۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
 امیرالمومنین(ع) و قوام بخشی به وحدت امت
به مناسبت هفته وحدت ؛

امیرالمومنین(ع) و قوام بخشی به وحدت امت

شخصیت و مقام علمی امیرالمومنین علی(ع) شخصیتی محبوب بین تمام مذاهب اسلامی بوده و آن حضرت از طرف همه مذاهب مورد قبول و پسند قرار گرفته و حتی بسیاری از فرق مثل اباضیه که منسوب به خوارج هستند، شخصیت ایشان را بالاتر از همگان می‌پنداشتند.
       
       

به گزارش گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز،یکی از ارکان مهم که مورد تاکید دین مبین اسلام قرار گرفته،موضوع وحدت در بین امت اسلامی است که خداوند آن را عامل بقاء و پیروزی و دوری از آن را منجر به خواری و ذلت بیان می کند؛«و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جائهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم » و بسان آنانکه پراکنده شدند و پس از آمدن دلیل های روشن الهی، اختلاف کردند، نباشید «زیرا» برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود.(آل عمران / 105). نگاهی به آیات و روایات و سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین نشان می دهد که دلایل بی شماری برای وحدت اسلامی طرح شده که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از؛

الف.مدد الهی در سایه وحدت

بر اساس آیات و روایات وقتی مسلمانان دارای اتحاد باشند از امدادهای غیبی الهی نیز برخودار خواهند شد. در این باره پیامبر اسلام(ص) می فرمایند؛«ید الله علی الجماعة...»دست خدا بر سر جماعت است(نهج الفصاحه، ح3211). طرف مقابل این موضوع نیز مطرح است که اختلاف، عذاب الهی را در پی خواهد داشت. در این باره پیامبر(ص) فرمودند؛ «ألجماعة رحمة و الفرقه عذاب»جماعت «وحدت» ، مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است(نهج الفصاحه، ح 1323)

ب.اختلاف، آفت اندیشه

در سایه وحدت رویه بین مسلمین در قلمرو اسلامی، استعدادها شکوفا می شود و زمینه برای رشد فکری و معنوی مردم نیز فراهم می گردد و در مقابل فقدان وحدت، موجب زوال نیروها و از بین بردن توان فکری و اندیشه می گردد به گونه ای که امام علی(ع) در این باره تاکید می کنند که؛«ألخلاف یهدم الرأی» اختلاف، بنیاد «اندیشه درست» را درهم می ریزد(نهج البلاغه، حکمت 21).

محور وحدت رویه در دیگر مقولات جامعه اسلامی از جمله فعالیت های اقتصادی، سیاسی،اجتماعی و فرهنگی نیز مورد تاکید قرار می گیرد. به عبارت دیگر وقتی قوام جامعه اسلامی در وحدت بیان می گردد نشان می دهد که همه ارکان جامعه تحت تاثیر موضوع وحدت قرار می گیرد.

عناصر وحدت در امت اسلامی

حال سوال مهم دیگری که مطرح می گردد این است که چه عناصری می تواند عامل وحدت در بین امت اسلامی گردد. به عبارتی وقتی امت اسلامی در شرایط به مانند امروز که جوامع اسلامی در آتش جنگ، اختلاف و نفاق و تحت سلطه بیگانگان قرار می گیرند به چه ریسمانی باید چنگ بزنند. امام علی(ع) می فرمایند؛«... و إلههم واحد و نبیهم واحد و کتابهم واحد أفأمرهم الله سبحانه بالإختلاف فأطاعوه أم نهاهم عنه فعصوه؟»خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟(نهج البلاغه، خطبه 18). جالب است که بدانیم که خود پیامبر عظیم الشان اسلام در کنار عوامل فوق، وجود مبارک اهل بیت(ع) را محور وحدت در جامعه اسلامی می داند و می فرماید؛«... فأنتم «اهل البیت» أهل الله عزوجل الذین بهم تمت النعمة و اجتمعت الفرقة و ائتلفت الکلمة»شما اهل بیت، اهل الله هستید که به برکت شما، نعمت کامل گشته و پراکندگی بر طرف شده و اتحاد کلمه پدید آمده است(الکافی، ج 1، ص 446).

پس معلوم گردید که بر اساس کلام پیامبر اسلام(ص) که مورد اتفاق همه امت اسلامی است، در کنار عوامل فوق،اهل بیت نیزمحور وحدت امت اسلامی است. حال بر اساس چنین نگاهی، بعد از رحلت پیامبر اسلام تنها کسانی که شایستگی هدایت امت اسلامی را داشتند، ائمه معصومین بودند که با علم بی پایان خود که برگرفته از علم الهی بود توانایی پاسخگویی به همه مشکلات و هدایت امت اسلامی را داشتند. حال در ادامه به این موضوع می پردازیم که امیرالمومنین(ع) با اتفاقات پیش آمده بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) چه رویکردی نسبت به وحدت جامعه اسلامی در پیش گرفتند؟

امیرالمومنین(ع) و وحدت مسلمانان

حضرت على (ع) پس از رحلت پیامبر (ص) با وجود این كه خلافت و امامت را حق مسلم خویش مى دانست «ما زلت مظلوماً منذ قبض اللّه نبیّه(صلى الله علیه وآله وسلم)»( شرح نهج البلاغة ابن ابى الحدید ج 20 ص 283) ولى همین كه احساس نمود كه زمینه براى احقاق حق خویش فراهم نیست و قیام او جز تفرقه میان امت اسلامى حاصل دیگرى ندارد: «وأیم اللّه لولا مخافة الفرقة بین المسلمین ... لكنّا على غیر ما كنّا لهم علیه»(همان،ج 1 ص 307 )اگر ترس تفرقه میان مردم نبود با هیئت حاكمه غیر طور دیگر برخورد مى كردم.روى همین جهت  وقتى با دشوارترین ظلم ها مواجه گردید، سخت ترین مصیبت ها را تحمل نمود: «صبرت وفی العین قذى وفی الحلق شجى أرى تراثی نهباً» (خطبه 3) صبر پیشه كردم در حالى كه خار در چشم و استخوان در گلویم بود و مى نگریستم كه چگونه حق و میراث مرا به غارت مى برند ولى حاضر نشد وحدت و انسجام جامعه اسلامى پاشیده شود.

ایشان می ‏‌فرمودند: «إِنِّی أَدْعُوكُمْ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ(صلی الله علیه و آله) وَ حَقْنِ دِمَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَإِنْ قَبِلْتُمْ أَصَبْتُمْ رُشْدَكُمْ وَ اهْتَدَیْتُمْ لِحَظِّكُمْ وَ إِنْ أَبَیْتُمْ إِلَّا الْفُرْقَةَ وَ شَقَّ عَصَا هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَمْ تَزْدَادُوا مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً وَ لَنْ یَزْدَادَ الرَّبُّ عَلَیْكُمْ إِلَّا سَخَطاً». [خطبه 50]

من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش(صلی الله علیه و آله) و جلوگیری از ریختن خون این امت فرا می‌ خوانم. اگر پذیرفتید، راه رستگاری خود را یافته و به نصیب (اخروی) خویش رهنمون شده ‏‌اید و اگر سر باز زدید و جز پراکندگی میان این امت را نخواستید در آن صورت هرگز بر دوری خود از خدا نیفزودید و خداوند نیز هرگز جز بر خشم خود نسبت به شما نخواهد افزود.

ایشان، هیچ دلیلی را برای خدشه ‌‏دار کردن و زوال وحدت و همدلی مسلمین موجّه ندانسته و فرمودند: «... وَ إِلَهُهُمْ وَاحِدٌ وَ نَبِیُّهُمْ وَاحِدٌ وَ كِتَابُهُمْ وَاحِدٌ-أَ فَأَمَرَهُمُ اللَّهُ [تَعَالَى‏] سُبْحَانَهُ بِالاخْتِلَافِ فَأَطَاعُوهُ أَمْ نَهَاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ‏ أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِیناً نَاقِصاً فَاسْتَعَانَ بِهِمْ عَلَى إِتْمَامِهِ أَمْ كَانُوا شُرَكَاءَ لَهُ فَلَهُمْ أَنْ یَقُولُوا وَ عَلَیْهِ أَنْ یَرْضَى أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِیناً تَامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ(صلی الله علیه و آله) عَنْ تَبْلِیغِهِ وَ أَدَائِهِ وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ یَقُولُ: ]ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ[وَ فِیهِ [تِبْیَانُ كُلِ‏] تِبْیَانٌ لِكُلِّ شَیْ‏ء»[خطبه 18] [چرا با هم اختلاف کنند؟ در صورتی که] خدایشان یکی، پیغمبرشان یکی و کتابشان یکی است. آیا خدای سبحان، آنان را به اختلاف امر فرموده که اطاعت کردند؟ یا آنها را از اختلاف پرهیز داد و معصیت خدا نمودند؟ آیا خدا دین ناقصی فرستاده و در تکمیل آن از آنها استمداد کرده است؟ آیا آنها شرکای خدایند که هرچه می‏‌ خواهند در احکام دین بگویند و خدا رضایت دهد؟ آیا خدای سبحان دین کاملی فرستاد، پس پیامبر(صلی الله علیه و آله) در ابلاغ آن کوتاهی ورزیدند؟ در حالی که خدای سبحان می ‏‌فرماید: «ما در قرآن چیزی را فروگذار نکردیم.» و در قرآن بیان هر چیزی است و بعضِ قرآن گواه بعض دیگر است و اختلافی در آن نیست.»

مرجعت علمی امام علی(ع) و وحدت مسلمانان

در کنار سیره وحدت علی(ع)  با نگاهی به تاریخ مشاهده خواهیم کرد که شخصیت و مقام علمی امیرالمومنین علی(ع) شخصیتی محبوب بین تمام مذاهب اسلامی بوده و آن حضرت از طرف همه مذاهب مورد قبول و پسند قرار گرفته و حتی بسیاری از فرق مثل اباضیه که منسوب به خوارج هستند، شخصیت ایشان را بالاتر از همگان می‌پنداشتند. بنابر یک گزارش تاریخی، فرزند احمد حنبل نقل می‌کند: روزی در منزل امام احمد (امام حنابله) نشسته بودیم و بحثی در رابطه با خلافت علی(ع) داشتیم که آیا مناسب بود او خلیفه مسلمانان شود یا خیر. امام احمد که این سخنان ما را شنیده بود با ناراحتی و آشفته وارد جلسه شد و گفت: چه اتفاقی برایتان افتاده که درباره خلافت علی(ع) بحث می‌کنید، به خدا قسم خلافت زینت علی نبود بلکه علی(ع) زینت خلافت بود.

اگر به دوران خلفای نخست بنگریم، خواهیم دید که مرجعیت علمی آن حضرت در همان زمان امری مسلم و یقینی بوده و معنایی مرجعیت علمی اهل بیت(ع) برای ما روشن‌تر خواهد شد. زیرا دو خلیفه نخست در بسیاری از مسائل و احكام شرعی به امام علی(ع) مراجعه می‌كردند و خلیفه اول ابوبكر می‌گفت: ای مسلمانان، این علی[ع] وارث علم پیامبر[ص] است هر كه در راستی او شك كند منافق است. همچنین نقل شده است كه عمر بن خطاب خلیفه دوم دائماً به امام علی(ع) مراجعه می‌كرد و می‌گفت: پناه می‌برم به خدا از اینكه در قومی باشم كه اباالحسن در آن نباشد و یا در یکی از این سخنانش می‌گوید: خداوند مرا با مشكلی كه ابوالحسن حلال آن نباشد، تنها نگذارد. جمله معروف دیگر خلیفه دوم که گفته شده در بیش از 70 موضع به آن اقرار کرده این است که اگر علی(ع) نبود، عمر هلاك می‌شد.

 بنابر گزارش‌های فراوان خلیفة دوم معمولاً نظر حضرت علی(ع) را بر نظر سایر صحابه مقدم می‌کرد، به طوری كه امر كرده بود، با حضور علی(ع) در مسجد كسی حق فتوا ندارد و نیز در جلسات شورا نظر نهایی را از آن حضرت می‌خواست. پس در رفتار و گفتار آنان نوعی از عشق و ارادت به شخصیت و جایگاه علمی امام علی(ع) مشاهده می‌كنیم. 

همچنین عایشه یکی از همسران پیامبر(ص) با اینکه در مقابل حضرت علی(ع) به نزاع و جنگ برخاست، اما در بسیاری از موارد، سخنانی در خصوص مراجعه به حضرت علی(ع) به عنوان مرجع علمی همه مسلمانان دارد و در این باره می‌گوید: به نزد ابا الحسن بروید كه او داناتر از من است. 

ابن قیم از عالمان بزرگ اهل سنت معتقتد است: اصحاب كبار از علی(ع) به عنوان متخصص قرآن (اهل الذكر) استفاده كرده‌اند و همواره مشكلات خود را از آن حضرت می‌پرسیدند. یا ابن ابی‌الحدید معتزلی ضمن اعتراف به مقام علمی و فضائل حضرت علی(ع) به تبیین سخنان ایشان پرداخته و شرح مفصلی بر سخنان آن حضرت نوشته است.

علم و دانش حضرت علی(ع) به قدری برای همگان شناخته شده بود که مرجعیت علمی ایشان نه تنها برای خلفا و صحابه معتبر بود، بلکه فقهای شام و عراق نیز در هر مسئله‌ای دچار اشكال می‌شدند، به آن حضرت رجوع می‌كردند. به همین خاطر عالمان اهل سنت در دوره‌های بعدی به علوم امام علی(ع) استناد می‌كردند. چنانکه فخر رازی پس از پذیریش قول آن حضرت در جهر به بسم الله می‌گوید: كسی كه در دینش به علی ابن ابیطالب(ع) اقتدا كند، هدایت یافته است و در جای دیگر از تفسیرش می‌نویسد: ما در هر چیز شك كنیم در این امر شك نخواهیم كرد كه هر گاه میان قول انس و ابن فضل و علی بن ابیطالب(ع)، تعارض شود عمل به قول علی(ع) اولی است زیرا او به رسول خدا(ص) نزدیك‌تر است.

بنابراین برتری حضرت علی(ع) مورد اجماع تمام مسلمین است و مقبولیت آن حضرت در مرجعیت علمی میان تمام امت اسلامی پذیرفته شده بود و این نکته بسیار مهمی است.





نوع مطلب : اهلبیت عصمت وطهارت (ع)و....، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 23 آذر 1395
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است