۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

مكتب امام صادق (ع) موجب خیزش علمی جهان اسلام
نویسنده:زهرا دلپذیر
منبع:روزنامه قدس

مكتب امام صادق (ع) موجب خیزش علمی جهان اسلام

زندگی گرانقدر امام صادق (ع) از جنبه های گوناگون قابل تأمل و بررسی است؛ اما آنچه بیشتر به آن پرداخته شده، وسعت ابعاد علمی و تربیتی آن حضرت است كه به واسطه شرایط حاكم بر آن عصر، فرصت تجلی و تبلور بیشتری یافت.
آن امام بزرگوار در سایه بهره مندی از فضای نسبتاً مناسبی كه به دلیل ضعف دستگاه حاكم حاصل شده بود، با تأسیس بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی، به تعلیم و تربیت شاگردان بسیاری پرداخت كه بعضی از آنها از سرآمدان عصر خود شدند. اهمیت مدرسه امام صادق (ع) تا جایی است كه بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران بر این باورند كه شاید نتوان در طول تاریخ تشیع مدرسه ای فكری و فرهنگی یافت كه این چنین توانسته باشد نسلهای متولی را تحت تأثیر قرار داده و اصول و افكار انسان ساز خود را در میان آنها گسترش دهد. دستاوردهای این دانشگاه عظیم، تنها به تربیت شاگردان فرهیخته در حوزه های مختلف علوم عقلی و نقلی محدود نمی شود، بلكه اصلی ترین و تأثیرگذارترین دستاوردهای كاربردی این مكتب علمی، بسط و تعمیق اندیشه هایی است كه در سطح جامعه ایجاد و سبب ساز ایجاد تمدنی غنی در عرصه فرهنگ دینی شده است.
در همین زمینه، با صاحب نظران مختلف گفتگویی انجام داده ایم كه در ادامه می خوانید...
پرچمدار علوم اسلامی
زندگی امام صادق (ع) از سال 83 هجری شروع و در سال 148 هجری پایان پذیرفت. بنابراین، ایشان خلفای بسیاری را دیده و با شرایط گوناگونی مواجه بوده اند. ایشان تا یازده سالگی همراه جد بزرگوارشان امام سجاد (ع) و تا 31 سالگی همراه پدرشان امام باقر (ع) در هجرتها، مناظره های علمی و جلسات درس و بحث حضور داشتند و پس از رسیدن به امامت، به طور مستقیم تلاش و تكاپوی خود را در مسیر ترویج و تكثیر علوم معرفتی و اندیشه های دینی ادامه دادند.
حجة الاسلام یوسفی غروی، استاد حوزه علمیه قم در این زمینه می گوید: امام صادق (ع) مدت 35 سال را در كنار پدر گرامی شان، امام باقر (ع) در دانشگاه اهل بیت (ع) گذراند و در آغاز جوانی شاهد فروپاشی دولت امویان بود و وقتی عباسیان روی كار آمدند، حلقه های درسی را كه در مسجد مدینه و بیرون از آن زیر نظر امام باقر (ع) دایر بود، درك كردند. وی افزود: طبق منابع موثق تاریخی، در این حلقه های درس صدها دانشمند و طالب علم از سرزمینهای مختلف اسلامی حضور می یافتند و امام صادق (ع) در كنار پدرشان علوم دین، اسرار هستی و هر آنچه را كه از پدرانش و آنها از پیامبر اكرم (ص) به ارث برده بودند، می آموختند. ایشان تا آخرین لحظه حیات امام باقر (ع) در كنارشان بودند و در مكتب فقه، حدیث و علوم اسلامی به فعالیتهای خود در موضوعهای گوناگونی كه همه در جهت خدمت به معرفت اسلامی بود ادامه می دادند تا اینكه در سال 114 هجری امام باقر (ع) زندگی را بدرود گفتند و امام صادق (ع) رهبری دینی جامعه اسلامی را برعهده گرفتند.
یوسفی غروی با اشاره به اینكه امامت حضرت صادق (ع) همزمان با درگیری و مقابله داعیان مختلف حكومت اسلامی بود، می گوید: از یك سو حاكمیت پیشین اموی ادعای حكومت را داشت و از سوی دیگر با روی كار آمدن حاكمان بنی عباس كه به ظاهر ادعای رضای آل محمد را داشتند، جبهه جدیدی از تزویر، نفاق و انحراف گشوده شد.
وی می افزاید: در این میان، امام صادق (ع) به جای اقدام نظامی، حضور در جبهه فكری و فرهنگی را ترجیح دادند تا ضمن تنقیح و تذهیب مبانی و مبادی تفكر شرعی و دینی، از نفوذ و گسترش آموزه های غیر اسلامی جلوگیری كنند. این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در دوره امام صادق (ع)، نهضت ترجمه از زبان یونانی، فارسی و هندی به عربی آغاز شده بود و در نتیجه شبهات كلامی كه پیش از آن مطرح بود، در این دوره با وام گیری از اندیشه های یونانی به تجدید قوا می پرداخت و از سوی دیگر شبهه افكنانی مانندابن ابی العوجاء و ابوشاكردهیانی كه به طور علنی باورهای مردم را مورد تهدید قرار می دادند، اساس دیانت توحید و تفكر الهی را نشانه گرفته بودند. به همین دلیل، در حوزه درسی امام صادق (ع) علاوه بر مباحثی كه می توان از آن به بحثهای درون دینی تعبیر كرد، مباحثات برون دینی نیز صورت می گرفت و مسائلی مانند ضرورت و لزوم دین، اثبات خدا، جبر و اختیار، عدالت و حسن و قبح مورد بحث واقع می شد. وی می افزاید: بنابراین امام (ع) پرچم بیان علم حقیقی و واقعی اسلام را بر دوش كشیدند و ایستادگی ایشان در برابر امواج كفر آمیز و شبهه های گمراه كننده آن و حل مشكلات و معضلات فكری كه به پیدایش گروه های منحرفی همچون غلات، زندیقان، جاعلان حدیث و اهل رای منجر شده بود را می توان از جدی ترین اقدامهای علمی و فرهنگی امام (ع) برشمرد.
امام صادق (ع)؛ موسس بزرگترین دانشگاه اسلامی
چنانكه گفته شد، شاخص ترین وجه وجودی امام صادق (ع) شخصیت علمی، عمیق و گسترده آن حضرت و مجموعه تلاشها و تكاپوهایی بود كه توسط ایشان در مسیر ترویج و تكثیر علوم معرفتی و اندیشه های دینی صورت گرفت. ایشان با تأسیس بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی در عصر خود، به تعلیم علوم مختلف اسلامی پرداختند، به طوری كه به عقیده مورخان شاید نتوان در طول تاریخ، به عظمت دانشگاهی كه امام صادق (ع) تأسیس نمودند، دانشگاهی را یافت. حجة الاسلام یوسفی غروی در همین زمینه می گوید: در پی حركت امام صادق (ع)، این خیزش علمی به دورترین نقاط بلاد اسلامی آن روزگار راه یافت و بسیاری از علما و شیفتگان دانش به مدینه و محضر آن حضرت روی آوردند، تا جایی كه به نقل از ابوالعباس، احمد بن عقبه زیدی، تعداد شاگردان ایشان به 4000 نفر می رسید كه این تعداد را شیخ نجم الدین محقق حلی در كتاب فقهی، استدلالی خود با نام «المعتبر» در شرح مختصر تأیید كرده و گفته است شاگردان سرشناس امام صادق (ع) از پاسخ آن حضرت به سؤالهای آنها، بیش از 400 كتاب را به رشته تحریر درآوردند كه شیح كلینی (ره)، شیخ صدوق (ره) و شیخ طوسی (ره) در كتابهای 4 گانه خود یعنی «كافی»، «من لایحضره الفقیه»، «تهذیب» و «استبصار»، آنها را مرجع خود قرار داده اند.
وی اضافه می كند: البته، برخی از مورخان تعداد كتابهایی را كه شاگردان امام صادق (ع) تألیف كرده اند، بیش از 4000 عنوان ذكر كرده اند كه البته این نظر بعید نمی نماید.
یوسفی غروی ادامه می دهد: شیخ مفید در كتاب خود «ارشاد» می گوید: مردم به حدی از علوم امام صادق (ع) نقل كرده اند كه در تمام دنیا منتشر گشته و سراسر گیتی را فرا گرفته است. آنچه از آن حضرت نقل شده، از هیچ یك از ائمه نرسیده و آنچه راویان حدیث و ناقلان آثار از ایشان نقل كرده اند، از دیگر ائمه (ع) نقل نكرده اند:
وی می افزاید: شاگردان امام صادق (ع) منحصر به شیعیان نبودند، بلكه پیروان دیگر مذاهب نیز از دریای علم ایشان بهرمند می شدند كه یكی از بزرگترین آنها پیشوای اهل سنت، ابوحنیفه است كه دو سال از حیات علمی خویش را در خدمت امام (ع) سپری كرد. خود او این دو سال را پایه علم و دانش خود معرفی كرده و می گوید: اگر آن دو سال نبود، همانا نعمان از بین رفته بود.
این استاد دانشگاه ادامه می دهد: همچنین در حوزه علم حدیث، شخصی مانند محمد بن مسلم كه بیش از 16 هزار حدیث از امام صادق (ع) را نقل كرده، شاهدی دیگر بر وسعت دانشگاه امام صادق (ع) است.
وی می افزاید: در كتاب «رجال نجاشی» از «حسن بن علی بن زید وشاء» كه از شاگردان امام رضا (ع) و محدثان معروف بوده، نقل شده است كه من در مسجد كوفه 900 نفر از شاگردان امام صادق (ع) را مشاهده كردم كه پس از گذشت 20 سال از شهادت آن حضرت، با اینكه سالخورده بودند، در مسجد جمع و فقه ایشان را باز گو می كردند.
احیا كننده تشیع علوی
دكتر عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینكه در زمان امام صادق (ع) جریانهای فكری و فرقه های مختلف مثل صوفیه، مرجئه و خوارج در اوج فعالیت خود بودند، می گوید: آن امام بزرگوار با مباحثه های علمی با فرقه های مذكور به استحكام و ترویج اسلام ناب پرداخته و اسلام جامع نگر را در برابر اسلام جزئی نگر معرفی و مطرح كردند، از این رو ایشان را باید احیا كننده شیعه علوی دانست.
وی در مورد شاگردان آن حضرت، اظهار می دارد: گروه اول شاگردانی بودند كه از محضر امام (ع) استفاده می كردند، ولی چندان اهل پرسش نبودند. دسته دوم، سؤالی را مطرح می كردند، اما با یك جواب از سوی امام قانع می شدند، اما گروه سوم از پاسخهای امام به سؤالهایشان قانع نشده و به طور مكرر از ایشان سؤال می كردند كه زراره، ابا بصیر و هشام جزو این دسته اند.
وی اضافه می كند: امام صادق (ع) در تربیت شاگردان خویش نه تنها نظریه پردازی می كردند، بلكه آنها را طوری تعلیم می دادند كه در مسایل فكری درگیر شوند؛ مانندهشام بن حكم كه در علم كلام از سرآمدان روزگار خود بود و هرگاه ملحدی ایجاد شبهه می كرد، امام وی رابه هشام بن حكم ارجاع می دادند.
خسرو پناه ادامه می دهد: در محضر درس آن حضرت، مباحث تنوعی مطرح می شد و در واقع برخورد ایشان با شاگردان نحله های مختلف كه از محضر ایشان استفاده می كردند، سلبی نبود و كسی را رد و ابطال نمی نمودند؛ بله برخوردشان وجه اثباتی و ایجابی داشت.
این استاد دانشگاه خاطر نشان می كند: جریان فكری امام صادق (ع) در واقع مفهوم حدیث غدیر «الیوم اكملت لكم دینكم» را به فعلیت رساند و در واقع مكتب امام صادق (ع) جریانی برای تكمیل دین بود.
عصر شكوفایی تمدن اسلامی
با توجه به آنچه گفته شد، باید اذعان كرد فرصتی كه امام صادق (ع) در آشكار ساختن آنچه رسول خدا (ص) نزد ایشان به امانت گذاشته بودند، پیدا كردند؛ زمینه ساز گسترش معارف و احكام الهی در جامعه آن روز شد، به طوری كه می توان دوره امام صادق (ع) را عصر شكوفایی دانش، فقه، كلام، مناظره، حدیث، روایت و در یك كلام عصر شكوفایی تمدن اسلامی نامید.یوسفی غروی با اشاره به اینكه امام صادق (ع) زمانی حركت علمی خود را آغاز كردند كه اسلام را به نام بنی امیه می شناختند و بنی عباس را مرادف اسلامی می دانستند، می گوید: بنابراین، اگر امام صادق (ع) نهضت علمی خود را پی ریزی نمی كردند، اسلام از میان می رفت؛ اما با تلاشهای آن حضرت اسلام به عنوان یك مكتب علمی و فكری مطرح شد.
وی اضافه می كند: درباره شخصیت علمی و آثار فكری و فرهنگی حضرت صادق (ع) همین بس كه ایشان بنیانگذار مذهبی هستند كه در همه حوزه ها كلام نو و نظری بدیع و مبتنی بر اجتهاد مستمر دارد، تا جایی كه جاحظ كه از دانشمندان بزرگ اهل سنت درباره ایشان می گوید: امام صادق (ع) چشمه های دانش و حكمت را در روی زمین شكافت و برای مردم درهایی از دانش را گشود كه پیش از ایشان معهود نبود و جهان از دانش ایشان سرشار شد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان می كند: اهمیت فعالیتهای فكری و فرهنگی امام ششم (ع) تا جایی است كه آنچه در حال حاضر از معارف ناب اسلامی در اختیار ماست، به دلیل معرفی حقیقی و واقعی دین و مذهب صحیح اسلام توسط امام صادق (ع) است و اگر آن بزرگوار در زمان خود فرصت مطرح كردن اسلام ناب را نمی یافتند، اكنون به فقه صحیح و مذهب تشیع دسترسی نداشتیم.




نوع مطلب : اهلبیت عصمت وطهارت (ع)و....، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 17 تیر 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است