۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
شاخص‌ها و مبانی تأثرگذار در حجاب و عفاف در جامعه اسلامی
21 تیرماه روز حجاب و عفاف:

شاخص‌ها و مبانی تأثرگذار در حجاب و عفاف در جامعه اسلامی

یکی از موضوعات مهم و پیچیده در حوزه علوم انسانی مساله انسان شناختی است، زیرا هم به درون انسان و هم به برون او توجه دارد. در حوزه انسان شناختی نیز یکی از مهم ترین مفاهیم اخلاقی که همواره مورد بحث در محافل گوناگون فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی بوده، عفاف و حجاب است.
       

گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز: یکی از موضوعات مهم و پیچیده در حوزه علوم انسانی مساله انسان شناختی است، زیرا هم به درون انسان و هم به برون او توجه دارد. در حوزه انسان شناختی نیز یکی از مهم ترین مفاهیم اخلاقی که همواره مورد بحث در محافل گوناگون فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی بوده، عفاف و حجاب است.

پاسداشت روز حجاب و عفاف:

در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز 21 تیرماه به عنوان روز حجاب و عفاف انتخاب شده است. گرچه حجاب و عفاف مختص به یک روز و یا ماه نیست؛ بلکه ارزش دینی و اصولی است که همیشه باید برای حفظ کرامت و عزت و نجابت و صیانت از حریم خصوصی بانوان پاس داشته شود. حجاب به عنوان سازکار اساسی برای عفاف انسان مصونیت است و آن را ازآسیب های بسیاری از مخاطرات بیرونی حفظ می کند. آثار و فواید این ارزش اجتماعی و دینی و اعتقادی باید بیشتر تبیین شود و باید گفته شود انسان محجوب و عفیف درپیشگاه خدای متعال جایگاه رفیعی دارد .حجاب برای همه مردان و زنان در چارچوب دین و آیین اسلامی واجب و لازم است.فرهنگ اجتماعی مصداق های زیادی در جامعه انسانی دارد که بخشی از آنها عفاف و حجاب است و این ارزش هم در نهاد درونی و هم در رفتارهای بیرونی لازم و ضروری است.

آسیب شناسی حجاب و عفاف در جامعه:

نگاهی عینی به شهرهای مختلف کشور بخصوص کلان شهرها نشان می دهد که وضعیت حجاب در آنها چندان مطلوب نیست.  از سوی دیگر، آمارهای ارائه شده در رسانه ها و بخصوص پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی آمارهای نگران کننده ارائه می دهند.با طرح این مقدمه بنا داشتیم در وهله اول این نکته را بیان کنیم که همه اذعان داریم در کلان شهرها وضعیت حجاب و عفاف مناسب نیست و آنگاه در وهله دوم به آسیب شناسی این موضوع بپردازیم و بگوییم به واقع چه چیزی در جامعه ما اتفاق افتاد که وضعیت جامعه در موضوع حجاب و عفاف به این روز افتاده است.چرا هر روز در جامعه در موضوع حجاب و عفاف شاهد بی و بندوباری هستیم.

تفاوت حجاب و عفاف:

این دو واژه با آنکه اغب در کنار هم به کار برده می شوند، اما با هم تفاوت دارند. از نظر لغوی حجاب یعنی آنچه مانع رسیدن می شود. برخی گفته اند؛ حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن است و به آیه شریفه« و من بیننا و بینک حجاب» استناد می کنند . و برخی نیز حجاب را به معنای پرده آورده و نوشته اند: «امراه محجوبه»(محجبه)، زنی که پوشانیده است خود را به پوشاندنی. با توجه به معانی ذکر شده  در می یابیم که از یک جنبه حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است. یعنی پوشش ظاهری افراد و بویژه زنان را حجاب را می گویند. که مانع نگاه نامحرم به انان می شود البته حجاب امری نیست که صرفا به موضوع پوشش مرتبط باشد بلکه امری رفتاری نیز هست. از دیدگاه اسلام،می توان گفت، بدحجاب یا بی حجاب کسی نیست که حد واجب حجاب شرعی را رعایت نمی کند، بلکه ممکن است کسی این حدود را کاملا را ردعایت کند، ولی با این حال وضع ظاهرش، نوع رفتارش با مردان ، نوع سخن گفتنش، نوع راه رفتنش، حتی نوع نگاهش به افراد  اطرافش، و در یک کلام، نوع رفتار ارتباطی او  در اجتماع، به گونه ای باید که توجه نامحرمان را به خود جلب نماید.

در قران کریم از وازه عفت در دو معنا استفاده شده است: گاهی به معنای خود نگهداری و پاکدامنی است که در مورد برخی افراد آمده است و گاهی به معنای قناعت امده و مسایل مالی مورد نظر است. در مجموع دو واژه حجاب و عفاف در اصل معنای منع و امتناع مشترک اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تاثیر ظاهر و باطن و تاثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تاثیر  و تاثر متقابل است.

شاخص ها و مبانی تاثر گذار در حجاب و عفاف:

1. مبانی و ارزش های دینی در اجتماع

حفظ حجاب و عفاف یک امری دینی و ارزشی است که در دین مقدس اسلام در آیات مختلف و در سیره ائمه معصومین بسیار بر روی آن تاکید شده است. این تاکید و پافشاری نه برای در تنگانگ قرار دادن زن و یا کم شمردن نسبت به مردان، بلکه برای بالا بردن اجر و قرب زن و شان و مقام و منزلت زن است. چونان که از یک امر و یا شی که بسیار ارزشمند باشد به شدیدترین صورت حفاظت می شود. جز این است که مروارید در اعماق دریا و در دل صدف ها قرار داده شده است. بنابراین زمانی که این حفاظ و مراقب از زن دور شود کرامت و شکوه خود را از دست می دهد و این امری است که دین مورد تاکید قرار می دهد. حال در دنیای صنعتی و مدرنیته که ما در آن زندگی می کنیم،عملا معنویات و آموزه های دینی در بین خانواده ها و بخصوص نسل جوان کم رنگ شده است و این کم شدن به صورت محسوس خود را در رفتارهای فردی و اجتماعی نشان می دهد.جالب است که در این خصوص به مورد مصداقی اشاره کنیم که بر اساس تحقیقی که در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، اندونزی، ترکیه و حتی ترکیه انجام شده، بین ماه مبارک رمضان و میزان جرم ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد. یعنی در ماه رمضان به شدت از میزان جرم و جنایت در جامعه کاسته می شود. بنابراین حضور در مراسم های دینی، در اماکن دینی، پای سخنرانی های مذهبی، برخوردهای توام با مبانی و ارزشهای دینی در جامعه عامل بسیار مهم در حفظ حجاب و عفاف است و هر چه از ین شاخص دورتر می شویم، میزان این ناهنجاری افزایش می یابد.

2.شکل گیری هویت فردی و اجتماعی افراد در خانواده

بدون شک، دومین شاخصه بعد از مبانی و ارزش های دینی، رکن رکین خانواده است.صنعتی شدن جامعه و بخصوص مدرنیته و مشکلات اقتصادی، منجر به این شده که والدین و یا اعضای خانواده کمترین وقت ممکن را برای هم بگذرانند. نتیجه این رویکرد باعث شده؛تربیت غیر دینی فرزندان و یا کم توجهی به تربیت دینی، بروز رفتارهای مخالف با نظام حیا و عفاف توسط والدین و دیگر اعضای خانواده (برادران، خواهران و ...)، بی توجهی خانواده به رسانه های فرهنگی (و گاه ضد فرهنگی) در محیط خانه و عدم کنترل ورودی های فرهنگی، ارتباط خانوادگی با دوستانی که زمینه گسترش بی عفتی و بی حیایی را برای فرزندان ایجاد می کنند،  عدم حضور فیزیکی و عاطفی والدین در کنار فرزندان که آنها را به چالش روانی می کشاند...همه از عواملی هستند که در موضوع مورد بحث دخیل می باشد.

3.نبود نظارت بر تولیدات پوششی:

ما از وضعیت بد پوشش می نالیم. به راستی این سوال را باید پاسخ بدهیم که این لباس ها نامتعارف از کجا می آید. از خارج کشور؟ خوب اگر از خارج کشور می آید از گمرک و از بازرسی ها فرار می کند یا پرواز می کند که مسئولین نمی بییند؟ پس چگونه به دست مخاطب می رسد؟ پس جای تامل است. در داخل تولید می شود؟ آیا تولیدی های مجاز تولید می کنند و یا تولیدی های زیر زمینی؟ خوب در هر صورت وقتی این ها در این حجم گسترد در جامعه تولید و توزیع می شود، امکان نظارت بر انها وجود ندارد یا نمی خواهند که نظارت کنند؟وقتی لباس مامتعارف در جامعه نباشد کسی نمی پوشد وقتی است بی گمان از سوی عده ای هم استفاده می شود .

4.امور مهم در بروکراسی های عریض و طویل

رعایت حجاب و عفاف در جامعه همانند دیگر قوانین شرعی و دینی است. با این حال باید برای انجام درست آن نهادی و یا سازمانی مسئولیت آن را بر عهده گیرد. به عنوان مثال حکم از آن خداست. به تعبیر امیرالمومنین(ع) این حکم بلاخره باید توسط حاکمی اجرا شود. رعایت هنجارهای اجتماعی و دینی نیز به همین روال و صورت می باشد. بدون شک یکی از مهمترین مشکلات در این خصوص، بی توجهی مسئولین و یا  وظیفه خود به دوش دیگران انداختن غالب شده است. به راستی وظیفه فرهنگ سازی حجاب، برخورد با متخلفین و...با نیروی انتظامی است؟ با قوه قضائیه است؟ با وزارت فرهنک و ارشاد ؟ با سازمان تبلیغات اسلامی ؟ کدام نهاد مسئول فرهنگ سازی در این خصوص است. کدام نهاد مسئول برخورد با نابسامانی های موجود در حوزه حجاب و عفاف را بر عهده می گیرد.

شاید همین الان مسئولین ادعا کنند در این خصوص وظایف و کارکردهای نهادها مشخص است. ولی واقعیت امر این است که مشخص نیست و اگر بود که اینقدر مسئولین بر سر بایدها و نبایدها با یکدیگر درگیری نداشتند.بنابراین به نظر می رسد که مسئولین کشوری و بخصوص متولیان امر یا به افزایش پدیده بی حجابی و یا عفاف توجه نمی کنند و یا اصلا آن را پدیده ای برای تهدید ارکان نظام خانواده و جامعه تلقی نمی کنند.

شاخص های که در این خصوص مطرح است، بسیار زیاد است که برای جلوگیری از اطاله کلام از آن خودداری می کنیم. در جمع بندی از مباحث فوق باید گفت به نظر می رسد برای اینکه این شرایط ناپسند که امروز گریبان گیر جامعه شده است را پشت سر گذاشت، باید به دامن دین و ارزش های دینی برگردیم و با تقویت پایگاه ها و کانون های معنوی و ارزشی و برنامه های متنوع زمینه حضور همه گروه ها و سلایق را فراهم سازیم. دین در انحصار گروه و یا فردی نیست باید تلاش کرد که دی و ارزش های دینی بیشترین جذابه و کمترین دافعه را داشته باشد. رسانه های صوتی و تصویری متناسب با سیاست های مورد تایید نظام اسلامی باید دست به تولید برنامه های مختلف و جذاب به مخاطب بزنند تا مخاطبین عملا برای پر کردن وقت خود به رسانه های غربی که با هدف فروپاشاندن جامعه ایرانی شکل گرفته اند رجوع نکنند. نهاد خانواده و نهادهای مسئول همه در برابر این شرایط نامطلوب مسئول هستند و باید پاسخگو باشند و برای بیرون رفت از این شرایط به شدت وارد عرصه شده و به فعالیت بپردازند.





نوع مطلب : زن ازدیدگاه اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 21 تیر 1396




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic