۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
تبیین بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی 1397
نوروز، محلی برای باستان‌گرایی خرافی یا تعالی طبیعی و معنوی
تاریخ این سرزمین، یک تحول دینی بسیار بزرگ و متاخر را نیز در خود دیده است. ورود آیین مبین اسلام و هدایت قلوب حق پذیر مردم این سرزمین به نور هدایت این دین الهی و آیین انسان ساز، گرایش به تشیع در قرن‌های بعدی و به منصه‌ی ظهور رسیدن نوابغ، نخبگان و اندیشمندان برجسته ایرانی در دوران ایران بعد اسلام، دوران درخشانی از تمدن ایرانی- اسلامی را رقم زد.
 



امیرعلی ناقدی؛ گروه فرهنگی اجتماعی/ رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مقدمه‌ی پیام تلویزیونی خود بمناسبت تحویل سال 1397، به تقارن نوروز امسال بعنوان بهار طبیعت با بهار معنویت(آغاز ماه‌های پر خیر و برکت رجب، شعبان و رمضان) اشاره داشتند و چنین می‌فرمایند: «امسال فصل بهارِ طبیعت با فصل بهار معنویّت هم‌زمان است؛ یعنی فروردین و اردیبهشت و خرداد، با رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان. امیدواریم که ان‌شاءالله رشد طبیعی و رشد معنوی، هر دو را امسال برای کشورمان و ملّتمان داشته باشیم. این امید در دل جوانه میزند که ان‌شاءالله رویشهای معنوی در کنار رویشهای مادّی، ذخیره‌ای برای این ملّت و این کشور و آینده باشد. سلام عرض میکنیم به محضر حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) و یاد میکنیم و درود میفرستیم به روح مطهّر امام بزرگوارمان»[1].
درمنظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، همانند نظام فکری اسلام ناب محمدی(ص) نوروز به کلی نفی نمی‌باشد. بلکه این مناسبت فرصتی برای تحول و تغییر مثبت معنوی، اجتماعی، سیاسی، فکری و اخلاقی همانند تحول در طبیعت و پیرامون انسان به حساب می‌آید. لذا در این مقال بنا است که به معرفی اجمالی از جایگاه نوروز در نظام فکری انقلاب اسلامی که عصاره دین مبین اسلام در عصر کنونی است، پرداخته شود.
نوروز در آداب و رسوم کهن:
نوروز، آئینی باستانی است که با مفهوم شکرگذاری و پاسداشت احیای طبیعت در آستانه‌ی بهار، همراه بوده است. «قدمت نوروز و وجود این جشن به زمان‌های پیش از هخامنشیان و مادها برمی‌گردد. جشن نوروز با مرور زمان و تحولِ تدریجی جنبه‌های متعدد دینی و رسمی و سیاسی پیدا کرده است»[2]. با وجود اینکه نوروز در در بیش از تاریخ شکل گیری تمدن اولیه مادها در سرزمین ایران، وجود داشته، اما در اوستا نامی از آن برده نشده و بعدها وارد آیین‌های باستانی ایران وارد گردیده است. «از جشن نوروز در اوستا و ادبیات اوستایی هیچ نام برده نشده، چنان‌که از مهرگان نیز اشارتی نیست»[3].لذا از مجموع این گزاره‌ها، معلوم میشود که آیین نوروز در جغرافیایی فراتر از ایران باستان و قبل از آن وجود داشته و آیین ایران باستان و زرتشت، به مرور این سنت را در خود بومی نموده است.
طبیعی است که برخورد دو نوع تمدن ایران باستان و تمدن اسلامی در یک اقلیم سبب برخی تعارضات می‌شود. ولی ایرانیان اکثرا اولویت خود را رسوم و آداب اسلامی قرار دادند. اسلام نیز بنایی بر مبارزه با هر آنچه رنگ هویت ایرانی و باستانی داشته باشد را نداشته و ندارد. اما محل تعارض در خرافه پرستی باستانی، شرک و رفتارهای شرک آلود و آداب و رسوم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اشتباه است. قاطبه‌ی مردم این زمین و بزرگان و نخبگان هدایت گر جامعه، علیرغم تمایل حتی برخی سلاطین و حاکمان باستان گرا در دوره‌های مختلف، پایبند به اصول و رسوم اسلامی بودند
 
نوروز در اسلام:
تاریخ این سرزمین، یک تحول دینی بسیار بزرگ دیگر و متاخر را نیز در خود دیده است. ورود آیین مبین اسلام و هدایت قلوب حق پذیر مردم این سرزمین به نور هدایت این دین الهی و آیین انسان ساز، گرایش به تشیع در قرن‌های بعدی و به منصه‌ی ظهور رسیدن نوابغ، نخبگان و اندیشمندان برجسته ایرانی در دوران ایران بعد اسلام، دوران درخشانی از تمدن ایرانی- اسلامی را رقم زد.
طبیعتا برخورد دو نوع تمدن در یک اقلیم سبب برخی تعارضات می‌شود. ولی ایرانیان اکثرا اولویت خود را رسوم و آداب اسلامی قرار دادند. اسلام نیز بنایی بر مبارزه با هر آنچه رنگ هویت ایرانی و باستانی داشته باشد را نداشته و ندارد. اما محل تعارض در خرافه پرستی باستانی، شرک و رفتارهای شرک آلود و آداب و رسوم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اشتباه است. قاطبه‌ی مردم این زمین و بزرگان و نخبگان هدایت گر جامعه، علیرغم تمایل حتی برخی سلاطین و حاکمان باستان گرا در دوره‌های مختلف، پایبند به اصول و رسوم اسلامی بودند. اوج دوران مبارزه با دین و برجسته کردن باستان گرایی انحرافی نیز در دوران پهلوی بود. حکومت پهلوی اول با هدایت استعمار پیر و پهلوی دوم با هدایت استکبار و مظهر آن یعنی آمریکا، سعی در منکوب کردن تمدن دینی مردم به نفع باستان گرایی مطلوب سلطنت و اربابان بیرونی‌اش می‌کردند.
شهید مطهری یکی از بزرگانی بود که در مقابل یکی از انحرافات بسیار برجسته باستان گرایی یعنی نحوست روز 13 فروردین و نیز سنت خرافی «چهارشنبه سوری»، حتی از آبروی خویش هزینه نمود. این شهید بزرگوار، حتی سه دهه بعد از شهادت و عمر با برکتشان، هنوز در حال هزینه دادن در راه مبارزه با خرافه گرایی و انحرافات باستان‌گرایانه هستند. بطوریکه یکی از بزرگترین افرادی که توسط جریانات سلطنت‌طلب، ناسیونالیست و ضد انقلاب مورد انواع توهین قرار می‌گیرند، این شهید بزرگوار بوده و هستند.
 
با ظهور انقلاب، این روند استعماریِ ناسیونالیستی، لااقل در جایگاه حاکمیت و ساختار رسمی کشور به افول گرایید. امام خمینی(ره) و شاگردان برجسته‌ی ایشان چون شهید مطهری و سایر نخبگان انقلاب اسلامی، سعی در احیای تمدن نوین ایرانی اسلامی نمودند که در آن ارزشهای ایرانی و باستانی در مقابل دین و اسلام ناب محمدی(ص) نبود. چنان‌که «بزرگان دینی در طول تاریخ تلاش کردند که مردم مسلمان را نسبت به خرافی بودن برخی از اعمال نوروز آگاه کنند و به اعمال نوروزی رنگ دینی بدهند که: صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ ... ؛ رنگ خدایى(بپذیرید! رنگ ایمان و توحید و اسلام؛) و چه رنگى از رنگ خدایى بهتر است؟!»[4].
شهید مطهری یکی از بزرگانی بود که در مقابل یکی از انحرافات بسیار برجسته باستان گرایی یعنی نحوست روز 13 فروردین و نیز سنت خرافی «چهارشنبه سوری»، حتی از آبروی خویش هزینه نمود. این شهید بزرگوار، حتی سه دهه بعد از شهادت و عمر با برکتشان، هنوز در حال هزینه دادن در راه مبارزه با خرافه گرایی و انحرافات باستان‌گرایانه هستند. بطوریکه یکی از بزرگترین افرادی که توسط جریانات سلطنت‌طلب، ناسیونالیست و ضد انقلاب مورد انواع توهین قرار می‌گیرند، این شهید بزرگوار بوده و هستند.
البته روند ناسیونالیستی و باستان‌گراییِ انحرافی از سوی پیاده نظام دشمن همچنان بصورت چراغ خاموش تا کنون استمرار داشته است. اما انقلاب اسلامی ظرفیت بسیار عظیم بنام حاکمیت را از این جریان غیر دینی و غیر انقلابی سلب کرده است. مثلا در این راستا، سال گذشته و با تحریک یکی از چهره‌های سیاسی انحرافی، شاهد نمایشی از سوی جریانات ضد دین در کنار اقلیتی از جوانان هیجان طلب در مکان منتسب به آرامگاه کوروش بودیم. و یا استفاده از شعارها ناسیونالیستی در تقابل با نقش آفرینی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی در راستای حمایت از تقویت محورمقاومت، یکی دیگر از تعارضات این رویکرد انحرافی با فرهنگ دینی و بومی ملت ما بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی نیز در این راستا، به تبیین صحیح جایگاه نوروز در فرهنگ ایرانی اسلامی پرداختند. ایشان ضمن تجلیل از آیین نوروز و جنبه‌های مثبت آن به این گونه بیان می‌دارند: «عید نوروز ایرانى براى همه‌ى ما مردم ایران و نیز مسلمانانى که در کشورهاى دیگر عید نوروز را می‏شناسند و گرامى می‏دارند، فرصت مغتنمى است براى این‌که از این روز و از این مناسبت، در سمت و سوى حرکت اسلامى استفاده کنیم. دأب اسلام این است: از همه‌ى فرصت‌ها، از همه‌ى لحظه‌هاى زندگى، از همه‌ى مقاطع حیات در شکل‌هاى گوناگون استفاده شود، براى تکامل انسان، براى پیشرفت معنوى و مادى نوع بشر»[5]. اما رهبر انقلاب اسلامی، در ادامه‌ی این بیانات، آیین نوروز را بعنوان یک فرصت برای استفاده صحیح در جهت اهداف دینی و تعالی ملت، چنین بیان می‌کنند: «ما ایرانى‌ها می‌توانیم با استفاده‌ از این مناسبت، به کارهایى که اسلام ما را به آن دعوت کرده است و در جهت احکام اسلامى و معارف اسلامى حرکت کنیم؛ خودمان را با اهداف عالیه‌ى اسلام آشنا کنیم. در این ایام، صله‌ى رحم، توجه به خداى متعال، شنیدن سخنان خوب از یک‌دیگر و اجتماع در مراکز دینى و معنوى، از آن فرصت‌هاى مغتنمى است که باید از آن استفاده کرد»[6].
همچنین ایشان برای اینکه جایگاه واقعی مفهوم نوروز در زندگی اجتماعی سیاسی گم نشود و به صرفا آیین‌های باستانی بسنده نشود، چنین مفهوم نوروز را بازتعریف می‌کنند: «آن روزى که امام امت، قطعاً به دهانِ مستکبرِ قلدرِ گردن‌کلفت دنیا - یعنى آمریکا - مشت کوبید، آن روز، روز نو و راه نویى (نوروز) بود؛ حادثه‌ى نویى بود که اتفاق مى‌افتاد و افتاد»[7]. در تعابیر دیگر از رهبر انقلاب اسلامی، نوروز به روز انتصاب امیرالمومنین(ع) به مقام جانشینی رسول اکرم(ص) و در نتیجه استمرار هدایت امت اسلامی با امامت، روز پیروزی انقلاب اسلامی و سایر تحولات مثبت، بعنوان نوروز و روز نو و جدید به حساب می‌آیند. لذا رهبر انقلاب اسلامی، نگاهی سازنده، غیر واپس‌گرایانه، ملی گرایانه همراه با دینداری و سیاسی به مفهوم نوروز را مورد تایید قرار می‌دهند و نه صرفا تحول و تغییری در طبیعت و صورت ظاهری زندگی بشر.
 


[1] -پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت نوروز 1397، 1/1/1397
[2] -نوروز در کردستان، مصطفی کیوان، مجله یغما، 1345
[3] - رضی، هاشم. گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان. تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۵۸.
[4] - خرافات در نوروز و ریشه های آن در کلام شهید مطهری(ره)، علوی، پایگاه اینترنتی تبیان، 1390
[5] -بیانات رهبر انقلاب در روز ابتدای سال در حرم رضوی(ع)، 1/1/1390
[6] -بیانات رهبر انقلاب در روز ابتدای سال در حرم رضوی(ع)، 1/1/1390
[7] -بیاناتانقلاب در روز اول سال نو، 1/1/1369





نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 8 فروردین 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است