۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

ثبات قدم، ضرورت جامعه معاصر (با نگرشی بر فرازهایی از زیارت عاشورا)

سیده فاطمه هاشمی، دانش آموخته مدرسه علمیه اسلام شناسی

چکیده
موضوعی که در این مقاله مورد پژوهش قرار گرفته، ضرورت ثبات قدم در جامعه معاصر با توجه به زیارت عاشورا است. از آنجا که میزان پایبندی افراد به دین به تناسب شرایط جامعه و بروز موانع دچار نوسان است، ثبات قدم در دین داری از دین داشتن مهم تر است و تلاش شیطان نیز انحراف مؤمن از این ثبات قدم است. برای مقابله با شیطان در این راستا راهکارهایی وجود دارد که در جهت تحقق، ثبات قدم نقشی اساسی ایفا می کند.
کلیدواژه ها: ثبات قدم، زیارت عاشورا، قوت در دینداری، قدم صدق، حفظ ایمان، یاد خداوند، مقابله با شیطان

طرح مسأله
یکی از دغدغه های بسیاری از مؤمنین ثابت قدم بودن و حفظ ایمان است، این که چگونه می توان با وجود وسوسه های شیطان، در آینده غفلت نکرد و از صراط مستقیم منحرف نشد. چگونگی طی کردن این مسیر با حفظ صدق نیت و اطمینان به عاقبت به خیر شدن یکی از مباحثی ست که ذهن مؤمنین راستین را درگیر کرده در حالی که این مسأله می تواند زندگی دنیوی و اخروی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.
هر کس در هر مرحله ای از ایمان و در هر سن و سال، گاه گرفتار وسوسه های شیطانی می گردد. گاه در خود احساس می کند که نیروی محرک شدیدی در درون جانش آشکار شده و او را به سوی گناه دعوت می کند.
تنها راه نجات از آلودگی ها در چنین شرایط سختی، تلاش و انگیزه کافی برای حفظ ثبات قدم در مسیر حق است. از سوی دیگر با توجه به این که وسوسه ها و تحریک ها مسلماً در سنین جوانی بیش تر است، اهمیت بحث حفظ ایمان بعنوان یکی از دغدغه های مهم زندگی مؤمن محرز می¬شود، در نتیجه تلاش در این مسیر می تواند تضمین قطعی برای آینده ای روشن در دنیا و آخرت باشد. لذا این نوشتار در پی آن است که کیفیت ثبات قدم در دین را بیان کرده و سپس راه های تحصیل ثبات قدم و رهنمود های عملی در راستای تلاش برای ماندن در صراط مستقیم را تبیین نماید.

هر کس در هر مرحله ای از ایمان و در هر سن و سال گاه گرفتار وسوسه های شیطانی می گردد.

جایگاه ثبات قدم
ثبات قدم همان استقامت است که در مورد راه و طریقی به کار می رود که بر خط راست و مستقیم (بدون انحراف و کجی) باشد. استقامت انسان نیز به معنای پایداری و ملازمت او در سلوک بر چنین راهی و منحرف نشدن به یکی از دو طرف آن است. (رک، مفردات، راغب اصفهانی، ص 418) شاهد این معنا، تفسیری است که علامه طباطبائی در مورد آیة «فَاسْتَقِمْ کَما اُمِرْتَ» ارائه کرده است، ایشان می فرماید: «استقامت در هر امری به معنای ثابت قدم بودن در حفظ آن و در ادای حق آن به طور تمام و کامل است.» (ترجمه تفسیر المیزان، طباطبائی، ج 11، ص 64) به دیگر سخن ثبات قدم ریشه دار و مستقر است و با وزیدن بادهای حوادث و تلاطم روزگار از بین نمی رود و حتی نمی لغزد. ریشه دار بودن و مستقر شدن ایمان در پرتو انجام اوامر الهی است، پس امتثال کافی احکام الهی، ثبات قدم در دنیا و آخرت می آورد. (تفسیر تسنیم، جوادی آملی، ج 19، ص 410) بر همین اساس بی گمان یکی از مسائل اساسی دینداری، پایمردی در حفظ ایمان است، چه بسا انسان هایی که در شرایط و حالات معمولی رفتار دینداری دارند، اما در برابر مشکلات و سختی ها باز پس می زنند. دین همواره در حیات فکری و معنوی بشر نقش اساسی و مهمی داشته است، ولی به تناسب شرایط جامعه و بروز موانع میزان پایبندی افراد به ایمان دچار شدت و ضعف می شود.

دین همواره در حیات فکری و معنوی بشر نقش اساسی و مهمی داشته اند ولی به تناسب شرایط جامعه و بروز موانع میزان پایبندی افراد به ایمان دچار شدت و ضعف می شود.

این ثبات قدم باید از روی صدق باشد؛ یعنی انسان واقعا آن طرف را حق محض بداند و اگر ثبات قدم دارد از سر تردید و شک و ریب در باب خدای متعال و اولیای او نباشد. این چیزی است که در سیر به وادی عاشورا اتفاق می افتد، زیارتی که انسان با هر بار خواندنش تجدید پیمان می کند و عهد می بندد که در راهِ پیمان بسته شده با صدق نیت، ثابت قدم باشد. در حالی که این سیر از دنیا آغاز می شود و در آخرت هم ادامه دارد.
أَنْ یَجْعَلَنِی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الآخِرَةِ وَ أَنْ یُثَبِّتَ لِی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ
ثابت قدم بودن در محضر معصوم علیه السلام مقام بزرگی است. گاهی انسان وارد وادی ولایت می شود و به معرفت می رسد، ولی ثبات قدم ندارد؛ یک قدم در این وادی بر می دارد و در محضر معصومین علیهم السلام است و یک قدم از محضر معصومین علیهم السلام فاصله می گیرد و غایب می شود. تلاش شیطان این است که انسان را از این ثبات قدم بیرون بیاورد تا یک قدم هم با شیطان باشد؛ اگر شب با معصوم علیه السلام است روز با شیطان باشد، یا اگر گوش با معصوم علیه السلام است چشم را ببرد و ... .
ثبات قدم یعنی انسان دائماً در صراط توحید و ولایت باشد و با همه وجود از این صراط جدا نشود؛ گناه یعنی پا بیرون گذاشتن از صراط عبودیت و صراط مستقیم و خروج از مقام معیت ائمه علیهم السلام.

ثبات قدم باید از روی صدق باشد؛ یعنی انسان واقعاً آن طرف را حق محض بداند و اگر ثبات قدم دارد از سر تردید و شک و ریب در باب خدای متعال و اولیای او نباشد

«امام باقر علیه السلام با این قسمت از زیارت می خواهد بفهماند، حسینی شدم مهم نیست بلکه حسینی ماندن و حسینی مردن و در نهایت، حسینی محشور شدن مهم است. مگر نبودند کسانی که با امام حسین علیه السلام زندگی کردند و ایشان را قبول داشتند؛ ولیکن به خاطر ترس، منفعت و جهل، یزیدی از دنیا رفتند.» (شرح زیارت عاشورا، عزیزی تهرانی، ص 162)
در حقیقت مؤمن با خواندن این فراز می خواهد حرکت عاشقانه اش را در دنیا و آخرت در مسیر رضای خداوند قرار دهد یعنی حقیقتاً خود را به او بسپارد و قدم های صادق و مخلصانه ی خود را در راه اعتلای هدف راستینش، که با ائمه (علیهم السلام) مطابق و هم جهت است، ثابت و استوار گرداند.
دین مبین اسلام، همواره بر ثبات قدم و قوّت در دینداری تأکید دارد. یکی از صفات مؤمن این است که علاوه بر این که دین دارد، قوت در دینداری هم دارد و در عقایدش ثابت قدم و استوار است. (رک، تفسیر تسنیم، جوادی آملی، ج 19، ص 414) گاهی بعضی ها دین دارند اما تا خطری پیش می آید، چون دینشان عاریه ای است، آن را کنار زده و حفظ نمی کنند. لذا قرآن کریم نیز بر ثبات قدم تأکید دارد.

امام باقر علیه السلام با این قسمت از زیارت می خواهد بفهماند، حسینی شدم مهم نیست، بلکه حسینی ماندن و حسینی مردن و در نهایت، حسینی محشور شدن مهم است.

خداوند رحمان در سوره یونس آیه 2 می فرماید:
أَکَانَ لِلنَّاسِ عَجَبًا أَنْ أَوْحَیْنَا إِلَى رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَ بَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْکَافِرُونَ إِنَّ هَذَا لَسَاحِرٌ مُّبِینٌ.
امام صادق علیه السلام در مورد این آیه که می فرماید: ‏ بشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ قَالَ وَلَایَةُ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام؛ «بشارت ده کسانی را که ایمان آورده اند به این که برای آنان قدم صدقی نزد پروردگارشان است» فرمودند: منظور ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. (الکافی، کلینی، ج 1، ص 422)
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: «چون به دنبال ایمان درجه و منزلتی وجود دارد که پیش خداست، صدق در ایمان، که مستلزم صدق منزلتی است به دنبال آن می آید، پس مؤمنان دارای منزلتی راستینند زیرا دارای ایمان راستین بودند، بنابراین مراد از قدم همان مقام و منزلت است ... .» (تفسیر المیزان، طباطبائی، ج 10، ص 9)
در زیارت عاشورا نیز زائر امام حسین علیه السلام به خدا پناه می برد که مبادا از کسانی باشد که در عهد خود با خدا و دوستان او فریبکار و بازیگرند و از خدا می خواهد که او را در عهد خود ثابت قدم بدارد تا به واسطه معیت با امام حسین علیه السلام و اصحاب ایشان به عاقبت بخیری و ثبات در هدایت و محبت و اطاعت حق تعالی دست یابد.

یکی از صفات مؤمن این است که علاوه بر این که دین دارد، قوت در دینداری هم دارد و در عقایدش ثابت قدم و استوار است.

انسان در مسیر زندگی خود گرفتار وسوسه های شیطانی مختلفی می شوند که ثبات و قرار را از او می گیرد ایمانش را متزلزل می کند، اراده را سست می نمایند، قدم ها را نا استوار می سازند و دلش را مضطرب و پریشان خاطر می گردانند. این عدم ثبات و پایداری، عاقبتش چیزی جز تباهی و هلاکت نیست. یاد خداوند منشاء نجات انسان از تردید و دودلی بی قراری و بی تابی است که دل را استحکام می بخشد و قدم ها را استوار می گرداند.

راه های تحصیل ثبات قدم
برای کسب ثبات قدم و قوت در پایداری نیاز است که فرد مسلمان لحظه به لحظه خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خویش ببیند و این مهم امکان پذیر نیست مگر در سایه عوامل زیر که به اختصار بیان می گردد:

1- تقویت کردن عوامل تثبیت ایمان
1-1- یاد خداوند:
انسان در مسیر زندگی خود گرفتار وسوسه های شیطانی مختلفی می شود که ثبات و قرار را از او می گیرد، ایمان را متزلزل می کند، اراده را سست می نماید، قدم ها را نا استوار می سازد و دلش را مضطرب و پریشان خاطر می گرداند. این عدم ثبات و پایداری، عاقبتش چیزی جز تباهی و هلاکت نیست. یاد خداوند منشاء نجات انسان از تردید و دودلی بی قراری و بی تابی است که دل را استحکام می بخشد و قدم ها را استوار می گرداند. در آیه 45 سوره انفال امر به یاد خداوند بعد از امر به ثبات قدم ذکر شده و می تواند حکایت از این داشته باشد که در راه پایداری در دین، یاد خداوند نقش اساسی دارد: «یآ اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوآ اِذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ » (انفال: 45) در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است: «نخست می گوید: ای کسانی که ایمان اورده اید! هنگامی که گروهی از دشمنان را در برابر خود در میدان نبرد ببینید ثابت قدم باشید (یا ایها الذین امنوا اذا لقیتم فئه فاثبتوا) یعنی: دیگر از نشانه های بارز ایمان ثابت قدم در همه زمینه ها مخصوصاً در پیکار با دشمنان حق است. «خدا را فراوان یاد کنید تا رستگار و پیروز شوید» (و اذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون) شک نیست که منظور از یاد خدا تنها ذکر لفظی نیست، بلکه خدا را در درون جان حاضر دیدن است.» (برگزیده تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج 2، 57)

انسان در مسیر زندگی خود گرفتار وسوسه های شیطانی مختلفی می شوند که ثبات و قرار را از او می گیرد و ایمانش را متزلزل می کند.

1-2- عبرت از گذشتگان:
عامل دیگر در ثبات قدم که قرآن نیز آن را تأیید می کند مطالعه سرگذشت کسانی است که ثبات قدم داشتند، در طول تاریخ شخصیت های بزرگ زیادی از شیعه با دعا، تحمل و صبر بر رنج و مصیبت تلاش کردند تا اعتقادات شیعه حفظ شده و هم اکنون به دست ما برسد. قرآن کریم می فرماید:
«و کُلاًّ نقص علیک من انباء الرسل ما نثبت به فؤادک و جاءک فی هذه الحق وموعظة و ذکری للمؤمنین» (هود:120)
خداوند متعال با بیان سرگذشت انبیا و مخالفان آنها همت و اراده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و پیروان آن حضرت را تقویت می کند. (ر.ک: تفسیرالمیزان، علامه طباطبایی، ج 11، ص 71)، تا بر اثر مخالفت ها و کارشکنی دشمنان، گرد و غبار ناامیدی بر قلب آن ها ننشیند.

1-3- تقویت اعتقادات:
یکی از راه های ثبات قدم به خصوص برای جوانان تقویت و تثبیت عقاید است تا اگر اشتباه و خطا در آن وجود دارد برطرف کنند زیرا شیطان تلاش می کند تا با ممزوج کردن حق و باطل، انسان را از صراط حق منحرف ساخته و با متزلزل کردن ایمان و سست کردن اراده او، قدمهایش را بی ثبات کرده و بذر شک و تردید را در دلش بکارد. لذا حضرت امیر علیه السلام در لیلةُ المَبیت از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می پرسد: أَفِی سَلامَةٍ مِنْ دِینِی؟ آیا دین من سالم خواهد بود؟ یعنی از استقامت در دین و ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را که از خود شهادت بالاتر است، از آن حضرت سؤال می کند.
دعای «یا أَلله یا رَحْمانُ یا رَحِیمُ! یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ، ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی دِینِکَ: ای خدا، ای رحمت گستر، ای مهربان، ای گرداننده ی دل ها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار بدار» که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود نیز مؤید همین معناست.

برای کسب ثبات قدم و قوت در پایداری نیاز است که فرد مسلمان لحظه به لحظه خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خویش ببیند.

1-4- تمسک به اهل بیت علیهم السلام:
اگر مؤمنین در ولایت ائمه اطهار علیهم السلام استقامت و ثبات قدم داشته باشند، خداوند به آنها فهم و درک عطا می کند، روایات فقهی و تفسیری زیادی از اهل بیت علیهم السلام در تبیین قرآن وجود دارد که نشان می دهد که اگر فرد بخواهد ثابت قدم باشد باید به اهل بیت علیهم السلام و قرآن با هم تمسک پیدا کند. «پایداری و ثبات قدم در مسیر الهی از راه ارتباط با اهل بیت علیهم السلام تأمین می شود، از این رو یکی از خواستهای زائران در زیارت، ثبات و استواری در امر دین است، چنانکه در یکی از زیارات امام حسین علیه السلام آمده است: «التمس ثبات القدم فی الهجره عندک». (تهذیب الاحکام، طوسی، ج 6، ص 61) پایداری در دین را در هجرت به سویت خواستارم. امام علیه السلام ضمن ارائه طریق دستگیری کرده و به مطلوب می رساند و نیز زمینه ثبات و پایداری را ایجاد می کند.» (فلسفه زیارت، جوادی آملی، ص 69)
در حقیقت عوامل تثبیت ایمان را می توان در نهادینه نمودن صفات مؤمنین در خود خلاصه کرد که شامل موارد متعددی می شود، مانند تلاوت قرآن «إنّما المؤمنون ... إذا تلیت علیهم ءایته زادتهم إیمنا ... » (أنفال:2)، ترک بحث و جدل «امام حسین علیه السلام: هر که ترک کرد مجادله را، پس به تحقیق که محکم کرده است ایمان خود را» (مصباح الشریعه، زین الدین بن علی، ترجمه گیلانى، ص 308)، محبت اهل بیت علیهم السلام چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام به اصحابش فرمود: «خوشا بحال کسى که محبّت ما اهل بیت در قلب او رسوخ داشته باشد، ایمان در قلب چنین کسى ثابت تر از کوه احد در مکانش خواهد بود.» (اسرار آل محمد علیهم السلام، ص 516) عفو و چشم پوشى از عیب مردم، صبر در خوشیها و ناخوشیها (ارشاد القلوب - ترجمه سلگى ج‏1، ص 362) طلب یاری از خداوند متعال جهت شعله ور ماندن ایمان در دل. (مفاتیح الجنان، فصل 6، دعای عدیله)

یکی از راه های ثبات قدم به خصوص برای جوانان بازنگری در عقاید است تا اگر اشتباه و خطا در آن وجود دارد برطرف کنند، زیرا شیطان تلاش می کند تا با ممزوج کردن حق و باطل انسان را از صراط حق منحرف ساخته است.

در نهایت چنین برداشت می شود که علّت ثبات یک فرد در دین 1- بصیرت درونی 2- اعتقاد به حقّانیّت عقاید خود 3- دریافت لذّت نیل به کمال 4- ملکه شدن این حالت درونی است به گونه ای که زوال نپذیرد و بدین گونه است که از انسان های ثابت قدم، همواره اعمال صالح صادر می گردد. (ر.ک اوصاف الاشراف، طوسی، صفحه 29)

2- ریشه کن کردن عوامل ناسازگار

برای حفظ ثبات قدم در راه حق علاوه بر تقویت کردن عوامل ایمان نیاز است که مؤمن حقیقی عواملی را که موجب زائل شدن و از بین رفتن ایمان شده و گاهی باعث می شود تا انسان نتواند به حقیقت ایمان واصل نگردد را شناخته و از وجود خویش ریشه کن سازد.
لازم به ذکر است که عواملی که موجب زائل شدن ایمان می شود و مؤمن را از صراط مستقیم منحرف کرده و ثبات قدم او را متزلزل می سازد، محدود به این عوامل نیست و در شریعت به طور کامل تبیین شده است، اما در این نوشتار جهت تذکر به اختصار بیان شده است و آن چیزی که واضح و مبرهن است تلاش بی شایبه شیطان با هر روشی متناسب با درجه ایمان فرد برای گمراه ساختن بندگان است.

2-1- بعضی از این عوامل ناشی از زبان است که در روایات مختلف به آنها اشاره شده است، شامل دروغگویی، تهمت و شوخی:
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: بنده اى مزه ایمان را درک نمى کند مگر اینکه از دروغ چه جدى و یا شوخى دست باز دارد. (بحارالأنوار، مجلسی، ج ‏69، ص 250)

پایداری و ثبات قدم در مسیر الهی از راه ارتباط با اهل بیت علیهم السلام تأمین می شود، از این رو یکی از خواسته های زائران در زیارت ثبات و استواری در امر دین است.

امام صادق علیه السلام فرمود: و هر گاه به برادر مؤمن خود تهمتى بزند ایمان از قلبش مى رود همان طور که نمک در میان آب ذوب می شود. (ترجمه مشکاة الانوار، هوشمند و محمدى، ص 197)
امام موسى بن جعفر علیه السلام به یکى از فرزندان خود فرمود پسرم، از شوخى بپرهیز که موجب از بین رفتن نور ایمان و شخصیت تو مى شود. (مواعظ امامان علیهم السلام، خسروی، ج 17، ص 276)

2-2- بعضی از این عوامل از روح انسان سرچشمه می گیرد شامل حسادت و طمع ورزی:
امام صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس بر مؤمنى حسادت کند، ایمان در دلش همچون نمک در آب ذوب شود. (ترجمه تحف العقول، جعفرى، ص 284) همچنین در روایت دیگر فرموده اند: چیزى که انسان را از ایمان بیرون مى کند طمع است. (ترجمه خصال، جعفرى، ج ‏1، ص 21)

2-3- بعضی دیگر از این عوامل در اعمال و رفتار انسان آشکار می شود، مانند حرامخواری و بی صبری و بی حیایی و بخل:
پیامبر اکرم فرموده اند: حرام خوردن ایمان را دور مى کند. (ترجمه نصایح، جنتی، ص 219)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: نسبت صبر به ایمان نسبت سر است به تن، همچنان که با رفتن سر، تن هم از بین می رود با رفتن صبر هم ایمان دوامى نخواهد داشت. (بحارالانوار، مجلسی، ج 67، ح 2)
امام صادق علیه السلام فرمود: ایمان ندارد آن کس که شرم و حیاء ندارد. (الحدیث، فرید، ج‏1، ص 277)
همچنین در حدیث دیگر فرمودند: هیچ چیز به اندازه بخل در محو کردن (کاستن و برانداختن) ایمان کارگر نمى شود. (ترجمه الحیاة، آرام، ج‏6، ص 99)

چیزی که واضح و مبرهن است تلاش بی شائبه شیطان با هر روشی متناسب با درجه ایمان فرد برای گمراه ساختن بندگان است.

رهنمودهای عملی
به نظر می رسد که از بزرگترین موانع برای حفظ صدق نیت در مسیر حق، وجود تاریک شیطان است، پس اساسی ترین راهکار برای حفظ ثبات قدم مقابله با وسوسه های شیطانی ست.
مسأله ای که در این مسیر می تواند موجب امیدواری و اطمینان قلب مؤمن باشد این است که قلمرو شیطان تنها در اندیشه انسان است و با دعوت او به گناه پایان می پذیرد، پس هیچ اجبار و الزامی نسبت به بشر در کار نیست.
در این زمینه موارد زیر راه گشا می باشد:
1) آشنایی با دام های شیطان که به این وسیله مؤمن می تواند با شناختی که از درجه ایمان خود دارد با این وسوسه ها مقابله کند.
2) کنترل زبان، چشم، گوش، خیال و همة اعضا و جوارح که راه های ورودی شیطان به اندیشه و قلب بشر است.
3) دوری جستن از محیط آلوده و همنشین بد، زیرا این عوامل از راه های نفوذ شیطان به درون انسان است و برای گمراهی او نقش بسزایی دارند.
4) انجام یک سری مستحبات مانند دائم الوضو بودن، تلاوت قرآن، زیارت قبور ائمه (علیهم السلام) و طلب یاری از ایشان جهت مبارزه با وسوسه های شیطان، مطالعه و تفکر دربارة خدا و هدف آفرینش نیز در این زمینه راهگشاست.
لذا موارد فوق را می توان در مراقبت از خویشتن خلاصه کرد، یعنی انسان بعد از عهد و پیمان با خویش، برای طاعت فرمان الهی و پرهیز از گناه باید مراقب پاکی خویش باشد، چرا که اگر غفلت کند، ثبات قدم وی متزلزل می شود. با توجه به این که این مراقبت از خود از درون می جوشد نه از برون، پس تأثیر آن، بسیار زیاد، و نقش آن فوق العاده مهم است. البته توجه به مراقبت از برون سبب می شود که پایه های مراقبت از درون نیز محکم گردد.

انسان بعد از عهد و پیمان با خویش، برای طاعت فرمان الهی و پرهیز از گناه باید مراقب پاکی خویش باشد، چرا که اگر غفلت کند، ثبات قدم وی متزلزل می شود.

نتیجه بحث
در یک جمع بندی کلی می توان گفت که ثبات قدم در دین آرزوی دیرینه هر مؤمن راستین در مسیر اطاعت از خداست، این که پس از گذراندن مراحل دینداری و به درجه مؤمن واقعی رسیدن، بتواند عزم خود را جزم کرده و مسیر پر خطر حفظ ایمان به سوی عاقبت به خیری را طی کند.
عواملی که در این راستا راهنمای انسان جهت رسیدن به ثبات در هدایت و اطاعت حق تعالی است شامل یاد خداوند، عبرت از گذشتگان، تقویت اعتقادات، تمسک به اهل بیت (علیهم السلام) می باشد.
برای محفوظ ماندن از وسوسه های شیطان در این مسیر نیز نیاز است که عوامل ناسازگار با ایمان از وجود فرد ریشه کن شود که به طور کلی می توان به گناهان زبانی، مسمومیت های روحی و گناهان آشکار در اعمال انسان اشاره کرد.
جهت تسهیل نمودن این امور در روزمرگی های زندگی و تحقق ثبات قدم در حیات دینی می توان به مقابله مستقیم با شیطان به وسیله آشنایی با دام ها و خطرات راه، کنترل اعضا و جوارح، دوری جستن از محیط آلوده و همنشین بد و انجام مستحبات که همگی در مراقبت از خویشتن خلاصه می شود، اشاره کرد که در این مسیر پر مخاطره نقش کلیدی را ایفا می کند.

فهرست منابع
* قرآن کریم
* مفاتیح الجنان
1- شرح زیارت عاشورا، عزیزی تهرانی، علی اصغر، دارالصادقین، تهران، 1381
2- الکافی، کلینی‏، اسلامیه، تهران‏، چاپ دوم، 1362 ‏
3- بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، مجلسی، ‏محمدباقر، اسلامیه، تهران ‏، بی تا
4- ترجمه تفسیر المیزان، طباطبائی، سید محمدحسین، سید محمدباقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1386
5- مواعظ امامان علیهم السلام، خسروی، موسی، اسلامیه، تهران، بی تا
6- اسرار آل محمد علیهم السلام، انصاری زنجانی، اسماعیل، نشر الهادی، قم، 1375
7- الحدیث، فرید، مرتضی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1374‭‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
8- اوصاف الاشراف، طوسی، نصیرالدین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1373
9- مشکاة الانوار، هوشمند و محمدى، دارالثقلین، قم، 1379
10- تحف العقول، جعفرى، بهراد، دارالکتب اسلامیه، تهران، 1381
11- خصال، جعفرى، یعقوب، نسیم کوثر، قم، 1382
12- نصایح، جنتی، احمد، نشر الهادی، قم، 1382
13- الحیاه، آرام، احمد، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1373
14- المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی، حسین بن محمد، دارالمعرفة، بیروت، 1426
15- مصباح الشریعه، زین الدین بن علی، عبدالرزاق گیلانی، پیام محراب، تهران، 1388
16- ارشاد القلوب، دیلمی، حسن بن محمد، علی سلگی نهاوندی، نشر ناصر، قم، 1376








نوع مطلب : ادعیه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 23 مهر 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است