۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
چرا «من حامی دین هستم»؟

جامعه دینی در گرو عدالت و قانون(1)

عدالت و قانون از جمله آرمان های انسان است که دوستدار آن است. آموزه های دینی تاکید بسیار زیادی بر اجرای عدالت و قانون در جامعه اسلامی دارد.اجرای عدالت و قانون در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می تواند در راستای حمایت از دین باشد
       

به گزارش گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز،انسان ذاتا و بر اساس فطرت درونی به سوی کمال در حرکت است ولو اینکه برخی ها در جوامع غیر مسلمان در ظاهر منکر ایمان به خدا و منکر دین و رسوالان الهی باشند. این انکار در اصل مطلب ایرادی را وارد نمی سازد. از سوی دیگر هیچ انسانی در این کره خاکی یافت نمیشود که فی نفسه از قانون و عدالت استقبال نکند. اینکه کسی به ناحق قانون و عدالت را زیر پای می گذارد با این مسئله تفاوت می کند. از اینرو همه انسان ها در لوح ضمیر سفیدشان از قانون و عدالت خرسند بوده و طرفدار آن هستند. از سوی دیگر، از ظلم و ستم، بی‌عدالتی و تبعیض تنفر دارند.

امیرالمومنین(ع) که همه عمر خود را صرف دین کرد و همه تلاشش در جهت کمک به دین بود و در راستای اجرای عدالت جنگ های سختی بر ایشان تحمیل گردید، از عدالت با این واژه های زیر یاد می کند. هر کس عادل باشد حکمتش تأثیرگذار می گردد، عدل جامعه را پایدار می کند و باعث شکست دشمنان می گردد، با اجرای عدالت برکت ها زیاد می شود، و هر کسی که عدالت گستری نماید خداوند بر او رحمت می فرستد و از نشانه های بزرگواری عمل کردن به روش عادلانه است.

بنابراین عدالت و قانون نه تنها امری است که همه انبیاء الهی و ائمه معصومین در جهت اجرای وتحقق آن در جامعه تلاش کرده اند و آیات بی شماری در این باره در کلام حق وجود دارد که در ادامه بیشتر بررسی خواهد شد، بلکه امری است اخلاقی که همه انسان ها و همه مکاتب نبز آن را مورد تایید قرار می دهند.

ابتدا به چند مورد از آیات و روایات که در مورد عدالت و قانون مطرح شده می پردازیم و سپس به تبیین موضوع خواهیم پرداخت که چگونه برپایی عدالت و قانون منجر به حمایت از دین خواهد شد؟. آیات بیشماری در کلام الهی وجود دارد که به عدالت پرداخته است. برخی از آیات به دلالت مطابقی، تعدادی نیز به دلالت التزامی و برخی دیگر هم به دلالت تضمّنی بر عدل الهی دلالت می کنند چنانکه می فرماید؛

 «ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبید»[1]

 این [عقوبت‏] به خاطر کار و کردار پیشین شما است، [و گرنه‏] خداوند هرگز نسبت به بندگان [خود] بیدادگر نیست(یعنی به عدالت رفتار می کند).

 «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ»[2]

خدا گواهى مى‏دهد که جز او هیچ معبودى نیست، فرشتگان و صاحبان علم نیز (بر این حقیقت) گواه هستند که (کارهاى خدا همه) بر عدل و داد استوار است و جز خداى عزیز و حکیم، هیچ معبودى نیست.

 «إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَکُ حَسَنَةً یُضاعِفْها وَ یُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِیما»[3]

در حقیقت، خدا به مقدار ذرّه‏اى ستم نمى‏کند (تمام رفتارهایش بر اساس عدل است) و اگر [آن ذرّه، کارِ] نیکى باشد دو چندانش مى‏کند، و از نزد خویش پاداشى بزرگ مى‏بخشد.

احادیث زیادی نیز درباره عدالت و قانون وجود دارد.  در حدیثی از پیامبر (ص) نقل شده است؛« فیما رَوى عَنِ الله تَبارَكَ و تَعالى ـ : یا عِبادى ! اِنّى حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلىنَفْسى وَ جَعَلْتُهُ بَیْنَـكُمْ مُحَرَّما ، فَلا تَظالَموا»[4]

در آنچه از خداوند تبارك و تعالى روایت شده است: اى بندگان من! همانا ظلم را برخود حرام كردم و آن را در میان شما نیز حرام كردم. پس بر یكدیگر ظلم نكنید .

همچنین از امام على علیه‏ السلام نقل شده است که فرمودند ::« اِنَّ الْعَدْلَ میزانُ الله ‏ِ سُبْحانَهُ الَّذى وَضَعَهُ فِى الْخَلْقِ ونَصَبَهُ لاِِقامَةِالْحَقِّ ، فَلا تُخالِفْهُ فى میزانِهِ ولا تُعارِضْهُ فى سُلْطانِهِ »[5]

به راستى كه عدالت ترازوى خداى سبحان است كه در میان مردم قرار داده و براى بر پاداشتن حق، نصب فرموده است، بنابراین، در ترازوى خداوند با اومخالفت نكن و با حكومتش مستیز.

آیات زیادی هم درباره قوانین الهی اعم قوانین تکوینی و تشریعی وجود دارد که از بیان مصادیق آن خوددداری می کنیم. بر اساس آنچه بیان کردیم اکنون به تبیین موضوع می پردازیم. عدالت صفت خداوند است و در لغت به معنای استقامت می‌باشد و در شریعت عبارت است از استقامت بر طریق حق. حتی جالب است اشاره کنیم که عدالت یکی از اصول آفرینش نیز بیان شده که می فرماید؛« و خلق الله السموات و الارض بالحق».

 انسان در هر عصری نیازمند الگو است و این الگو گیری در بردارنده همه عرصه های زندگی انسان است. از اینرو انسان در این عصر مدرن هم نمی تواند مدعی باشد که بی نیاز از الگو و الگوگیری است. چرا که مکاتب فکری و سیاسی دنیای امروز که زاییده ذهن و اندیشه انسان است در مقوله های معرفتی عملا به بن بست رسیده اند. از اینرو برای حمایت از دین اسلام در دنیای امروز -از یک سو استعمار دشمن دیرینه دین اسلام همه سعی و تلاش خود را برای ضربه زدن و از میدان بیرون کردن این دین بکار برده و از سوی دیگر تولد گروهای تکفیری و افراطی در منطقه با تفکرات تکفیری و وهابی به شدت در حال مخدودش کردن چهره دین هستند- برای حمایت از دین چگونه می توانیم از برپایی عدالت و قانون کمک بگیریم، نیازمند الگوگیری از کلام الهی و سیره و منش ائمه معصومین(ع) هستیم.

همانگونه که می دانیم دین اسلام به عنوان آخرین دین، و پیامبراسلام(ص) به عنوان آخرین پیام رسان از سوی خداوند انتخاب شده اند. حال ببینیم که خداوند چگونه از این دین از طریق عدالت و قانون حمایت می کند تا الگویی برای ما در شرایط فعلی جامعه اسلامی باشد.

بر اساس کلام الهی،استقرار عدالت یكی از مهمترین اهداف انبیاء الهی است که می فرماید؛ «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الكتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و... »[6] حال جامعه اسلامی که رهبریش بر عهده پیامبر(ص) قرار دارد و هدفش استقرار عدالت است مشخص میگردد که حاکم جامعه اسلامی در همه ادوار برای اینکه بتواند از عهده این مسئولیت بر بیاید نیازمند این است که تمام پست‌های حساس را به افراد عادل بسپارد. از اینرو لازم است که همه مسئولان نظام اسلامی عادلانه بگویند و بنویسند. اسلام اهمیت خاصی به عدالت داده و آن را در تاروپود جامعه و در مسائل حقوقی و اجتماعی و خانوادگی و اقتصادی شرط اساسی دانسته است.
همه ائمه معصومین و همه انسان های که اهل تامل و تفکر هستند فارغ از اینکه مقید به دین باشند و یا نباشند بر این نکته واقف هستند که اصل و اساس استواری و حیات یک حکومت یک جامعه بر برقراری و برپایی عدالت و قانون است، اگر قانون و عدالت در جامعه ای اصل نباشد واجرای نگردد، بدون شک آن جامعه ناگزیر مسیر اضمحلال و فروپاشی را طی خواهد کرد.

در این باره حدیثی گهربار از دانشمند آل محمد، امام صادق(ع)روایت شده است که باید در کنار منشور حکومت امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر بر اتاق همه مسئولین و کارگزاران نظام اسلامی زده شود تا درباره اهمیت این مسئله تفکر کنند.حضرت فرمودند: ثلاثه اشیاء یحتاج الناس طراً الیها: الأ من و العدل و الخصب[7]: یعنی سه چیز است كه مردم واقعاً به آن نیاز دارند و برای آنها ضروری است: 1- امنیت 2- عدالت 3- وسعت و فراوانی.

حال اگر کمی با خود بیندیشیم متوجه خواهیم شد که گمشده انسان در همه ادوار و در همه جامعه ها سه کلیدواژه فوق است. انسان دنبال امنیت است. انسان دنبال عدالت در حقوق است.انسان دنبال درآوردن روزی و درآمد است که بتواند یک زندگی خوب داشته باشد. دین این سه اصل را منکر نمی شود بلکه در جهت اجرا شدن ان تلاش می کند و قوانین را وضع می کند. از اینرو همه انسان ها در هر پست و مقامی که هستند باید در جهت اجرایی شدن این سه شاخص  بر اساس نظر شارع مقدس اسلام قدم بردارند. هر کسی مقید به این سه اصل بود یعنی در مسیر کمک به دین حرکت کرده است.

حال ببینیم چه چیزی امروزه در جامعه بیشتر به دین صدمه می زند که اگر بخواهیم آنها را اصلاح کنیم از باب عدالت و قانون می توانیم به دین کمک کنیم. در این باره مصادیق بی شماری وجود دارد که تنها به چند مورد برای تامل بیشتر اشاره می کنیم:

1-عدالت در نگاه

شاید زیاد دیده باشیم که استادی به علت علاقه مندی به دانشجویی، توجه بیشتری به او می کند به عنوان مثال نگاهش بیشتر متوجه او هست بیشتر او را مورد خطاب قرار می دهد. یا در اداره ای یا محیط کاری، مراجعه کننده ای به علت ضعف مالی و فقر پوشش مناسبی ندارد، در حالیکه به واسطه ایمان و تقوایش در نزد خدای سبحان مقرب است ولی آن مسئول به علت پوشش نامناسب آن فرد به او نگاه مناسبی نمی کند و حتی کار او را یا درست انجام نمی دهد و یا اصلا از سر باز می کند. قضایایی از این دست روزانه به وفور در همین جامعه اسلامی خودمان اتفاق می افتد. در حالی که برای حمایت از دین باید عدالت در نگاه را رعایت کرد آنگونه که امیرالمومنین(ع) خطاب به محمد بن ابوبکر می نویسد:«در تمام ملاحظات و نگاه های خود مساوات را مراعات كن »[8] یعنی جوری رفتار نکن که بواسطه رفتار تو فقرا و مستضعفان از دین و عدالت تو ناامید باشند و ثروتمندان به تو امیدوار گردند. بلکه با رعایت عدالت به دین کمک کن.

2-عدالت در مدح و انتقاد

یکی از آفات های که امروزه دست به گریبان جامعه ما شده است و دور از شان یک جامعه است؛ مدح های بی جا و انتقادهای تخریب کننده است که هر دو آفت است.نگاهی به سیره ائمه معصومین(ع) نشان می دهد که مدح تا جایی خوب است که فرد مورد نظر لیاقت و شایسته است و اگر از حد بگذرد به اغراق و مبالغه گری می رسد که درست نیست. امیرالمومنین(ع) بسیار زیبا این موضوع را تبیین کرده اند که اگر فردی را که تعریف می کنید اگر تعریف بیش از لیاقتش باشد اهل چاپلوسی هستید و اگر به حدش هم تعریف نکنید عاجز و یا حسود هستید.[9] پس می بینیم که همین موضوع نیز که روزانه با آن درگیر هستیم چقدر می تواند در جلب و یا دفع انسان ها به سوی ارزش های متعالی موثر باشد. به عبارت دیگر چقدر می توانیم با انجام کارهای درست که برگرفته از اندیشه پاک باشد در جهت گسترش دین و حمایت از آن کوشا باشیم.

3-عدالت در اقتصاد

اقتصاد یکی از دغدغه های امروزی مردم است و کسی نیست که از این مسئله گلایه ای نکند. نگاهی به دین و آموزه های آن نشان می دهد که نظام اقتصادی اسلام بر اساس عدالت است. یعنی تاکید بر این است که حقی از کسی ضایع نشود. هر صاحب حقی به حقوق خود برسد. جالب است که دین اسلام حتی برای فعالیت های اقتصادی تقسیم بندی زمانی نیز انجام داده است که در طول شبانه روز بخشی به کار، بخشی به عبادت، بخشی به استراحت و بودن با خانواده و...

در حوزه اقتصاد که از مسائل بسیار مهم در جامعه است مقوله عدالت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که رعایت آموزه های اسلامی در این خصوص با در نظر گرفتن عدالت می تواند منجر به حمایت از دین باشد و دوری از آن منجر به قرار گرفتن در برابر دین شود. به عنوان مثال به مسئله ای چون عدالت در خرید و فروش اشاره می کنیم.

چقدر برایمان رعایت انصاف و عدالت در خرید و فروش مهم است؟ چقدر سبک وسنگین کردن میزان ها برایمان مهم است؟ چقدر از گران فروشی دوری می کنیم؟ چقدر از فروش جنس های تقلبی به مشتریان پرهیز می کنیم؟ و..  آیاتی از قرآن به عدالت در هنگام خرید و فروش فرمان می‌دهد، مانند: و اوفوا الكیل و المیزان بالقسط و حق پیمانه و وزن را به عدالت ادا كنید!

بنابراین می توانیم بگوییم هر زمانی که مقید به این اصول بودیم به حمایت از دین برخواسته ایم و هر زمانی از آن فاصله گرفتیم به دین صدمه زده ایم...

پی نوشت ها:

[1] - آل عمران/ 182؛ انفال/ 51؛ حج/ 10.

[2] -آل عمران/ 18.

[3] -نساء/ 40.

[4] -صحیح مسلم ، ج ۴، ص ۱۹۹۴، ح ۵۵

[5] -غرر الحكم ، ح ۳۴۶۴

[6] - حدید /25

[7] - تحف العقول.،ص 334

[8] - نهج البلاغه نامه 27- ص 383

[9] - حكمت 339- از نهج‌البلاغه فیض الاسلام- ص





نوع مطلب : دانستنیهای مفید، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 17 آبان 1395
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است