۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
روز ملی عفاف و حجاب و تبیین شرایط کنونی
  نگاهی   آسیب شناسانه به وضعیت «عفاف و حجاب» در کشور
بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به‌عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت نگاهی آسیب شناسانه و تحلیلی به وضعیت کنونی مسئله عفاف و حجاب و مدیریت فرهنگی کشور در این زمینه با هدف تبیین روند طی شده خواهیم داشت.



سرویس فرهنگی و اجتماعی برهان؛ نگاهی تحلیلی به تاریخ فرهنگی زنان جامعه ایران نشان می‌دهد که در طی تاریخ همواره مردم ایران از فرهنگ غنی و استواری در توجه به رعایت پوشش ظاهری و نوع لباس متناسب با فرهنگ خود برخوردار بوده‌اند، به‌نحوی‌که انتخاب نوع پوشاک مناسب و آراسته، منزلت اجتماعی و موازین فرهنگی آنان را نیز نمایان می‌نموده است. ازاین‌رو موضوع حفظ و رعایت پوشش برای زنان و انتخاب پوشاک مناسب، از جمله مؤلفه‌های فرهنگی‌ای شناخته می‌شود که باید هر ملتی بر تحفظ بر آن به‌نحوی‌که ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی خاص آن جامعه را نشان دهد، کوشا باشد.
 
با توجه به این موضوع، زنان جامعه ایرانی پس از پذیرش دین اسلام به‌عنوان دینی سعادت‌بخش، حجاب و پوشش اسلامی را به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اعتقادی و فرهنگی دین اسلام که صیانت از عفت و شخصیت زن مسلمان را موجب می‌شود، پذیرفتند و در مقابل توطئه‌هایی چون واقعه کشف حجاب در زمان پهلوی اول، تا سرحد جان برای حفظ آن مبارزه کردند. توطئه‌ای که با هدف اجرای تز اسلام‌زدایی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه با مدیریت غرب و با اجرای رضاخان شکل گرفت که از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده «کشف حجاب» بود.
 
اما حرکت به‌سوی مدرنیته در کنار بروز تحولاتی همچون جهانی شدن فرهنگ و رشد فرهنگ مصرفی، گرایش به مد و نظارت مستمر بر ویژگی‌های ظاهری، این مؤلفه فرهنگی اسلامی-ایرانی را تحت تأثیر قرار داد و این ارزش فرهنگی صورتی یافت که نه‌تنها همگونی و مطابقتی با این فرهنگ غنی نداشت، بلکه موجبات ترویج بی‌حدوحصر مد و فرهنگ غربی و لوازم آن همچون مصرف‌گرایی را ترویج نمود. چنانکه شاهد هستیم بعضی زنان امروزی با استفاده خاص از برخی اقلام مد روز و با توجه افراطی به لباس و قیافه، تصویرهایی شخصی از خویش برمی سازند و هم‌زمان پیام‌هایی درباره کیستی و هویت خود به دیگران ارسال می‌کنند که شایسته زن مسلمان ایرانی نیست. مسئله‌ای که به بهانه استفاده از پوشش‌هایی راحت‌تر از حجاب کامل(چادر) و با آمدن پوشش «مانتو» به چرخه تولید پوشاک کشور، نهادینه شد اما از مسیر درست و مناسب خود منحرف شد و شکل نامتعارف امروزی را پیدا کرد. در حقیقت ترویج استفاده از پوشش‌هایی جایگزین برای حجاب اسلامی چادر، به بهانه‌های مختلفی چون عدم استفاده صحیح و راحت در مکان‌های مختلف از این پوشش، مسیری را برای تغییر این پوشش متعارف آمیخته با فرهنگ اسلامی باز کرد که در نهایت موجب کم‌ارزش شدن و کم‌توجه‌ی به آن از سوی برخی زنان و دختران ایرانی و فراگیر شدن پوشش‌های نامناسب دیگر شد.
 
وقوع این مسئله علاوه بر تأثیر مدرنیته غرب و رواج فرهنگ مصرف‌گرایی در کشور، از عوامل دیگری نیز برخوردار است که می‌توان این عوامل را از عوامل تشدیدکننده وضعیت نابهنجار موجود تلقی نمود که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.
 
از جمله عوامل تأثیرگذار بر ترویج و مقبولیت پوشش‌های نامتعارف در کشور، روی آوردن تولیدکنندگان و طراحان صنعت لباس کشور به تولید لباس با شکل و فرم‌های غربی و غیر ایرانی دانست. چراکه پوشش‌ها و لباس‌هایی همچون انواع مانتو، ظرفیت بیشتری برای تولیدکنندگان لباس و پوشاک زنانه ایجاد می‌کنند تا با تنوع بخشیدن به تولیدات خود و با تبعیت از مدل‌های غربی، توجه خریداران را به خود جلب نمایند و فروش بیشتر و درنهایت سودآوری بیشتری را برای این گروه، از چرخه تولید پوشاک کشور ایجاد نمایند.
 
در این میان نکته قابل توجه این است که در طی سال‌های بعد از انقلاب و با بروز این تحولات که هم در عرصه اجتماعی و فرهنگی و هم در عرصه اقتصادی ایجاد شد، بخش مدیریت و نظارت فرهنگی در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نیز به وظیفه خود به شکل صحیحی عمل ننمود و با کم‌توجهی به ترویج سریع پوشش‌های نامتعارف اقدام جدی و مناسبی انجام نداد. درحالی‌که غرب با استفاده از راهبرد جنگ نرم علیه فرهنگ اسلامی -ایرانی و با استفاده از ابزارهای مختلف و نیرومندی چون رسانه تمام‌وقت مدل‌هایی برگرفته از سبک زندگی غربی و الگوهایی را برای زنان و دختران ایرانی ترویج می‌نمود که نه‌تنها هیچ سنخیتی با این فرهنگ نداشته و ندارند بلکه زمینه‌های بی‌بندوباری‌های اخلاقی را نیز فراهم نمودند. این کوتاهی و بی‌توجهی به بازار تولیدات مصرفی کشور، با سرازیر شدن پوشاک قاچاق و وارداتی با اشکال و طرح‌های غیرمتعارف همراه شد و آن را شدت بخشید. چنانکه در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که تولیدکنندگان اکثر برندها ومارک‌های معتبرجهانی پوشاک والبسه به بازگشایی شعبه،خاصه درکلان‌شهرتهران،اقدام کرده‌اندوهمین امر برمحبوبیت محصولات آن‌هابه‌ویژه درمیانگروه‌های هدف،شامل زنان وجوانان،افزوده است.
 
اگرچه برای کنترل و نظارت بر صنعت پوشاک اقداماتی همچون تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ذیل معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، اما این‌گونه اقدامات نیز به دلیل مشکلات مختلف نظارتی و یا عدم ارائه الگوهای مناسب برای تولیدکنندگان و یا عدم الزام آنان به پیروی از مدل‌های تصویب‌شده، عملاً تأثیر چندانی نداشته است.
 
علاوه بر این نهادهای دیگر فرهنگی و دینی نیز توجه جدی‌ای به رواج پوشاک و تولیدات غیر اسلامی نداشته و برای ترویج حجاب اسلامی اقدامات لازم تبلیغی را انجام نداده و یا در این امر کوتاهی کردند. چراکه مبارزه با هر پدیده نامتعارف فرهنگی منتج از فرهنگ غرب، اقدام‌های تبلیغی جدی و مؤثر را می‌طلبد. اقدام‌هایی که باید از ابتدای سنین نوجوانی و جوانی و در نهادهای مختلف از خانواده تا دانشگاه و محل کار تبلیغ و ترویج شده، آسیب‌های آن تبیین شود و نوع مناسب آن ترویج شود.

چنانکه رسانه به‌ویژه سینما و تلویزیون در این مسیر فرهنگی نقش بسیار مهمی داشته و ابزار مؤثر و کارگشایی محسوب می‌شوند که نه‌تنها از آن به‌درستی استفاده نشده بلکه با عدم نظارت صحیح بر آن، در مواردی خود به ضد ارزش تبدیل شده، با نمایش دادن بازیگران مشهور زن در پوشش‌های نامناسب، خود به ترویج فرهنگ ضد ایرانی اقدام نموده‌اند.
در مجموع عوامل مختلفی را باید در تغییر شکل نوع پوشش اسلامی به اشکال نادرستی که موجب ترویج فرهنگ غربی و عدم حفظ حجاب و به‌اصطلاح بدحجابی می‌شوند دخیل دانست که از آن جمله‌اند: تغییر باورها و ارزش‌های زن مسلمان ایرانی نسبت به حجاب و پوشش، رواج فرهنگ و سبک زندگی غربی و عدم مبارزه با آن، عدم نظارت بر صنعت پوشاک کشور، عدم توجه نهادهای فرهنگی و اجرایی کشور به مقوله عفاف و حجاب و پوشاک کشور، عدم ترویج و تبلیغ فرهنگ اسلامی-ایرانی از سوی نهادهای فرهنگی-دینی و رسانه.
 
با توجه به رواج سریع پدیده بدحجابی که معضلات وسیعی در زمینه فرهنگ و مسائل اجتماعی به همراه داشته و خواهد داشت لازم است که نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی و نهادهای دینی و فرهنگی به این مقوله توجه جدی نمایند و با کنترل و نظارت بیشتر بر صنعت تولید پوشاک کشور و با ترویج نوع درست پوشاک و الگوهای متعارف منطبق با سبک زندگی اسلامی-ایرانی، از شیوع آن جلوگیری نمایند تا نسل امروز و آینده کشور از آسیب‌های آن در امان بماند.*
 
*فرهنگی و اجتماعی برهان/انتهای متن/




نوع مطلب : زن ازدیدگاه اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 22 تیر 1396




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات