۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
نعل وارونه       
در هیچ‌یک از کتب بین‌الملل مربوط به نظامی‌ترین نظریۀ روابط بین‌الملل یعنی واقع‌گرایی، از سند و توافق به‌عنوان عامل بازدارندگی یاد نشده است، بلکه از توان نظامی به‌عنوان عامل بازدارندگی و امنیت یاد شده است.



گروه بین الملل اندیشکده برهان/ رضا دانش پسند؛ وارونه نشان دادن واقعیت، آن چیزی است که درخصوص برجام بسیار استفاده شده است. یکی از مسائلی که پیش از امضای سند برنامۀ جامع اقدام مشترک بیان می‌شد، مسئلۀ «امکان بهبود کیفیت اقتصاد ایران»، و «ایجاد فضایی از امنیت در کشور» بود. این یادداشت بنا دارد این دو مهم را در راستای دستاوردهایی ادعایی که این سند دنبال می‌کرده است، مورد ارزیابی قرار دهد؛ هم ازاین‌رو یک پیش‌فرض موجود در این دو گزاره، یعنی «نیاز به مذاکره برای بهبود اقتصاد و تأمین امنیت» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس به بیان این دو گزاره خواهیم پرداخت.

آیا دو گزارۀ «مذاکره با ایران برای بهبود اقتصاد و تأمین امنیت» صحیح است؟
بارها در فضای رسانه‌ای و در سپهر سیاست‌ورزی عمومی کشور بیان شده است که اگر برجام نبود، اقتصاد کشور شبیه کشورهای ورشکسته‌ای همچون ونزوئلا و بولیوی و امنیت کشور زیر یوغ جنگی خانمان‌سوز بود. برای مثال، هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی در روز 14 شهریور 1395 در پاسخ به سؤالی درخصوص امکان تبدیل شدن ایران به ونزوئلا در صورت نبود برجام، بیان داشت: «سیاست غربی‌ها این بود که ما را به نفت در برابر غذا برسانند. چون به نفت ما احتیاج بود، می‌خواستند این را حفظ کنند و داشته باشند و ما هم احتیاج به غذا داشتیم و در مقابل آن، به ما غذا بدهند. کاری که در عراق کردند. آن‌هم نه اینکه مستقیم به خودمان بدهند، به سازمان ملل می‌دهند و یک قطعنامه می‌گذرانند و درآمد نفت ما به حساب سازمان ملل می‌ریزد و بعد سازمان ملل برای افراد کوپن صادر می‌کند و طبق آن کوپن‌ها، چیزهایی را که می‌بایست بدهند، می‌فرستادند، برای اینکه غذایی را به دست مردم برسانند. تحقیر آن مهم است که مردم ایران به سازمان ملل بروند. عراقی‌ها هم سال‌ها بعد از اینکه صدام ساقط شد، همان سیستم اداره‌شان می‌کرد.»[1]

 

 یا بارها اشاره شده است که اگر برجام نبود، سایۀ جنگ بر فراز کشور افتاده بود و ما ناگزیر درگیر جنگی شده بودیم که در تاریخ مشابه آن رؤیت نشده است. برای مثال، در همین مصاحبه، هاشمی رفسنجانی بر آن است که «ما مستأصل نشده بودیم، ولی به زحمت افتاده بودیم، چون آیندۀ ما در خطر بود. حتی پیش‌بینی شده بود که اگر به‌جایی نرسید، جنگ شروع شود.»[2]

تأمین امنیت و بهبود اقتصاد از طریق مذاکره؛ یعنی ایران محتاج مذاکره بود
موضوع دیگری که ضروری است درخصوص آن صحبت شود، این است که دستاورد برجام برای این دو مهم چه بوده است. اما پیش از پرداختن به این موضوع، ابتدا بایستی به این پاسخ داد که آیا ایران واقعاً محتاج مذاکره بود؟ اگر این موضوع را این‌گونه طرح کنیم که برجام سبب شد فضایی از ناامنی علیه ایران از بین برود و در سوی دیگر سبب شد اقتصاد بهبود یابد (سوای از میزان صحت این دو موضوع در مقام عمل و کاملاً به‌صورت انتزاعی)، قطعاً پیش‌فرض آن نیز این خواهد بود که ایران به‌شدت محتاج مذاکره برای نیل به این دو مهم بوده است. اما آیا به‌واقع ارزیابی درست از مسئلۀ مذاکرات، «نیاز ایران و متعاقب آن تأمین این دو مهم» را تأیید می‌کند؟ به‌واقع کدام کشور نیاز به مذاکره داشت؟ درصورتی‌که بتوانیم پاسخی صحیح به این سؤال دهیم، احتمالاً خواهیم فهمید که تأمین امنیت و بهبود اقتصاد، نیازهای ایران برای مذاکره با آمریکا بوده است یا خیر.
چرایی مذاکرۀ آمریکا با ایران، این دو پیش‌فرض را زیر سؤال می‌برد.
اینکه چرا آمریکا با ایران وارد مذاکره شد، تا حدی پاسخ سؤالات فوق را خواهد داد. برنامۀ هسته‌ای ایران به یکی از موضوعات بسیار مهم سیاست جهانی به‌ویژه در دهۀ اخیر تبدیل شده بود. درخصوص این گزاره، تمام سیاست‌مداران و حقوق‌دانان بین‌المللی اشتراک‌نظر داشتند. نگاهی به تحلیل‌های پروفسور دانیل جوینر، کمکی شایان به فهم این مهم می‌کند. این روزها تحلیل‌های زیادی در زمینۀ ارزیابی نکات مثبت و منفی برجام و قطعنامۀ 2231 صورت گرفته و می‌گیرد، ولی آنچه می‌توان علاوه بر ارزیابی خود برجام و اثرات آن انجام داد، بررسی چرایی تمایل ایالات‌متحدۀ آمریکا به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامۀ هسته‌ای است. قطعاً آمریکایی‌ها برای مذاکره به‌دنبال «تأمین امنیت ایران» و «بهبود شرایط اقتصادی ایران» به‌عنوان بازیگر متخاصم خود نبودند، بلکه بایستی دلایل قانع‌کننده‌ای برای این مهم می‌داشتند. به‌منظور «بررسی چرایی نیاز آمریکا به مذاکره» می‌بایست تحلیل را در چهار سطح سامان داد که عبارت است از: سطح فردی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی. در سطح ملی می‌بایست به نیاز دولت اوباما به مذاکره و توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
سطح فردی
اوباما با شعار تغییر رویه و مدل رفتاری دولت بوش روی کار آمد که در آن چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ارجحیت داشت. انتظار از او این بود که در خاورمیانه به‌شیوه‌ای متفاوت از جرج دبلیو بوش، اقدام به حل مسائل کند. درحالی‌که نقطه‌ضعف سیاست خارجی اوباما خاورمیانه و پروندۀ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود.
سطح ملی
در سطح ملی، نظام سیاسی آمریکا به این نتیجه رسید که تداوم مشکل پروندۀ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و بدون راه‌حل ماندن آن، باعث فرسایش و کاهش اعتبار هژمونیک آمریکا شده است. سیستم سیاسی آمریکا به این نتیجه رسیده بود که تغییر رفتار ایران با اعمال تحریم انجام‌شدنی نیست. برای این مهم مستندات زیادی در دست بود. برای مثال، روزنامۀ «فاینشنال‌تایمز» در گزارشی اشاره می‌کند: «نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، آن است که علی‌رغم سال‌ها تحریم‌های ضدایرانی، اقتصاد و تجارت ایران توسعه داشته است و این به آن مفهوم است که ساختار کنونی ایران به‌شیوه‌ای است که سرمایه‌گذاران خارجی یا مجبورند که با آن به رقابت بپردازند یا در اغلب موارد، با ایران همکاری داشته باشند.»[3] نیاز آمریکا به تغییر رفتار ایران از طریق تحریم‌ها تأمین نشد و این موضوع باعث شد که از مدل شوروی برای تغییر رفتار ایران، یعنی استفاده از مذاکرات، استفاده کند تا به‌تدریج از تغییر رفتار به تغیر سیستم دست یابد.
سوی دیگر ماجرا در برنامۀ آمریکایی‌ها برای ایران در سطح ملی، «مسئلۀ نفوذ» بود. همان‌طور که رهبر انقلاب در 26 مرداد 1394 فرمودند، «نیت آن‌ها [غرب] این بود که از این توافق راهی پیدا کنند برای نفوذ در کشور. ما این راه را بستیم. ما این راه را به‌طور قاطع خواهیم بست. نه نفوذ اقتصادی آمریکا را در کشور اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی و نه نفوذ فرهنگی.»
همچنین در سطح برنامه‌ریزی ملی برای ایران، از جمله مسائلی که بعد از توافق، آمریکایی‌ها به‌شدت به‌دنبال دست یافتن به آن بودند، تلاش برای جدا کردن مردم از رهبران ایران و نفوذ به فضای سیاسی کشور بوده است؛ به‌گونه‌ای که تلاش می‌کردند برای مردم متهم اصلی شرایط فعلی کشور ایران را رهبران این کشور معرفی کنند و اظهار می‌کردند درصورتی‌که سیاست‌های رهبران ایران نباشد، ایران تحت تحریم و سیاست‌های خصمانۀ آمریکا قرار نمی‌گیرد و به‌عبارتی عامل مشکلات ایران، رهبرانش هستند. علاوه بر این، برنامه‌ریزی دقیقی کردند تا با تصویرسازی از خود به‌مثابۀ منجی، جامعۀ ایران را به‌زعم خود به‌سمت خویش روانه کنند.
سطح منطقه‌ای
بسیاری از هم‌پیمانان آمریکا در منطقۀ خاورمیانه، از توان هسته‌ای ایران احساس تهدید می‌کردند و چون آمریکا خواهان کاهش حضور خود در منطقۀ خاورمیانه و افزایش حضور در آسیاپسفیک برای محدودسازی چین بود و از طرفی هم کشورهای منطقه خواهان حل این مسئله بودند، مناقشۀ هسته‌ای ایران و غرب زودتر باید به نتیجه می‌رسید. نکته‌ای که باید بدان توجه داشت، این است که درحالی‌که آمریکا با «نگاه ثبات‌گرا» به پروندۀ هسته‌ای ایران می‌نگریست، هم‌پیمانان آمریکا در منطقه با «نگاه رقابتی» در پی حل قضیه بودند. لذا آمریکا نیاز داشت تا خود مستقیماً قضیۀ هسته‌ای را با ایران حل‌وفصل کند. به‌خصوص اینکه آن‌ها برای ایران نیز در سطح منطقه‌ای برنامه‌سازی کرده بودند. همان‌طور که بسیاری از ناظران مسائل منطقه بر آن تأکید می‌کنند، آمریکایی‌ها هم عامل ایجاد ناامنی‌های موجود در منطقه (مثل تروریسم و جرائم سازمان‌یافتۀ بین‌المللی) محسوب می‌شوند و هم از تداوم آن سود جسته و سواری مجانی می‌کنند، زیرا مسابقۀ تسلیحاتی و فروش تسلیحات دامن زده می‌شود و امنیت اسرائیل نیز بیشتر تأمین می‌شود.[4]
اما در اقدامی بسیار مهندسی‌شده و در ادامۀ پیگیری راهبرد انزوای ایران در سطح منطقه‌ای، وزیر خارجۀ آمریکا در نشست دوحه با وزرای خارجۀ شورای همکاری خلیج‌فارس، اظهار داشت: «با حمایت ایران از [به ادعای وی] تروریسم در یمن، سوریه و عراق مخالفت می‌کنیم و به این مخالفت ادامه خواهیم داد.»[5] نسخۀ تکمیل‌شدۀ آن را باراک اوباما در مصاحبۀ 11 آگوست خود با وب‌سایت مایک این‌گونه بیان کرد: «به شما قول می‌دهم در لحظه‌ای که رژیم ایران از این نوع گفتار و رفتار دست بردارد، بلافاصله در چشم جهانیان نفوذ و قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد. امید من این است که چنین اتفاقی بیفتد. چنین امری نیازمند تغییر در سیاست و رهبری ایران است. تغییر طرز فکر در زمینۀ رویکرد ایران به بقیۀ جهان و رویکردشان به کشورهایی مثل ایالات‌متحده.»[6] اظهاراتی این‌چنین نشان‌دهندۀ آن است که برجام گام کوچکی در راستای اهداف آنان بوده است.
سطح جهانی
در سطح جهانی باید به تحولاتی در زمینۀ یارگیری و موازنۀ قوا اشاره کرد. دولت آمریکا دیگر توان پرداخت هزینۀ نظام هژمون در همۀ نقاط را نداشت. لذا برای کاهش هزینۀ رهبری خود و صرف بهینۀ توان خود، نیاز داشت تا مسئله را از چالش با ایران و کوبا به‌سمت مهار قدرت چین، روسیه و دیگر قدرت‌های نوظهور ببرد که البته چین در این زمینه، به‌دلیل جایگاه مهم اقتصادی‌اش در نظام بین‌الملل، از اهمیتی ویژه برخوردار است. هژمونی آمریکا با چالش‌های عمده‌ای روبه‌روست که هریک هزینه‌هایی بر اعمال قدرت دولت هژمون بار می‌کنند. یکی از معضلاتی که آمریکا به‌طور خاص با آن روبه‌روست، موازنۀ نرم و سواری رایگان چین است. چین تلاش دارد علیه هژمونی آمریکا موازنۀ نرم کند؛ یعنی بدون رویارویی مستقیم، باعث افزایش هزینه‌های رهبری دولت آمریکا شود. از طرفی کشور چین بدون پرداخت هزینه‌ها، تلاش دارد به‌صورت رایگان از مزایای نظم هژمون آمریکا استفاده کند. لذا با توجه به فاصلۀ کمی که بین چین و آمریکا در برخی جهات به‌ویژه اقتصادی وجود دارد و با توجه به موازنۀ نرمی که چین در حال استفاده از آن است، آمریکا تلاش دارد تا به‌صورت هدفمند به مهار چین بپردازد.
بنابراین وفق منظومۀ برنامه‌سازی و تصمیم‌گیری آمریکایی‌ها، دو موضوع «هدایای امنیتی و اقتصادی» به ایران، مسئله‌ای سفیهانه تحلیل و بررسی می‌شود. آمریکایی‌ها به‌دلایل فوق نیازمند مذاکره با ایران بودند.
آیا برجام برای ما بهبود اقتصاد و تأمین امنیت در پی داشت؟
از موضوع علت اصلی مذاکره با ایران که بگذریم، به دستاوردهای اعلامی برجام خواهیم رسید. طبیعی بوده و هست که آمریکایی‌ها به‌دنبال اعطای این دستاورد به ایران نبوده‌اند و همان‌طور که اشاره شد، اساساً تحلیل مذاکره با ایران در این چارچوب، بسیار غیرمفید و غیرعلمی است، اما در سوی دیگر شاید عده‌ای برآن باشند که ایران با برجام به این دو مهم رسیده است. در این قسمت تلاش خواهیم کرد تا این دو موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
مذاکره، عامل امنیت؟
آمریکایی‌ها بعد از برجام بارها از «اعتبار گزینۀ نظامی» علیه ایران صحبت کرده‌اند. اگر چنین استدلال شود که همین که ما درگیر جنگی تمام‌عیار نشدیم، از دستاوردهای برجام است، این استدلال از قوت برخوردار نیست؛ چراکه اساساً قبل از آن نیز ما درگیر جنگ نبودیم. اما این موضوع گفته می‌شود که آمریکایی‌ها تهدیدات خویش علیه ایران را کم‌رنگ‌تر کرده‌اند که این موضوع نیز از حیز انتفاع ساقط است؛ چراکه اگر نگوییم حجم تهدیدات نظامی آمریکایی‌ها علیه ایران بیشتر شده، قطعاً کمتر نیز نشده است. آمریکایی‌ها بارها از اعتبار گزینۀ نظامی خود علیه ایران سخن گفته‌اند. برای مثال، هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز حزب دموکرات، در مرحلۀ رأی‌گیری‌های درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفته است: «جهان باید درک کند که در صورت لزوم، ایالات‌متحده برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم، قاطعانه عمل خواهد کرد، از جمله با استفاده از گزینۀ نظامی. مشخصاً امنیت اسرائیل، غیرقابل مذاکره است. آن‌ها نزدیک‌ترین متحد ما در منطقه هستند و ما تعهدی اخلاقی به دفاع از آن‌ها داریم.»[7]
برای درک بهتر موضوع، تنها بخشی از تهدیدات آمریکایی‌ها حین مذاکرات را بررسی می‌کنیم.

جان کری
If we saw them moving towards that, which we will [be able to], we will then be able to move first back to sanctions if we want to, or immediately to a military option.
جو بایدن
There’s nothing simple, minimal, or predictable about a war with Iran. If required, it will happen. It’s a risk we may yet have to take should Iran race for a bomb.
 
 
اشتون کارتر
We have the capability to shut down, set back and destroy the Iranian nuclear program and I believe the Iranians know that and understand that, though the Pentagon hopes the talks will successfully conclude, “We don’t know. My job as secretary of Defense is to, among other things, make sure that the so-called military option [is] on the table. Pentagon had ready a bunker-busting bomb that could destroy Iran’s underground nuclear facility.
 
 
 
باراک اوباما
The notion that Iran is undeterrable — “it’s simply not the case, And so for us to say, ‘Let’s try’ — understanding that we’re preserving all our options, that we’re not naïve — but if in fact we can resolve these issues diplomatically, we are more likely to be safe, more likely to be secure, in a better position to protect our allies, and who knows? Iran may change. If it doesn’t, our deterrence capabilities, our military superiority stays in place.
 
 
بنابراین تهدیدات امنیتی قطعاً در فراروی ایران (اگر در قیاس با گذشته مورد بررسی قرار گیرد)، کمتر نشده است.
اما موضوع دیگری که بایستی به آن اشاره کرد، این است که آیا به‌واقع عامل ایجاد امنیت در کشور ایران، «سند برجام» بوده یا فاکتور دیگری تأثیرگذار بوده است؟ تحلیلگران حوزۀ بازدارندگی برآن‌اند که آنچه سبب امنیت یک کشور در معمای امنیت روابط بین‌الملل می‌شود، عمق استراتژیک آن کشور و توان نظامی آن کشور در پیش کشیدن سیاست بازدارندگی است. به‌عبارتی بازدارندگی یعنی افزایش هزینه‌های نظامی دشمن برای ممانعت از اقدام احتمالی آن. در هیچ‌یک از کتب بین‌الملل مربوط به نظامی‌ترین نظریۀ روابط بین‌الملل یعنی واقع‌گرایی، از سند و توافق به‌عنوان عامل بازدارندگی یاد نشده است، بلکه از توان نظامی به‌عنوان عامل بازدارندگی و امنیت یاد شده است. نگاهی به نظریات بزرگان روابط بین‌الملل، از جمله ماکیاول، مورگنتائو، والتز، مرشایمر و... نشان‌دهندۀ این مهم است که قدرت نظامی یک کشور عامل امنیت آن محسوب می‌شود.
مذاکره، عامل اقتصاد؟
در سوی دیگر ماجرا گفته می‌شود که شرایط اقتصادی کشور بعد از برجام بهبود یافته و «اگر برجام تصویب نشده بود، ایران قطعاً ونزوئلایی دیگر» می‌شد. برای بررسی صحت این گزاره نیز بایستی به گشایش‌های اقتصادی در ایران بعد از برجام نگاهی بیندازیم. تقریباً تمام تحلیلگران حوزۀ اقتصاد (چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی) برآن‌اند که سناریوهای اقتصادی آمریکا علیه ایران نوعی جنگ پنهان اقتصادی بوده و مانع از این شده است که اقتصاد کشور تغییر و تحول خاصی را تجربه کند. برای مثال، به چند مورد در زیر اشاره خواهد شد. برای ارزیابی مسئلۀ اقتصاد، به مهم‌ترین دستاورد اعلامی برجام، یعنی «سرمایه‌گذاری خارجی»، اشاره خواهیم کرد.
تصویر زیر مؤید این موضوع است. آمار زیر مربوط به داده‌هایی است که آنکتاد درخصوص سرمایه‌گذاری خارجی در کشورها منتشر کرده است:
 
 
وفق این تصویر، ایران در رتبه‌بندی میزان سرمایه‌گذاری خارجی، بعد از مذاکرات، هجده رتبه افول داشته است.

 

فرجام سخن
در حوزۀ رسانه‌ای و حتی در فضای سیاسی کشور، گاهی مطالبی درخصوص «برجام عامل تأمین امنیت ایران» یا «برجام عامل بهبود اقتصاد ایران» مطرح می‌شود که پیش‌فرض همۀ آن‌ها این است که اولاً ایران نیازمند مذاکره با غرب و آمریکا بوده است و ثانیاً برجام دستاوردهای متعددی در حوزۀ اقتصادی و امنیتی برای کشور داشته است که اگر نبود، کشور یا در جنگ زیست می‌کرد یا کشوری شبیه ونزوئلا می‌شد. این در حالی است که ادعاهای «اقتصادی» و «امنیتی» که در مورد برجام گفته شده، از اساس خلاف واقع است.
 
پی‌نوشت‌ها
1. صراحت نامۀ هاشمی دربارۀ برجام، منتشرشده در 14 شهریور 1395، قابل مشاهده در:
 http://hashemirafsanjani.ir/content/
2. همان.
3. فاینشنال‌تایمز: اقتصاد ایران علی‌رغم سال‌ها تحریم، توسعه داشته است، منتشرشده در 14 بهمن 1394، قابل مشاهده در:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940814000690
4. America Created Al-Qaeda and the ISIS Terror Group, published in 19 September 2014, visit able on:
http://www.globalresearch.ca/america-created-al-qaeda-and-the-isis-terror-group/5402881
5. در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با وزیر خارجۀ قطر، کری: توافق با ایران موجب امنیت در منطقه می‌شود، منتشرشده در 12 مرداد 1394، قابل مشاهده در:
http://www.yjc.ir/fa/news/5280872
6. interview with Barak Obama, visit able in:
http://mic.com/obama
7. کلینتون: گزینۀ نظامی علیه ایران روی میز است/ دفاع از اسرائیل وظیفۀ اخلاقی ماست، منتشرشده در 13 خرداد 1395، قابل مشاهده در:
http://www.farsnews.com/13950313000981




نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 17 دی 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است