۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

چهل حدیث « رفتار خدا پسندانه با مردم »

قرآن کریم :

وَ لْیَعْفوا وَ لْیَصْفَحوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللّهُ لَكُمْ وَ اللّهُ غَفورٌ رَحیمٌ؛[سوره نور ، آیه ۲۲]

... باید عفو كنید و لغزش هاى دیگران را نادیده بگیرید. آیا دوست نمى دارید خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.

۱ پیامبر صلی الله علیه و آله :إنَّ أَوْلَى النّاسِ بِاللّه ِ وَبِرَسولِهِ مَنْ بَدا بِالسَّلامِ؛

نزدیك ترین مردم به خدا و رسول او كسى است كه آغازگر سلام باشد.[بحارالأنوار، ج ۷۶، ص ۱۲، ح ۵۰]

۲ امام على علیه السلام :أَبْلَغُ ماتَسْتَدِرُّ بِهِ الرَّحْمَةَ أَنْ تُضْمِرَ لِجَمیعِ النّاسِ الرَّحْمَةَ؛

مؤثّرترین وسیله جلب رحمت خدا این است كه خیرخواه همه مردم باشى.[غررالحكم، ح ۳۳۵۳]


۳ پیامبر صلی الله علیه و آله :إِذا اوقِفَ الْعِبادُ نادى مُنادٍ: لِیَقُمْ مَنْ أَجْرُهُ عَلَى اللّه ِ وَلْیَدْخُلِ الْجَنَّةَ قیلَ:مَنْ ذَا الَّذى أَجْرُهُ عَلَى اللّه ِ؟ قالَ: الْعافُونَ عَنِ النّاسِ؛

هنگامى كه بندگان در پیشگاه خدا مى ایستند، آواز دهنده اى ندا دهد: آن كس كهمزدش با خداست برخیزد و به بهشت رود. گفته مى شود: چه كسى مزدش با خداست؟مى گوید: گذشت كنندگان از مردم.[كنزالعمال، ح ۷۰۰۹]

۴ پیامبر صلی الله علیه و آله :یَروى عَنْ رَبِّهِ تَبارَكَ وَتَعالى ـ حُقَّتْ مَحَبَّتى عَلَى الْمُتَزاوِرَیْنِ فىَّوَحُقَّتْ مَحَبَّتى عَلَى الْمُتَباذِلینَ فىَّ وَهُمْ عَلى مَنابِرَ مِنْ نورٍ یَغْبِطُهُمُ النَّبیّونَوَالصِّدّیقونَ بِمَكانِهِمْ؛

خداوند متعال مى فرماید: بر خود واجب كرده ام دوست داشتن كسانى را كه به خاطرمن به دیدار یكدیگر مى روند و كسانى كه در راه من به یكدیگر بخشش مى نمایند، چنینكسانى (روز قیامت) بر منابرى از نورند به گونه اى كه پیامبران و صدیقین به جایگاه آنانغبطه مى خورند.[صحیح ابن حبّان، ج ۲، ص ۳۳۸]

۵ امام على علیه السلام :مَنْ أَصْلَحَ فیما بَیْنَهُ وَبَیْنَ اللّه ِ أَصْلَحَ اللّه ُ فیما بَیْنَهُ وَبَیْنَ النّاسِ؛

هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.[بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۳۶۶، ح ۱۲]

۶ پیامبر صلی الله علیه و آله :أَمَرَنى رَبّى بِمُداراةِ النّاسِ كَما أَمَرَنى بِأَداءِ الْفَرائِضِ؛

پروردگارم، همان گونه كه مرا به انجام واجبات فرمان داده، به مدارا كردن با مردم نیزفرمان داده است.[كافى، ج ۲، ص ۱۱۷، ح ۴]

۷ پیامبر صلی الله علیه و آله :اَلسَّخىُّ قَریبٌ مِنَ اللّه ِ ، قَریبٌ مِنَ النّاسِ ، قَریبٌ مِنَ الجَنَّةِ؛

سخاوتمند به خدا، مردم و بهشت نزدیك است.[بحارالأنوار، ج ۷۳، ص ۳۰۸، ح ۳۷]

۸ امام صادق علیه السلام :صَدَقَةٌ یُحِبُّهَا اللّه ُ: إِصْلاحٌ بَیْنَ النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَتَقارُبٌ بَیْنَهُمْ إِذاتَباعَدوا؛

صدقه اى كه خداوند آن را دوست دارد عبارت است از: اصلاح میان مردم هرگاهرابطه شان تیره شد و نزدیك كردن آنها به یكدیگر هرگاه از هم دور شدند.[كافى، ج ۲، ص ۲۰۹، ح ۱]

۹ پیامبر صلی الله علیه و آله :إِنْ أَحْبَبْتُمْ أَنْ یُحِبَّكُمُ اللّه ُ وَرَسولُهُ فَأَدّوا إِذَا ائْتُمِنْتُمْ وَاصْدُقوا إِذا حَدَّثْتُمْوَأَحْسِنوا جِوارَ مَنْ جاوَرَكُمْ؛

اگر مى خواهید كه خدا و پیغمبر شما را دوست بدارند وقتى امانتى به شما سپردند بهسلامت برگردانید و چون سخن گویید راست گویید و با همسایگان خود به نیكى رفتار نمایید.[نهج الفصاحه، ح ۵۵۴]

۱۰ امام سجاد علیه السلام :أمّا حَقُّ ذِى المَعروفِ عَلَیكَ فَأن تَشكُرَهُ وتَذكُرَ مَعروفَهُ، وَ تُكْسِبَهُالمَقالَةَ الحَسَنَةَ وَتُخلِصَ لَهُ الدُّعاءَ فیما بَینَكَ وَ بَینَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ، فَإذا فَعَلتَ ذلِكَ كُنتَ قَدشَكَرتَهُ سِرّا وَ عَلانیَةً ، ثُمَّ إن قَدَرْتَ عَلى مُكافاتِهِ یَوما كافَیْتَهُ؛

حق كسى كه به تو نیكى كرده ، این است كه از او تشكر كنى و نیكیش را به زبان آورىو از وى به خوبى یاد كنى و میان خود و خداى عزّوجلّ برایش خالصانه دعا كنى ، هرگاهچنین كردى بى گمان پنهانى و آشكارا از او تشكر كرده اى . سپس اگر روزى توانستىنیكى او را جبران كنى ، جبران كن .[خصال، ص ۵۶۸]

۱۱ امام صادق علیه السلام :إذا أرادَ أَحَدُكُمْ أَنْ یُسْتَجابَ لَهُ فَلْیُطَیِّبْ كَسْبَهُ وَلْیَخْرُجْ مِنْ مَظالِمِالنّاسِ ، وَ إِنَّ اللّه َ لا یَرْفَعُ إِلَیْهِ دُعاء عَبْدٍ وَ فى بَطْنِهِ حَرامٌ أَوْ عِنْدَهُ مَظْلَمَةٌ لأِحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ؛

هر كس بخواهد دعایش مستجاب شود، باید كسب خود را حلال كند و حق مردم رابپردازد. دعاى هیچ بنده اى كه مال حرام در شكمش باشد یا حق كسى بر گردنش باشد،به درگاه خدا بالا نمى رود.[بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۳۲۱، ح ۳۱]

۱۲ امام على علیه السلام :وَإیّاكَ ... اَنْ تَعِدَهُم فَتُتبِعَ مَوعِدَكَ بِخُلفِكَ... فَاِنَّ الخُلفَ یوجبُ المَقتَعِندَ اللّه ِ وَ النّاسِ؛

بپرهیز از خلف وعده كه آن موجب نفرت خدا و مردم از تو مى شود.[نهج البلاغه، از نامه ۵۳]

۱۳ پیامبر صلی الله علیه و آله :أمَّا الحَیاءُ فَیَتَشَعَّبُ مِنهُ اللِّینُ ، والرّأفَةُ، والمُراقَبَةُ للّه ِِ فِى السِّرِّ والعَلانیَةِ،والسَّلامَةُ، واجْتِنابُ الشَّرِّ، والبَشاشَةُ، والسَّماحَةُ ، والظَّفَرُ، وحُسْنُ الثَّناءِ عَلَى المَرءِ فِى النّاسِ، فَهذا ما أصابَ العاقِلَ بِالحَیاءِ، فَطُوبى لِمَن قَبِلَ نَصیحَةَ اللّه ِ وخافَفَضیحَتَهُ؛

اما شاخه هاى حیا عبارتند از: نرمش، مهربانى، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان،سلامت، دورى از بدى، خوشرویى، گذشت، بخشندگى ، پیروزى و خوشنامى در میانمردم، اینها فوایدى است كه خردمند از حیا مى برد. خوشا به حال كسى كه نصیحت خدارا بپذیرد و از رسوایى خودش بترسد.[تحف العقول، ص ۱۷]

۱۴ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله :أَنْصِفِ النّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَانْصَحِ الأُمَّةَ وَارْحَمْهُمْ فَإِذا كُنْتَ كَذلِكَ وَغَضِبَ اللّه ُ عَلى أَهْلِ بَلْدَةٍ أَنْتَ فیها وَأَرادَ أَنْ یُنْزِلَ عَلَیْهِمُ الْعَذابَ نَظَرَ إِلَیْكَ فَرَحِمَهُمْ بِكَ،یَقولُ اللّه ُ تَعالى: (وَما كانَ رَبُّكَ لِیُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَأَهْلُها مُصْلِحونَ)؛

با مردم منصفانه رفتار كن و نسبت به آنان خیرخواه و مهربان باش، زیرا اگر چنینبودى و خداوند بر مردم آبادیى كه تو در آن به سر مى برى خشم گرفت و خواست بر آنانعذاب فرو فرستد، به تو نگاه مى كند و به خاطر تو به آن مردم رحم مى كند. خداى متعالمى فرماید «و پروردگار تو (هرگز) بر آن نبوده است كه شهرهایى را كه مردمشدرستكارند، به ستمى هلاك كند».[مكارم الاخلاق، ص ۴۵۷]

۱۵ پیامبر صلی الله علیه و آله :مَنْ أرادَ اللّه ُ بِهِ خَیْرا رَزَقَهُ اللّه ُ خَلیلاً صالِحا؛

هر كس كه خداوند براى او خیر بخواهد، دوستى شایسته نصیب وى خواهد نمود.[نهج الفصاحه، ح ۳۰۶۴]

۱۶ پیامبر صلی الله علیه و آله :مُشاوَرَةُ الْعاقِلِ الناصِحِ رُشْدٌ وَیُمْنٌ وَتَوْفیقٌ مِنَ اللّه ِ فَإِذا أَشارَ عَلَیْكَالنّاصِحُ الْعاقِلُ فَإِیّاكَ وَالْخِلافَ فَإِنَّ فى ذلِكَ الْعَطَبَ؛

مشورت كردن با عاقلِ خیرخواه مایه هدایت و میمنت است و توفیقى است از جانبخداوند، پس هرگاه خیرخواه عاقل تو را راهنمایى كرد، مبادا مخالفت كنى كه موجبنابودى مى شود.[محاسن، ج ۲، ص ۶۰۲، ح ۲۵]

۱۷ پیامبر صلی الله علیه و آله :إنَّ أَعْظَمَ النّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَاللّه ِ یَوْمَ الْقیامَةِ أَمْشاهُمْ فى أَرْضِهِ بِالنَّصیحَةِلِخَلْقِهِ؛

بلند مرتبه ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت كسى است كه در روى زمین بیشتردر خیرخواهى و ارشاد مردم قدم بردارد.[كافى، ج ۲، ص ۲۰۸، ح ۵]

۱۸ امام جواد علیه السلام :اَلْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّه ِ وَواعِظٍ مِنْ نَفْسِهِوَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ؛

مؤمن نیازمند سه چیز است: توفیقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خویش وپذیرش از نصیحت كنندگان.[بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۵۸، ح ۱]

۱۹ امام رضا علیه السلام :اَلتَّواضُعُ دَرَجاتٌ: مِنْها أَنْ یَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَیُنْزِلَها مَنْزِلَتَهابِقَلْبٍ سَلیمٍ، لایُحِبُّ أَنْ یَأْتىَ إِلى أَحَدٍ إِلاّ مِثْلَ مایُؤْتى إِلَیْهِ، إِنْ رَأى سَیِّئَةً دَرَأَهابِالْحَسَنَةِ، كاظِمُ الْغَیْظِ عافٍ عَنِ النّاسِ، وَاللّه ُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ؛

تواضع درجاتى دارد: یكى از آنها این است كه انسان اندازه خود را بشناسد و با طیبخاطر خود را در آن جایگاه قرار دهد، دوست داشته باشد با مردم همان گونه رفتار كندكه انتظار دارد با او رفتار كنند، اگر بدى دید آن را با خوبى جواب دهد، خشم خود را فروخورد و از مردم درگذرد، و خداوند نیكوكاران را دوست دارد.[كافى، ج ۲، ص ۱۲۴، ح ۱۳]

۲۰ پیامبر صلی الله علیه و آله :رَأى موسى علیه السلام رَجُلاً عِنْدَ الْعَرْشِ فَغَبَطَهُ بِمَكانِهِ فَسَأَلَ عَنْهُ فَقالَ: كانَلایَحْسُدُ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّه ُ مِنْ فَضْلِهِ؛

حضرت موسى علیه السلام مردى را نزد عرش دید و به جایگاه او غبطه خورد و در مورد او سؤالكرد. به او گفته شد كه او به آنچه خداوند از فضل خود به مردم داده است حسد نمى برد.[روضة الواعظین، ص۴۲۴]

۲۱ پیامبر صلی الله علیه و آله :یُؤْتى بِأَحَدٍ یَوْمَ القیامَةِ یوقَفُ بَیْنَ یَدَىِ اللّه ِ وَیُدْفَعُ إِلَیْهِ كِتابُهُ فَلایَرىحَسَناتِهِ فَیَقولُ: إِلهى، لَیْسَ هذا كِتابى فَإِنّى لاأَرى فیها طاعَتى؟! فَیُقالُ لَهُ: إِنَّ رَبَّكَلایَضِلُّ وَلایَنْسى ذَهَبَ عَمَلُكَ بِاغْتیابِ النّاسِ ثُمَّ یُؤْتى بِآخَرَ وَیُدْفَعُ إِلَیْهِ كِتابُهُ فَیَرىفیهِ طاعاتٍ كَثیرَةً فَیَقولُ: إِلهى ما هذا كِتابى فَإِنّى ما عَمِلْتُ هذِهِ الطّاعاتِ فَیُقالُ: لأَِنَّفُلانا اغْتابَكَ فَدُفِعَتْ حَسَناتُهُ إِلَیْكَ؛

روز قیامت فردى را مى آورند و او را در پیشگاه خدا نگه مى دارند و كارنامه اشرابه اومى دهند،اماحسنات خودرا در آن نمى بیند.عرض مى كند:الهى!این كارنامه مننیست! زیرا من در آن طاعات خود را نمى بینم! به او گفته مى شود: پروردگار تو نه خطامى كند و نه فراموش. عمل تو به سبب غیبت كردن از مردم بر باد رفت. سپس مرددیگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند. در آن طاعت بسیارى را مشاهدهمى كند. عرض مى كند: الهى! این كارنامه من نیست! زیرا من این طاعات را بجا نیاورده ام!گفته مى شود: فلانى از تو غیبت كرد و من حسنات او را به تو دادم.[جامع الأخبار، ص ۴۱۲]

۲۲ پیامبر صلی الله علیه و آله :مَن عالَ یَتیما حَتّى یَسْتَغْنىَ عَنْهُ أَوْجَبَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ بِذلِكَ الْجَنَّةَ كَماأَوْجَبَ اللّه ُ لآِكِلِ مالِ الْیَتیمِ النّارَ؛

هر كس یتیمى را سرپرستى كند تا آن كه بى نیاز گردد، خداوند به سبب این كاربهشت را بر او واجب سازد، همچنان كه آتش دوزخ را بر خورنده مال یتیم واجبساخته است.[بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۴، ح ۸]

۲۳ پیامبر صلی الله علیه و آله :إِذا كَثُرَ الزِّنا بَعْدى كَثُرَ مَوْتُ الْفُجْأَةِ وَإِذا طُفِّفَ الْمِكْیالُ اَخَذَهُمُ اللّه ُبِالسِّنینَ وَالنَّقْصِ وَإذا مَنَعُوا الزَّكاةَ مُنِعَتِ الأْرْضُ بَرَكاتِها مِنَ الزَّرْعِ وَالثِّمارِوَالْمَعادِنِ وَإِذا جاروا فِى الْحُكْمِ تَعاوَنوا عَلَى الظُّلْمِ وَالْعُدْوانِ وَإِذا نَقَضُوا الْعُهودَسَلَّطَ اللّه ُعَلَیْهِمْ عَدُوَّهُمْ... ؛

چون پس از من زنا زیاد شود، مرگ ناگهانى زیاد مى شود و چون كم فروشى كنند،خداوند آنان را به قحطى و كمبود مبتلا مى گرداند و چون زكات ندهند، زمین بركاتخود مانند غلات و میوه ها و معادن را از آنان دریغ مى دارد و چون در قضاوت ستمنمایند، بر ظلم و تجاوز یكدیگر را یارى كنند و چون عهد و پیمان ها را بشكنند، خداونددشمنشان را بر آنان مسلّط كند... .[تحف العقول، ص ۵۱]

۲۴ پیامبر صلی الله علیه و آله :عائِدُ الْمَریضِ فى مَخْرَفَةِ الْجَنَّةِ، فَإِذا جَلَسَ عِنْدَهُ غَمَرَتْهُ الرَّحْمَةَ؛

عیادت كننده از بیمار، در نخلستان بهشت میوه مى چیند و هرگاه نزد بیمار بنشیند،رحمت خدا او را فرا مى گیرد.[كنزالعمال، ح ۲۵۱۲۷]

۲۵ امام على علیه السلام :اِنَّ اللّه َ سُبْحانَهُ فَرَضَ فى أمْوالِ الاَْغْنیاءِ اَقْواتَ الْفُقَراءِ فَما جاعَ فَقیرٌاِلاّ بِما مُتِّعَ بِهِ غَنىٌّ، وَ اللّه ُ تَعالى سائِلُهُمْ عَنْ ذلِكَ؛

خداوند سبحان غذاى فقرا را در اموال ثروتمندان قرار داده است، پس هیچ فقیرى در دنیا گرسنگى نمى كشد مگر این كه ثروتمندى حق او را نداده باشد و خداوند از اغنیادر این باره خواهد پرسید.[نهج البلاغه صبحى صالح، حكمت ۳۲۸]

۲۶ پیامبر صلی الله علیه و آله :اَحَبُّ الاَْعْمالِ اِلَى اللّه ِ مَنْ اَطْعَمَ مِنْ جوعٍ اَوْ دَفَعَ عَنْهُ مَغْرَما اَوْ كَشَفَعَنْهُ كَرْبا؛

محبوب ترین كارها نزد خدا، سیر كردن گرسنه یا پرداختن بدهى یا برطرف كردنگرفتارى اوست.[نهج الفصاحه، ح۷۶]

۲۷ پیامبر صلی الله علیه و آله :مَنْ لا یَرْحَمِ النّاسَ لا یَرْحَمْهُ اللّه ُ؛

هر كس به مردم رحم نكند، خداوند به او رحم نمى كند.[نهج الفصاحه، ح ۲۸۹۹]

۲۸ امام على علیه السلام :اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَیْنَ اثْنَینِ فى نِكاحٍ حَتّى یَجْمَعَ اللّه ُ بَیْنَهُما؛

بهترین وساطت، وساطت میان دو نفر براى ازدواج است تا این كه خداوند آن دو را بهیكدیگر برساند.[وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۴۵، ح ۲]

۲۹ پیامبر صلی الله علیه و آله :خَیْرُ الاَْصْحابِ صاحِبٌ اِذا ذَكَرْتَ اللّه َ اَعانَكَ وَ اِذا نَسیتَ ذَكَّرَكَ؛

بهترین دوستان كسى است كه هرگاه خدا را یاد نمودى تو را یارى كند و چون خدا رافراموش نمودى به یادت آورد.[نهج الفصاحه، ح ۱۴۷۹]

۳۰ پیامبر صلی الله علیه و آله :اِذا حَكَمْتُمْ فَاعْدِلوا وَ اِذا قُلْتُمْ فَاَحْسِنوا فَاِنَّ اللّه َ مُحْسِنٌ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ؛

هرگاه قضاوت مى كنید، عادلانه قضاوت كنید و هرگاه سخن مى گویید، نیكو بگویید،زیرا خداوند نیكوكار است و نیكوكاران را دوست دارد.[نهج الفصاحه، ح ۲۰۰]

۳۱ امام صادق علیه السلام :مَنْ بَغى صَیَّرَ اللّه ُ بَغْیَهُ عَلى نَفْسِهِ وَصارَتْ نُصْرَةُ اللّه ِ لِمَنْ بَغىعَلَیْهِ وَمَنْ نَصَرَهُ اللّه ُ غَلَبَ وَاَصابَ الظَّـفَرَ مِنَ اللّه ِ؛

هر كس ستم كند خداوند ستمش را به خود او باز مى گرداند و یارى خدا نصیب كسىمى گردد كه به او ستم شده و كسى كه خدا او را یارى كند غلبه پیدا مى كند و از جانب خداپیروزى نصیبش مى شود.[تحف العقول، ص ۳۱۵]

۳۲ امام على علیه السلام :مَنْ كَثُرَتْ نِعَمُ اللّه ِ عَلَیْهِ كَثُرَتْ حَوائِجُ النّاسِ اِلَیْهِ، فَاِنْ قامَ فیها بِمااَوْجَبَ اللّه ُ سُبْحانَهُ عَلَیْهِ فَقَدْ عَرَّضَها لِلدَّوامِ وَ اِنْ مَنَعَ ما اَوْجَبَ اللّه ُ سُبْحانَهُ فیها فَقَدْعَرَّضَها لِلزَّوالِ؛

هر كس نعمت هاى خدا بر او زیاد شود، نیازهاى مردم به او زیاد مى شود، حال اگر بهآنچه خداوند در این باره بر او واجب كرده عمل كند، زمینه دوام آن نعمت ها را فراهمكرده، و اگر نكند آنها را در معرض نابودى قرار داده است.[غررالحكم، ح۸۷۵۲]

۳۳ پیامبر صلی الله علیه و آله :إنَّ الاِختِلافَ والتَّنازُعَ وَالتَّثَبُّطَ مِنْ أمْرِ الْعَجْزِ وَالضَّعْفِ وَهُوَ مِمّا لایُحِبُّهُ اللّه ُ وَلا یُعْطى عَلَیْهِ النَّصْرَ وَالظَّـفَرَ؛

اختلاف و كشمكش و پشت هم اندازى، از ناتوانى و سستى است و خداوند نه آن رادوست دارد و نه با آن یارى و پیروزى مى دهد.[بحارالأنوار، ج۲۰، ص ۱۲۶]

۳۴ امام صادق علیه السلام :مَنْ شَتَمَكَ فَقُلْ لَهُ: اِنْ كُنْتَ صادِقا فیما تَقولُ فَاَسْاَلُ اللّه َ اَنْ یَغْفِرَلى،وَ اِنْ كُنْتَ كاذِبا فیما تَقولُ فَاللّه َ اَسْاَلُ اَنْ یَغْفِرَ لَكَ. وَمَنْ وَعَدَكَ بِالْخَنى فَعِدْهُبِالنَّصیحَةِ وَالرِّعاءِ؛

اگر كسى به تو ناسزا گفت به او بگو: اگر راست مى گویى، از خدا مى خواهم كه مرابیامرزد و اگر دروغ مى گویى، از خدا مى خواهم كه تو را بیامرزد و اگر كسى تهدیدت كرد،تو او را به خیرخواهى و مراقبت وعده ده.[بحارالأنوار، ج۱، ص ۲۴۴، ح۱۷]

۳۵ امام صادق علیه السلام :اِعْلَموا اَنَّ اللّه َ تَعالى یُبْغِضُ مِنْ خَلْقِهِ الْمتَلَـوِّنَ، فَلا تَزولوا عَنِ الْحَقِّوَاَهْلِهِ، فَاِنَّ مَنِ اسْتَبَدَّ بِالْباطِلِ وَاَهْلِهِ هَلَكَ وَفاتَتْهُ الدُّنْیا؛

بدانید كه خداوند از انسان هایى كه دائما رنگ عوض مى كنند نفرت دارد. پس از حقو اهل آن جدا نشوید، چرا كه هر كس به باطل و اهل آن بپیوندد، نابود مى شود و دنیا راهم از دست مى دهد.[امالى مفید، ص۱۳۷، ح ۶]

۳۶ پیامبر صلی الله علیه و آله :ما مِنْ مُسْلِمٍ یَنْظُرُ امْرَأَةً اَوَّلَ رَمْقَةٍ ثُمَّ یَغُضُّ بَصَرَهُ اِلاّ اَحْدَثَ اللّه ُ تَعالىلَهُ عِبادَةً یَجِدُ حَلاوَتَها فى قَلْبِهِ؛

هیچ مرد مسلمانى نیست كه نگاهش به زنى بیفتد و چشم خود را پایین بیندازد مگراین كه خداى متعال به او توفیق عبادتى دهد كه شیرینى آن را در دل خویش بیابد.[كنزالعمّال، ح ۱۳۰۵۹]

۳۷ امام سجاد علیه السلام :اَللّهُمَّ... وَ اَجْرِ لِلنّاسِ عَلى یَدِىَ الْخَیْرَ وَ لا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ وَ هَبْ لىمَعالىَ الاَْخْلاقِ وَ اعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ؛

خدایا به دست من براى مردم خیر و نیكى جارى ساز و آن را با منّت گذارى من تباهمكن، و مرا اخلاق والا عطا فرما و از فخرفروشى نگاه دار.[صحیفه سجادیه، از دعاى ۲۰]

۳۸ امام صادق علیه السلام :یَنْبَغى لِلْمُؤْمِنِ اَنْ یَكونَ فیهِ ثَمانى خِصالٍ: وَقورا عِنْدَ الهَزاهِزِ،صَبورا عِندَ البَلاءِ، شَكُورا عِنْدَ الرَّخاءِ، قانِعا بِما رَزَقَهُ اللّه ُ، لایَظْلِمُ الاَعْداءِ، وَلایَتَحامَلُ لِلاَْصْدِقاءِ، بَدَنُهُ مِنْهُ فى تَعَبٍ وَ النّاسُ مِنْهُ فى راحَةٍ؛

سزاوار است مؤمن هشت خصلت داشته باشد: در سختى ها باوقار، در گرفتارىصبور، در آسایش شاكر و به روزى خداوند قانع باشد، به دشمنان ستم نكند، از دوستانكینه و دشمنى به دل نگیرد، بدنش از او در رنج و مردم از او در آسایش باشند.[كافى، ج۲، ص ۴۷، ح۱]

۳۹ پیامبر صلی الله علیه و آله :تَفَرَّغوا مِنْ هُمومِ الدُّنْیا مَااسْتَطَعْتُمْ فَاِنَّهُ مَنْ اَقْبَلَ عَلَى اللّه ِ تَعالى بِقَلْبِهِجَعَلَ اللّه ُ قُلوبَ العِبادِ مُنْقادَةً اِلَیْهِ بِالوُدِّ وَالرَّحْمَةِ وَكانَ اللّه ُ اِلَیْهِ بِكُلِّ خَیْرٍ اَسْرَعَ؛

تا مى توانید خود را از همّ و غم دنیا فارغ سازید؛ زیرا هر كس با دل خویشبه جانب خدا روى آورد، خداوند دل هاى بندگان را از سر مهر و محبت مطیع او مى كند وهر خیرى را به او زودتر مى رساند.[بحارالأنوار، ج ۷۷، ص ۱۶۶، ح ۳]

۴۰ پیامبر صلی الله علیه و آله :لا وُكِلَ ابْنُ آدَمَ اِلاّ اِلى مَنْ رَجاهُ وَلَوْ اَنَّ ابْنَ آدَمَ لَمْ یَرْجُ اِلاَّ اللّه َ ما وُكِلَاِلى غَیْرِهِ؛

انسان به همان كسى واگذار مى شود كه به او امید بسته است و اگر انسان جز به خداامید نبندد به غیر خدا واگذار نمى شود.[كنزالعمّال، ح ۵۹۰۹]

پدیدآورنده : هادی موحدی



نوع مطلب : بانک احادیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 29 تیر 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است