۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

مقدمه

خداوند در عالم نظام متقن و دقیقی را قرار داده است که می توان از آن به نظام توحیدی تعبیر کرد. در این راستا با استعدادترین و با قابلیت ترین مخلوقات خویش یعنی انسان را یله و رها خلق نکرده و انسان باید با قرار گرفتن در جایگاه خود در این نظام، باعث به ثمر نشستن این قابلیتها شود. مقدمه مهم برای این منظور، فهم صحیح و داشتن معرفتی کارآمد نسبت به این نظام است و خداوند برای اینکه انسان بتواند این فهم و این معرفت را بدست آورد نعمت آیات را قرار داده است. با توجه به آیات است که انسان متوجه صاحب وخالق آیات و همچنین منظور او از این آیات می شود.


حدیث کساء آیه ای در نظام خداوندی

آیات در عالم از مجرای خوبان واقع می شود و آقا رسول الله(ص) به عنوان سر سلسلۀ خوبان مجرای بهترین، زیباترین و دقیق‌ترین آیات است. از جمله مهمترین آیات جاری شده که به فهم و کسب معرفت ما کمک می کند آیه عظیم و زیبای حدیث کساء است.

واقعه حدیث کساء

ماجرای حدیث کساء چنین است که روزی آقا رسول الله(ص) به خانه امیرالمومنین(ع) تشرف می برند و پس از سلام به حضرت فاطمه(س) و جواب ایشان، خبر از وجود ضعفی در بدنشان می دهند و از دخترشان در خواست می کنند که کساء یمانی را که همان چادر حضرت فاطمه(س) بوده است[1] به ایشان بدهند. در اینجا برای اهل ظرافت سؤالی باید مطرح باشد که حضرت رسول الله(ص) که خودشان طبیب عالم هستند[2] بلکه رحمه للعالمین[3] هستند و هر کسی با هر درد و ضعفی به ایشان مراجعه کند بهترین درمانها و بهترین راه حل‌ها را می‌یابد پس چگونه است که خودشان دچار ضعف شده اند و برای برطرف شدن این ضعف به خانه امیرالمومنین(ع) و به وجود نازنین امّ‌ابیها مراجعه می‌کنند؟ آیا این موضوع جای تأمل و دقت ندارد؟ 

پس از اینکه ایشان از دخترشان درخواست کساء می کنند، حضرت فاطمه(س) ایشان را با چادرشان می‌پوشانند و حضرت فاطمه(س) به توصیف آقا رسول الله(ص) در زیر چادر می پردازند و می فرمایند: «وَ صِرْتُ أَنْظِرُ اِلَیْهِ فَاِذاً یَتَلَأْلَأُ کَاَنَّهُ الْبَدْرُ فی لَیْلَةِ تَمامِهِ وَ کَمالِهِ» یعنی به ایشان نگاه کردم پس دیدم که ایشان(حضرت رسول الله ص) مثل ماه بدر در شب به صورت کامل و تمام  نور افشانی می کنند. باز در اینجا سؤالی  مطرح می شود که معمولا شخصی که دچار ضعف شده است چهره اش زرد و رنجور است چگونه است که آقا رسول الله(ص)  که در بدنشان احساس ضعف می کنند بلا فاصله پس از پوشیده شدن با چادر حضرت فاطمه(س) به جای اینکه چهره ای زرد و گرفته داشته باشند بلکه بالعکس چهره‌شان مانند ماه شب چهارده درخشان و نور افشان است؟ آیا این سؤال نیز برای یک شیعه زیرک و اهل دقت نباید پر رنگ باشد؟

  پس از این، امام حسن، امام حسین و حضرت امیرالمومنین(علیهم السلام) تک تک به خانه تشریف می‌آورند و پس از سلام به حضرت فاطمه(س) و سپس با گرفتن إذن از آقا رسول الله(ص) به زیر کساء وارد می شوند و سپس حضرت فاطمه(س) نیز با داخل شدن به زیر آن کساء به ایشان ملحق می شوند و سپس کلام هایی از سوی رسول الله(ص) وجبرئیل(ع) و خداوند متعال در شأن و منزلت افراد زیر کساء مطرح می شود و به خاطر مطرح بودن این کساء است که این حدیث، حدیث کساء نام گرفته است.

مفهوم کساء چیست؟

امّا حقیقتاً کساء چیست؟ چه مفهومی دارد؟ باید دقت کنیم و ببینیم این ماجرایی که آقا رسول الله(ص) آن را دارند در عالم واقع می کنند برای چیست، چه منظوری دارند؟ چرا آقا رسول الله(ص) از حضرت فاطمه(س) کساء را درخواست می کنند؟ آیا نمی شد چیز دیگری در خواست کنند؟ آقا رسول الله(ص) این درخواستشان معنا دارد. آقا رسول الله(ص) در این ماجرا به دنبال بیان شأن حضرت فاطمه(س) هستند و برای همین است که از ایشان کساء را درخواست می کنند.

خداوند در عالم برنامه ای قرار داده تا مُلک خودش را جلو ببرد و این برنامه از مَجرای وجود خلفای الله در عالم جلو برده می شود، یعنی خلفای الله نظامداران عالم هستند و افرادی که زیر  کساء هستند خلفای خداوندی هستند یعنی تمام عالم به دست این بزرگواران اداره می شود و در حدیث کساء بیان می شود که جایگاه و حریم خاص این نظامداران یک چیز است و آن چادر حضرت فاطمه(س) است یعنی همه چیز در عالم به یک چیز ختم  می شود و شأنیت همه چیز در عالم با توجه به موقعیتی که در زیر چادر حضرت فاطمه(س) دارند سنجیده می شود و هیچ چیزی در بیرون از این چادر وجود ندارد و البته منظور از چادر همان سیطره و وجود نازنین ایشان است و این همان نظام توحیدی در عالم است.

شأن حضرت فاطمه(س) در حدیث کساء

اما چیزی که باید برای ما جلب توجه کند این است که صاحب این چادر حضرت زهراء(س) است و این حدیث به دنبال بیان شأن ایشان است و شأن ایشان چنان است که خلفای خداوندی نیز با تمام عظمتشان باید در زیر این چادر قرار بگیرند تا بتوانند در راستای برنامه ملک حرکت کنند و چادر حضرت زهراء(س) فضایی است برای فعالیت نظامداران عالم و بدون این فضا هیچ کس هیچ حرکتی در راستای برنامه ملک نمی تواند انجام دهد.

حدیث کساء که راوی آن جناب سلمان(ره) است و از لسان مبارک حضرت فاطمه(س) نقل شده است و فضای آن فضای بیان شئون است از بهترین احادیث برای یافتن قیمتی ترین شئون است. در این حدیث پس از بیان چگونگی حضور پنج تن(ع) در زیر  چادر حضرت فاطمه(س) آقا رسول الله(ص) رابطه آنها با خودشان و رفتارشان را در مورد آنها و درخواستهایشان از خداوند را مطرح می کنند و سپس خداوند که همه شئون نزد اوست، ملائکه را مورد خطاب قرار داده و شروع به بیان  شأن اهل بیت(ع) می کند و تمام خلقت و حرکت مخلوقات را فقط و فقط بخاطر محبت اهل بیت(ع) معرفی می کند. همه چیز حتی خلقت آسمان و زمین و ماه و خورشید، یعنی تمام هستی و تمام جایگاههای موجود در آن به وجود نازنین اهل بیت(ع) بند است و این نشانگر این است که قیمتی ترین و عالیترین شئون نزد خدا(من الفضل عندالله) شئون مربوط به اهل بیت(ع) است.

بعد از این کلام خدا، حضرت جبرئیل(ع) مشتاقانه به دنبال این است که شأن افراد زیر کساء بیش از پیش بیان شود و بلا فاصله می پرسد: و مَن تحت الکساء؟ در پاسخ به سؤال حضرت جبرئیل(ع) خداوند متعال کلامی را مطرح می کنند که بسیار جای دقت دارد. می فرماید که: هُمْ أَهْلُ بَیْتِ النُبُوَّةِ، وَ مَعْدِنِ الرِسالَةِ، ایشان اهلبیت نبوت هستند، معدن رسالت هستند. خداوند افراد تحت کساء را با واژه «هُم» معرفی می کنند و ایشان را خاندان نبوت و معدن رسالت بیان می کند و برای اینکه این واژه هم دقیقتر معرفی شود که چه کسانی هستند می فرماید: وَ هُمْ فاطِمَةُ اینها فاطمه هستند، یعنی به عنوان اولین شخص از افراد تحت کساء از صاحب کساء شروع می کند، یعنی ابتدا اصل را مطرح می کند، یعنی ای جبرئیل و ای محبین اهل بیت(ع) بدانید تمام اینها فاطمی هستند یعنی من که خدا هستم و تمام شئون در عالم به دست من است وقتی که می‌خواهم افراد تحت کساء را با توجه به شئون مطرح بکنم این بزرگواران را یعنی خاندان نبوت و رسالت را یعنی «هُم» را تنها با یک واژه مطرح می‌کنم، تنها با واژه فاطمه یعنی با اصلشان معرفی می کنم، چرا می گوئیم حضرت فاطمه(س) اصل ماجرا هستند؟ چون مادر همیشه اصل است مادری در عالم بنیان است، همه چیز به یک اصل و به یک مادر بر می گردد و حضرت فاطمه(س) مادر عالم است.

 خداوند در حدیث قدسی محور خلقت را آقا رسول الله(ص) معرفی می کنند و می فرماید: «لولاک لما خلقت الافلاک»، و آقا رسول الله(ص) نیز با چنین شأنی، اصل خودشان را و مادر خودشان را حضرت فاطمه(س) معرفی میکند و ایشان با نام «اُمّ أبِیها» خطاب می کند تا همگان را متوجه شأن حضرت فاطمه در هستی بنمایند. در حدیث کساء نیز خداوند این رفتار آقا رسول الله(ص) را مورد تأیید قرار می دهد و برای معرفی شأن پیامبرش می فرماید: «وَ أَبوُها» یعنی ای ملائک بدانید که شأن همه به وسیله نسبتشان به حضرت فاطمه(س) مطرح می‌شود و برای پیامبرم همین بس که پدر فاطمه است و برای معرفی ایشان نیاز به هیچ چیز دیگری نیست. برای امیرالمومنین(ع) که شئون شان در احادیث فراوانی بیان شده نیز همینطور است و شأن ایشان در اینجا با یک کلمه یعنی: «وَ بَعلِها» بیان می شود یعنی امیرالمومنین با تمام شئون شان، خداوند شأن ایشان را شوهر فاطمه بودن بیان می کند یعنی چنان با حضرت فاطمه نسبت داشتن به منسوبین به ایشان شأن می دهد که دیگر به هیچ شأن دیگری نیاز نیست. «وَ بَنوُها» در مورد فرزندان و أبناء ایشان نیز چنین است و شأنشان با توجه به نسبتشان با حضرت فاطمه(س) بیان می شود.

وقتی دقت می کنیم در این کلام تنها نام حضرت فاطمه(س) آورده شده ولی از بقیه نام آورده نشده بلکه نسبتشان مطرح شده است و این برای بیان شأن ایشان است.

ادامه دارد ...

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


[1] تَفْسِیرِ الثَّعْلَبِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ تَفْسِیرِ الْقُشَیْرِیِّ عَنْ جَابِرٍ الْأَنْصَارِیِ‏ أَنَّهُ رَأَى النَّبِیُّ ص فَاطِمَةَ وَ عَلَیْهَا کِسَاءٌ مِنْ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ وَ هِیَ تَطْحَنُ بِیَدَیْهَا وَ تُرْضِعَ وَلَدَهَا فَدَمَعَتْ عَیْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ یَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِی مَرَارَةَ الدُّنْیَا بِحَلَاوَةِ الْآخِرَةِ فَقَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى نَعْمَائِهِ وَ الشُّکْرُ لِلَّهِ عَلَى آلَائِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ‏ وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى/ ‏ مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص: 342

[2] (طَبِیبٌ‏ دَوَّارٌ بِطِبِّه‏ نهج البلاغة خطبه 108)

[3] (وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ ) سوره انبیاء آیه





نوع مطلب : بانک احادیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 21 بهمن 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است