۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
اصول حاکم بر سیاست اقتصادی امام علی علیه‌السلام/ حسابرسی مالی مسئولان
چون عدل و مساوات در تقسیم ثروت در زمان به امیرالمومنان علیه‌السلام به صورت مساوی بود کسی نمی‌توانست در راستای ناعدالتی اعتراضی کند.

 

به گزارش جام نیوز، در عین اینکه در تعابیر پیامبر صلی الله علیه و آله و شخص امیرالمومنان تاکیداتی بر معرفت به خداوند و موقتی بودن این دنیا دیده می‌شود در همان حال در مورد اینکه مردم در دنیا و زیر سایه حکومت اسلامی حداقل رفاه ممکن را داشته باشند تاکیدات زیادی شده و البته این تاکیدات همیشه به گونه‌ای است که اصالت «آخرت» از بین نرود.

 

در این راستا شخص نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و امیرالمومنان علیه‌السلام در زمان حکومت داری‌شان، اموالی که برای حکومت اسلامی کسب می‌شد را به صورت بسیار عادلانه،‌ دقیق و با مساوات میان مسلمین تقسیم می‌کردند.

 

در زمان حکومت کوتاه مدت امیرالمومنان علیه‌السلام با اینکه عدل حضرت زبانزد عام وخاص بود ولی عده‌ای خواص رانت خوار که در زمان خلفای پیشین به اصطلاح امروزی حقوق‌های نجومی دریافت می‌کردند آمدند و به علی علیه‌السلام اعتراض کردند و این رویه غلط از گذشته را حق خود می دانستند.

 

چون عدل و مساوات در تقسیم ثروت در زمان به امیرالمومنان علیه‌السلام به صورت مساوی بود کسی نمی‌توانست در راستای ناعدالتی اعتراضی کند.

 

امیرالمومنان علیه‌السلام در ابتدای زمام داری حکومت 5 اصل را مطرح می‌کنند که دو مورد از آن مربوط به مسائل اقتصادی و به سامان رساندن وضع آشفته‌ای که خلیفه پیشین ایجاد کرده بود، است. در سیاست‌های خلفای قبل عده‌ای سرمایه داری و مفت خور و گردن کلفتی را پیشه کار خود کرده بودند که شخص امیرالمومنان علیه‌السلام با این رویه به مخالفتی کاملا آشکار پرداختند و جلوی ادامه منافع ناعادلانه آنها را گرفتند و موکدانه می‌گفتند که من این روش اقتصادی غلط را در هم خواهم ریخت و عادلانه بیت المال را توزیع خواهم کرد.

 

با نگاه و دقت در سیره عملی امام علی علیه‌السلام در برخورد و استفاده از بیت المال به این مطلب رهنمود می‌شویم که ایشان در مصرف و استفاده از آن بسیار محتاط و دقیق عمل می‌نمودند. مال دنیا در نگاه امام علی علیه‌السلام وسیله و امانتی الهی برای تحصیل رضایت الهی و همچنین رسیدگی به امور مسلمین است.

1-توجه به آبادانی و سازندگی

بر خلاف منطق کشور گشایی و تصرف سایر سرزمینها که در عهد خلفای سه گانه شیوع یافته بود، در زمان حکومت امیرالمومنین علیه‌السلام توجه به رفا، آسایش و اصلاح ساختار  اقتصادی حکومت  در بلاد  اسلامی و رسیدگی به امور مسلمین و رفع نیازهای مادی و معنوی ایشان در دستور کار قرارگرفت. با نگاهی اجمالی به تاریخ زندگانی این امام همام شاهد هستیم در ابتدای کار ایشان در صدد پاک سازی نیرو ها فاسدی همچون معاویه در بدنه قدرت و حکومت بر‌آمدند، تا اینکه تصرفات عدوانی و چپاولگری‌های بسیار این افراد نالایق از بین رود. سپس  آن حضرت با قرار دادن  افراد صالح و کاردان در رأس امور به اصلاح امور، آبادانی بلاد اسلامی اقدام نمودند. برای نمونه حضرت در نامه ارزشمندی به مالک اشتر می‌نویسند:‌

«به نام خداوند بخشنده مهربان، این فرمان بنده خدا على امیر مومنان، به مالك اشتر پسر حارث است، در عهدى كه با او دارد، هنگامى كه او را به فرماندارى مصر برمى‌گزیند تا خراج آن دیار را جمع آورد، و با دشمنانش نبرد كند، كار مردم را اصلاح، و شهرهاى مصر را آباد سازد» [1]

 

امام در جایی دیگر حتی در مورد خاص که در خصوص اهل کتاب است دستور سازندگی ‌می‌دهند. حضرت در نامه‌ای که به قرظه بن کعب  انصاری می‌فرماید:

«همانا مردانی از ذمیان در حوزه مسئولیت تو، نهری را در زمین خود نام برده‌اند که بی‌اثر شده و مدفون شده است و مسلمانان باید برای ایشان، عهده دار سازندگی باشند، پس تو و آن‌ها بررسی نماید و سپس آن را ساخته و اصلاح نمائید؛ پس قسم به جان خودم اگر آن را احیاء نماید، نزد ما بهتر است از اینکه خراج و مالیان بگیرید».[2]

 

2-نظارت و کنترل برقیمت‌ها

امام ‌علی علیه‌السلام در سیاست اقتصادی خود در مدت کوتاه حکومت از بهترین شاخص‌های جلوگیری از فساد مالی بهره می‌جستند، از جمله در خصوص قیمتها نه تنها به استانداران خود در مورد کنترل قیمت‌ها توصیه به نظارت برکار معاملات را می‌نمود، خود به طور شخصی، بازار به بازار در کوفه  می‌‌رفت آنها را با توصیه‌های اخلاقی و دستورات حکومتی، به رعایت سهولت و دوری از ظلم و ربا و رعایت انصاف و تقوای الهی توصیه می‌فرمود.[3]

 

3-حساب رسی مالی مسئولان

از جمله اصول حاکم بر سیاست اقتصادی امام علی علیه‌السلام حساب رسی و کنترل و بررسی عملکرد کارگزاران دولتی است. در حکومت علوی کسی دارای مصونیت سیاسی و قضایی نیست ازینرو در دولت علوی همه افراد ملزم به رعایت تقوا و عدالت کاری در انجام مسئولیتها‌ محوله هستند. کسی به ناحق نمی‌تواند در بیت المال مسلمین به نفع خود کیسه بدوزد، چرا که در حکومت علوی مدیرت به گونه‌ای است که همه کاگزاران از چشم تیز بین عدالت خارج نیستند.

 

نقل شده است امام در یکی از نامه‌هایش به بعضی از فرمانداران و استانداران خود چنین می‌نویسد: « ...علیه تو  به من گزارش رسیده است. اگر چنین باشد، پروردگارت را به خشم آورده‌ای. امامت را عصیان نموده و امانتی که عهده دار آن بودی تباه ساخته‌ای. گفته‌اند که زمین (باغ مردم) را برهنه نموده‌ای که در حوزه مسئولیت تو  بوده اگر چنین است صورت حساب خودت را نزد من بفرست و بدان که حساب رسی الهی از حساب رسی مردم بزرگتر است».[5]

 

4-دقت در مصرف بیت المال

امام نه تنها هیچ امتیاز خاصی  برای خود و اقوام و خویشان و فرزندانش از بیت المال قائل نبود و هیچ تفاوتی بین مسلمانان نمی‌گذاشت، بلکه در مصرف بیت المال، دقت بسیاری می‌نمود. امام علیه‌السلام در نامه‌ای که برای نمایندگان و استانداران خود نوشت: قلم‌های تان را ریز و نازک کنید و خطوط نوشته‌هایتان را نزدیک هم بنویسید. سخنان زیادی را در نامه‌هایتان حذف کنید و میانه روی پیشه کنید و بپرهیزید از زیاده روی، که اموال مسلمانان دچار ضرر نشود.[6]

 

5- باز پس‌گیری اموال از غاصبان

امام در همان ابتدای خلافت ظاهری با صراحت تمام بیان نمودند، اموال بیت المال که در دوره خلیفه سوم به ناحق به افراد داده شده است، باید به بیت المال برگردد. امام خود می‌دانست که پذیرفتن مسئولیت پس از آن فراز و نشیب‌ها نیازمند به دگرگونی همه جانبه و بازنگری اساسی است. به همین دلیل در همان آغاز سخن پایانی را فرمودند:‌

 

«وَ اللَّهِ‏ لَوْ وَجَدْتُهُ‏ قَدْ تُزُوِّجَ‏ بِهِ‏ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإنَّ فِی الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أَضْیَق. [7] به خدا سوگند، بیت المال تاراج شده را هر كجا كه بیابم به صاحبان اصلى آن باز مى‏گردانم، گر چه با آن ازدواج كرده، یا كنیزانى خریده باشند، زیرا در عدالت گشایش براى عموم است و آن كس كه عدالت بر او گران آید، تحمّل ستم براى او سخت‏تر است».

 

سخن‌آخر

با نگاه و دقت در سیره عملی امام علی علیه‌السلام در برخورد و استفاده از بیت المال به این مطلب رهنمود می‌شویم که ایشان در مصرف و استفاده از آن بسیار محتاط و دقیق عمل می‌نمودند. مال دنیا در نگاه امام علی علیه‌السلام وسیله و امانتی الهی برای تحصیل رضایت الهی و همچنین رسیدگی به امور مسلمین است؛  این درحالی است که زر اندوزان به مال دنیا به چشم طمع  و حرص نگاه می‌کنند و از آن برای ارضای خواسته‌ها و امیال نفسانی بهره می‌جویند.

 

 [1].  نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص426.

[2]. تاریخ  یعقوبی، ج2، ص203.

[3]. الكافی،‌ ج‏5،‌ ص151، ح3. «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ وَ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِی الْمِقْدَامِ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع بِالْكُوفَةِ عِنْدَكُمْ یَغْتَدِی كُلَّ یَوْمٍ بُكْرَةً مِنَ الْقَصْرِ فَیَطُوفُ فِی أَسْوَاقِ الْكُوفَةِ سُوقاً سُوقاً وَ مَعَهُ الدِّرَّةُ عَلَى عَاتِقِهِ وَ كَانَ لَهَا طَرَفَانِ وَ كَانَتْ تُسَمَّى السَّبِیبَةَ فَیَقِفُ عَلَى أَهْلِ كُلِّ سُوقٍ فَیُنَادِی یَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ اتَّقُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏...».

[5]. نهج البلاغه، نامه،‌ 40.

[6]. خصال، صدوق، ص310.

[7]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص57.

منبع اصلی: سیره اجتماعی سیاسی امام علی(حمید فغفور مغربی).





نوع مطلب : نهج البلاغه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 13 مرداد 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است