۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
واپسین دغدغه‏های انقلابی علامه مطهری
انقلاب را دریابید!
یکی از دغدغه‌های انقلابی علامه مطهری، مبتلا شدن انقلاب اسلامی به «استحاله‏ی درونی» بود؛ به این معنی که انقلاب اسلامی پس از مرحله‏ی پیروزی، به تدریج و گاه به صورت نامحسوس، «تغییر مسیر و ماهیت» بدهد و از نسخه اصلی‌اش فاصله بگیرد و منحرف شود.




   گروه فرهنگی-اجتماعی اندیشکده برهان/مهدی جمشیدی؛ در دو بخش گذشته، از انقلاب فرهنگی و مکتبی، آزادی فکری و تداوم نقش­آفرینی روحانیت به عنوان بعضی از مهم­ترین دغدغههای انقلابی علامهی شهید سخن گفتیم. در بخش پایانی، دغدغهی دیگر ایشان را بازگو و تحلیل می­کنیم.

 

4- صیانت انقلاب اسلامی از «استحالهی درونی»
 
یکی از دغدغه­های انقلابی علامه مطهری، مبتلا شدن انقلاب اسلامی به «استحالهی درونی» بود؛ به این معنی که انقلاب اسلامی پس از مرحلهی پیروزی، به تدریج و گاه به صورت نامحسوس، «تغییر مسیر و ماهیت» بدهد و از نسخه اصلی­اش فاصله بگیرد و منحرف شود. ایشان برای تبیین این مسأله، شرایط پس از پیروزی انقلاب اسلامی رامشابه با شرایط بعد از نزول سورهی مبارکهی مائده قلمداد کرده که از آخرین سورههای نازل شده بر پیامبر است. در آیه­ای از این سوره میخوانیم:«اَلْیَوْم یَئِسَ الَّذیِنَ کَفُروا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ واخْشَوْن»[1]
 
امروز کافران از اینکه به دین شما اختلال و آسیبی برسانند، طمع بریدند و ناامید شدند. پس شما (مسلمانان) از آنان بیمناک نگشته و از من بترسید!
 
این سوره آن­گاه بر پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) نازل گردید که اسلام و مسلمین در محل ظهور خویش کاملاً پیروز و مسلط شده بوند و شبه جزیرهی عربستان در زیر اقتدار سیاسی اسلام قرار داشت. آیهی شریفهی بالا دلالت بر این معنا دارد که امروز دیگر تهدید تأثیرگذاری از جانب دشمنان اسلام (از قبیل کفار، مشرکین و یهودی­ها و...)، متوجه اسلام نیست؛ زیرا اسلام بر همهی آن­ها غلبه و چیرگی یافته، و آن­ها توان حذف و انهدام موجودیت اسلام را ندارند. اما از سوی دیگر، خداوند در این آیه میفرماید: «از من بترسید!» علامهی شهید در تفسیر این عبارت می­گوید معنی ترسیدن از خداوند، ترسیدن از این است که در اثر انحراف از مسیر حق و مبتلا شدن به استحاله و دگرگونی، سنت­های اجتماعیِ الهی که لایتغیر هستند دربارهی آن­ها اعمال شود و تحقق یابد،[2]
 
 همچنان که خداوند در قرآن تأکید می­کند که چگونگی سرنوشت یک قوم به خود آن­ها وابسته است:
 
«إنَّ الله لایُغَیِّر مابِقَوْمٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِأنْفُسِهِمْ»[3]همانا خداوند سرنوشت هیچ جامعه­ای را تغییر نمی­دهد مگر این­که خود آنان تغییر کنند.
 
آیت الله شهید بر این باور است که انقلاب اسلامی صدر اسلام از ناحیهی همین دگرگونی درونی آسیب دید و از مسیر اصلی­اش منحرف گردید:
 
«مسیر انقلاب اسلامی صدر اسلام عوض شد، رنگ و شکلش عوض شد؛ یعنی یک چیزی بود و به وسیلهی گروهی کم­ و­ بیش تبدیل شد به یک چیز دیگر، در اثر رخنهی افراد فرصت­طلب، رخنهی دشمنانی که تا دیروز با اسلام می­جنگیدند بعد تغییر شکل و قیافه دادند و این مسیر را عوض کردند.»[4]
 
به عنوان مثال، از نیمهی دوم قرن اول هجری در امتداد یک پروژهی سیاسی از سوی امویان، کوشش شد که «از این انقلاب ماهیتاً اسلامی، یک انقلاب ماهیتاً قومی و عربی تعبیر شود؛ یعنی یک حرکت اسلامی به صورت یک حرکت عربی، نژادی و قومی تعبیر و تفسیر گردد.»[5]
 
 علامه مطهری اظهار می­دارد که همین تغییر و استحاله کافی بود تا شکاف­های اجتماعی و سیاسی ناصواب و ضدّ اسلامی در راستای آن تولید شود و جامعهی اسلامی، دو پاره و متفرق گردد.[6]
 
جناب علامه در فروردین ماه سال 1358، یعنی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، می­گوید «امروز ما درست در وضعی قرار داریم نظیر وضع ایام آخر عمر پیغمبر یعنی آن وقتی که این آیه نازل شد؛ الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشون».[7]
 
 بنابراین، باید هوشیار بود که در مرحلهی اثبات و پیروزی، انقلاب به دست فرصت­طلبان و دگراندیشان از مسیر و غایت راستینش منحرف نشود. به همین سبب است که تداوم دادن به انقلاب از ایجاد کردن آن کاری دشوارتر است:
 
«انقلاب ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن آسان­تر است. انقلاب را حفظ کردن خیلی دشوار و مشکل است و کم­وبیش می­شد گفت که الان شواهد و قرائن نشان می­دهد که آنگونه که انقلاب در وقتی که در حال کوبیدن دشمن بیرونی بود، قدرت، قوّت و نشاط داشت و پیروزی بعد از پیروزی به دست می­آمد؛ از وقتی که به حالت سازندگی افتاده است آن نشاط و آن قدرت و آن قوّت در آن نیست، یک نوع تشتت و تفرقه وجود دارد.»[8]
 
یکی از مهم­ترین مناقشات که در دوران ثبات و پیروزی شکل می­گیرد و پیرامون آن، شکاف فکری تولید می­شود؛ «تفسیر ماهیت انقلاب» است. این که در آینده (یعنی پس از پیروزی انقلاب) چه باید کرد به ماهیت خود انقلاب وابسته است. مسیر آیندهی انقلاب به غایات و انگیزههای مردم از انقلاب باز میگردد. از این رو، در مرحلهی پیروزی باید به سراغ «فهم و تفسیر دقیق ماهیت انقلاب» رفت و اجازه نداد که تفسیرهای ناصواب و ناروا در افکار عمومی رسوب کند:
 
«بررسی ماهیت این انقلاب به معنای شناخت این انقلاب به عنوان یک پدیدهی اجتماعی ضرورت دارد؛ یعنی ما باید انقلاب خودمان را بشناسیم و بشکافیم و همهی جنبه­هایش را در نظر بگیریم. با شکافتن و شناختن این انقلاب است که امکان نگهداری و حفظ آن و امکان تداوم بخشیدن به آن پیدا خواهد شد.»[9]
 
تاریخ انقلاب اسلامی به روشنی و وضوح نشان داد که این حساسیت علامهی شهید، حساسیت به جا و سنجیده­ای بوده است؛ زیرا نه تنها از هنگامهی پیروزی انقلاب اسلامی، تفسیرها و برداشت­های التقاطی و انحرافی دربارهی انقلاب اسلامی از سوی نیروی اجتماعی غیرانقلابی و ضدّ انقلابی عرضه شد بلکه از اواخر دههی اول انقلاب، بخشی از نیروهای اجتماعی انقلاب در ورطهی تفسیر به رأی و تحریف معنایی انقلاب گرفتار شدند و کانونی­ترین و هسته­ای­ترین عنصر مقوّم انقلاب اسلامی را- در حالی که «اسلام» بود- «دموکراسی» معرفی کردند! این عده که بعدها «اصلاح­طلب» خوانده شدند، به دنبال استحالهی فکری خویش، در پی استحالهی ماهیت انقلاب اسلامی برآمدند و خوانشی لیبرالیستی و همخوان با اقتضائات و مقبولات مدرنیته از انقلاب عرضه کردند.
 
]. سورهی مائده، آیهی 3.
 
]. مرتضی مطهری، آیندهی انقلاب اسلامی ایران، تهران: صدرا، ص 56.
 
.[3] سورهی رعد، آیهی 11.
 
.[4] آیندی انقلاب اسلامی ایران، ص 57.ه
 
]. پیشین، ص 57.
 
.[6] پیشین، ص 58.
 
.[7] پیشین، ص 59.
 
]. پیشین، ص 59.
 
.[9] پیشین، ص 59.
 
*مهدی جمشیدی؛ پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی/انتهای متن|




نوع مطلب : شهیدمطهری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 8 بهمن 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است