۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
پیشرفت از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
دغدغه‌هایی برای امروز و فردای ایران
پیشرفت آن‌وقتی است که «درون‌زا» باشد، آن‌وقتی است که متکی به استعداد درونی یک ملت باشد. وزن و اعتبار کشورها و دولت‌ها و ملت‌ها هم وابسته به همین درون‌زایی است.
گروه سیاسی اندیشکده برهان/ احمد سویزی؛ در مبحث پیشرفت [و اصطلاحاً توسعه]، نظریات و مدل‌های متنوع و بعضاً متضادی ارائه شده است که هریک فرصت‌ها و محدودیت‌های مخصوص به خود را دارند. تمام این نظریات را می‌توان از حیث وابستگی نظری و عملی به دیدگاه‌های غربی، در دو رویکرد کلی پیشرفت درون‌زا و برون‌زا طبقه‌بندی کرد. در پیشرفت درون‌زا، اساس توسعه برمبنای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مدل‌های بومی طراحی می‌شود و در این بین، ممکن است از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز استفاده گردد، اما این بهره‌گیری نیز هم‌راستا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و پر کردن خلأهای آن تعریف می‌شود. در مقابل، رویکرد پیشرفت برون‌زا قرار دارد که چه به‌لحاظ نظری و چه از حیث عمل، مدل‌های توسعه‌ای مبتنی بر نظام بازار آزاد و در برهه‌ای سوسیالیسم، اساس آن را شکل می‌دهد. البته در سال‌های منتهی به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 و پس از آن، مبتنی بر مدل‌های توسعه‌ای لیبرال‌دموکراسی، رویکرد پیشرفت برون‌زا عمومیت بیشتری یافت.
 
متن پیش‌رو تبیینی است بر پیشرفت دورن‌زا که براساس بیانات مقام معظم رهبری تدوین گردیده است. به اعتقاد ایشان، تغییرات ظاهری که ممکن است با اتکا به خام‌فروشی و تکنولوژی وارداتی به وجود آید، پیشرفت حقیقی نیست، زیرا «پیشرفت آن‌وقتی است که درون‌زا باشد، آن‌وقتی است که متکی به استعداد درونی یک ملت باشد.»[1] به‌عبارتی، پیشرفتی که مبتنی بر نگاه به بیرون طراحی شود، یک شبه‌پیشرفت یا پیشرفت‌نماست. وزن و اعتبار کشورها و دولت‌ها نیز مبتنی بر همین اصل است و ملتی که براساس شکوفایی استعدادهای ذاتی خود به پیشرفت می‌رسد، اعتبار بیشتری نسبت به سایرین به دست می‌آورد.[2] در ادامه، ضمن تبیین ماهیت هر دو رویکرد در اندیشۀ رهبری، شاخصه‌های پیشرفت درون‌زا بیان می‌شود.
 
تبیین پیشرفت دورن‌زا و برون‌زا
همان‌گونه که ذکر گردید، نظریات مختلف حول مفهوم پیشرفت را از حیثی می‌توان در دو رویکرد کلی برون‌زا و دورن‌زا تقسیم‌بندی کرد. در هریک از این رویکردها، مفاهیم سیاست، فرهنگ، اقتصاد و جامعه، معنا و مفهومی خاص می‌یابند و اساس برنامه‌ریزی‌های کلان، میانی و کوتاه‌مدت قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، در حوزۀ اقتصاد دو نوع نگرش کلان در کشور وجود دارد:
1.  اقتصاد دورن‌زا که در آن نیل به پیشرفت اقتصاد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درونی کشور و مردم تأمین می‌شود.
2.  اقتصاد برون‌زا که در آن نیل به پیشرفت اقتصاد با بهره‌گیری از کمک‌های خارجی به‌ دست می‌آید.
 
در نگاه اول، که پایۀ شکل‌گیری مفهوم اقتصاد مقاومتی است، برای دستیابی به رونق اقتصادی باید استعدادها و ظرفیت‌های درونی شناسایی و به‌درستی به‌کارگیری شود. «وقتی که اجازه نمی‌دهند که شما برای زمین خودت از بیرون آب بیاوری، باید چاه حفر کنی و از درون زمین خودت آب بیرون بیاوری تا محتاج آب آن همسایۀ بخیل نباشی. باید از درون خود استمداد کنیم و بتوانیم کارها را پیش ببریم.»[3] البته این نگرش به‌معنای محصور بودن اقتصاد و محدود کردن آن به درون نیست، بلکه به‌صورت پویا و فعال و نه منفعل، کشور با اقتصادهای جهانی تعامل دارد و با قدرت مواجه می‌شود.[4] به‌عبارتی، در عرصۀ سیاست‌های خارجی، دولت با اتکا به قدرتی که از اقتصاد درونی به دست آورده است، با سایر کشورها در حوزۀ مسائل اقتصادی از موضع قدرت و نه انفعال، تعامل می‌کند.
در نگاه دوم، پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمکی که از بیرون از مرزها صورت می‌گیرد، محقق می‌شود. مبتنی بر این دیدگاه، سیاست خارجی باید تغییر یابد تا در نتیجۀ آن، اقتصاد شکوفا شود. به‌عبارتی، تنها با سازش با قدرت‌های جهانی می‌توان از بن‌بست‌های اقتصادی خارج شد. «امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوم، یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بی‌فایده است.» این نگرشی که امروز دولت‌های غربی درصدد تقویت آن میان مردم ما هستند،[5] از دو جهت قابل نقد است:
الف) در حوزۀ سیاست خارجی: از طرفی تجربه نشان داده است که با عقب‌نشینی در برابر قدرت‌های بزرگ، نه‌تنها دستاوردی برای کشور حاصل نشده، بلکه آنچه داشته‌ایم نیز از دست داده‌ایم. به‌عبارتی، نه‌فقط در عرصه‌های مختلف اقتصادی تغییرات محسوسی حاصل نمی‌شود، بلکه شرایط برای اعطای امتیازهای بیشتر به آن‌ها نیز فراهم می‌شود.
ب) در حوزۀ اقتصادی: هنگامی که جهت رونق اقتصادی نگاه‌ها به بیرون از مرزهای داخلی باشد، در مسئله‌ای مانند کاهش قیمت نفت، با مشکلاتی مواجه می‌شویم که اگر نگاهی درونی به اقتصاد وجود باشد، دیگر چنین مسائلی به وجود نخواهد آمد.[6] مثال‌ها و موارد بی‌شماری از به بن‌بست رسیدن تلاش کشورهای در حال‌ توسعه‌ای حکایت می‌کند که اساس پیشرفت و تغییرات مثبت اقتصادی خود را منوط به دریافت وام از کشورهای خارجی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی قرار داده‌اند.
 
علل ناکارآمدی رویکرد پیشرفت برون‌زا
رویکرد پیشرفت برون‌زا دارای نواقص و معایبی است که بخشی نظری و برخی مربوط به ساختار عملیاتی آن است. اولین و مهم‌ترین علت ناکارآمدی این رویکرد، ناتوانی تئوری‌های غربی در عرصۀ عمل حوزه‌های مختلف عمل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. به‌عنوان مثال، «بعد از این همه کاری که [قدرت‌های بزرگ] در این منطقه [خاورمیانه] کردند و نفوذی که پیدا کردند، حضور سیاسی و اقتدار سیاسی آن‌ها این‌جور دارد نابود می‌شود. این‌ها نشان می‌دهد که تئوری‌پردازی‌های غربی در زمینۀ سیاست، در زمینۀ اقتصاد، تئوری‌های ناقص و عقیم و بی‌خاصیتی است.»[7]
در حوزۀ نظر، یکی از نواقصی که در این رویکرد وجود دارد، تقدم و تأخری است که به مقوله‌های مهم حیات اجتماعی می‌دهد. گاهی این اولویت‌بندی مفاهیم در تقابل بنیادی با اصول مسلم اسلامی قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، هر نظریۀ معطوف به پیشرفت باید به مفهوم عدالت به‌عنوان یکی از مفاهیم اساسی اسلام بها دهد. از آنجا که دنیای سرمایه‌داری مبتنی بر لیبرال‌دموکراسی به مفهوم عدالت به‌عنوان یک مقولۀ فرعی، درجه‌دو و ابزاری می‌نگرد و به نفع، سود و پول به‌عنوان یک مسئلۀ اصلی اهمیت می‌دهد، نمی‌تواند الگوی مناسبی برای نظریۀ پیشرفت ارائه دهد. به‌عنوان مثال، اگرچه ممکن است سرانۀ درآمد ملی برخی کشورها بالا باشد، اما این امر به‌معنای توزیع عادلانه نیست. «[وقتی گفته می‌شود] در فلان کشور پیشرفتۀ دنیا مثلاً آمریکا یا کانادا درجه‌حرارت به 42 درجه رسید و فلان قدر آدم کشته شدند... این معنایش آن است که طبقاتی در آنجا وجود دارند که زندگی بر آن‌ها سخت است. برزیل امروز هفتمین یا هشتمین قدرت اقتصادی دنیاست، اما در آنجا چند میلیون کودک وجود دارد که این‌ها نه پدر و مادر دارند، نه سرپناه دارند، نه مسکن دارند... ما نباید دنبال این زندگی برویم. ما نباید دنبال این اقتصاد برویم. شکوفایی اقتصاد معنایش این نیست. شکوفایی اقتصاد این است که به دولت امکان بدهد تا فقر را از میان جامعه بردارد. این اقتصاد خوب است. ما بایستی نه فقر یک گروه خاصی را، بلکه فقر عمومی را از بین ببریم.»[8] لذا قسط و عدل در چارچوب دین، بهترین و بیشترین تحقق را پیدا می‌کند و برای نیل به آن، باید «خودمان را از دنباله‌روی فرهنگ غربی در زمینۀ مسائل اقتصاد، کاملاً خلاص کنیم و نجات ببخشیم.»[9]
جدای از آنچه گفته شد، نظریات کنونی غربی توسط خود متفکران غربی به چالش کشیده شده است. لذا انتقاد از مدل‌های پیشرفت به‌شیوۀ غربی، امروزه دیگر متعلق به جوامع شرقی نیست و خود اندیشمندان غربی نیز در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اخلاقی و سیاسی، زبان به انتقاد گشوده‌اند.[10]
 
شاخص‌های پیشرفت درون‌زا
پیشرفت اسلامی یا درون‌زا بر دو پایۀ اصلی استوار است که از شاخص‌های اقتصاد اسلامی نیز محسوب می‌شوند. از این‌روی، هر روش، توصیه و نسخۀ اقتصادی که این دو پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است و متقابلاً هر مدل اقتصادی (هرچند مستند به منابع دینی باشد) که نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست. این دو پایه عبارت‌اند از:
 
1. افزایش ثروت ملی: میزان کنترل دولت بر ثروت، منابع طبیعی، مالی، نظام اقتصادی، ابزار ارتباطی و حمل‌ونقل به تعیین حدوحدود قدرت وی کمک می‌کند.[11]به‌عبارتی، تولید و افزایش ثروت از منابع مادی تولید قدرت است که از میزان آسیب‌پذیری یک دولت در برابر تحریم‌ها و تهدیدات بین‌المللی می‌کاهد. از این‌روی، کشور اسلامی باید کشوری ثروتمند باشد تا بتواند با بهره‌گیری از این قدرت اقتصادی، ضمن کاهش آسیب‌های خارجی، اهداف خود را نیز در سطح بین‌المللی پیش ببرد.
2. توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعۀ اسلامی: همان‌گونه که در بالا نیز ذکر شد، اقتصاد اسلامی یک نظام اقتصادی عدالت‌محور است و این اصل در هر سه حوزۀ تولید، توزیع و مصرف، توسعه می‌یابد. البته باید توجه داشت که توزیع عادلانه، مشروط به تولید و افزایش ثروت ملی است. به‌عبارتی، تا هنگامی که ثروتی تولید نشده باشد، توزیع عادلانه نیز نامفهوم است: «اگر تولید ثروت نشود، اگر ارزش‌افزوده در کشور بالا نرود، ما نمی‌توانیم محرومیت را برطرف کنیم، نخواهیم توانست فقر را برطرف کنیم.»[12]
 
اقدامات لازم جهت تحقق پیشرفت درون‌زا
در اینجا به برخی از شاخص‌ها و اقدامات لازم به‌منظور پیشرفت درون‌زا اشاره شده است. لازم به ذکر است که این اقدامات را می‌توان با توجه به مخاطب آن، به دولتی و مردمی نیز تقسیم‌بندی کرد.
 
الف) اقدامات دولتی
 
1. تقویت تولید داخل
یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در پیشرفت دورن‌زا، سرمایه‌گذاری بر روی تولید داخلی است. این علاوه بر کاهش نرخ بیکاری (در اثر به‌کارگیری مؤثر از نیروی داخلی)، عاملی است برای تحقق شاخص اول پیشرفت درون‌زا؛ یعنی تقویت تولید داخلی و افزایش ثروت ملی را در بر خواهد داشت. از این‌روی، همۀ تلاش‌ها باید برای تقویت تولید داخلی بسیج شود. «از همۀ مسئولانی که در زمینه‌های اقتصادی فعالیت دارند و از همۀ آحاد مردم باید مطالبه بشود که به مسئلۀ تقویت تولید داخلی کمک کنند.» برای این منظور، لازم است از بنگاه‌های تولیدی متوسط و کوچک و همچنین بنگاه‌های دانش‌بنیان حمایت شود.[13]
 
2. کاهش خام‌فروشی
یکی از اقدامات لازمی که دولت باید برای تحقق پیشرفت درون‌زا بدان به‌عنوان یک هدف میان‌مدت و بلکه کوتاه‌مدت نظر کند، نهضت کاهش خام‌فروشی است. «اینکه من چندی پیش راجع‌به وابسته بودن اقتصادمان به نفت اعتراض کردم و در سخنرانی گفتم، ناظر به این است. ما باید کاری کنیم که خام‌فروشی به‌تدریج کاهش پیدا کند تا اینکه به‌کلی از بین برود. باید ارزش‌افزوده ایجاد کرد.»[14] به‌عبارتی با کاهش خام‌فروشی و تبدیل مواد خام به کالاهای سرمایه‌ای، ارزش‌افزوده‌ای نیز تولید می‌شود که در نهایت، باعث افزایش تولید ملی خواهد شد.
اقدامات دیگری نظیر تسهیل سرمایه‌گذاری، کاهش واردات کالاهای مصرفی، مبارزه با قاچاق و هدایت سرمایه‌گذاری داخلی در تولید نیز از جمله اقداماتی است که دولت باید انجام دهد تا این مهم تحقق یابد.[15]
 
3. اتقان کاری در صادرات کالاهای داخلی
صادرکنندگان و تاجران ایرانی با عرضۀ محصولات باکیفیت ایرانی در بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، زمینۀ معرفی این کالاها را فراهم می‌کنند. این عده که در حوزۀ تجارت و دادوستد خارجی مشغول هستند، می‌توانند از طریق صحت عمل، نقش ایفا کنند و آبروی ملت ایران را حفظ کنند.[16]
 
ب) اقدامات مرتبط با مردم
1. مصرف کالای داخلی
در عرصۀ اجتماعی، این مردم هستند که در نقش مصرف‌کنندۀ کالاهای داخلی یا خارجی، به کاهش یا افزایش ثروت ملی کمک می‌کنند. بدیهی است که مصرف کالاهای خارجی و امتناع از خرید کالای داخلی، باعث فلج شدن چرخۀ تولید داخلی و در نتیجه، کاهش ثروت ملی می‌شود. لذا این مردم هستند که باید اهتمام خود را بر مصرف محصولات داخلی قرار دهند. باید «کارگر ایرانی را حمایت بکنند، کارگاه تولیدی داخلی را با مصرف کردن [محصول] آن رونق بدهند.»[17]
 
2. پرهیز از اسراف
یکی از مسائل و معضلات اجتماعی که در سطح جامعه می‌تواند در سرنوشت اقتصاد ملی اثرگذار باشد، اسراف، زیاده‌روی و ریخت‌وپاش است. این پدیده که در اسلام نیز مورد مذمت قرار گرفته، در هدررفت سرمایه‌های مالی و اجتماعی، تأثیر بسزایی دارد. به‌طوری‌که علاوه بر اتلاف سرمایه‌های مالی، میزان سرمایۀ انسانی (کار) که برای تولید یک کالا هزینه شده است را نیز هدر می‌دهد. لذا «چنانچه از اسراف و زیاده‌روی در حوزه‌های مختلف زندگی مردم، چه آب، چه نان، وسایل تشریفاتی زیادی در مهمانی‌ها، در عقدها، در عروسی‌ها، در بقیۀ مراسم و چه بقیۀ چیزهای دیگر پرهیز بشود، به اقتصاد ملی کمک می‌کند.»[18] به نظر می‌رسد این مقوله از این باب نیز می‌تواند اهمیت داشته باشد که ضمن جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های مالی و انسانی، زمینۀ توزیع عادلانه را فراهم نماید.
 
 
پی‌نوشت‌ها:
[1]. بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان، 17 مهر 1392.
[2]. همان.
[3]. بیانات در حرم مطهر رضوی، 1 فروردین 1394.
[4]. همان.
[5]. همان.
[6]. به‌عنوان مثال، در چند ماه اخیر، برخی از کشورهای حوزۀ خلیج فارس با همکاری چند تن از دول غربی، قیمت فروش نفت را به نصف قیمت آن در ماه‌های گذشته رسانیدند.
[7]. بیانات در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، 2 شهریور 1390.
[8]. بیانات در جلسۀ پرسش‌وپاسخ مدیران مسئولان و سردبیران نشریات دانشجویی، 4 اسفند 1377.
[9]. همان.
[10]. بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز، 17 اردیبهشت 1387.
[11]. شارپ، جین (1389)، قدرت نرم و عدم خشونت، ترجمۀ رضا مرزانی، چاپ اول، تهران، دانشگاه امام صادق (ع).
[12]. بیانات در دیدار مسئولان اقتصادی و دست‌اندرکاران اجرای اصل 44 قانون اساسی، 30 بهمن 1385.
[13]. بیانات در حرم مطهر رضوی، 1 فروردین 1394.
[14]. همان.
[15]. همان.
[16]. همان.
[17]. همان.
[18]. همان.
 
*گروه ساسی اندیشکده برهان/ احمد سویزی، کارشناس‌ارشد علوم سیاسی/ انتهای متن|




نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 19 مرداد 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است