۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

مشروعیت و ثبات

اجمالی بر هجمه جریان لیبرال به ایده جمهوری اسلامی

نویسنده: محسن خاکی

از وظایف اصلی حکومت‌ها و نخبگان توجه به بازفرآوری و تولید مشروعیت روزآمد است. چه بسا گذشت زمان و گسست‌های نسلی ادبیات حقانیت سیاسی را تغییر دهد و الگوهای ذهنی مشروعیت در گذشته را منسوخ و منقضی جلوه دهد. بر این اساس اگر هماهنگی میان نظام سیاسی و نخبگان در مسئله‌ی حقانیت حاکمیت شکل بگیرد، حتی نظامی با سطح پایین کارآمدی می‌تواند با ثبات و مطمئن باشد؛ در غیر اینصورت اگر بخشی از نخبگان پر نفوذ، مشروعیت نظام را خدشه دار نموده یا مسیرهای فعلی نظام را فاقد وجاهت و سیادت عقلانی بدانند، کارآمدترین نظام‌ها در ادامه و استمرار با مشکلات جدی مواجه خواهند بود. چراکه کارآمدی هرگز نمی‌تواند یک نظام نامشروع را مشروع جلوه دهد و در هر نظامی امنیّت ایده و نظریه‌ی نظام در بالاترین ضریب حساسیت باید مورد نگهداری قرار بگیرد.


سختی این امر آنجا بیشتر هویدا می‌شود که دانسته شود نگهداری از وجه نظری یک نظام سیاسی بسیار پیچیده‌تر از حفاظت از عینیت‌ها و وجوه خارجی آن است. روشن است که برای محافظت از یک ساختمان خارجی، یا مکان علمی یا سیاسی چگونه باید عمل کرد. اما حفاظت از ایده‌ی یک نظام سیاسی یا وجه مشروعیت آن به دلیل قرار گرفتن میدان عملیات در ذهنی، بسیار سخت خواهد بود.

پیچیدگی بیشتر آنجاست که ایده‌ی نظام نه به وسیله‌ی عوامل بیگانه و بیرونی که به دست برخی از نخبگان داخلی مورد هجمه قرار بگیرد. مکرر شدن هجمه در کنار مشکلات بخش کارآمدی، حقانیت ایده و نظریه را به طرز شگفت اوری مورد تردید قرار می‌دهد. از همین روست که در بسیاری از کشورهای غربی که مشروعیت و مقبولیت در یک زمینه‌ی معنایی و همان کارامدی اقتصادی معنا می‌شود، با وجود اختلافات عمیق احزاب، هیچ گاه ایده و نظریه‌ی نظام مورد هجمه‌ی هیچ نخبه‌ی سیاسی قرار نمی‌گیرد و مناقشات صرفاً در راهبردهای میانی و پایین‌تر خلاصه می‌شود؛ از این رو چنین واحدهای سیاسی‌ای دارای ضریب بالایی از ثبات سیاسی هستند آنچنان که در هیچ اعتراض و شورش خیابانی از سوی مردم نیز، گزینه‌های فروپاشی، براندازی و انقلاب دیده نمی‌شود. بنابراین است که فاصله‌ی کشورهایی نظیر اروپای غربی و امریکای شمالی با انواع انقلاب بسیار زیاد ارزیابی می‌شود. این همان حفاظت اجتماعی فراگیر از مشروعیت و ایده‌ی نظام است که با مفهوم ثبات این همانی و عینیت دارد.

در طرف دیگر اما ایران دارای مزیت نسبی مشروعیت و حقانیت دینی در کنار خصلت مقبولیت منبعث از اراده‌ی عمومی است که هر دو در نظریه‌ی مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی جلوه نموده است. هر چند تولید اقتدار دوگانه می‌تواند بر قدرت این نظام سیاسی بیفزاید اما به دلیل آنکه انقلاب اسلامی نظامی ایده پایه است، وجوه بیرونی و کارآمدی اقتصادی آن هرگز نمی‌توانند خلأ مشروعیت در آنرا جبران نمایند. بر این اساس اقدام تهاجمی علیه مشروعیت در قیاس با هجوم بر مقبولیت، آسیب بیشتری را بر نظام جمهوری اسلامی وارد خواهد آورد.

در طرف دیگر اما ایران دارای مزیت نسبی مشروعیت و حقانیت دینی در کنار خصلت مقبولیت منبعث از اراده‌ی عمومی است که هر دو در نظریه‌ی مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی جلوه نموده است. هر چند تولید اقتدار دوگانه می‌تواند بر قدرت این نظام سیاسی بیفزاید اما به دلیل آنکه انقلاب اسلامی نظامی ایده پایه است، وجوه بیرونی و کارآمدی اقتصادی آن هرگز نمی‌توانند خلأ مشروعیت در آنرا جبران نمایند. بر این اساس اقدام تهاجمی علیه مشروعیت در قیاس با هجوم بر مقبولیت، آسیب بیشتری را بر نظام جمهوری اسلامی وارد خواهد آورد.

نکته‌ی مهم دیگر در باب جمهوری اسلامی این است که برخلاف همه‌ی جریان‌های سیاسی در کشورهای صاحب ایده (در نظام سیاسی) مثل ایالات متحده، فرانسه، که هیچ گاه نظریه‌ی نظام و مشروعیت آن، محلّ نزاع احزاب و جریانات قرار نمی‌گیرد و همین عامل ثبات کامل حاکمیت در این کشورهاست؛ بخشی از توان  نخبگانی در ایران یعنی جریان لیبرال، داعیه‌ی تغییر عمده در ایده و نظریه‌ی نظام را دارد. این جریان خاص رفرم در رفتار، ساختار و ایده‌ی جمهوری اسلامی را هویت لایتغیّر خود قرار داده در حوزه‌ی عمل بارها به قصد ایجاد تغییرات عمده در ایده‌ی نظام سیاسی وارد فاز عملیاتی شده است، هرچند هر بار با شکست از ناحیه مردم مواجه شده باشد.

در واقع بر خلاف منطق انقلاب اسلامی که نظامات حاکم بر سازمان‌ها و روابط بین المللی را غیر عادلانه دانسته و حمایت از مستضعفین در سراسر جهان را وظیفه‌ی ذاتی خود می‌پندارد و ذات انقلاب اسلامی را مبتنی بر مختصات دعوت الهی انبیاء و اولیاء تلقی کرده و ولایت فقیه را استمرار طولی حرکت الهی بعثت قلمداد می‌کند که امام خمینی (ره) در سفر چهارم خود در اسفار اربعه به عنوان وظیفه‌ی ذاتی عارف از سمت حق به سوی خلق آمده است؛ جریان لیبرال دارای ذاتیاتی در طرف مقابل است. بر این این طیف فکری بر خلاف نظریه‌ی انقلاب اسلامی، نظام بین الملل را مرکز – پیرامون می‌بیند که در آن کشورهای پیرامونی و از جمله ایران چاره‌ای جز تمکین در برابر مرکز – ایالات متحده – ندارد و قوام سیاسی و اقتصادی‌اش را باید در اتکاء بر او بیابد. از منظر این جریان در حالی که دخالت غرب در سراسر کره‌ی خاکی، جنگ مشروع و عادلانه تلقّی می‌شود، دفاع از مستضعفین دخالت در امور داخلی کشورهاست، جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی و دولت نه تنها وظیفه‌ای در قبال معنویت و آخرت مردم ندارد بلکه حق اعمال قدرت در این حوزه را نیز ندارد و بر اساس سنت فکری لیبرال، دولت صرفاً در بخشی از حوزه‌ی عمومی می‌تواند دخالت کند. این جریان برای اثبات منویات خود نیز خمینی دیگری را بر اساس نظریات سیاسی خود برساخته نموده‌اند که هرگز با عینیت و مصداق خارجی حضرت امام خمینی (ره) سازگاری ندارد.

در حوزه‌ی عملکرد نیز کارنامه‌ی تلخ و ثبات زدای این جریان به خوبی نشان می‌دهد که چگونه در هر مسئله‌ی عادی داخلی به سرعت ایده‌ی نظام اسلامی را هدف گرفته و برای جلب مقبولیت در میان اقشار خاکستری و بعضاً سیاه جامعه به مشروعیت و نظریه‌ی نظام می‌تازند. در این بین انطباق ایده‌ی ولایت فقیه بر سلطانیسم وبری در موارد متعدد از سوی تئوریسین‌های لیبرال، تاختن بدون آگاهی بر نظارت استصوابی شورای نگهبان و غیر شرعی خواندن آن در همه‌ی انتخابات‌ها، مقصر نمایی از جمهوری اسلامی در تقابل با ایالات متحده، علاقه‌ی زائدالوصف به رابطه با ایالات متحده و غرب، عدم اعتقاد به وظایف حکومت اسلامی در باب معنویت و آخرت مردم، قبول همراه با محبت نظام ظالمانه‌ی حاکم بر روابط بین الملل و توصیه و تجویز پذیرش این ساختار و هضم شدن در آن، بی علاقگی به جریان مقاومت اسلامی و گروه‌های مقاومت، اعتقاد به آزادی حجاب و فضای مجازی به عنوان بخشی از اصول لیبرالیسم فرهنگی، پشیمانی مفرط از شعارها و اصول انقلاب اسلامی که خود در گذشته بدان معتقد بودند، اشرافیت افسارگسیخته در زندگی شخصی، امیدواری به تئوری‌ها و نسخه‌های لیبرال و نئولیبرال در حل مشکلات کشور و… تنها بخشی از «تاخت نظری روشنفکری» به مشروعیت و ایده‌ی انقلاب اسلامی است.

رفتارسیاسی جریان لیبرال در هجمه مکرر به ایده و نظریه انقلاب اسلامی در هیچ کدام از جریانات سیاسی در کشورهای صاحب ایده‌ی سیاسی دیده نمی‌شود. اگر در ایالات متحده هر اتفاق سیاسی و اقتصادی رخ دهد بازهم هیچ جریانی (دموکرات، جمهوری خواه، سبز و…) به ایده‌ی و نظریه‌ی نظام سیاسی در ایالات متحده هجمه نخواهد کرد.

بر این اساس نمونه‌هایی چون نحوه‌ی تعامل با حضرت امام (ره) تا پذیرش قطعنامه، ماجرای عزل آقای منتظری و حوادث پس از آن، شگفتی‌های رخ داده در مجلس ششم، حوادث مرتبط با کوی دانشگاه در سال ۷۸، اصرار مفرط به پناهندگی به غرب در موارد متعدد سال های اخیر و همه‌ی حواشی انتخابات‌ها در نظام اسلامی و … تنها بخشی از نحوه‌ی تعامل روشنفکران وابسته با ایده و نظریه‌ی نظام اسلامی است. تعاملی که با هدف قرار دادن مشروعیت نظام اسلامی خواسته یا ناخواسته در پی ثبات زدایی و تزلزل انقلاب اسلامی بوده است.

این گونه‌ی رفتار سیاسی در هیچ کدام از جریانات سیاسی در کشورهای صاحب ایده‌ی سیاسی دیده نمی‌شود. حتی اگر در ایالات متحده، رئیس جمهور با رأی دادگاه به این منصب دست یابد یا بدون توافق نخبگانی اقدام به جنگ کند، اگر جنبش وال استریت مطالبه‌ی تغییر گسترده در نظام حاکم را داشته باشد، اگر مدت تعطیلی دولت مرکزی رکورد بزند و اگر… بازهم هیچ جریانی (دموکرات، جمهوری خواه، سبز و…) به ایده‌ی و نظریه‌ی نظام سیاسی در ایالات متحده هجمه نخواهد کرد. بنابراین مطلوب است که جریان لیبرال در مسیر پیروی از نسخه‌های امریکایی برای اداره‌ی کشور، تعامل جریان و حزب سیاسی با مشروعیت و ایده‌ی نظام را نیز بیاموزند.





نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 21 اسفند 1397
شنبه 18 خرداد 1398 ساعت 06 و 20 دقیقه و 38 ثانیه

My developer is trying to convince me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on various websites for about a year and am anxious about switching to another platform. I have heard great things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress content into it? Any kind of help would be greatly appreciated!
چهارشنبه 22 اسفند 1397 ساعت 09 و 29 دقیقه و 48 ثانیه
هر گاه خبرهای بد را به عنوان یک نیاز به تغییر و نه یک خبر منفی پذیرفتید،
شما از آن شکست نخورده اید ، بلکه چیزهای تازه ای از آن آموخته اید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است