر از «عدالت» است؛ زیرا «عدالت» این است كه انسان آنچه بر عهده اوست بدهد، و آنچه متعلق به او است بگیرد؛ ولى‏ «احسان» این است كه بیش از آنچه وظیفه اوست انجام دهد، و كمتر از آنچه حق اوست بگیرد.[3]،[4]
مفسّران نیز تعبیرات گوناگونى دارند؛ بعضى از آنها [5]،«احسان» را به معناى «اطاعت پروردگار» و بعضى دیگر [6]آن را به معناى‏ «صبر و شكیبایى» در برابر ایذاء و آزار دشمنان تفسیر كرده اند.[7]
این احتمال نیز وجود دارد، كه هریك از انبیاء در یكى از شاخه‏هاى احسان و نیكوكارى ظهور و بروز داشته‏اند؛ چرا كه تمام طاعات و اعمال نیك در این عنوان (احسان) جمع است صبر و شیكبایى و طاعت و عبودیّت و گذشت و عفو و مانند آن.[8]
مروری بر فضیلت احسان و انفاق و رذیلت بخل و امساک
در اسلام و تعلیمات آسمانى بخل‏ ضدّ ارزش است؛ خواه از سوى اكثریّت مردم ارزش محسوب شود یا نه؛ و احسان ارزش والایی محسوب می شود؛ خواه از سوى جامعه‏اى پذیرفته شوند یا نه.[9]
گفتنی است مرحله احسان بالاترین مراحل تكامل انسانى است كه اسلام به آن توجّه دارد.[10] لذا در بعضى از روایات‏ «احسان‏» به عنوان عبادت و بندگى توأم با یقین كامل، و احساس مراقبت پروردگار در همه حال، تفسیر شده است، چنانكه در حدیثى از پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم مى‏خوانیم که درباره«احسان» فرمود:« انْ تَعْبُدَ اللَّه كَانَّكَ تَراهُ فَانْ لَمْ تَكنْ تَراهُ فِانَّهُ یَراكَ؛ آن گونه خدا را پرستش كن كه گویى او را مى‏بینى و اگر تو او را نمى‏بینى او قطعاً تو را مى‏بیند»![11]،[12]
روشن است آن كس كه احساس چنین مراقبتى مى‏كند نه تنها عبادتش عبادتى شایسته، و داراى روح و حقیقت است، بلكه آثار این احساس در تمام اعمال و رفتار و گفتار او ظاهر مى‏شود.[13]
از سوی دیگر شخص بخیل از نظر روانى به جائى می رسد که نمى‏تواند نسبت به دیگرى احسان‏ و انفاق داشته باشد[14]به عنوان مثال  بعضى نسبت به اموال خود بخیلند؛ یعنى‏ حاضر نیستند كمترین بهره‏اى به دیگران برسانند. بعضى از آن هم فراتر رفته، نسبت به اموال مردم بخیلند؛ یعنى اگر ببینند كسى به دیگرى احسان‏ قابل ملاحظه‏اى مى‏كند، ناراحت مى‏شوند. بعضى از آن نیز فراتر[15]رفته، هرگاه ببینند افراد اموالشان را براى خودشان به طور گسترده مصرف مى‏كنند، ناراحت مى‏شوند و این بدترین و عجیبترین نوع بخل است.[16]
در این میان گروهى بخل خود را بدون پوشش و توجیه نشان مى‏دهند؛ در حالى كه گروه دیگر، پوششهاى ظاهرى براى آن درست مى‏كنند؛ مانند جلوگیرى از اسراف، تأمین مخارج فرزندان، دورى از ریا و تظاهر و شك و تردید در استحقاق مستحقّین و مانند اینها.[17]
امام امیرالمؤمنین على علیه السلام با تقبیح این رذیلت مى‏فرمایند: «الْبُخْلُ بِاخْراجِ مَا افْتَرَضَهُ اللّهُ سُبْحَانَهُ مِن‏ الامْوَالِ اقْبَحُ البُخلِ؛ بخل در مورد پرداختن آنچه را كه خدا بر انسان از اموال واجب كرده است، زشت­ترین نوع آن است».[18]،[19]
منظور از حبب الی فیه الاحسان چیست؟
همان‌طور که در قرآن آمده است:«وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ؛و نیكى كنید كه خداوند نیكوكاران را دوست دارد ‏».[20]،[21] لذا می توان گفت منظور از احسان، آمیختن انفاق با حسن رفتار نسبت به نیازمندان است؛ به گونه‏اى كه همراه با گشاده‏روئى و مهربانى باشد و از هر نوع منّت و آنچه موجب رنجش و ناراحتى شخص انفاق شونده است، بر كنار باشد،[22] لذا در فراز آغازین دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان می خوانیم:« اللهُمَّ حَبِّبْ الَىَ‏ فیهِ الْإِحْسانَ؛ خدایا در این ماه شوق احسان و نیكى را در دلم قرار ده».[23]
فسق چیست، فاسق کیست؟
«فسق» از نظر ریشه لغت به معناى خارج شدن هسته از درون خرما است، سپس در این معنا توسعه داده شده و به كسانى كه از جاده بندگى خداوند بیرون مى‏روند اطلاق شده است.[24]؛[25] در حقیقت همان گونه كه هسته خرما به هنگام بیرون آمدن، آن قشر شیرین و مفید و مغذى را رها مى‏سازد، آنها نیز با اعمال خود تمام ارزش و شخصیت خویش را از دست مى‏دهند.[26]
لذا  به تمام كسانى كه لباس طاعت پروردگار را از تن در آورده و از راه و رسم بندگى خارج شده‏اند «فاسق» گفته شده است.[27]،[28]فاسق‏ معنى وسیعى دارد و هر نوع خروج از رسم عبودیت و بندگى خدا را شامل میشود لذا در باره شیطان نیز میخوانیم: «فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ؛در برابر فرمان خدا فاسق‏ گردید و مخالفت كرد»[29]،[30]
ضرورت بیزاری جستن از گناه
بی تردیدتنفر از گناه‏ مقوله ای ذاتی است[31]، لیکن پس از ارتکاب و تكرار زشتیها و بدیها قبح‏ و زشتى آنها از بین مى‏رود[32]، لذا تنفر قلبى سبب مى‏شود كه شخص لااقل آلوده گناه‏ نشود كه اگر این تنفر نباشد او نیز به گناه‏ خو مى‏گیرد و به صف گنهكاران مى‏پیوندد.[33]
بدیهی است تكرار گناه، تدریجاً به صورت یك فضیلت‏ در نظر گنهكاران خود نمایى مى‏كند[34]؛در واقع  فسق ، معصیت و نافرمانى خدا، چشم و گوش انسان را بسته و به مصداق حدیث نبوى‏ «حبُّك للشَّى‏ء یُعمى و یُصم‏[35]» آدمى را كور و كر كرده و قدرت درك واقعیت‏ها را از او مى‏گیرد و در چنین حال، زشتى‏ها در نظر او زیبا و زیبایى‏ها در نظر او زشت و بى رنگ مى‏شود.[36]
از این رو در دعای روز یازدهم ماه رمضان به درگاه الهی عرضه می داریم:«وَكَرِّهْ الَىَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ؛ و میل به فسق و نافرمانى را از من دور كن»[37].که نشان می دهد  عصیان و سركشى نكردن به خداوند با این همه جاذبه‏ها و كششهاى عوامل گناه‏، آسان نیست، جاذبه زنان زیبا، جاذبه مال حرام و مقام و جاه نامشروع مقاومت لازم دارد، اگر نیروى دافعه و بازدارنده‏اى در میان نباشد، انسان جذب این انسان رباهائى مى‏شود، كه باید گفت میدان و حوزه جاذبه و كشش آنها به قدرى زیاد است كه: بسا افراد بسیار مهذّب و عبّاد 70 ساله را هم به دام خود كشیده و جذب مى‏كند، چنانچه در وقایع تاریخى منعكس است.[38]
نتیجه دوری از فسق و معصیت الهی
پرهیز از هر گونه گناه اعم از ترك واجب و فعل معصیت‏ از جمله مراحل شکل گیری تقوا به شمار می آید؛[39]
لذا دورى‏ از معصیت به مقتضاى‏ «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ»[40] سبب فزونى نعمتهاى مادى و معنوى، دنیوى و اخروى است و مى‏دانیم شكر حقیقى آن است كه انسان نعمتهاى خدا را در مسیر طاعت به كار گیرد و هرگز از آنها در جهت نافرمانى گناه‏، بهره نبرد.[41]
اینگونه است  که هر قدر پاكى قلب و روح و پرهیزگارى انسان و دورى‏ او از ظلم و ستم و گناه‏ بیشتر باشد درجه قبولى عبادات و اعمال آن در پیشگاه خداوند عالی تر مقبول خواهد بود ؛ زیرا ارزش هر عملى به ارزش آورنده آن عمل و روحیّات او بستگى دارد.[42]
دوری از تعلقات دنیوی؛برات رهایی از آتش دوزخ
در فراز سوم از این دعای شریف می خوانیم:«وَحَرِّمْ عَلَىَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ؛ و خشم و دوزخت را بر من حرام گردان»[43]. این عبارت گویاى این حقیقت است  که همانا برای نجات و رهائى از آتش دوزخ‏ ، غضب و خشم‏ الهى باید از اسارتهاى دنیوى كه مقدمه‏اى براى رهائى از اسارتهاى اخروى و در آتش گرفتار شدن است، رهایی یابیم، به عبارت دیگر رهائى از آتش دوزخ نمایانگر رهیدن از چنگال گناه و هوى و هوس و شیطان و خرافات و آداب و رسوم غلط و ظلم و بیداد و استكبار است.[44]
سخن آخر
در فراز پایانی دعا عرضه می داریم:«بعَوْنِكَ یا غِیاثَ‏الْمُسْتَغیثینَ؛ به یاریت اى فریادرس فریادرس خواهان»[45]لیکن این تصور اشتباه است كه وعده پیروزى و یارى‏ خدا خارج از سنت آفرینش و قوانین حیات ‏باشد، چنین نیست، بلکه این وعده را خداوند تنها به كسانى داده است كه تمام نیروهاى خود را بسیج كنند، و با همه توان به میدان آیند[46]
لذا با تأسی از پیامبر اکرم(ص)، باید آنچه در توان داریم در این عالم اسباب به كار گیریم و در آنجا كه قدرتمان پایان یافت در انتظار یارى‏ خدا باشیم، و این همان برنامه‏اى بود كه پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله در تمام مبارزاتش به كار مى‏گرفت و پیروز مى‏شد.[47]
 


پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir


 

[1] كلیات مفاتیح نوین ؛ ص814.
[2] تفسیر نمونه ؛ ج‏2 ؛ ص39.
[3] سورۀ بقره؛ آیه 195( تفسیر نمونه؛ ج 2، ص 49)؛ سورۀ رحمن؛ آیه 60(تفسیر نمونه؛  ج 23، ص 181- 182)؛ سورۀ مرسلات؛ آیه 44(تفسیر نمونه؛ ج 25، ص 425).
[4] لغات در تفسیر نمونه ؛ ص27.
[5] مرحوم طبرسى در مجمع‏البیان.
[6] تفسیر روح البیان، ذیل آیه 80 سوره صافات.
[7] پیام قرآن ؛ ج‏7 ؛ ص66.
[8] همان.
[9] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص69.
[10] اسلام و كمكهاى مردمى ؛ ص63.
[11] تفسیر نورالثقلین؛ ج 1؛ ص 553؛ح 579؛ذیل آیه شریف 125 نساء.
[12] پیام قرآن ؛ ج‏6 ؛ ص157.
[13] همان.
[14] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص448.
[15] اخلاق در قرآن ؛ ج‏2 ؛ ص379.
[16] همان؛ ص 380.
[17] همان.
[18]  غررالحكم، ح 2038.
[19] اخلاق در قرآن ؛ ج‏2 ؛ ص380.
[20] سورۀ بقره؛آیۀ195.
[21] تفسیر نمونه ؛ ج‏2 ؛ ص37.
[22] همان.
[23] كلیات مفاتیح نوین ؛ ص814.
[24] سورۀ بقره؛ آیه 26؛تفسیر نمونه ج 1، ص 191.
[25] لغات در تفسیر نمونه ؛ ص411.
[26] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص368.
[27]  سورۀ بقره؛ آیه 99؛تفسیر نمونه ج 1، ص 423.
[28] لغات در تفسیر نمونه ؛ ص410.
[29]سوره كهف؛ آیه 50.
[30] تفسیر نمونه ؛ ج‏4 ؛ ص343.
[31] همان ؛ ص351.
[32] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص196.
[33] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏15 ؛ ص115.
[34] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص196.
[35] بحار الانوار ج 74، ص 165.
[36] اخلاق در قرآن ؛ ج‏2 ؛ ص292.
[37] كلیات مفاتیح نوین ؛ ص814.
[38] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏1 ؛ ص376.
[39] برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏4 ؛ ص510.
[40] سورۀ ابراهیم؛ آیه 7.
[41] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏7 ؛ ص274.
[42] پاسخ به پرسشهاى مذهبى ؛ ص392.
[43] كلیات مفاتیح نوین ؛ ص814.
[44] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص23.
[45] كلیات مفاتیح نوین ؛ ص814.
[46] تفسیر نمونه ؛ ج‏14 ؛ ص120.
[47] برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏3 ؛ ص219.

 





نوع مطلب : ادعیه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو