۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
متداولترین سوالات درباره اعتکاف + پاسخ
همه چیز درباره اعتکاف

متداولترین سوالات درباره اعتکاف + پاسخ

شما نیز می توانید ضمن بیان سؤالات خود در بخش نظرات همین مطلب، پاسخ های خود را دریافت نمایید:
       
به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز: با نزدیک شدن به روزهای اعتکاف و تب و تاب ثبت نام اعتکاف در کشور حجم انبوهی از مردم، خصوصاً جوانان از مدتها قبل خود را آماده حضور در این آیین مذهبی می کنند. با توجه به اینکه برگزاری چنین مراسمی همچون هر برنامه مذهبی از احکام و آداب ویژه برخوردار است بر آن شدیم تا در این فرصت، سؤالات متدوال درباره اعنکاف را گردآوری نماییم.
.
.
.
«شما نیز می توانید ضمن بیان سؤالات خود در بخش نظرات (همین مطلب)، پاسخ های خود را دریافت نمایید»
.
.
.
.
.
 
* چگونه می توان در اعتکاف ثبت نام کرد:
ج. برای ثبت نام در اعتکاف، می توان از طریق سایتها و یا از طریق حضور در مساجد و دانشگاهها و یا تماس با آنها ثبت نام کرد. معمولا با توجه به اینکه هر سال استقبال پر شورتری از این عمل عبادی می شود از یک ماه قبل و حتی زودتر برخی مراکز برگزاری اعتکاف ثبت نام خود را انجام می دهند.
 
*  چه وسایلی برای حضور در اعتکاف ضروری است؟
ج. با توجه به استقبال گسترده مردم معمولا مساجد برگزار کننده تا ظرفیتی که امکان دارد را ثبت نام می کنند. به همین دلیل در حد انداختن یک پتو به اندازه استراحت معمولا فضا در اختیار خواهد بود. پس بهتر است یک پتو، حوله، مسواک، ملحفه، شانه، مفاتیح، قرآن و یک دست لباس زیر و یا راحتی همراه می توان به همراه داشت. آوردن بیش از اندازه وسایل هم باعث مزاحمت دیگران می شود. هم کار را برای شما سخت می کند.
 
* آیا می توان وسایلی مثل موبایل و تبلت را هم همراه بیاوریم؟
ج: همراه داشتن آنها اشکالی ایجاد نمی کند. هرچند برخی از مساجد برای خود قوانین مجزایی دارند. اما با توجه به فرصت ویژه اعتکاف که بهترین فرصت برای فاصله گرفتن از زندگی همیشگی است پیشنهاد می شود تا حد امکان از وسایل الکترونیکی و تلفن همراه استفاده نشود تا بهتر بتوان طعم شیرین انس با خالق را در این سه روز چشید. 
 
 با توجه به فرصت ویژه اعتکاف که بهترین فرصت برای فاصله گرفتن از زندگی همیشگی است
پیشنهاد می شود تا حد امکان از وسایل الکترونیکی و تلفن همراه استفاده نشود
 
* آیا نیاز به آوردن تنقلات و خوراکی هست؟
ج: سه روز روزه داری از احکام اعتکاف است و معمولا پذیرایی هایی از افطار تا سحر توسط برگزار کنندگان اعتکاف انجام می شود. اما موادی مغذی همچون خرما و کشکش را می توان همراه داشت.
 
* آیا می توان از تلفن همراه در ایام اعتکاف استفاده کرد؟
ج: بله استفاده از تلفن همراه  معمولا مانعی ندارد. اما به این نکته باید توجه کرد که خرید و فروش بر معتکف حرام است. عده ای از طریق تلفن و فضای مجازی حتی در این سه روز به خرید و فروش خود ادامه می دهند که با این کار اعتکاف خود را باطل می کنند.
 
 
*** برخی از احکام مورد نیاز در اعتکاف ***
 
* چه زمانی اعتكاف مستحب مؤكد است؟ و به عبارت دیگر در چه اوقاتی اعتكاف مستحب است؟
اعتكاف وقت خاصی ندارد، هرچند اعتكاف در ده روز آخر ماه مبارك رمضان فضیلت بیشتری دارد.
 
* آیا اعتكاف در ماه رجب مستحب است؟ 
ج: دلیل خاصی بر استحباب اعتكاف در خصوص ماه رجب نیافتیم.
 
* آیا شخص معتکف می‌تواند در ابتدای اعتکاف هنگام نیت کردن شرط کند که اگر برای او عذری پیش آید حتی در روز سوم هم دست از اعتکاف بردارد؟ 
ج: بله می‌تواند.
 
* معتكفی می‌خواهد سه روز اعتكاف كند و مدّت ۷۲ ساعت اعتكاف انجام دهد، اگر اعتكافش را از بعد از طلوع فجر ـ مثلاً از ظهر ـ شروع كند و ظهر هم به پایان برساند به‌گونه‌ای كه مجموع آن ۷۲ ساعت شود، آیا این اعتكاف صحیح است؟
ج: اعتكاف باید از شروع روز اول تا پایان روز سوم باشد و تلفیق كردن ـ بدین‌گونه كه جزئی از روز اول را با جزئی از روز آخر یك روز كامل به حساب بیاورد ـ صحیح نیست.
 
* اگر معتكف مثلاً یك ساعت از ابتدای روز ـ بعد از طلوع فجر ـ تأخیر كند آیا این روز به عنوان روز اول اعتكاف حساب می‌شود؟ چه تأخیر عمدی باشد یا اضطراری؟
ج: در اعتكاف باید از ابتدای روز اول شروع كرد، لذا روزی كه ناقص مانده جزو اعتكاف محسوب نمی‌شود هرچند كه تأخیر از روی اضطرار باشد.
 
* اگر انسان نذر کند دو روز معتکف شود نه بیشتر از آن، آیا نذرش منعقد می‌شود؟
ج: منعقد نمی‌شود. 
 
* اگر کسی نذر کند سه روز منفصل معتکف شود، آیا نذرش منعقد می‌شود؟
ج: منعقد نمی‌شود. 
 
* برگزاری اعمال به صورت فردی بهتر است یا گروهی؟
ج: معمولاً در مساجد برنامه هایی را برای اعتکاف در نظر دارند. اما در کل بهتر است حتما ساعاتی را به برگزاری اعمال به صورت فردی با قرائت قرآن و ادعیه و نمازهای مستحبی و قضا سپری کنیم. فرصتی که شاید برایمان دیگر پیش نیاید.
 
بهتر است حتما ساعاتی را به برگزاری اعمال به صورت فردی با قرائت قرآن
و ادعیه و نمازهای مستحبی و قضا سپری کنیم. فرصتی که شاید برایمان دیگر پیش نیاید.
 
*منظور از شب و روز در اعتکاف چیست؟
ج: روز از طلوع فجر تا مغرب شرعی است و شب از مغرب تا طلوع فجر.
 
* آیا بیمار و کسی که روزه برایش ضرر دارد می‌تواند معتکف شود و اگر در اعتکاف باشد و روزه بگیرد ثوابی می‌برد؟
ج: با علم و یا احتمال عقلاییِ ضرر داشتنِ روزه، اعتکاف صحیح نیست.
 
*چه نوع روزه‌هایی را نمی‌توان در اعتکاف گرفت؟
ج: هر نوع روزه‌ای را در اعتکاف می‌توان گرفت. 
 
*آیا نوجوانانی که به سن بلوغ نرسیده اند می توانند معتکف شوند؟
ج: بله اعتكاف ایشان نیز صحیح است.
 
اعتکاف برای نوجوانان نیز صحیح است و نیاز نیست به سن بلوغ رسیده باشند
 
* آیا مشغول بودن به عبادات بر معتكف واجب است یا صِرف ماندن در مسجد كافی است؟ 
ج: عبادات مستحبی، فی نفسه بر معتكف واجب نیست.
 
*  آیا عدالت امام جماعت مسجد جامع شرط درستی اعتکاف است؟
ج: خیر- عدالت امام جماعت مسجد در صحّت اعتكاف شرط نیست. 
 
* زمان نیت اعتکاف چه وقت است آیا می‌توان اول شب نیت کرد؟
ج: وقت نیت اعتکاف، اول طلوع فجر روز اول است و نیت اول شب در صورتی صحیح است که اول شب شروع در اعتکاف نموده باشد. 
 
*آیا می‌توان به علّتی یا بدون علّت در روز اول یا دوم، اعتكاف را قطع نمود؟ و اگر در قطع نمودن اعتكاف تردید کرد آیا نیّت اعتكاف به‌هم می‌خورد و در نتیجه اعتكاف باطل می‌شود؟ و آیا لازم است كه نیّت مستمر باشد؟
ج: در اعتكاف مستحبی جایز است كه در روز اول و دوم اعتكاف قطع شود و نیّت اعتكاف باید تا پایان روز سوم ادامه پیدا كند.
 
* آیا اعتكاف در غیر از مساجد چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبی (صلی الله علیه وآله وسلّم)، مسجد كوفه و مسجد بصره) جایز است؟ و نیّت آن چگونه می‌باشد؟
ج: اعتكاف در غیر از مساجد چهارگانه* (اعم از جامع و غیر آن) به قصد رجاء مطلوبیت (به امید این‌كه مطلوب خداوند واقع شود) مانعی ندارد.
 
* آیا اعتكاف در مسجدی غیر از مسجد جامع باطل است و آیا ممكن است هر محله و حومه‌ای، مسجد جامعی غیر از مسجد جامع شهر یا روستا داشته باشد؟ و آیا ممكن است كه در شهر چند مسجد جامع باشد؟
ج: قبلاً گذشت كه اعتكاف در هر مسجدی جایز است مشروط به این‌كه در غیر مساجد اربعه به قصد رجاء باشد یعنی به امید این‌كه مطلوب خداوند واقع شود و مختص به مسجد جامع نیست و ممكن است كه یك شهر یا روستا چند مسجد جامع داشته باشد.
 
*مسجد جامع چیست؟ و راه تشخیص آن را بگویید.
ج:  مسجد جامع، مسجدی است که برای اجتماع عامه مردم شهر، بنا شده، بدون این که اختصاص به گروه و محله خاصی پیدا کند.
 
*اعتکاف در مساجد دانشگاه‌های سراسر کشور چه حکمی دارد؟
ج:  به قصد رجاء اشکال ندارد. 
 
* اعتکاف در مکان‌هایی که شک است که آیا جزء مسجد است یا نه، چه حکمی دارد؟
ج: غیر از سرداب و محراب و پشت بام مسجد، در جاهای دیگری که معلوم نباشد جزو مسجد است یا نه، اعتکاف صحیح نیست. 
 
*اعتکاف در حیاط مسجد چه حکمی دارد؟
ج: اگر جزو مسجد نباشد (صیغه مسجد خوانده نشده باشد)، اعتکاف صحیح نیست. براین اساس برخی از حیاط مسجدها جزو مسجد و برخی جزو آن نیست.
 
* آیا خانم ها برای اعتکاف باید از شوهر اجازه بگیرند؟
ج: چنانچه اعتکاف وی موجب از بین رفتن حق شوهر باشد بنا بر احتیاط واجب باید از او اجازه بگیرد.
 
چنانچه اعتکاف خانمها موجب از بین رفتن حق شوهر باشد بنا بر احتیاط واجب باید از او اجازه بگیرد.
 
* آیا گذاشتن وسایل یا نوشتن نام موجب سبقت در محلی‌ از مسجد می‌شود؟
ج: بنا بر احتیاط واجب گذاردن وسائلی مانند كیف موجب حق سبقت می‌شود به شرط آن که از زمان گذاردن آن وسیله تا آمدن شخص زیاد فاصله نشود، به نحوی كه منجر به تعطیلی مكان شود.
 
* اگر کسی جای شخصی را که معتکف بوده غصب کند به اعتکافش ضرر می‌زند؟
ج: گرچه بنابر احتیاط مرتكب خلاف شده ولی اعتکاف صحیح است و کفاره هم ندارد.
 
*رفتن به سرویس‌های بهداشتی (برای حمام، غسل مستحب، وضو، مسواک زدن) چه حکمی دارد؟
ج:  خارج شدن از مسجد به دلایل مذكور اشكال ندارد، ولی باید به قدر حاجت اكتفا كند و طول ندهد.
 
*آیا در اعتكاف با بودن آب در مسجد می‌توان برای وضو به خارج از مسجد رفت؟ 
ج: در فرض مذكور معتكف نباید از مسجد خارج شود.
 
* آیا رفتن به تشییع جنازه در هنگام اعتكاف مدّت زمان مشخص دارد؟ حكم رفتن زیر سایه در این هنگام ـ چه در ماشین و یا غیر آن ـ چیست؟
ج: زمان مشخصی ندارد و رفتن به تشییع جنازه در صورتی که ضرورت عرفی به‌حساب آید و آن‌قدر طولانی نشود كه باعث محو صورت اعتكاف شود، اشكال ندارد و در صورت امكان واجب است كه زیر سایه ننشینند و احتیاط مستحب این است كه زیر سایه حركت نكند.    
 
*  «شرکت در امتحان برای معتکفین» چه حکمی دارد؟
ج: اگر شرکت در امتحان ضرورت ندارد خارج نشوند و برای افرادی که شرکت در امتحان ضرورت عرفی دارد مانع ندارد ولی خروج از مسجد نباید به حدّی برسد که صورت اعتکاف محو شود.
 
*آیا شخص معتکف برای شرکت در نماز جمعه می‌تواند از مسجد محل اعتکاف خارج شود؟
ج: با انتخاب نزدیکترین راه و معطّل نشدن در بین راه اشکال ندارد؛ ولی نباید خروج او به مقداری باشد كه صورت اعتكاف به‌هم بخورد. 
 
*اگر کسی سهواً به غیر از جهاتی که تجویز شده برای بیرون رفتن از مسجد در هنگام اعتکاف بیرون رود، آیا اعتکافش باطل می‌شود؟
ج: اگر به جهت فراموشی خارج شود و خروجش زیاد طول نكشد، اعتکافش باطل نمی‌شود. 
 
*كارهای حرام در هنگام اعتكاف چیست؟
ج: معتكف باید از این كارها پرهیز كند:
* بوییدن چیزهای خوشبو و عطریّات حتی گیاهان خوشبو، همراه با لذّت؛ پس برای كسی كه حس بویایی ندارد اشكال ندارد.
* خرید و فروش
* سایر انواع تجارت؛ مثل صلح و اجاره و مضاربه و غیر این‌ها (بنابر احتیاط واجب).
* مجادله و جدال ـ چه در امور دینی و چه دنیوی ـ به قصد غلبه بر دیگری و اظهار فضل و برتری بر او؛ اما اگر به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طریق باطل باشد، مانعی ندارد.
* امور جنسی و شهوت‌آمیز مانند بوسه، لمس و آمیزش. 
* استمناء(۱) (بنا بر احتیاط واجب)
 
* آیا نگاه کردن به آینه اعتکاف را باطل می کند؟
ج: نگاه کردن آینه بر خلاف تفکر عده ای باعث باطل شدن اعتکاف است که در منابع دینی ما هیچ سخنی در این رابطه نیامده است.
 
*اگر معتكف مبتلا به مرضی شود كه مجبور به افطار روزه است چه باید بكند و حكم اعتكاف او چیست؟
ج: اعتكاف بدون روزه صحیح نیست لذا با افطار روزه، اعتكاف باطل می‌شود.
 
* آیا گفتگو در مورد چیزهای مباح هنگام اعتكاف جایز است؟
ج: اشكال ندارد. 
 
*کفّاره هر یک از مُحرّمات را به‌طور جداگانه بیان کنید؟
ج: اگر اعتکاف واجب را با آمیزش جنسی (جماع) هرچند در شب باطل نماید کفّاره بر او واجب می‌شود. اما در اعتکاف مستحب (در دو روز اول) اگر با این عمل قصد دارد که از اعتکاف صرف‌نظر نماید کفاره ندارد و در غیر این صورت بنا بر احتیاط واجب کفاره ثابت است لکن انجام سایر مُحرّمات کفّاره ندارد گرچه احتیاط مستحب پرداخت کفّاره‌ می‌باشد و کفّاره ابطال اعتکاف (در موارد وجوب کفّاره) کفّاره ابطال روزه ماه رمضان است.
 
*آیا استفاده از  خمیردندانهای خوش بو مانعی برای اعتکاف نیست؟
ج: مسواک زدن با آن مانع ندارد و آنچه حرام است بوییدن بوی خوش است.
 
س. اگر در مکانی از مسجد بوی خوشی می‌آمد آیا ترک آنجا لازم است؟ اگر وضوخانه بود و بوی خوش به سبب خمیردندان یا صابون بود چه باید کرد؟
ج: اگر بودن در آن مکان مستلزم بوییدن بوی خوش است باید آنجا را ترک کند.
 
*آیا می‌توان برای شركت در مراسم اعتكاف به شهر دیگری كه بیش از چهار فرسخ با ما فاصله دارد مسافرت كرد و اعتكاف در صورت سفر صحیح است؟
ج: اگر قصد اقامت ده روز و یا نذر روزه در سفر نباشد، روزه در سفر صحیح نیست و با عدم صحّت روزه، اعتكاف هم صحیح نیست.
 
س. آیا انسان می‌تواند در شهر دیگری معتکف شود؟
ج: اگر مسافر باشد نمی‌تواند مگر این‌که نذر کرده باشد در سفر روزه بگیرد؛ و بنا بر احتیاط واجب این نذر باید قبل از شروع سفر انجام گیرد.
 
*آیا می توان در شهر دیگری (غیر از وطن) معتکف شد؟ 
كسی كه بخواهد در سفر معتكف شود، می‌تواند نذر كند كه در سفر روزه بگیرد و می‌تواند اعتكاف نماید.نذر روزه در سفر مانعی ندارد و با این نذر روزه و اعتكافش صحیح است، ولی احتیاط واجب آن است كه نذر قبل از شروع مسافرت باشد.
صیغه آن عبارت است از: «لله علیّ أن اصوم فی سفری إلی كذا» (به جای کذا نام شهر ذکر شود)
 و می‌تواند ترجمه آن را بگوید كه عبارت است از: « برای خدا بر من است كه در سفر به فلان مكان روزه بگیرم»
 
 
* آیا جایز است دانشجویان معتكف درس‌های دانشگاهی خود را مرور كنند؟
ج: اشكال ندارد.
 
.

.

اعتکاف بهترین فرصت برای ارتباط با خالق و فاصله گرفتن از رنگ و لعاب فضای حقیقی و مجازی است. بهترین مکان و زمان برای ترک عادتهای روزمره، فاصله گرفتن از گناه و هر آنچه که تا کنون باعث غفلت ما شده است.
 
پیشنهاد می شودارتباط با خالق و معبودمان را در این سه روز برای خود ذخیره نماییم. شاید دیگر چنین فرصتی برایمان ایجاد نشود. پس لحظه لحظه آن را قدر بدانیم و زمان گرانبهای عمرمان را در این روزها بیشتر قدر بدانیم. فرهنگ نیوز از همه معتکفین و روزه داران در این ایام التماس دعای ویژه دارد.




نوع مطلب : نورالاحکام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 25 فروردین 1395




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic