۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تحلیل حکم شریح قاضی مبنی بر وجوب قتل خروج بر حاکم گفت: این تفکر خلاف نصوص بی شمار دینی و صدها روایت و درک عقل است.


به گزارش خبرنگار مهر، شریح بن حارث کندی، مشهور به شریح قاضی – از چهره‌های اجتماعی – قضایی و تا حدی سیاسی صدر اسلام است.معروف است كه وى به دستور عبیدالله زیاد، فتوا داد كه چون حسین بن‏ على‏ علیه السلام بر خلیفه وقت ‏خروج كرده، قتل او بر مسلمانان واجب است. در خصوص این موضوع و احکام فقهی که در حادثه عاشورا وجود داشت با ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفتگو کردیم.

حجت الاسلام علیدوست گفت: در حادثه عاشورا چند حکم فقهی به چشم می خورد. یکی اینکه امام حسین(ع) فرمودند: بیعت با یزید حرام است. دیگری هم اینکه شریح قاضی حکم صادر کرده بود که حسین بر خلیفه عصر خروج کرده قتلش واجب است. 

وی افزود: بعد از جریان سقیفه بنی ساعده و مطرح شدن مدرسه خلافت براساس سقیفه بنی ساعده، این تفکر آرام آرام توسط عبدالله بن عمر و دیگران جا انداخته شد که ما هر کس به هر شکلی قدرت را به دست بگیرد باید از او اطاعت کرد؛ هرچند با شمشیر و غلبه باشد لذا این جریان بعدها هم ادامه پیدا کرد و در آثار کلامی اهل تسنن هنوز حضور دارد حتی جریان را به روایتی از پیامبر بر می گردانند که ناقل عبدالله بن عمر است.

برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد: بعد از معاویه پنج نفر از شخصیت های مدینه به شام رفتند و زندگی یزید را از نزدیک دیدند به مدینه برگشتند ابوایوب انصاری گفت: یزید مهمان نواز و بخشنده است اما دین ندارد. بر همین اساس مردم مدینه می خواستند بیعت خودشان را بشکنند و آنهایی هم که بیعت نکرده بودند، بیعت نکنند. عبدالله بن عمر گفت: من سخنان ابوایوب را انکار نمی کنم ولی روایتی را از پیامبر(ص) شنیدم که حضرت فرمودند: اگر با کسی بیعت کردید، نشکنید اگر چه در طعامش گوشت خوک و در نوشیدنی او شراب باشد. هر کس خروج کند کافر است. این تفکر مخصوصا وقتی از زبان عبدالله بن عمر که آرام آرام به عنوان فقیه مکه مطرح شد طبیعی است که جا می افتد. به همین خاطر یک تفکر بنام تفکر وجوب از هر امری که غالب شود شکل گرفت.

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: جالب این است که جزو تفکر این عده است که اگر صبح مسلم بن عقیل حاکم بود و مردم در کنارش بودند، او واجب الاطاعة است. اگر شب به شهادت رسید و فردا صبح جوانکی مثل عبیدالله بن زیاد سر کار آمد او واجب الطاعة است. روشن است که این تفکر هم خلاف نصوص بی شمار دینی و هم خلاف صدها روایت و درک عقل است یعنی فارغ از اینکه به دین معتقد باشیم یا نباشیم یا به قرآن استناد کنیم یا نکنیم خلاف عقل و خرد است که بگوئیم هر که غالب شد اولی الامر است و باید اطاعت شود. قهرا لازمه این تفکر این بود که نباید علیه خلیفه ولو خودخوانده باشد و یا با کودتا سر کار آمده باشد قیام کرد. نهاد امر به معروف و نهی از منکر طبیعی است که به محاق می رود و تعطیل می شود و یک سری لوازمی که این تفکر دارد.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در کنار این تفکر، تفکر کلامی مدرسه اهل بیت است که معتقدند چنین تفکری درست نیست بلکه اوصیاء رسول الله(ص) همه باید معصوم و منصوب از طرف خداوند باشند. در زمان غیبت هم باید فقیهانی عادل و طبق مبنای برخی ها «اعدل» و «اورع» زمام امور را به دست بگیرد. طبیعتا این دو تفکر لوازم خود را هم دارد لذا می بینید که امام استدلال می کنند به طغیان یزید و عدم شایستگی او و ... تمسک می کنند به نهاد امر به معروف و نهی از منکر. در واقع این استدلال امام استدلال فقهی امام برخاسته از تفکر کلامی مدرسه اهل بیت و امامت انتصابی(برخاسته از گزنیش خداوند) است. در مقابل استدلال شریح قاضی و ... مطرح هست که حتی امروز هم وجود دارد برخاسته از تفکر کلامی مدرسه سقیفه است و لوازمی که دارد. الان هم اگر ملاحظه کنید همین تفکر وجود دارد یعنی هیچ وقت الازهر شروع کننده قیام نیست. ممکن است وقتی جریان راه افتاد و مردم غالب شدند بگوید ما حمایت می کنیم. ام القرای مکه یا مدرسه مدینه هم شروع کننده قیام نیست. در پاکستان و افغانستان نیز وضعیت این گونه است.

علیدوست در پاسخ به اینکه حکم شریح قاضی چقدر در وقوع عاشورا تأثیرگذار بود، گفت: واقعیت این است که اگر بخواهیم داوری کنیم قدری سخت است ولی توجه داشته باشید شریح سابقه شصت سال قضاوت را داشت. یعنی کهنسال ترین قاضی است و طولانی ترین قضاوتها را داشته است. در زمان خلیفه دوم و سوم قضاوت کرد. امیرالمؤمنین(ع) هم مصلحت ندیدند که ایشان را عزل کنند و زمان ایشان هم قضاوت می کند. حکم شریح قطعا اثرگذار بود، عبیدالله جوانکی بود که بیست و چند سال سن داشت. اصلا موقعیت نداشت بنابراین جهت مذهب را باید امثال شریح به دست بگیرند. حدس تاریخی می گوید که تأثیرگذار بوده است؛ با توجه به سابقه شریح در امر قضاوت.  

کد خبر



نوع مطلب : دانستنیهای مفید، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 19 فروردین 1398




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic