۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
       
لازمه مدیریت فرهنگی درجهت ارزشهای انقلاب
برخلاف شعار اعلامی سکولارها، گفتمان انقلاب اسلامی به مدیریت فرهنگی در جهت ارزش‌ها و اصول تاکید دارد. این در حالیست که سکولارها، غربگرایان و جریانات غیر انقلابی در حوزه فرهنگ، به نوعی ولنگاری ناشی از عدم مدیریت فرهنگ تاکید می‌ورزند.

گروه فرهنگب-اجتماعی برهان/سید امیر علی ناقدی؛ فرهنگ در گفتمان انقلاب اسلامی جایگاه خطیری دارد. زیرا اساسا انقلاب اسلامی، بیش از اینکه صبغه‌ی سیاسی، امنیتی یا حتی اقتصادی داشته باشد؛ انقلابی اجتماعی و فرهنگی بر پایه‌ی مفاهیم کلیدی فرهنگ ناب دینی بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنان مختلف بر اهمیت فرهنگ تاکید کرده‌اند. امام راحل عظیم الشان نیز بر وابستگی فرهنگ انقلاب اسلامی ایران به فرهنگ دینی تاکید داشتند. زیرا در دوره تثبیت حکومت جدید، ممکن بود عمدا یا سهوا هرگونه برداشت انحرافی و التقاطی درباره سیاست‌های حکومت تازه تاسیس صورت گیرد.
 
مهم‌ترین نهاد کشور بعد از ولی فقیه، قوه مجریه است. نهادی که اداره جامعه، نگارش بودجه و اجرای قوانین برعهده ‌اش است. طبق مبانی انقلاب اسلامی و نیز اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی همچون قانون اساسی، این نهاد باید فرهنگ کشور را در مسیر تعالی جامعه هدایت کند. وظیفه خطیری که گاهی دستخوش سیاست زدگی و منافع قدرت دوستان قرار گرفته و به حاشیه می‌رود. و اینجاست که مظلومیت فرهنگ کلید می‌خورد. زیرا مدیریت ناصحیح و غیر متعالی ابزاری برای رسیدن به قدرت و یا تداوم تکیه بر آن می‌شود. یک علت به حاشیه رفتن فرهنگ، ماهیت اثرگذاری بلند مدت آن است. یعنی آثار تصمیمات اشتباه و یا درست فرهنگی، مثل تصمیمات مدیریتی روزمره بصورت مستقیم بر معاش و حیات جامعه تاثیر نمی‌گذارد.
 
 لذا بعضا دیده می‌شود که با سوءاستفاده از مفاهیمی جذاب مثل آزادی، برابری، تساهل و رحمانیت؛ علیرغم اینکه این دالها البته با تعریفی صحیح در گفتمان انقلاب اسلامی نیز موجود است، قرائتی انحرافی برای فراموشی کم کاری در سایر حوزه‌ها و نیز مسخ جامعه در لذتها برای عدم مطالبه سایر حوزه‌ها، ارائه می‌شود. همچنین گاهی برای مدیریت فرهنگ در جهت لجام گسیخته، از ضرورت آزاد سازی فرهنگی، واگذاری فرهنگ به اهالی آن و عدم نظارت بر فرهنگ جامعه سخن به میان می‌آید.
 
درباره لزوم دخالت حاکمیت در مسائل فرهنگی، از نگاه گفتمان انقلاب اسلامی شکی نیست. شواهد این مسئله در ادامه ذکر می‌شود. اما در این باره ابتدا باید به یک مقدمه اشاره شود:
 
مدیریت فرهنگی در جهت تعالی انسان، توجه به اصول و تقویت ارزش‌ها:
 
برخلاف شعار اعلامی سکولارها، گفتمان انقلاب اسلامی به مدیریت فرهنگی در جهت ارزش‌ها و اصول تاکید دارد. این در حالیست که سکولارها، غربگرایان و جریانات غیر انقلابی در حوزه فرهنگ، به نوعی ولنگاری ناشی از عدم مدیریت فرهنگ تاکید می‌ورزند. هر چند که این جریانات خودشان هم می‌دانند که در صورت عدم مدیریت فرهنگ از سوی نهادهای دولتی، گروه‌های مردمی و ... و ولنگاری در این حوزه، باز هم این شعار پرطمطراق عدم مدیریت فرهنگ لافی بیش نبوده و فرهنگ کشور و جامعه توسط جریانات ضد ارزشی مدیریت و برنامه ریزی می‌شود. حتی جریاناتی که بعضا منافقانه شعار عدم مدیریت فرهنگ توسط حاکمیت اسلامی سر می‌دهند، خود بعضا در جهت‌دهی و مدیریت فرهنگ در جهت خلاف ارزشهای انقلابی نقش بارز دارند.
 
از غربگرایان و خودباختگان فرهنگی اگر آکادمی اسکار، سازمان‌هایی چون یونسکو، یونیسف، دیده بان حقوق بشر و .... به مدیریت و هدایت فرهنگی کشور و محصولات صوتی و تصویری ما با انواع حمایت‌های کلان مبادرت بورزند؛ مدیریت فرهنگ مضموم مد نظر ایشان به وقوع نپیوسته است!
 
فقط نکته بارز خیمه شب‌بازی جریانات غیر انقلابیِ فرهنگی در اینست که در اعمال مدیریت ایشان، بعضا بازیگرانی غیر از دولت اسلامی نقش اسپانسر و حامی را ایفا می‌نمایند. مثلا از دید ایشان اگر آکادمی اسکار، سازمان‌هایی چون یونسکو، یونیسف، دیده بان حقوق بشر و .... به مدیریت و هدایت فرهنگی کشور و محصولات صوتی و تصویری ما با انواع حمایت‌های کلان مبادرت بورزند؛ مدیریت فرهنگ مضموم مد نظر ایشان به وقوع نپیوسته است! اینجاست که یک مدیر انقلابی باید بتواند با دیدی وسیع و فارغ از شعارهای فضای مجازی، هوچیگری‌های روشنفکری و ... بر مبنای اصول و قواعد گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی، سره را از ناسره در مدیریت فرهنگی تشخیص داده و مدیریتی انقلابی اِعمال نماید.
 
یکی از نهادهای اصلی مدیریت حوزه فرهنگ در کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به ابتکار امام راحل ایجاد گردید. بخش زیادی از بیانات رهبر انقلاب و امام پیرامون مسئولیت دولت و سایر مسئولین در حوزه فرهنگ، در دیدار و پیام به این شورای عالی صادر گردیده است: «مدیریت راهبردی چالش‌های این حوزه با «استفاده کامل و کارآمد و هم‌افزا از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» و نیز «مهار تهدیدها و آسیب‌ها با نگاه حکیمانه و معقول» و «مواجهه‌ی هوشمندانه با معارضات مهاجمان و ستیزه‌گران» از جمله تکالیف اصلی این شورا است. عرصه‌های کلیدی و اساسی همچون تولید علم، سبک زندگی، آموزش و پژوهش، فرهنگ عمومی، مهندسی فرهنگی، حوزه‌های مهمی هستند که ساماندهی آن در جمهوری اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است»[1]. این بیانات و نکات مهم، بخش‌هایی از یکی از پیام‌های رهبر انقلاب پیرامون شروع به کار دور جدیدی از این شورا در سال 93 است.
 
یکی دیگر از مسائلی که از سوی جریانات غربگرا در حوزه فرهنگ بخصوص در سال‌های اخیر مطرح می‌شود، واگذاری فرهنگ به اهالی آن است. باید توجه کرد که این شعار توسط کسانی که در حوزه اقتصادی، نتیجه‌ای جز اقتصاد رانتی به بار نیاوردند و نیز در دوره‌ای دیگر طبل اقتصاد دولتی و چپگرایانه مطرح می‌کردند، طرح می‌شود. لذا این رویکرد ایشان نه از روی مردم داری که بعلت بی مسئولیتی مطرح می‌شود. چون دقیقا در حوزه‌ای که در همه کشورهای صاحب تمدن و هویت دنیا توسط حاکمیت مدیریت، حمایت و هدایت می‌شود دم از خصوصی سازی زده می‌شود!. این جریان در بهترین حالت اگر قصد خیانت فرهنگی ندارد، می‌خواهد کم کاری خود در عرصه‌ی فرهنگ را به دوش مردم بیندازد.
با پیش فرض‌های مطرح شده و با توجه به اینکه دولت باید در مدیریت و تاثیرگذاری در فرهنگ نقش ایفا کند، برخی از ویژگی‌های یک دولت انقلابی در حوزه فرهنگ به شرح زیر است:
 
مقابله با تساهل و تسامح:
 
تساهل و تسامح بخصوص در حوزه مسائل فرهنگی، از جمله مشخصه‌های گفتمان لیبرال و غربی است. این جریان فکری که در اثر غفلت مسئولین، در کشور ما و در بین نخبگان فکری - مدیریتی جایگاهی برای خود ایجاد کرده است؛ در عمل به سهل گیری در حوزه‌های فرهنگی رهنمون می‌شود. تساهل و تسامح علاوه بر معنی لغوی و اصطلاحی، در کنار یکدیگر نیز معنی مشخصی دارند. بطوریکه به معنی آسان گیری از سر بزرگواری و عدم برخورد خشونت بار با اندیشه و فکر مخالف است[2]. معادل تساهل و تسامح در غرب نیز تولرانس می‌باشد. اما این مفهوم در مصداق مسائل فرهنگی، به عدم نظارت بر محصولات فرهنگی از سوی دولت، عدم برخورد با ناهنجاریها، نداشتن تعصب دینی، نداشتن غیرت فردی و اجتماعی، پلورالیسم فرهنگی و نیز ولنگاری فرهنگی منتج می‌شود.
 
این مفهوم در مصداق مسائل فرهنگی، به عدم نظارت بر محصولات فرهنگی از سوی دولت، عدم برخورد با ناهنجاریها، نداشتن تعصب دینی، نداشتن غیرت فردی و اجتماعی، پلورالیسم فرهنگی و نیز ولنگاری فرهنگی منتج می‌شود.
 
از دیدگاه شهید مطهری، تساهل و تسامح غربی(یا تولرانس) را اولین بار غربگرایان در دوران مشروطه وارد کردند و آنرا زمینه غربی شدن اعلام کردند[3]. حال آنکه تساهل و تسامح غربی با معادل اسلامی تفاوت فاحشی در راهبردها و اهداف دارند. «تـولرانس مطرح در ادبیات سیاسی اجتماعی غرب و در نزد دانشمندان غـربی بیش تر بار سیاسی اقتصادی دارد تا دینی و ویژگیهایی دارد کـه آشکارا آن را از تساهل و تسامح به کار رفته در منابع اسلامی و سـخـنـان بزرگان دین جدا می سازد و پیامدهایی دارد که به هیچ روی,یک فرد باورمند به دین نمی تواند آنها را بپذیرد»[4]. این تفاوتی است که بسیاری از روشنفکران غربزده و البته دین گرا، آنرا عمدا نادیده می‌گیرند.
 
اما بطور خلاصه و برگرفته از منابع دینی، تساهل و تسامح مد نظر اسلام که یک مدیر انقلابی نیز باید آنرا درست بداند در چه مواردی است:
 
1-     داشتن ماهیتی مبتنی بر عدم رهبانیت و گوشه گیری، ریاضت بیجا و .... در اسلام[5].
2-     سماحت با اهل کتاب و دستگیری از آنها
3-     مهربانی حاکم با مردم
4-     عدالت ورزی با مردم
 
و در ساحت فردی زندگی مسلمین:
 
1-     مدارای افراد جامعه با همدیگر
2-     فراگیری از دانش(مفید و سالم) از سایر اقوام و ادیان
3-     .....
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحبوحه دوران اصلاحات و طرح مفهوم غربی «تساهل و تسامح»، این رویکرد منافقانه را رسوا نموده و می‌فرمایند: «البته آنها در بلندگوها از بحث آزاد و گفتگو و دمکراسی سخن میگویند؛ اما این شعاری دروغین است. آنها اهل گفتگو، دمکراسی و بحث آزاد نیستند. در داخل ایران، پلورالیسم، شکّاکیت، شک در مسلّمات و اوّلیات اعتقادی و تسامح و تساهل را ترویج می‌کنند؛ می‌گویند از عقایدتان بگذرید و نسبت به آنها تساهل و تسامح داشته باشید. اما این مربوط به داخل جامعه‌ی ایران و جوامع اسلامی است. وقتی بحث به جایی میرسد که خودشان آن را ارزشهای امریکایی و غربی خطاب می‌کنند، دیگر جای گفتگو نیست»[6].
 
ایشان نیز منطبق بر گفتمان اسلام ناب، با ذکر مقدمه‌ای از محدوده‌ی سختگیری با ذکر مفهوم جهاد در اسلام، حدود تساهل و تسامح اسلامی را نیز مشخص می‌کنند: «ایجاد فرهنگ و اندیشه‌ی صحیح در جامعه نیز جهاد است. اینها، همه جهاد در راه خدا و جهاد فی‌سبیل‌اللَّه است. طرف این جهاد، مستکبران، دشمنان و کسانی هستند که با اسلام، ایران، هویّت، ملیّت، اسلامیّت و صفتهای اسلامی عناد و دشمنی دارند. قرآن میگوید: «اشدّاء علی الکفّار»؛ مسلمانان بایستی نسبت به کفّار سختگیر باشند. این کفّار کجا هستند؟ هر غیر معتقد به اسلام کسی نیست که باید نسبت به او سختگیر بود و شدّت گرفت. قرآن میگوید: «لا ینهاکم اللَّه عن الّذین لم یقاتلوکم فی الدّین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّوهم و تقسطوا الیهم انّ اللَّه یحبّ المقسطین»[7].
 
در ادامه و با تفسیر آیات مذکور، لازمه برخورد خوب و از سر مسامحه اسلامی با افراد متفاوت ولی غیر متخاصم را چنین مورد تاکید قرار می‌دهند: «کسانی که با شما سر ستیزه ندارند و علیه شما توطئه نمیکنند و کمر به نابودی نسل و ملت شما نبسته‌اند، ولو از دین دیگری باشند، با آنها نیکی کنید و رفتار خوب داشته باشید؛ کافری که با او باید شدید بود، این نیست. «انّما ینهاکم اللَّه عن الّذین قاتلوکم فی الدّین و اخرجوکم من دیارکم». باید با کسانی شدید بود که با هویّت، اسلام، ملیّت، کشور، تمامیت ارضی، استقلال، شرف، عزّت، ناموس، سنّتها، فرهنگ و ارزشهای شما مبارزه میکنند. این فرهنگی است که باید بر جامعه‌ی ما حاکم باشد. تساهل و تسامح باید بین خود مسلمانان برقرار باشد»[8].
بعد از سپری شدن دوره انقضای این لفظ در نگاه غربگرایان، این رویکرد و هدف با ادبیات و واژگانی دیگر بازتولید شد.
 
اسلام رحمانی، لبه دیگر قیچی تحریف اسلام؛  تساهلی متناسب با عصر اعتدال
 
قرائتی نوین و تغییر چهره داده از تساهل و تسامح را می‌توان در مفهوم انحرافیِ «اسلام رحمانی» پیدا کرد. مفهومی که هرچند در نگاه اول، اشاره به یکی از صدها ویژگی برجسته اسلام بعنوان دینی کامل یعنی رحمانیت و تاکید بر مهربانی و محبت دارد، ولی برخی مطرح کنندگان آن در سال‌های اخیر، بیشتر اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. منشا مطرح شدن این گفتمان، هر چند از دو دهه پیش بوده است ولی در نیم دهه‌ی اخیر و بعد از درگیری فراگیر منطقه با تروریسم تکفیری، بعنوان رقیبی برای جریانات به اصطلاح افراط‌گرا را دارد. این رقیب کاذب است و لذا به هدف مسخ اسلام ناب و به بهانه‌ی تروریسم تکفیری ایجاد شده است. «اسلام رحمانی را اسلام دموکراتیک نیز می‌خوانند که بنا بر نظر قائلان آن، در نقطه‌ی مقابل اسلام خشونت‌طلب و تندرو و افراطی قرار می‌گیرد»[9].
 
کم کم این گفتمان از عرصه سیاسی، به عرصه فرهنگی نیز رسوخ داده شده است. بطوریکه در دولت یازدهم تلاش شده است با نشان دادن چهره‌ای غیر ارزشی، غیر جهادگر و مسامحه‌گر از اسلام ناب محمدی؛ آنرا با شعار فریبنده اسلام رحمانی زینت دهند. رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به ترویج این گفتمان انحرافی چنین موضع می‌گیرند: «گاهی یک شعارهایی داده می‌شود، شعارهای به‌ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جمله‌ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانی» [است]؛ خب، کلمه‌ی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانی‌اش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای بهشت است، هم دارای جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یک‌جور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون. اسلام رحمانی که گفته میشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه‌کننده»[10].
 
رهبر انقلاب به حق، این کلید واژه انحرافی را نشات گرفته از فرهنگ و معارف لیبرالیسم معرفی می‌کنند: «... این اسلام رحمانی یک کلیدواژه‌ای است برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته می‌شود. البتّه تعبیر لیبرالیسم و عنوان لیبرالیسم برای تمدّن غربی و فرهنگ غربی و ایدئولوژی غربی هم تعبیر غلطی است؛ چون واقعاً آنها نه لیبرالند، نه اعتقاد به لیبرالیسم به معنای واقعی کلمه دارند؛ ولی خب حالا یک اصطلاحی است لیبرالیسم. اگر اسلام رحمانی اشاره‌ی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا»[11]. در ادامه رهبر انقلاب به نقدی کوتاه از مبانی تفکر لیبرالیسم که ریشه در اومانیسم دارد می‌پردازند. این تصویر ارائه شده از اسلام رحمانی، با تصویر ارائه شده از سوی پیروان این گفتمان نیز سازگاری دارد: «روشن فکران شبه دینیِ لیبرال معتقدند که در اسلام خشونت طلب، زور، قهر، غلبه و غلظت تعیین کننده است؛ اما اسلام رحمانی از گفت وگو، تکثر، آزادی و تحمل مخالفت دفاع می کند و انحصارگرایی و تنگ نظری و تحجر را برنمی‌تابد»[12].
 
 پی نوشت ها:
[1] - حکم آغاز دوره‌ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، 26/7/1393
[2] - تعریف اصطلاحی تساهل و تسامح از دیدگاه اسلام و غرب، محمد موسوی بجنوردی، اخبار ادیان، 1384
[3] - قلمرو تساهل و تسامح از دیدگاه شهید مطهری، حوزه، 1379
[4] - قلمرو تساهل و تسامح از دیدگاه شهید مطهری، حوزه، 1379
[5] - پیامبر اکرم(ص) در این باره می‌فرمایند: «لـم یـرسـلـنـی الـله بالرهبانیه ولکن بعثنی بالحنیفیه السهله».
[6] - بیانات رهبر انقلاب در دیدار جوانان و دانشجویان سیستان و بلوچستان، 6/12/1381
[7] - بیانات رهبر انقلاب در دیدار جوانان و دانشجویان سیستان و بلوچستان، 6/12/1381
[8] - بیانات رهبر انقلاب در دیدار جوانان و دانشجویان سیستان و بلوچستان، 6/12/1381
[9] - نقدی بر پنج مؤلفه «اسلام رحمانی»، مهدی جمشیدی، 1394، پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
[10] - بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعى از دانشجویان، 20/4/1394
[11] - بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعى از دانشجویان، 20/4/1394
[12] - نقدی بر پنج مؤلفه «اسلام رحمانی»، مهدی جمشیدی، 1394، پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

 

 ادامه دارد





نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 29 خرداد 1396




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic