۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
نقدی بر سخنرانی اخیر سعید حجاریان؛
برخورد پروژه سکولاریزاسیون با سد محکم ولایت فقیه
آنچه سعید حجاریان در سخنرانی اخیر خود بیان کرده قرائتی ساده تر و البته صریح تر از همان چیزی است که دو دهه ی قبل در کتاب "از شاهد قدسی تا شاهد بازاری " بیان نموده است. سکولاریزه کردن نظام فقهی شیعه و استحاله ی جمهوری اسلامی به دولت مدرن عرفی، همه ی آن چیزی است که حجاریان دستور کار اصلاح طلبان میداند.




گروه سیاسی اندیشکده برهان/ محسن خاکی؛ حجاریان در این سخنان در صدد است تا حقیقت اصلاحاتی که می تواند انقلاب اسلامی ایران را تداوم ببخشد بیان کند و در مقام انذار از عدم وقوع چنین اصلاحاتی، جامعه را نه به وقوع یک انقلاب سیاسی که به "فروپاشی اجتماعی" تهدید می کند که در آن نه صرف تغییر طبقه ی حاکمان بلکه دگرگونی ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رخ خواهد داد.
حجاریّان مشکل اصلی عدم تحقق شعارهای انقلاب را در تعویق اصلاحات توسّط روحانیون جزم اندیش حکومتی میداند که مانع اصلی تحقّق شعارهای اصلی انقلاب یعنی عدالت، استقلال، آزادی، جمهوریّت و اسلامیّت شده اند و با توده ای کردن مدام جامعه و نداشتن الگوی اداره ی آن، جامعه را در آستانه ی فروپاشی قرار داده اند. او به صراحت در پایان کلامش راه حل را در "عرفی کردن قدرت" می داند که باید اصلاح طلبان این وظیفه را به عهده بگیرند.
این سخنان که به نظر نوعی عصبانیّت از عدم تحقق آن چیزی است که در کتاب مذکور گفته شده در نهایت اذعان میکند که سکولاریزاسیون در ایران بیش از آن که یک پروسه باشد یک پروژه است که باید توسّط اصلاح طلبان و به صورت دستوری واقع شود. چرا که در آن کتاب از روند طبیعی عرفی شدن دین در ایران سخن گفته و حتّی حضرت امام خمینی (ره) را به عنوان یک فقیه مصلحت گرا معرفی نموده که از فقه جزم گرای "جواهری" به فقه "منفعت محور" گرایش یافته است.
 
سعید حجاریان با عدم شناخت کافی و صحیح از فقه شیعی و مقایسه ی ناصوای فقه شیعی با نظام حقوقی اهل سنّت و مسیحیت؛ عامل مهمّ عرفی شدن ادیان را از طرفی وجود امور جزمی و لایتغیر در احکام دستگاه حقوقی و فقهی و از طرفی تعارض میان این احکام متصلب و قطعی با مقتضیات متغیّر و روزمره‌ی زندگی از طرف دیگر ‌دانسته است. او به این دو دلیل فرآیند عبور از نظام فقهی شیعی به نظام عرفی دینی را لاجرم می داند.
 
سعید حجاریان با عدم شناخت کافی و صحیح از فقه شیعی و مقایسه ی ناصوای فقه شیعی با نظام حقوقی اهل سنّت و مسیحیت؛ عامل مهمّ عرفی شدن ادیان را از طرفی وجود امور جزمی و لایتغیر در احکام دستگاه حقوقی و فقهی و از طرفی تعارض میان این احکام متصلب و قطعی با مقتضیات متغیّر و روزمره‌ی زندگی از طرف دیگر ‌دانسته است. او به این دو دلیل فرآیند عبور از نظام فقهی شیعی به نظام عرفی دینی را لاجرم می داند. وی در مقاله‌ی فرآیند عرفی شدن فقه شیعی می‌نویسد:
«فقه شیعه مانند همه‌ی دستگاه‌های حقوقی شرعی، در طول زمان تحولاتی را از سر گذرانده است... (و فقها در طول زمان) ناچار بوده‌اند عناصر عقلانی بیش‌تری را در آرای فقهی دخیل دارند و در نهایت، انتقال از ساحت قدسی به ساحت عرفی پدید آید. عوامل تحقق فرایند عرفی شدن در فقه شیعه عبارت‌اند از: تفکیک این احکام به تأسیسی و امضایی، گسترش منطقه‌الفراغ شرعی و حوزه‌ی مباحات، بلا موضوع کردن احکام شرعی، گسترش فضای مالا نص فیه، تنقیح مناط در احکام مستنبط العله، قواعد کلی مثل لاضرر، اجماع امت مسلمان، دین حداقلی، خاتمیت مستلزم رشد عقلانیت بشر. تئوری ولایت مطلقه‌ی فقیه نیز مهم‌ترین کاتالیزوری است که بر فرآیند عرفی شدن دستگاه فقه شیعه شتاب می‌دهد؛ زیرا به عنصر مصلحت تمسک می‌جوید و با توجه به مصالح اسلام می‌تواند هر امر عبادی یا غیر عبادی را تعطیل کند. بنا بر این جنبه‌ی الهی محدودتر گردیده و جنبه‌ی خلقی توسعه پیدا می‌کند؛ زیرا پذیرش مصلحت، ابزاری برای عرفی کردن دستگاه فقه قدسی است و این تئوری و اجرای آن در جامعه‌، یعنی تحقق سکولاریزاسیون و فرآیند عرفی شدن و انتقال از شاهد قدسی به شاهد بازاری است».
او در نهایت مشکل اصلی این انتقال را در "ادغام نهاد روحانیّت در نهاد قدرت" دانسته و به صورت تلویحی وجود فقیه در رأس نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران را مانع اصلی تحقق سکولاریزاسیون و فرآیند عرفی شدن میداند.
در باب این سخنان و آنچه لبّ کتاب ایشان را تشکیل می دهد نکاتی چند قابل طرح است:
1)اینکه حجاریان مهمترین عامل جلوگیری از پروژه ی سکولاریزاسیون را وجود نهاد روحانیت در قدرت میداند "مدح بما یشبه الذمّ" است. به فرمایش امیرالمؤمنین خطاب به معاویه که: «خواستی مذمّت کنی امّا ستودی». این یعنی حرکت حکومت اسلامی در مسیر صحیح خود اتفاق افتاده است.
 
فرآیندهایی که حجاریان در کتاب خود با استناد به آنها می خواهند روند عرفی شدن فقه را اثبات کنند مربوط به فقه اهل سنّت است و فقهای شیعه از اساس با آن مخالفند؛ منطقه‌الفراغ شرعی و حوزه‌ی مباحات، بلا موضوع کردن احکام شرعی، گسترش فضای مالا نص فیه، اجماع امت مسلمان، دین حداقلی و مسئله ی خاتمیت اساساً فاقد هرگونه وجاهت فقهی در نظام حقوقی شیعه است.
 
2) فرآیندهایی که حجاریان در کتاب خود با استناد به آنها می خواهند روند عرفی شدن فقه را اثبات کنند مربوط به فقه اهل سنّت است و فقهای شیعه از اساس با آن مخالفند؛ منطقه‌الفراغ شرعی و حوزه‌ی مباحات، بلا موضوع کردن احکام شرعی، گسترش فضای مالا نص فیه، اجماع امت مسلمان، دین حداقلی و مسئله ی خاتمیت اساساً فاقد هرگونه وجاهت فقهی در نظام حقوقی شیعه است. به عنوان مثال منطقه الفراغ اساسا یک منطقه ی فقهی است که حکم شارع در آن اباحه است نه اینکه آن جا فارغ از حکم شرعی باشد؛ اجماع نیز در صورتی معتبر است که نه مدرکی باشد و نه حدسی و بلکه به صورت قطعی بتوان از آن عمل امام معصوم را استنباط کرد نه اجماع امّت مسلمان؛ در فضای مالا نصّ فیه نیز اصول عملیه ی شرعی و عقلی وظیفه ی مکلّف را مشخص می کنند. همچنین اگر شیعه قائل به دین حداقلی یا مسئله ی خاتمیّت به معنای ختم شریعت می بود که وجود امامت لغو می شد در حالی که بخشی از اصول مذهب است و تشریع امام در حکم تشریع نبیّ است.
3) با وجود اینکه حجاریان در دو دهه ی قبل، ولایت فقیه را کاتالیزور سکولاریزاسیون میداند اما امروز آن را مهمترین مانع آن تلقی کرده و این به دلیل کج فهمی از نهاد ولایت فقیه است. ولیّ فقیه در واقع به عنوان حاکم اسلامی بخش مهمّی از توانش تطبیق شریعت و فقه بر مقتضیّات متغیّر زمان را بر عهده دارد. وجود احکام ثانویّه و احکام حکومتی که همگی از اختیاراتی است که توسّط شارع به فقیه داده شده (و در کتاب ولایت فقیه امام خمینی به صورت مبسوط آمده است.) تنها بخشی از مکانیزم هایی است که فقه شیعی را واجد ظرفیّت اداره ی جوامع و دولت ها در همه ی اعصار می کند.
 
با وجود اینکه حجاریان در دو دهه ی قبل، ولایت فقیه را کاتالیزور سکولاریزاسیون میداند اما امروز آن را مهمترین مانع آن تلقی کرده و این به دلیل کج فهمی از نهاد ولایت فقیه است. ولیّ فقیه در واقع به عنوان حاکم اسلامی بخش مهمّی از توانش تطبیق شریعت و فقه بر مقتضیّات متغیّر زمان را بر عهده دارد. وجود احکام ثانویّه و احکام حکومتی همگی از اختیاراتی است که توسّط شارع به فقیه داده شده است.
 
4) اساسا مصلحت در بین فقهای شیعه و حضرت امام خمینی و در نهاد "مجمع تشخیص مصلحت نظام" با آنچه ایشان از منفعت  (Utility)به معنای عرفی شدن درک کرده متفاوت است. ملاک احکام در اسلام در احکام ثانوی و حکومتی عینا همان ملاک در احکام اولیّه یعنی جلب حداکثر مصلحت و دفع حداکثر مفسده است که هر دو زاویه ی دیدی اخروی دارند و منجر به جلب حداکثر سود دنیوی و اخروی توأمان و دفع مفسده ی توأمان از هر دو است و در کلام اولیای دینی بارها دنیا را مزرعه و تجارت خانه ی آخرت دانسته اند.
5) در فقه شیعی عرف و توجّه به مقتضیات زمان جایگاه ویژه ای دارد تا آنجا که در تبیین موضوع حکم شرعی، تنقیح ظهور الفاظ دارای کاربرد است و در مواردی چون عدم وجود نصّ خاص[1] ( نه نصّ عام، چون هر فعل فردی و اجتماعی دارای نص خاص یا عام است.)یا صدق عرفی و یا تشخیص مصادیق و همچنین در مقام قضاوت، عرف به عنوان کاشف حکم شرعی قرار می گیرد؛ تا آنجا که در میان فقها مشهور است که: "فقه بر پاشنه ی عرف می چرخد." لذا گسستی میان فقه شیعی با دولت و مقتضیات و احتیاجات روز وجود ندارد.
6) روندی عرفی شدن و سکولاریزاسیون و ختم به سکولاریسم در جغرافیای مسیحیت واقع شده که از اساس فاقد یک نظام فقهی منسجم است و حتّی پیش از آغاز مدرنیته توسّط بزرگان کلیسا همچون سنت آگوستین (در کتاب معروف شهر خدا) تمام اموری که مربوط به دنیا می شود همچون دولت را از نهاد دین و کلیسا جدا می دانستند. امّا هیچ فقیهی در شیعه قائل به امکان جدا سازی نهاد قدرت از نهاد دین نیست تا روند سکولاریزاسیون بتواند به قول حجاریان مانع "رویگردانی مردم از دین" یا بهبود شرایط کشور بشود.
7) در نهایت سعید حجاریان باید به جای به کاربردن لحنی طلبکارانه درباره عدم تحقّق شعارهای انقلاب، پاسخگوی فضای متشنّج و بحرانی در کشور، وجود لشکر بیکاران و... باشد که نتیجه ی مدیریّت و تفکّر سیاسی و اقتصادی کسانی است که ایشان در غالب ادوار به عنوان تئوریسین و مشاورآنها فعّال بوده و هست.
 

پی‌نوشت

1. با وجود عرف عام متصّل به زمان حضور شارع




نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 22 اسفند 1396
سه شنبه 23 مرداد 1397 ساعت 09 و 54 دقیقه و 42 ثانیه

You reported that terrifically.
how much is viagra viagra on prescription uk viagra generic levitra online pharmacy viagra how can i buy viagra online purchase viagra uk generic pharmacy online viagra how to buy buy cheap viagra online without prescription price on viagra how buy viagra
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 ساعت 05 و 35 دقیقه و 55 ثانیه

Kudos. Numerous posts!

online pharmacy usa viagra viagra price buy viagra cvs where can i purchase viagra online viagra online pharmacy uk how much is viagra buy viagra uk cheap cheap generic viagra pills online safe buy viagra online where can we buy viagra
یکشنبه 19 فروردین 1397 ساعت 04 و 45 دقیقه و 33 ثانیه

With thanks! Lots of information!

comprar cialis 10 espa241a cialis 05 rezeptfrei cialis apotheke rezeptfrei cialis apotheke import cialis cialis for sale south africa cialis australian price click now cialis from canada cialis 200 dollar savings card side effects for cialis
جمعه 3 فروردین 1397 ساعت 07 و 57 دقیقه و 13 ثانیه

Appreciate it! Ample stuff!

price cialis per pill cialis sans ordonnance when will generic cialis be available cialis 20 mg tadalafil 10 mg cialis kamagra levitra cialis 5mg cialis pills tarif cialis france tadalafilo
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است