۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
به بهانه بیانات نوروزی رهبر انقلاب؛
به وقت فقر
تبیین بخشی از کارنامه ی جمهوری اسلامی در مؤلّفه عدالت اجتماعی؛
 




در شرایط محیطی مطلوبِ ایران از حیث امنیّتی و اجتماعی نسبت به منطقه ی غرب آسیا و حتّی بخش عمده ای از جهان، دشمن تلاش خود را مصروف وارد کردن حداکثر آسیب سخت و نرم به بخش اقتصادی کرده است. بخشی از این آسیب سخت اقتصادی در قالب تحریم ها انجام می شود و بخش نرم آن در قالب تبلیغات سوء در باب عدم ناکارآمدی جمهوری اسلامی صورت میگیرد.
یکی از شاخص های تحقق عدالت در هر جامعه بررسی وضعیّت فقر و شکاف و فاصله ی طبقاتی است. میزان درآمد افراد و نحوه ی هزینه کرد آن و سطح رفاه میتواند برونداد مجموعه ای از عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتّی امنیّتی باشد. بخش مهمّی از مؤلّفه ی عدالت که در عدالت اقتصادی بروز پیدا می کند در کشور ایران به میدانی برای سنجش میزان موفقیّت و عدم موفقّیت حاکمیّت تبدیل شده است.
 
شاخص ضریب جینی
یکی از شاخص های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک (یا صفر و صد درصد) که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است. بر این اساس شکاف و فاصله طبقاتی و سطح نابرابری در جمهوری اسلامی نسبت به قبل از انقلاب در حدود 12 درصد کاهش پیدا کرده است. به خصوص آنجا که مطابق امارهای بانک جهانی ایران در این شاخص بسیار موفق تر از کشورهایی همچون برزیل، مالزی، ترکیه و آمریکا و حتی کشورهایی که سابقه و زمینه ی کمونیستی دارند همچون روسیه و چین، عملکرد بهتری داشته است. یعنی فاصله ی فقیر و غنی در ایران از ایالات متحده کمتر است؛ یعنی از مبدأ سال 1986 میلادی نابرابری در امریکا از 37.73 در 1986 به 41.06 در 2013  افزایش یافته اما در ایران 47.42 در 1986 به 37.35 در 2013 کاهش پیدا کرده است. همین آمار در روسیه از عدد بسیار مطلوب 23.8 در 1988 به 41.59 در 2012 رسیده است. در این وضعیت می توان گفت از حیث شاخص اقتصادی ضریب جینی، جمهوری اسلامی عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر داشته است.
 
از مبدأ سال 1986 میلادی نابرابری در امریکا از 37.73 در 1986 به 41.06 در 2013 افزایش یافته اما در ایران 47.42 در 1986 به 37.35 در 2013 کاهش پیدا کرده است. همین آمار در روسیه از عدد بسیار مطلوب 23.8 در 1988 به 41.59 در 2012 رسیده است. در این وضعیت می توان گفت از حیث شاخص اقتصادی ضریب جینی، جمهوری اسلامی عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر داشته است.
 
(مطابق آمارهای بانک جهانی؛ Dataworldbank.org)
(مطابق آمارهای بانک جهانی؛ Dataworldbank.org)
 
با وجود این موفقیّت در شرایط اقتصادی جنگ و تحریم امّا بسیاری از مردم از احساس نارضایتی خود سخن می گویند. دلیل این احساس که بیشتر جنبه های فرهنگی و ذهنی دارد را باید در مقوله ی محرومیّت نسبی بررسی کنیم:
 
محرومیت نسبی
محرومیّت نسبی بر خلاف محرومیّت مطلق ممکن است در میان اقشار مرفّه جامعه نیز رخ دهد، هر چند که غالباً این پدیده در میان طبقه متوسّط شهری دیده می شود. محرومیّت نسبی فقر نیست امّا احساس فقر است که میتواند منشأ خشونت و پرخاشگری قرار بگیرد.
تد رابرت گر، در نظریه محرومیت نسبی خود در کتاب "چرا انسان ها شورش می کنند؟"[1]
 
محرومیّت نسبی بر خلاف محرومیّت مطلق ممکن است در میان اقشار مرفّه جامعه نیز رخ دهد، هر چند که غالباً این پدیده در میان طبقه متوسّط شهری دیده می شود. محرومیّت نسبی فقر نیست امّا احساس فقر است که میتواند منشأ خشونت و پرخاشگری قرار بگیرد.
 
بـرای بررسـی محرومیت نسبی باید به ذهنیات افراد رجوع نمود. ضمن اینکـه بررسـی توانـایی هـای ارزشی نیز که گمان میرود وضـعیتی عینـی باشـد، بـا توجـه بـه تأکیـدات نظریـه و مشکلات بعدی مترتب بر نگاه ساختاری به آن، با رجوع به ذهنیات بازیگران خشونت جمعی، امکانپذیر است. بر این اساس تأکید میگـردد کـه بـرای بررسـی محرومیـت نسبی می‌بایست هم انتظارات ارزشی (خواسته ها و بایدهای) افراد و هم توانـایی هـای ارزشی (داشته ها و هست‌های) آنها را در ذهنیات آنان جستجو کرد.
 
نظریات محرومیّت نسبی با توجه و تمرکز بـر تحـولات و تمایلات ذهنی افراد مبنای بررسی های خود را نظریه ناکامی ـ پرخاشگری گذارده و برطبـق ایـن نظریه معتقدند چنانچه در راه حصول افراد به اهداف مانعی ایجاد شود محصول طبیعـی این وضع ایجاد ناکامی و نارضایتی در آنهاست و چنانچه منبع محرومیت شناسایی شده و در دسترس باشد، پرخاشگری امری طبیعی جهت کاهش تنشهای روانی خواهد بود.
 
در جمهوری اسلامی ایران به دلیل آنکه حاکمیّت در قبل از انقلاب از عوامل اصلی محرومیّت و پس از انقلاب از عوامل محرومیّت زدایی از عموم مردم بوده است، انگاره ی ذهنی مردم در پیشرفت اقتصادی و سطح رفاه کاملا وابسته به عامل حکومت و دولت است. در زمان حاضر ناراضیان از وضعیت موجود چه به دلیل محرومیّت واقعی و چه محرومیّت نسبی، عامل ناکامی را در حکومت و دولت می بینند. همین انگاره ی ذهنی میتواند بر نرخ بهره وری و فرهنگ کار و تلاش به شدت اثر منفی بگذارد. طبیعتا در چنین وضعیتی سرمایه اجتماعی نیز آسیب خواهد دید و وجود محرومیّت نسبی بر سطح اعتماد و اطمینان مردم به حاکمیّت موثّر است. بروزهای گوناگونی از این عوامل را در اغتشاشات دی ماه 96 می توان دید.
 
 
همانطور که در شاخص ضریب جینی مشاهده شد، جمهوری اسلامی توانسته است فاصله ی میان ثروتمند و فقیر را کاهش قابل توجّه بدهد. یعنی بخش قابل توجّهی از طبقه ی فقیر داخل در طبقه ی متوسّط شده اند و بخشی از طبقه ی متوسّط نیز وارد طبقه ی ثروتمند شده اند. این موفقیّت و فرصت اما از سویی میتواند یک تهدید تلقّی شود؛ آنجا که بخش عمده ی جامعه که هم اکنون در طبقه ی متوسّط قرار گرفته اند میلی شدید و سریع به قرار گرفتن در بالای هرم اقتصادی خواهند یافت. این احساس فقر از خود فقر زمینه های نارضایتی و بی اعتمادی بیشتری ایجاد خواهد نمود. به واقع میتوان محرومیّت نسبی را همان احساس "توقّع نهادینه" شده نامید که در جامعه به صورت یأس و ناامیدی خود را بروز می دهد.
 

 

پی‌نوشت ها
[1]- گر،تدرابرت، چرا انسانها شورش میکنند، علی مرشدی زاد، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی،1377
 
*مرتضی خانجانی/ گروه اقتصادی اندیشکده برهان/ انتهای متن|





نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 14 فروردین 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است