۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
بررسی نحوه‌ی عملکرد سیاست‌مداران اقتصادی در ایران پس از انقلاب                    
عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه‌ی گذشته، در ارتباط با شکاف طبقاتی، به چه صورت بوده است؟ عدالت، رفع محرومیت و برابری طبقاتی، مهم‌ترین آرمان‌‌های انقلاب بودند! آیا این آرمان‌‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌‌اند؟ و در نهایت سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی چه راه‌‌حلی برای جلوگیری از گسترش شکاف طبقاتی و نابرابری در جامعه و نیل به آرمان‌‌های انقلاب پیشنهاد می‌‌دهد؟
     
گروه اقتصادی برهان/ سید پرویز جلیلی کامجو؛ در قرن 21 با مشاهده‌ی فقر گسترده، نابرابری همه‌جانبه و شکاف طبقاتی چشمگیر در کشورهای توسعه‌یافته، به‌خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی کشورهای توسعه‌نیافته و به‌خصوص کشورهای اسلامی، سؤال مهمی که در ذهن اقتصاددانان بی‌پاسخ می‌ماند این است که آیا نابرابری، انتقادی به نظام سرمایه‌‌داری و کمونیستی است یا انتقادی به همه‌ی نظام‌‌های اقتصادی؟ آیا تفکرات اقتصادی که در قالب نظام‌‌های اقتصادی ظهور می‌‌یابند فقط در حد شعار به برابری اقتصادی اکتفا نموده‌‌اند و راه‌حل عملی برای حرکت به سمت برابری اقتصادی به کار نبسته‌‌اند و این تَرک تا جایی ادامه می‌‌یابد که منجر به فروپاشی نظام اقتصادی می‌‌گردد؟ آیا این شعار که در نظام اقتصاد کنونی جهانی، ثروتمند، ثروتمندتر می‌‌شود و فقیر، فقیرتر که در غرب جامه‌ی واقعیت پوشیده است، در نظام جمهوری اسلامی نیز صادق است؟ عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه‌ی گذشته در ارتباط با شکاف طبقاتی به چه صورت بوده است؟ عدالت، رفع محرومیت و برابری طبقاتی مهم‌ترین آرمان-های انقلاب بودند! آیا این آرمان‌‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌‌اند؟ و در نهایت، سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی چه راه‌‌حلی برای جلوگیری از گسترش شکاف طبقاتی و نابرابری در جامعه و نیل به آرمان‌‌های انقلاب پیشنهاد می‌‌دهد؟
در این مقاله برآنیم تا بدون وارد شدن به مبحث عدالت و قضاوت‌های ارزشی، پاسخی مبتنی بر اطلاعات و آمار به سؤال‌های فوق ارائه دهیم، زیرا یکی از نیازهای جامعه‌ی کنونی، به‌خصوص سیاست‌مداران و دولتمردان، این است که درک علمی از تحولات اقتصادی-سیاسی جمهوری اسلامی ایران داشته‌‌ باشند. این مقصود برآورده نمی‌‌شود مگر اینکه منابع، اطلاعات و تحلیل علمیِ درست و صادقانه در مورد ایران و جهان در اختیار ایشان قرار گیرد.
 
اصل چهارم و پنجم سیاست‌‌های ابلاغ‌شده‌ی اقتصاد مقاومتی
 
اصل چهارم سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و اصل پنجم بر سهم‌بری عادلانه‌ی عوامل در زنجیره‌ی‌ تولید تا مصرف، متناسب با نقش آن‌ها در ایجاد ارزش، تأکید می‌‌نماید؛ شاخص‌هایی که شدیداً بعد از انقلاب مورد غفلت مسئولین قرار گرفت. در صورتی که امام (ره) این مسئله را از بزرگ‌‌ترین عیوب نظام طاغوت برمی‌‌شمردند و معتقدند بودند که این انقلاب، انقلاب مستضعفین است! توزیع برابر و عادلانه‌ی تولید ناخالص داخلی بین عوامل اقتصادی، مهم‌‌ترین متغیر ایجاد انگیزه‌ی تولید، کار و مشارکت در اقتصاد و در نهایت کاهش فقر در جامعه است.
 
عواملی همچون نوع سیستم اقتصادی حاکم بر جامعه، اقتصاد رانتیر، فساد اقتصادی و ضعف قانون‌گذاری، اجرای قانون و نظارت بر اجرای قانون، تورم، بیکاری و فضای نامناسب کسب‌وکار، ضعف تولید و اقتصاد تک‌محصولی، تنش‌‌های سیاسی و تحریم‌‌های اقتصادی و پایین بودن نرخ باسوادی و سرمایه‌ی انسانی، از مهم‌‌ترین عوامل ایجاد شکاف طبقاتی، نابرابری و فقر در جامعه است.
 
عوامل ایجاد شکاف طبقاتی
 
عوامل متعدد اقتصادی و غیراقتصادی بر ایجاد و تداوم شکاف طبقاتی مؤثر هستند. وجود شکاف درآمدی بین عوامل اقتصادی و تداوم آن در بلندمدت، منجر به شکاف ثروت و ثروتمند شدن درصدی از جامعه و فقر بخش گسترده‌‌ای از جامعه می‌‌گردد. عواملی همچون نوع سیستم اقتصادی حاکم بر جامعه، اقتصاد رانتیر، فساد اقتصادی و ضعف قانون‌گذاری، اجرای قانون و نظارت بر اجرای قانون، تورم، بیکاری و فضای نامناسب کسب‌وکار، ضعف تولید و اقتصاد تک‌محصولی، تنش‌‌های سیاسی و تحریم‌‌های اقتصادی و پایین بودن نرخ باسوادی و سرمایه‌ی انسانی، از مهم‌‌ترین عوامل ایجاد شکاف طبقاتی، نابرابری و فقر در جامعه است.
 
1. نوع سیستم اقتصادی حاکم بر جامعه
منظور از توزیع درآمد در اقتصاد، چگونگی تخصیص درآمد بین گروه‌ها و طبقات مختلف اجتماعی به‌صورت دستمزد، اجاره‌‌بها، بهره و سود است که در نتیجه‌ی عملکرد و مکانیسم سیستم اقتصادی اعمال می‌گردد. مسائلی همچون اقتصاد متمرکز و دولتی، عدم شایسته‌سالاری علمی، سیاست‌‌های ضدونقیض بانک مرکزی و نوع مدیریت آن (استقلال و عدم استقلال)، روابط اقتصادی بین‌‌المللی، کسری بودجه‌ی دولت، فرهنگ اقتصادی یک ملت، نوع سیستم بانک‌داری و گردش پول و ثروت در جامعه، که ساختار کلی اقتصاد را تعیین می‌‌کنند، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر شکاف طبقاتی دارند.
 
2. رانت
در اقتصاد کنونی ایران، قدرت با ثروت درآمیخته است و این یکی از اصول نظام سرمایه‌‌داری است. وجود رانت اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی در چند دهه‌ی گذشته، عامل اصلی ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه‌ی ایران بوده است. به‌طور مثال، رانت ناشی از مجوزهای دولتی، رانت استفاده از تسهیلات بانکی، رانت چند نرخی بودن ارز و رانت ناشی از دسترسی به اطلاعات مفید اقتصادی و... بسیاری از رانت‌‌های سیاسی و اقتصادی ایران ریشه در درآمدهای سرشار نفت دارد.
 
3. فساد اقتصادی
فساد اقتصادی که امروزه اکثر بانک‌‌ها، مؤسسات مالی، سازمان‌‌ها و وزارتخانه‌‌ها سرگرم دست‌وپنجه نرم کردن با آن هستند، می-تواند ناشی از ضعف قانون و مسامحه‌کاری با مفسدین اقتصادی باشد که شکاف طبقاتی و توزیع ناعادلانه‌ی ثروت و درآمد را تشدید نموده است و بخش گسترده‌‌ای از درآمدهای نفتی و حتی تسهیلات بانکی را به سمت طبقات خاصی (جُنیورها یا یقه‌سفیدها) سوق داده است.
 
4. تورم
دهک‌‌های بالای درآمدی، به دلیل تسلط بر بازارهای تولید و واسطه‌‌گری، با ابزار سرمایه و پول به‌راحتی قادر به پیش‌بینی تورم انتظاری و انتقال تورم به سمت دهک‌‌های پایین هستند و همین امر باعث می‌‌شود که نسبت فداکاری (مجموع تورم و بیکاری) ناشی از سیاست‌‌های دولت و بانک مرکزی توسط اقشار ضعیف تحمل شود که در بلندمدت منجر به کاهش ایجاد درآمد در این طبقات می‌شود و همچنین شکاف ثروت را به همراه دارد.
 
5. اقتصاد تک‌محصولی
وابسته بودن به درآمدهای نفتی (که درآمد آن عادلانه توزیع نمی‌‌شود) و ضعف بخش تولید به دلیل این وابستگی (بیماری هلندی)، از مهم‌‌ترین دلایل ایجاد شکاف درآمدی در اقتصاد ایران است، زیرا تولید قلب تپنده‌ی اقتصاد است که فرصت کسب درآمد را برای دهک‌‌های مختلف ایجاد می‌‌نماید و بیکاری را کاهش می‌دهد. اما اقتصاد تک‌محصولی، آن هم از نوع نفت خام و عدم توجه به بخش تولید در بلند‌مدت، منجر به فقر و شکاف طبقاتی برای بخش گسترده‌‌ای از جامعه خواهد شد.
 
6. تنش‌‌های سیاسی و تحریم‌‌های اقتصادی
قربانی اول تحریم‌‌های اقتصادی، مردم فقیر و طبقه‌ی سوم جامعه هستند که زیر تحمل این فشار، نه تنها قدرت، بلکه ابزار اعتراض (رسانه) نیز ندارند. تحریم‌ها علاوه بر تأثیر مستقیم، مشکلات اقتصادی را به جلو انداخته و تشدید می‌‌نماید. شاید بتوان ادعا نمود تحریم‌‌های اقتصادی از طریق ایجاد زمینه‌‌های رانت و واسطه‌‌گری جدید به نفع بخش ثروتمند و ذی‌‌نفوذ در ایران بوده و بیشترین فشار به دهک‌‌های پایین وارد شده است.
 
7. بیکاری و فضای نامناسب کسب‌وکار
هرچه این فضا مطلوب‌تر و بهینه‌تر باشد، توسعه‌ی سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود، تولید سروسامان می‌‌یابد و سرمایه‌گذار خارجی تمایل بیشتری برای حضور در اقتصاد پیدا می‌‌کند و خانواده‌‌هایی که درآمدهای خارج از بازار کار ندارند، رفاه بالاتری کسب خواهند نمود. این فرایند در بلندمدت منجر به کاهش شکاف درآمدی و ثروت در جامعه می‌‌گردد.
 
8. نرخ باسوادی و سرمایه‌ی انسانی
سواد خواندن و نوشتن به‌تنهایی موجب ایجاد درآمد نمی‌‌شود. افراد یک جامعه باید تحت برنامه‌‌ریزی دقیق دولت‌‌ها (البته در یک بازار کار آزاد) قادر به کسب مهارت و سرمایه‌ی انسانی در مسیر زندگی خود در جامعه باشند تا بتوانند در بلندمدت، از این سرمایه‌ی انسانی برای خود کسب درآمد کنند و برای جامعه اثرات خارجی مثبت ایجاد نمایند.
 
شاخص­های اندازه­گیری نابرابری اقتصادی
 
نابرابری می‌‌تواند در جنبه‌‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی (تسهیلات زیربنایی، بهداشتی و آموزشی) رخ دهد. آنچه در این مقال مدنظر ماست، بُعد اقتصادی آن است که می‌‌تواند ریشه‌ی تمام نابرابری‌‌ها باشد. شاخص‌‌های متفاوت برای اندازه‌‌گیری توزیع درآمد در علم اقتصاد وجود دارد. شاخص‌‌هایی مانند ضریب جینی، نسبت دهک‌‌ها، نسبت هزینه‌ی شهری و روستایی، معیارهای پراکندگی، شاخص هرفیندال، اندازه‌‌های اطلاع تایل، شاخص توزیع داگوم، خانواده‌ی شاخص‌‌های آتکینسونو و خانواده‌ی شاخص‌‌های آنتروپی تعمیم‌یافته، برخی از این شاخص‌‌ها هستند.
 
ضریب جینی (منحنی لورنز)
 
ضریب جینی از شاخص‌‌های کاربردی اندازه‌‌گیری نابرابری توزیع درآمد است. اندازه‌ی این شاخص بین صفر (معرّف جامعه‌ای با برابری کامل توزیع درآمد) و یک (نمایانگر عدم برابری توزیع درآمد در جامعه) تغییر می‌‌کند. نمودار زیر نشان می‌‌دهد که اقتصاد ایران در بعد از انقلاب، نوسانات شدیدی در توزیع و بازتوزیع درآمدها نداشته است. از لحاظ تجربی، اگر ضریب جینی 2/0 تا 3/0 باشد، به‌طور نسبی توزیع درآمد برابر است و اگر بین 5/0 و 7/0 باشد، توزیع درآمد بسیار نابرابر است.
نمودار (1): ضریب جینی در مناطق شهری 1390-1348 (بدون واحد)
 
منبع: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، 1393
تقریباً در بعد از انقلاب اسلامی، به‌جز دوره‌ی جنگ که ضریب جینی افزایش یافت و سپس به مرز چهل‌صدم بازگشت، تغییرات محسوسی در کاهش شکاف طبقاتی در جامعه تجربه نشده است. بدیهی است که کم بودن ضریب جینی مطلقاً به معنای وضع اقتصادی خوب خانوارها نیست. برخی از کشورهای با وضع بد اقتصادی، دارای ضریب جینی پایینی هستند (کشورهای کمونیستی سابق). لذا ضریب جینی را باید با دیگر شاخص‌های اقتصادی (تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه و...) مورد ملاحظه قرار داد.
 
دهک بالا به دهک پایین (شاخص چندکها)
 
از جمله شاخص‌‌های سنجش توزیع درآمد، نسبت هزینه‌ی دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) است و هرچه این نسبت بالاتر باشد، نشان‌دهنده‌ی نابرابری بیشتر است. آمار مزبور نشان‌دهنده‌ی نسبت سهم 10 درصد ثروتمندترین به 10 درصد فقیرترین افراد در مناطق شهری است. کمترین میزان این شاخص در سال 1387 گزارش شده است.
 
نمودار (2): سهم 10 درصد ثروتمندترین به 10 درصد فقیرترین در مناطق شهری 1390-1348 (بدون واحد)
 
منبع: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، 1393
وضعیت شاخص نسبت دهک دهم به دهک اول نیز مانند ضریب جینی است و به‌جز تغییرات دوره‌ی جنگ، این نسبت در مرز عدد 15 بوده است. برای مثال، در سال 1389، این نسبت تقریباً 13 بوده است؛ یعنی به‌طور متوسط، ثروت بالاترین دهک در سال 1389، سیزده برابر ثروت پایین‌‌ترین دهک در این سال بوده است.
 
سخن آخر
 
آینده‌ی یک نظام اقتصادی در گرو ایجاد برابری و توزیع عادلانه‌ی درآمد ملی است. نمونه‌ی ناکام این مسئله، نظام اقتصاد کمونیستی و در آینده‌‌ای نه چندان دور، نظام سرمایه‌‌داری غرب است. اما نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیز در زمینه‌ی توزیع عادلانه‌ی درآمد ملی، چنگی به دل نمی‌‌زند و آمارها به‌خوبی این شکاف طبقاتی را نشان می‌‌دهند و به‌لحاظ تجربی نیز گسترش چشمگیر شکاف طبقاتی، نابرابری و فقر در بیشتر زمینه‌‌های مالی، آموزشی، بهداشتی و تسهیلات زیربنایی مشهود است. دولت ابزارهای مناسبی (مالیات، سوبسید، پرداخت‌‌های انتقالی و بودجه‌ی عمرانی) جهت کاهش شکاف طبقاتی در جامعه دارد، اما ارزیابی چند دهه‌ی گذشته‌ی اقتصاد ایران نشان می‌‌دهد که دولتمردان اقتصادخوان نتوانسته‌‌اند از این ابزارهای اقتصادی استفاده‌ی مفید نمایند. البته مطالعات تجربی در کشورهای مختلف نشان می‌‌دهد که پرداخت‌‌های انتقالی، ناکارآمدترین راهکار اقتصادی کاهش شکاف درآمدی و ثروتی در یک جامعه است.
همچنین باید اشاره نمود که در قرن 21، که امنیت به مهم‌‌ترین دغدغه‌ی بشری تبدیل شده است، شکاف طبقاتی از مهم‌‌ترین دلایل کاهش امنیت اجتماعی در جامعه است. این مسئله دارای تبعات گسترده‌ی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در عرصه‌ی بین‌المللی است.*
 
 
*سید پرویز جلیلی کامجو، دانشجوی دکترای اقتصاد /انتهای متن/




نوع مطلب : بهتربشناسیم(سیاسی)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 27 شهریور 1393




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic