۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

امام حسن مجتبی؛ دوراندیشی، آینده‌نگری و مقابله با تهدیدها
امام حسن بعد از صلح با معاویه به این نکته به خوبی واقف بودند که در این شرایط پیش آمده، تدارک و برنامه‌ریزی برای جنگ با معاویه بی نتیجه و بی ثمر خواهد بود. به همین دلیل این مساله را در قبول شرایط معاویه در عهدنامه مورد توجه قرار دادند و معاویه را ملزم به قبول تعهداتی نمودند تا بتوانند عدم وفای به عهد معاویه و رفتار نادرست او را به جامعه عصر خویش بشناسانند.
گروه فرهنگی- اجتماعی اندیشکده برهان/ محسن اخباری؛
مهم‌ترین واقعه دوران امامت امام حسن مجتبی (ع) را باید پذیرش صلح و بستن عهدنامه با معاویه دانست. این اقدام امام در تاریخ اسلام به تفاسیر و تحلیلهای گوناگونی همراه بوده است. اما با نگاهی صحیح به این اقدام مهم ایشان، باید آن را بهترین عملکرد امام در مقابله با این تهدید بزرگ از جانب حکومت طاغوت و زمینه ای برای براندازی آن دانست.
 
بازخوانی تاریخ زندگانی ائمه معصومین برای ما و دوران ما درسهای عبرت آموزی را به همراه دارد. از جمله مهمترین دوران زندگی ائمه معصومین، دوران تاریخی زندگانی امام حسن مجتبی و تحولات رخ داده در زمان ایشان و نحوه برخورد و تعامل آن حضرت با این وقایع است. مهمترین اقدام ایشان را میتوان نحوه رفتار و رویارویی با معاویه و صلح با او دانسته و آن را با توجه به شرایط و وضعیت سیاسی اجتماعی آن دوران تحلیل و بررسی نمود تا اهمیت آن به خوبی روشن گردد. این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که آن حضرت با اقدام به موقع و درست خود، یک تهدید مهم و قابل توجه را به فرصتی برای بهره برداری درست و زمینه سازی برای وقایع آینده تبدیل نمودند.
 
آن حضرت بعد از رحلت پدر گرامی خود با بیعت عموم مردم کوفه به جانشینی ایشان برگزیده شدند. این زمان همراه گردید با هجمه معاویه برای مقابله با ایشان و سپس تهیه و تدارک سپاه برای مقابله با معاویه از جانب امام حسن (ع). در این میان دشمنی منافقین و یاران آن حضرت موجب شد که امام حسن (ع) در این نزاع راهی جز صلح با دشمن خود را انتخاب نکنند. اقدامی که از جانب ایشان سعی شد که با حداقل ضرر و زیان برای مسلمین و بیشترین فایده انجام شود. دوران پس از قبول این صلح نامه اوضاع قابل تاملی است که رفتار آن حضرت در این زمان بسیار قابل توجه و مهم است.
 
در این زمانه ده ساله‌ی بعد از صلح، معاویه به دنبال بهره بردن از صلح نامه به نفع مقاصد سیاسی خود بود تا بتواند مبانی حکومت خود را تقویت نموده و مشروعیت بخشد. در این میان صبر همراه با درایت و ایفای نقش امامت و هدایت الهی مردم، راهکار امام حسن در مقابله با این خدعه معاویه بود.
 
بازگشت به مدینه، ایفای نقش امامت در بین مسلمین و زمینه سازی برای قیام عاشورا
 
 
ایشان با بازگشت به مدینه با توجه به اینکه به دخالت در امور حکومتی طبق صلح‌نامه نهی شده بودند، به ایفای نقش امامت در عرصه های دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرداختند. در این زمانه ده ساله، معاویه به دنبال بهره بردن از صلح نامه به نفع مقاصد سیاسی خود بود تا بتواند مبانی حکومت خود را تقویت نموده و مشروعیت بخشد. در این میان صبر همراه با درایت و ایفای نقش امامت و هدایت الهی مردم، راهکار امام حسن در مقابله با این خدعه معاویه بود.
 
امام حسن با مدیریت این جریان و فضای ایجاد شده، به خوبی زمینه رابرای قیام عاشورا با زنده نگه داشتن اسلام و ابلاغ و تعلیم آموزه های آن به پیروان خود، آماده می نمودند.
 
مدارای با یاران عجول و هدایت آنان
 
به دنبال صلح نامه با معاویه، عکس العمل های مختلفی از سوی یاران و حتی نزدیکان آن حضرت واقع شد که حتی بعض از این رفتارها با ناسزاگویی به آن وجود مقدس همراه بود. در این خصوص آن چه که مهم است نحوه مدارا و رفتار آن حضرت با این یاران نادان و یا کم تحمل بود. ایشان به خوبی می‌دانستند که این گونه افراد از بصیرت سیاسی مناسب نسبت به زمانه خود بهره نبرده و آینده نگری و دوراندیشی لازم را دارا نمی‌باشند. رفتار امام با این گونه افراد و نحوه مواجهه با آنان، درسی قابل تامل برای دوران ما است که چگونه باید در شرایط خاص زمانی رفتار نموده و آن را مدیریت نماییم و به بهترین شکل همراه رهبر خود باشیم.
 
مدیریت رفتار با دشمن و تبدیل  تهدیدها به فرصت ها
 
امام حسن بعد از صلح با معاویه به این نکته به خوبی واقف بودند که در این شرایط پیش آمده، تدارک و برنامه‌ریزی برای جنگ با معاویه بی نتیجه و بی ثمر خواهد بود. به همین دلیل این مساله را در قبول شرایط معاویه در عهدنامه مورد توجه قرار دادند و معاویه را ملزم به قبول تعهداتی نمودند تا بتوانند عدم وفای به عهد معاویه و رفتار نادرست او را به جامعه عصر خویش بشناسانند. با این اقدام حکومت را به معاویه واگذار نموده و خود به مدینه مراجعت نمودند. این مراجعت ایشان، مدینه را به کانون مهمی برای تحولات آینده و نیز بستری برای بلوغ و تکامل اسلام و حیات امامت تبدیل نمود.
 
ایشان در زمان زندگی در مدینه، با عمل و گفتار و رفتار خود و اخلاق و حلم حسنی، به خوبی شخصیت پیامبر گرامی اسلام را به همگان نشان می دادند و زنده کننده یاد و گفتار آن حضرت بودند. کرامت و بزرگواری ایشان زبان زد خاص و عام گردید و تا کنون نیز نام کریم اهل بیت بر زبان ها مانده است. چنانکه نقل است آن حضرت سه بار در عمر مبارک خویش، تمام مایملک خود حتی کفش هایشان را به دو قسمت تقسیم کرده و نیمی از همه اموال خویش را در راه خدا خیرات نمودند. ایشان در طول عمر خود پیاده و‌گاه با پای برهنه، تا بیست و پنج بار به خانه خدا رفت و جریانات توجهات ایشان به خدای تعالی و یادآوری آخرت نیز برای مردم دوران ما باورنکردنی می‌نماید.[1]

واگذاری حکومت در این برهه حساس از سوی امام حسن به معاویه، عاملی مهم برای آشکار نمودن ظلم و بیداد معاویه بود چرا که معاویه حکومتی را بر مردم تحمیل می کرد که با معیارهای دینی کاملا در تضاد بود.

از این رو این اقدام امام تبدیل نمودن تهدید به فرصتی مهم در تاریخ اسلام محسوب میگردد. چرا که ثمره این اقدام امام، با قیام عاشورا کامل می گردد. این عمل ایشان زمینه ساز این قیام مهم و برچیده شدن حکومت معاویه شد.
 
امام حسن(ع) با قرار دادن شروطی در صلح نامه و نقض آن ها از سوی معاویه، این شخصیت را به همگان معرفی نمودند. شروطی همانند ممنوعیت ناسزا گفتن به وجود مقدس امام علی علیه السلام، ممنوعیت تعیین جانشین برای خود و نیز عمل بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر گرامی اسلام (ص)
 

 

اقدام دیگر آن حضرت، مقاومت در برابر تبلیغات ضد دینی معاویه و شناساندن چهره واقعی معاویه به مسلمین بود. معاویه با سیاست‌های شیطانی خود سعی می کرد با بهره بردن از قدرت رسانه و تبلیغات، حکومت جعلی خود را موجه و شخص خود را نیز فردی مومن و دیندار معرفی نماید.چنانکه در این مسیر به ساخت و ترویج احادیث جعلی در مورد خود اقدام می‌نمود.
 
امام حسن(ع) با قرار دادن شروطی در صلح نامه و نقض آن ها از سوی معاویه، این شخصیت را به همگان معرفی نمودند. شروطی همانند ممنوعیت ناسزا گفتن به وجود مقدس امام علی علیه السلام، ممنوعیت تعیین جانشین برای خود و نیز عمل بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر گرامی اسلام (ص). اینکه امام حسن مجبور نباشد که او را «امیرالمومنین» بخواند، از جمله این شروط است.[2] که همه این شروط را معاویه نفی نمود و نقض کرد.  

بنابر این، این دوران حیات ایشان زمینه ساز موفقیت‌ها و پیروزمندی‌های اوصیاء پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود. از این روست که خود امام مجتبی ـ علیه السلام ـ صلح خویش را به صلح پیامبر صلی الله علیه و آله با کافران مکه در جریان حدیبیه تشبیه ‌نمودند،[3] صلحی که به نظر بسیاری از اصحاب آن حضرت – یا حتی مردم زمان ما - ننگ آور به حساب آمد؛ اما نتایج پیروزی بخش آن، سال های بعد برای همگان نمایان شد چنانکه این نتایج هرگز با جنگ حاصل نمی‌شد. چنانکه افراد زیادی در زمان پیامبر با بستن عهدنامه توانستند با اسلام آشنا شده و مسلمان شوند.

از اینرو، صلح امام حسن بهترین و مهمترین عملکردی بود که با درایت آن امام بزرگوار به خوبی انجام شد و می‌توان آن را بهترین فرصت سازی و زمنیه سازی برای به ثمر رسیدن قیام امام حسین (ع) دانست.

در این زمان با نگاهی به این برهه از تاریخ امامت و تبیین درست اقدام امام حسن مجتبی در مدیریت وقایع دوران خود، میتوان درس آموزنده‌ای از زندگی و حیات آن بزگوار برای دوران خودمان بیاموزیم و آن تدبیر و دوراندیشی و انجام اقدام درست برای بهره بردن از شرایط زمانه و تبدیل نمودن تهدیدها به فرصتها است. چنانکه میتوان گفت برنامه ریزی برای آینده و دور اندیشی در هر زمان، میتواند از مهمترین روشهای مقابله با نفوذ و تهدیدات دشمن و زمینه سازی درست برای تحقق اهداف و برنامه های مهم آینده محسوب گردد که صبر و حلم امام حسن بهترین الگو برای اینگونه رفتارها خواهد بود.

پی نوشت ها
 
[1] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1403 ق.، ج43، ص331.
[2] برای مطالعه بیشتر ر.ک: پیشوائی، پیشوایان اسلام :زندگی امام حسن (ع) پرچمدار صلح و آزادی، قم: نسل جوان، 1371.
[3] صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، نجف، المکتبة الحیدریة، 1385 ق.، ج1، ص211.
 
*محسن اخباری؛کارشناس دین و اندیشه/انتهای متن/




نوع مطلب : اهلبیت عصمت وطهارت (ع)و....، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 14 تیر 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است