۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

به راستی مزد رسالت پیامبر چیست ؟


قرآن سخن پیامبران گذشته را نقل مى‏كند و مى‏گوید همگان گفتند:«ما از مردم مزدى نمى‏خواهیم، تنها اجر ما بر خداست‏». اما به پیغمبر خاتم خطاب مى‏كند: قل لا اسالكم علیه اجرا الا المودة فى القربى (شوری ـ 23)، بگو از شما مزدى را درخواست نمى‏كنم مگر دوستى خویشاوندان نزدیكم.

اینجا جاى سؤال است كه چرا سایر پیامبران هیچ اجرى را مطالبه نكردند و نبى اكرم براى رسالتش مطالبه مزد كرد، دوستى خویشاوندان نزدیكش را به عنوان پاداش رسالت از مردم خواست؟ آیا بهتر نبود که نبی اکرم (ص) نیز مطالبه مزد نمی کرد؟

ت از مردم خواست؟ آیا بهتر نبود که نبی اکرم (ص) نیز مطالبه مزد نمی کرد؟

پیامبر




قرآن خود در آیه مورد بحث ما به این سؤال جواب مى‏دهد: قل ما سالتكم من اجر فهو لكم ان اجرى الا على الله (سبا ،47 ) . بگو مزدى را كه درخواست كردم چیزى است كه سودش عاید خود شماست. مزد من جز بر خدا نیست.

یعنى آنچه را من به عنوان مزد خواستم عاید شما می گردد نه عاید من. این دوستى كمندى است‏ براى تكامل و اصلاح خودتان.

 

مزد رسالت چیست؟

قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ (سبا ، 47)

بگو: هر مزدى كه از شما خواستم پس آن به نفع شماست، مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزى گواه است.

 

اینجا در واقع پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) خطاب به آنها می فرمایند: من شما را دعوت به تفكر كردم، اكنون بیندیشید، و از و جدان خود سؤال كنید، چه چیز سبب شده كه من شما را از عذاب شدید الهى انذار كنم؟ چه سودى از این كار عائد من مى‏شود؟ و چه فایده مادى براى من دارد؟

خداوند در این سلسله آیات (آیات 47 تا 50 سوره سبا) پنج بار به پیامبرش دستور مى‏دهد كه از طرق مختلف با گمراهان بى‏ایمان سخن بگوید و راه عذر را از هر سو بر آنها ببندد. در آیه گذشته سخن از دعوت به تفكر، و نفى هر گونه عدم تعادل روحى از پیامبر (صلی الله علیه و آله)  بود.

در آیه مورد بحث سخن از عدم مطالبه اجر و مزد در برابر رسالت است. بارها در قرآن این سخن به میان آمده كه انبیا از مردم مزد و پاداشى نمى‏خواستند، در سوره‏ى شعرا از آیه 100 تا 180 این مطلب از قول پیامبران مختلف تكرار شده است،

اینجا در واقع پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) خطاب به آنها می فرمایند: من شما را دعوت به تفكر كردم، اكنون بیندیشید، و از و جدان خود سؤال كنید، چه چیز سبب شده كه من شما را از عذاب شدید الهى انذار كنم؟ چه سودى از این كار عائد من مى‏شود؟ و چه فایده مادى براى من دارد؟

اضافه بر این اگر بهانه شما در این اعراض و روی گردانى از حق این است كه باید بهاى گزافى براى آن بپردازید، من اصولاً از شما اجر و پاداشى نخواسته‏ام.

چنان كه همین معنى با صراحت در آیه 46 سوره قلم آمده: أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ" آیا تو از آنها پاداشى بر اداى رسالت خواسته‏اى كه بر دوش آنها سنگینى مى‏كند"؟! در اینكه جمله " فَهُوَ لَكُمْ" چه مفهومى دارد؟ دو تفسیر وجود دارد:

حضرت محمد

نخست اینكه كنایه باشد از عدم مطالبه هر گونه اجرت بطور مطلق مثل  اینكه ما مى‏گوئیم:" هر چه از تو خواسته‏ام مال خودت" كنایه از اینكه چیزى از تو نخواسته‏ام، شاهد این سخن جمله بعد از آن است كه مى‏گوید: إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ" پاداش من تنها بر خداست".

 

دوم اینكه اگر مى‏بینید من در بعضى از سخنانم كه از سوى پروردگار آورده‏ام به شما گفته‏ام:

 لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى: " من از شما پاداشى نمى‏طلبم جز دوستى خویشاوندانم" (شورى- 23). این نیز سودش به خود شما بازگشت مى‏كند چرا كه مودت ذى القربى بازگشت به مسأله" امامت و ولایت" و" تداوم خط نبوت" است كه آن نیز براى ادامه هدایت شما ضرورى است.

شاهد این سخن شأن نزولى است كه بعضى در اینجا نقل كرده‏اند كه وقتى آیه قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ نازل شد، پیامبر (صلی الله علیه و آله) به مشركان مكه فرمود: خویشاوندان مرا ناراحت نكنید، آنها نیز این پیشنهاد را پذیرفتند، اما هنگامى كه پیامبر (صلی الله علیه و آله)  از بت هاى آنها بدگویى كرد گفتند محمد (صلی الله علیه و آله) منصفانه با ما رفتار نمى‏كند، از یك سو از ما مى‏خواهد خویشاوندانش را آزار ندهیم، ولى از سوى دیگر با بدگویى از خدایان ما، ما را آزار مى‏دهد در اینجا آیه: قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ (آیه مورد بحث) نازل شد و به آنها گفت: آنچه من در این باره از شما خواستم به نفع خود شما بود، حال مى‏خواهید آنها را آزار بكنید یا نكنید.( تفسیر" روح البیان" جلد 7 صفحه 308)

و در پایان آیه مى‏فرماید:" و او بر هر چیزى شاهد و گواه است" (وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ).اگر من پاداشم را از او مى‏خواهم به خاطر آن است كه او از همه اعمال و نیات من آگاه است.

به علاوه، او گواه حقانیت من است، چرا كه این همه معجزات و آیات بینات را او در اختیار من گذارده.

و به راستى برترین گواه اوست، چرا كه كسى كه حقایق را از همه بهتر مى‏داند، و از همه بهتر مى‏تواند ادا كند، و هیچ چیزى جز حق از او صادر نمى‏شود او بهترین گواهان است و او خداست.

انتخاب راه خدا و مودّت اهل بیت علیهم السلام كه مزد رسالت است، در حقیقت به نفع خود مردم است نه پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله). «فَهُوَ لَكُمْ»

پیام‏های آیه:

مبلّغان الهى، باید بى‏توقّعى خود را به مردم اعلام نمایند. (در سه آیه‏اى كه مربوط به مزد رسالت است، با كلمه‏ى «قُلْ» پیامبر مأمور به اظهار آن مى‏شود. «قُلْ ... إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ»

2ـ آن چه زشت است سؤال و در خواست مزد است، ولى اگر خود مردم با عشق و بدون اكراه هدیه‏اى به مبلّغ دین دادند حساب دیگرى دارد. مى‏فرماید: «ما سَأَلْتُكُمْ» و نمى‏فرماید: نمى‏گیرم.

3ـ شرط تأثیر سخن آن است كه مردم، رهبر را دلسوز و مخلص بدانند. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ» (اگر رهبر از مردم توقّع مادّى داشته باشد، جامعه او را تحمّل نمى‏كند: «أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ» (قلم، 47) آیا از مردم مزدى طلب مى‏كنى كه پرداخت آن بر آنان سنگین است؟)

4ـ انتخاب راه خدا و مودّت اهل بیت علیهم السلام كه مزد رسالت است، در حقیقت به نفع خود مردم است نه پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله). «فَهُوَ لَكُمْ»

5ـ كسى كه خدا را ناظر و شاهد اعمال خود بداند به غیر او امیدى ندارد. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ»

6ـ براى برطرف شدن سوء ظن‏ها، خدا را بر صداقت خود گواه بگیریم. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ»

آمنه اسفندیاری

بخش قرآن تبیان


منابع:

1- تفسیر نورج9

2- تفسیر نمونه ج 18

3- تفسیر" روح البیان" جلد 7

 





نوع مطلب : قران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 24 مهر 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است