۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
پیشینه تاریخی چادر، از دیروز تا امروز
صدف پارسی؛ (5)

پیشینه تاریخی چادر، از دیروز تا امروز

چادر نوعی پوشش است که به صورت پارچه نیم دایره‌ای شکل و معمولاً به رنگ‌های سیاه یا سفید طراحی می گردد. به عقیده صاحب نظران این نوع پوشش متعلق به فرهنگ اصیل ایرانی است و از فرهنگ های دیگر وارد جامعه ایران نشده است.
       

   به گزارش گروه فرهنگ و هنر فرهنگ نیوز،چادر یا همان پوشش رویین زنان که ویژگی عمده آن گشاد و سرتاسری بودن می‌باشد، بهترین نوع حجاب و پوشش است، به طوری که تمام قامت خانوم‌ها و حتی گاه صورت آنها را می‌پوشاند. به همین خاطر باید گفت چادر از نظر کارکرد به گونه‌ای است که از بالای سر پوشیده می‌شود و پوشش بیشتر و بهتری نسبت به بدن دارد.

درباره این که ریشه این واژه چیست اطلاعات مشخصی وجود ندارد، اما برخی آن را با  واژه هندی «چاترا» به معنای آفتاب‌گیر مطرح کرده‌اند که قطعی نبوده و نیازمند پژوهش بیشتری می‌باشد.با این همه پیش از اسلام این کلمه به پوشش سراسری اطلاق می‌شده و ریشه این نوع پوشش به دوران کهن و پیش از اسلام بر می‌گردد. پس از دوره اسلامی نیز معرب کلمه به صورت شوذر به معنایی چادر در فارسی مورد استفاده قرار گرفت و دقیقاً  همان معنی را داشت؛ یعنی پوشش سراسری که زنان برای پوشاندن و ستر و حجاب برتر به کار می‌بردند.

چنانکه در دوره هخامنشی چادر در کنار سایر پوشش‌ها و با تاج یا دیهیم کاربرد داشته است.

کاربرد چادر به عنوان تن پوش زنانه از دوران‌های کهن گزارش شده، چنانکه این نوع پوشش در دوران پارت‌ها (اشکانیان) وجود داشته است. لباس اصلی آنها مرکب از تن پوشی پرچین و بلند بوده که تا روی قوزک پاها با چین‌های ظریف و فراوان قرار می‌گرفت. در کتاب پوشاک در ایران زمین گفته شده که چنین پوشش‌هایی در سر تا سر مناطق آسیایی و از دوران هخامنشی رواج داشته است. همچنین زنان ایرانی رداهای می‌پوشیدند که تمام اندامشان را پوشش می‌داد. در برخی از آثار، زنان این دوران را با تن پوش‌های بلندی که تا پایین پا می‌آمد، تصویر شده‌اند، با آستین‌هایی که برش و اندازه آنها متغیر بوده و یک یا چند لایه داشت.

 در همین دوران بسته به موقعیت اجتماعی افراد، گاه سر با یک پوشش ضخیم سفید یا شالی سبک‌تر از رنگ تیره که به دور سر، گردن و شانه‌ها پیچانده می‌شد، پوشانیده می‌گردید.

به هر شکل در نقوش باقی مانده از این دوران و از قرن اول میلادی مشخص می‌شود که  چادر به صورت کامل آن مطرح بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همچنین در داستان‌ها و حکایت‌های ادبی فارسی این دوران به وضوح پوشش حجاب دیده می شود به طوری که در این داستان‌ها در پس پرده بودن زنان یا نقاب داشتن آنها به صورت‌های مختلف به تصویر کشیده شده است

پوشش چادر و سر و صورت در میان زنان اشکانی نسبت به زنان هخامنشی پیشرفت بیشتری داشت یا به عبارتی می‌توان نحوه به کار بردن چادر توسط آنها را بیشتر قلمداد کرد به ویژه که زنان اشکانی از نوعی کلاه عمامه وار برای پوشش سر خود استفاده می‌کردند که تقریبا همه موهای آنها را پوشش می‌داد. برخی از محققان معتقدند چادرهایی که در مجسمه‌ها و نقش‌ها نشان داده می‌شود، پارچه‌ای مستطیل شکل بوده که آن را به صورت استوانه‌ای در می‌آوردند.

نوع چادری که زنان اشکانی استفاده می‌کردند، به رنگ‌های ارغوانی و سفید بوده و آنگونه که از مجسمه زن اشکانی در موزه دمشق بر می‌آید، پوشش زنان این دوره برای ما تاحدی روشن می‌شود. در این اثر مشخص است که این بانو نشسته و چادری او را پوشانده است.

همچنین نقاشی‌های دوران اشکانی زنانی را نشان می‌دهد که پوشش آنان با رنگ آمیزی‌هایشان گواهی بر استفاده این بانوان از پوششی همچون چادر است. چراکه در این نقاشی‌ها زنی وجود دارد که چادری ارغوانی و بزرگ به سر افکنده و سرتا سر بدنش را پوشش داده است.

همچنین بانوان این دوران پارچه‌ای را همچون شنل از روی دوش‌های خود می‌آویختند و یا از آن مانند چادر استفاده می‌کردند و گاه آن را به دور کمر خود می‌بستند.

در دوران ساسانیان نیز استفاده از چادر به صورت‌های مختلف رواج داشته است. چنانکه در بررسی بشقاب‌های نقره این دوران به خوبی مشخص شده که چادر برای زنان ساسانی از عناصر مهم پوشش تن و سر بوده و یا به صورت‌های گوناگون از آن استفاده می‌کردند. گاه نیز آن را مانند زنان روستایی به دور کمر خود می‌بستند.

علاوه بر این که شنل نیز به عنوان نوعی بالاپوش از عناصر مهم پوشاک زنان ساسانی بوده و از سوی برخی زنان طبقات اجتماعی استفاده می‌شد که شباهت زیادی به چادر دارد.

درباره کاربرد چادر توسط زنان عهد ساسانی گفته شده که زنان این دوران گاهی چادری گشاد و پرچین به سر می‌کردند که تا وسط ساق پا می‌رسیده است و حتی از نقوشی که از بانوان ساسانی در بشقاب‌های نقره‌ای نشان داده شده، هر یک از این بانوان چادری به خود می‌پیچیدند. به همین خاطر باید گفت چادر که از دوره‌های کهن و حتی از زمان پارسی ها مورد استفاده بانوان ایرانی بوده، در این دوره نیز به صورت‌های مختلف مورد استعمال قرار می‌گرفته است.

در متون قدیم فارسی که بیانگر واقعیات دوران کهن است، می‌توان اشاراتی درباره پوشش با چادر یا سایر اشکال پوششی مانند چادر را یافت. به عنوان نمونه زمانی که گفتگویی شیرین با پادشاه جدید و ناپسری‌اش، شیرویه، به پایان می‌رسد، شیرین چادر خود را بر می‌دارد تا ثابت کند این زیبایی‌اش بوده که شاه فقید، خسرو پرویز را مسحور خود ساخته است و بدین گونه چهره‌ای که تا آن لحظه توسط دیگران رؤیت نشده بود، دیده شد. چنانکه ملاحظه می‌کنید این متن به کاربرد چادر و یا مشابه آن دلالت دارد.

حجاب و چادر در بین برخی زنان ایرانی پیش از اسلام متداول بوده، گر چه ممکن است گفته شود، این چادر صرفا به عنوان یکی از انواع تن پوش‌ها همواره شکل یکسانی نداشته و آثار ادبی، این احتمال را توقیت می‌کنند که چادر آن دوران در اصل روبنده یا تن پوشی بوده که کل بدن و صورت را در بر می‌گرفته است یا چادر در روزگاری از همان عصر تنها از دو قسمت بالایی و پایینی تشکیل می‌شده است. اما به هر شکل وجود آن را نمی‌توان انکار کرد.

در دوره اسلامی، چادُر یا چادَر به شکل تن پوش رویی، بی آستین، گشاد و محیط بر بدن، توسط زنان در به ویژه در ایران کاربرد بیشتری یافت. این پوشش در عربی (ملحف) یا (ملحفه) نیز نامیده می‌شود.

بی شک پوشش زنان ایرانی بعد از اسلام با توجه به دستورات شرعی اسلام و زمینه‌ای که آنها از پوشش داشتند، استفاده از حجاب چادر را قطعی می‌نماید. اگر چه اطلاعات ما در این زمینه چندان نیست، اما می‌توان دریافت که تن پوش زنان در قرن اولیه تن پوش محلی بوده که بر گرفته از همان تن پوش دوره ساسانی بوده، ولی مقنعه و چادر از عناصر اصلی و مهم پوشش زنان این عصر در خارج از خانه بوده است. استفاده از چادر سیاه رنگ سراسری که تمام بدن را می پوشانیده، از قرون اولیه اسلامی قطعی و یقینی می‌باشد.

همچنین استفاده از عمامه و مقنعه در کنار چادر پوششی برای سر زنان ایرانی در دوران اولیه اسلامی بوده و گاهی نیز از پیشانی بندهایی استفاده می‌کردند که مزین به جواهر آلات بوده است. مقنعه به عنوان پوشش بانوان همواره با چادر ملازم و همراه بوده و در دوران بعد از اسلام رواج زیادی می‌یابد، به گونه‌ای که در تصاویر بر جا مانده از آن دوران قابل مشاهده و بررسی است و حتی در آثار ادبی قرون نخستین اسلامی و به ویژه در شعر شعرا از مقنعه به صورت خاص و یا در کنار چادر یاد شده و تصاویر فراوانی از زنان محجبه ایرانی با مقنعه به تنهایی و یا در کنار چادر دیده می شود که همه اینها نشانگر رواج این گونه پوشش برای بانوان در این دوران‌ها می‌باشد.

این مطلب به قدری دقیق است که می‌توان با قاطعیت تمام گفت در همه دوره‌های اسلامی، زنان به ویژه بانوان ایرانی حجاب سراسری که همان چادر سیاه باشد، را به کار می‌بردند. این خانم‌ها هنگام خروج از خانه روبندی نیز از پیشانی آویزان می‌کردند، یا همراه چادرها از روبندهای ابریشمی استفاده می‌کردند، تا صورت‌هایشان پوشیده باشد. در مینیاتوری قدیمی در کتابخانه ملی پاریس که ترکان خاتون مادر سلطان محمد خوارزمشاه و حرم‌های او تصویر شده، دو زن یکی با چادر سفید و دیگری با مقنعه و چادر سیاهی دیده می‌شوند که حقانیت ادعای ما را اثبات می‌نماید. علاوه بر اینکه محققان این عرصه به رواج چادر به عنوان پوشش اصلی زنان دوره‌های مختلف اسلامی تاکید دارند.

البته در برخی از دوره‌ها ممکن بود که در رنگ چادر تغییراتی ایجاد شود چنانکه در برخی از سفرنامه‌هاو آثار تاریخی عصر صفویه بیان شده که زنان این دوران هنگامی که می‌خواهند از خانه بیرون بیایند، روی لباس‌های خود پوشش بلند سفیدی می‌پوشیدند که سر تا سر بدن آنها و صورتشان را پوشش می‌داد. البته ممکن است این پوشش جلوی صورت زنان بوده  که علاوه بر چادر و بر روی آن قرار می‌گرفته چنانکه تا دوره‌های اخیر نیز رایج بوده است.





نوع مطلب : زن ازدیدگاه اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 21 آبان 1395
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است