۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
نوتکفیری ها چگونه از دل سلفیت بیرون آمد؟
   

نوتکفیری ها چگونه از دل سلفیت بیرون آمد؟

آنچه امروزه همه گروه‌های جهادی به هر عنوان و نامی که در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی فعالیت می‌کنند، تحت تأثیر ایدئولوژی سلفی -جهادی است که از سال 2003 میلادی، مکتب اندیشه‌ای خود را از سلفی گرایی سنتی (سلفیه علمیه) جدا کردند.
       

گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز؛ امروزه نشریات،پایگاه‌های خبری و رسانه‌های صوتی و تصویری، روزی نیست که در خبرهای خود از واژگانی چون سلفیت،جهادی، گروه‌های تکفیری و...سخن به میان نیاورده باشند. مردم عادی نیز به همین سان برداشت‌های از این مفاهیم دارند و گاهی همه این‌ها به یک معنا تعبیر می‌شود. درحالی‌که واقعیت امر چیزی دیگری است.

به همین علت در قالب چند یادداشت به تبیین این موضوع از باب ایدئولوژیک خواهیم پرداخت که گروه‌های تکفیری نوظهور چگونه از درون گروه‌های سلفی-جهادی بیرون آمدند و چه تغییر ایدئولوژیک بین گروه‌های نوتکفیری با جریان سابق گروه‌های سلفی-جهادی وجود دارد؟ در یک دهه گذشته گروه‌های سلفی ـ جهادی، به‌شدت جهان را درگیر خود کرده‌اند. ظهور القاعده در افغانستان، گروه‌های جهادی در یمن و نهایت سلفی‌های با عنوان داعش و دیگر گروه‌های مدعی اسلام، چهره‌ای بسیار رادیکال و افراطی از اسلام را ارائه داده‌اند. از سوی دیگر، درحالی‌که در چند دهه گذشته بیشترین تغییر آیین دهندگان از ادیان دیگر به اسلام بوده، رویکرد گروه‌های افراطی این فرصت را به دولت‌های غربی داده تا به‌شدت علیه اسلام تبلیغ کنند و آن را متهم کنند. این امور چیزی جدیدی در تقابل کشورهای غربی که عموماً رویکرد استعماری به دولت‌های اسلامی دارند، نیست.همچنین در درون اسلام، گروه‌های بوده‌اند که چهره‌ای از خشن و افراطی از اسلام ارائه می‌دادند که نخستین آن‌ها، گروه افراطی خوارج در صدر اسلام بوده است.

اما واقعیتی که امروزه در حوزه اندیشه برای گروه‌های سلفی و تکفیری مواجه هستیم، پدیده‌ای تحت عنوان، ‌ظهور نوتکفیرگرایی» است.آنچه امروزه کاملاً خودش را نشان داده این است که در کشوری مانند اردن که گروه‌های زیادی از تکفیری هاآموزش می‌بیند و سپس به دیگر نواحی فرستاده می‌شوند به دو گروه، جماعت سلفی ـ جهادی و نوتکفیری‌ها تقسیم‌شده‌اند. نکته قابل‌تأمل در این موضوع این است که  در بن‌مایه‌های این انشقاقی که تا به امروز مشاهده‌شده، یک مباحثۀ عمیق شرعی و ایدئولوژیکی نهفته است که می‌تواند بر سازمان‌های سلفی ـ جهادی سراسر جهان تأثیر گذارد.

آنچه امروزه همه گروه‌های جهادی به هر عنوان و نامی که در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی فعالیت می‌کنند، تحت تأثیر ایدئولوژی سلفی -جهادی، است که از سال 2003 میلادی، مکتب اندیشه‌ای خود را  از سلفی گرایی سنتی (سلفیه علمیه) جدا کردند. به تعبیر عامیانه  و ساده، سلفی-جهادی های سابق در میزان برخورد و اعمال رفتاری خود ، حدود و مرزهای را تعریف می‌کردند. درحالی‌که نوتکفیری ها هرگز حدودی را در میزان خشونت خود قبول نمی‌کنند و علت و چرایی این امر را در مبانی ایدئولوژیک خود تبیین می‌کنند.

 نوتکفیری ها در برابر توجیه اعمال و خشونت های خود، اقدامات خود را بهترین راهکار برای مقابله با هجمه های می دانند که متوجه اسلام شده است، بخصوص رویکردهای که از سوی نخبگان جوامع غربی متوجه مسلمانان می‌شود. در طرف مقابل نیز بر این ادعا هستند که جوامع اسلامی به انواع بداخلاقی ها دچار شده‌اند که گروه‌های جهادی با اعمال و رفتارهای خود ولو با قتل و غارت و خونریزی باشد به دنبال تطهیر جوامع اسلامی از بی‌اخلاقی و اَعمال غیراسلامی، و احیای شکلی از اسلام که آن را اسلام ناب می دانند، بیان می دارند. این تفکر افراطی توام با خشونت و کشتار مسلمانان در گروه‌های مختلفی خود را نشان داد که از جمله این گروه‌ها می توان به القاعده در افغانستان و یمن و شمال افریقا، شباب المجاهدین در سومالی، مجلس شورا المجاهدین در غزه و سینا، جبهه النصره در سوریه، انصار الشریعه در یمن و مصر، و فضل الاسلام در لبنان و غزه نام برد.

دو محور کلیدی در اندیشه نوتکفیری ها وجود دارد. مفاهیمی که پیروان امروزی نوتکفیرگرایی بسط می‌دهند: نخست این مدعا که مسلمین تحت لوای رژیم‌های مرتد صرفاً به دلیل ارتداد رهبرانشان مرتد هستند و دومین مدعا این است که مسلمانان باید در وهلۀ نخست علیه «دشمن نزدیک» (یعنی مسلمین مرتد) جهاد کنند و جهاد علیه «دشمن دور» (عمدتاً یهودیان و مسیحیان) را تا زمان تأسیس دوبارۀ حکومت اسلامی به تعویق اندازند.

ریشه‌های تاریخی ظهور نوتکفیری ها:

بر اساس شواهد و گزاره‌های موجود، شخصی به نام محمد ناصرالدین الالبانی، عالم سلفی سوری در دهه 1970 میلادی به تبلیغ اندیشه‌های سلفی خود می‌پرداخت.وی ساکن سوریه بود و گروه‌های زیادی از طلاب جهت بهره مندی از آموزش های وی، از اردن راهی سوریه می‌شدند. بعد از مدتی وی محل اقامت خود را به اردن انتقال داد. این انتقال منجر به این شد که شاگردان زیادی از اردن دور وی جمع شوند. حدود دو دهه بعد یعنی 1991 یک گروه افراطی با رویکرد خشونت‌آمیز نیز در اردن نیز شکل گرفت.

در چنین شرایطی بسیاری از مردم که از رویکردهای حکومت اردن سرخورده بودند و نیز باقی‌مانده‌های از سربازان افغانستان در جنگ با شوروی به این گروه‌ها پیوستند و دنباله بهانه بودند تا حرکت‌های جهادی خود را درجایی شروع کنند. برای این گروه‌ها با تفکرات افراطی و خشونت،  حضور در کدام اقلیم و یا بخش از جهان مهم نبود. مهم شروع حرکت جهادی بود.ادامه این حرکت به‌شدت متأثر از حرکت دو شخصیت دیگری بود. شخصیت‌های که تداوم مسیر سلفیت معتدل و ظهور گروه‌های افراطی بانام نوتکفیری ها را رقم زدند که به‌عنوان نمونه داعش و جبهه النصره، یکی از مصادیق نوتکفیری ها بود. این دو شخصیت، ابو محمد المقدسی و ابو مُصعَب الزَرقاوی بودند.

ابو محمد المقدسی و ابو مُصعَب الزَرقاوی در اردن مردم را با اندیشه‌های سلفی جذب گروه خود می‌کردند. بعد از مدتی زرقاوی زندانی شد و در سال 1999 بعد از آزادی به افغانستان رفت. ازآنجایی‌که وی افکار و اندیشه‌های بشدت افراطی‌تری نسبت به مقدسی داشت، منجر به فاصله‌گیری وی با دیگر گروه‌ها شد. این تفاوت‌های ایدئولوژیک از عناصر عقیده «الولا و البرا» و دلالت‌های آن در رابطه با مسائل تکفیر و ارجا (به تأخیر انداختن داوری در باب ایمان و کفر) ناشی شده بود. شواهد امر نشان می‌دهد که حتی پیش از رسیدن زرقاوی به افغانستان، وی تفسیری خشک از عقیدۀ سلفی ـ جهادی را پذیرفت و نمی‌خواست دیگر تفاسیر عقیدتی را بپذیرد.وی هنگامی‌که رهبری القاعده را پذیرفت، تلاش کرد آرای فقهی مقدسی را رد کند.

در چنین شرایطی نامه‌نگاری‌ها بین مقدسی و زرقاوی و نیز صوت‌های پخش شده از طرف زرقاوی، زوایای جدید از اختلافات دو رهبر از جریان سلفیت را نشان داد . دریکی از این نامه‌نگاری مقدسی خطاب به زرقاوی می‌نویسد:«از الله می‌خواهم که [ابو مصعب] از طریق انتخاب جهاد و مبارزه، به خود خسران معنوی نزند، تنها به خاطر… جنایت‌ها و سرکوب دشمنان… اگر وی وضعیت صدور اعلامیه‌های گستردۀ تکفیر علیه مردمان [را تأیید] نمی‌کند، یا مردم را به خاطر گناهشان مرتد نمی‌خواند، و اگر می‌پذیرد که مردمان این کشور [یعنی عراق] پیرو اسلام هستند، پس باید همه این‌ها را در تصمیم‌گیری برای مبارزه لحاظ کند. او باید کاملاً مراقب باشد که خون مسلمین را نریزد، حتی اگر گناهکار باشند. وی باید با تمایز آشکار جنگ در دارالکفر، که بیشتر ساکنان آن کافران هستند، و جنگ در «دارالکفر الطارئ» [سرزمین‌هایی که زمانی مطیع شریعت بودند، ولی دیگر این‌چنین نیستند] که ساکنان آن بیشتر پیروان اسلام هستند، آشنا باشد…»

این نزاع‌ها در سال 2005 نشان داد که گروه جهادی به رهبری زرقاوی با مرجعیت مقدسی که سلفی‌ها را هدایت می‌کرد عملاً وارد یک نزاع فکری و ایدئولوژیک شده‌اند.لازم است که به این امر دقت داشته باشیم که هم سلفی‌های جهادی و هم نوتکفیری ها(گروه وابسته به زرقاوی) عقیدۀ پاک‌سازی جامعۀ اسلامی از اَعمال غیراسلامی و ایجاد یک دولت اسلامی نه صرفاً از طریق موعظه و تعلیم و زهد، بلکه باید از طریق مبارزه نیز عملی شود، اما تفاوت ایدئولوژیک این دو جریان دیده می‌شود؛ ظاهراً نوتکفیری‌ها برخورد قاطع را شکل مطلوب تقوا و ازاین‌رو آن را فی‌نفسه یک هدف می‌دانند. در مقابل، سلفی-جهادی‌ها برخورد را به‌مثابه ابزاری برای رسیدن به هدف نهایی تأسیس دولت اسلامی می‌دانند که باید تنها تحت شرایطی مناسب و تابع محدودیت‌های شریعت اسلامی اداره گردد. بنابراین، سلفی -جهادی‌ها برداشتن یک درک درست از اصول شرعی جهاد تأکیددارند تا تضمین کنند که در محدوده‌های شریعت، عمل و خواست الهی را به درست‌ترین وجه اجرا می‌کنند. به عقیدۀ سلفی ـ جهادی‌ها، فقدان دانشی ژرف از شریعت (و عقیده) ضرورتاً موضع دینی فرد را ناقص و قدرت معنوی او را معیوب می‌گرداند.در مقابل، نوتکفیری‌ها به دنبال تعصبی خشک برای ایجاد تقوای کامل هستند. آن‌ها معتقدند فردی که تعصب ندارد، دین و مرجعیت ندارد. در نگاه پیروان زرقاوی، سطح معنوی یک مسلمان و به‌تبع آن شأن مرجعت وی، نه بادانش، بلکه با عمل خشک دینی تعیین می‌گردد.

مقدسی در توصیف نوتکفیری‌ها می‌نویسد: «چیزی از عقیدۀ سلفی ـ جهادی نمی‌دانند» و «زحمت آموختن دانش دینی را بر خود هموار نمی‌سازند، زیرا آن‌ها هرگز حتی فکر نمی‌کنند که یک کتاب در باب دین بخوانند یا در یک کلاس دینی حاضر شوند…»، آن‌ها برای امری ارزش قائل‌اند که مقدسی آن را «تعصب پوک» می‌نامد.

این تفاوت ایدئولوژیک درنهایت منجر به بیرون آمدن گروهی نوتکفیری از دل جریان سلفی-جهادی شد که مصداق آن‌ها القاعده، داعش و النصره است که در بخش بعدی به ادامه این چالش‌های عقیدتی و پیش‌بینی آینده آن خواهیم پرداخت.ادامه دارد...





نوع مطلب : همه چی درباره داعش، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 30 فروردین 1396
یکشنبه 26 شهریور 1396 ساعت 18 و 08 دقیقه و 17 ثانیه
It's really a nice and helpful piece of info. I'm glad that you just shared this useful information with us.
Please stay us up to date like this. Thanks for sharing.
پنجشنبه 16 شهریور 1396 ساعت 09 و 27 دقیقه و 48 ثانیه
Yesterday, while I was at work, my sister stole my
iPad and tested to see if it can survive a thirty foot drop, just so she
can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views.
I know this is completely off topic but I had to share it with someone!
پنجشنبه 16 شهریور 1396 ساعت 08 و 47 دقیقه و 13 ثانیه
What a material of un-ambiguity and preserveness of precious knowledge about unexpected feelings.
دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت 06 و 56 دقیقه و 59 ثانیه
Hey just wanted to give you a quick heads up. The text in your post seem to be running off the
screen in Chrome. I'm not sure if this is a format issue or something to do with browser compatibility but I figured I'd post to let you
know. The design and style look great though!
Hope you get the problem solved soon. Kudos
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است