۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن
  مسئولان محترم به گوش باشید…

 اگر بخواهیم برای مسئله حجاب در دانشگاه ها قیم پیدا کنیم، نوک پیکان را باید به سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و بعد از آن دانشگاه ها کج کنیم. بدین دلیل که شورای انقلاب فرهنگی قوانین مربوط به مسئله حجاب را در دانشگاه ها تدوین کرده و دانشگاه ها را ملزم به اجرای آن ها نموده است.

حال با مشاهده اوضاع نابسامان حجاب در دانشگاه ها یا باید قوانین این شورا را ناکارآمد دانست و یا باید به واکاوی عملکرد دانشگاه ها در زمینه ترویج حجاب و جلوگیری از بد حجابی پرداخت. از آنجا که تعداد دانشگاه های موجود در کشور بسیار زیاد است و قضاوت در مورد عملکرد یک یک آن ها کاری است بس دشوار و ممکن است در نقد آن ها دچار بی انصافی و بی عدالتی شویم. به ترجیح، به نقد قوانین مصوب در این زمینه می پردازیم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای افزایش فرهنگ حجاب، قانونی را با عنوان «راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در تاریخ۱۳/۱۰/۱۳۸۴ به تصویب رساند. در این قانون وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها در خصوص مقوله حجاب به شرح زیر است:

1 - تدوین برنامه حجاب و عفاف با توجه به ضرورت الگوسازی، بهینه سازی و به روز کردن الگوها با در نظر گرفتن تنوع فرهنگی موجود در کشور و در محیط های دانشگاهی توسط پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

2 - آشنا نمودن دانشجویان- خصوصا دختران- با توطئه ها، زمینه ها، روش های نفوذ فرهنگ غرب و تاثیر منفی آن در حجاب و عفاف.


آنچه از عملکرد کنونی دانشگاه ها بدست می آید، عملکرد ضعیف در اجرایی نمودن این ماده است چرا که بسیاری از دانشجویان هستند که نسبت به علائم و نحوه پوشش بسیاری از گروه های منحرف غربی آگاهی ندارند و از آن ها استفاده می کنند. علاوه بر این در این قانون هیچ فرد یا گروهی به عنوان مسئول و کارشناس جهت آگاهی بخشی به دانشجویان معرفی نشده است تا در صورت کوتاهی مورد بازخواست قرار گیرد و همین موضوع موجب می شود تا هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نگیرد.

3 - تقدم رعایت کنندگان حجاب و عفاف در جامعه و حمایت از نخبگان با حجاب و معرفی افراد نمونه محجبه.

در این ماده قانونی ابهام به گونه ای زیاد است که حتی شاخص ها و ویژگی های فرد محجبه اصلا بیان نشده و همچنین امتیازاتی که باید به افراد محجبه نخبه اعطا گردد مشخص نشده است.

 

 4 - برگزاری میزگرد و انجام مناظره در زمینه فلسفه حجاب

جای بسی تاسف دارد وقتی شاهد آن هستیم که جلسات و مناظرات سیاسی در دانشگاه ها با صرف هزینه و وقت فراوان هر ساله و به تعداد فراوان برگزار می شود ولی به موضوع مهمی همچون حجاب و فلسفه وجودی آن توجه چندانی نمی شود. باید توجه داشت که برگزاری مناظره و همایش برای حجاب یک قانون است و مانند هر قانون دیگری باید برای آن ردیف بودجه مشخص شود. حال نمی دانیم برای این موضوع هرساله اصلا بودجه ای مشخص می شود و اگر هم بودجه ای به این امر تخصیص می یابد در کجا هزینه می شود والله اعلم!

5 - برخورد غیر مستقیم با عوامل فساد و پوشش نامناسب از طریق تشکل های دانشجویی.

نکته قابل توجه در این ماده قانونی، آگاهی مدیران فرهنگی کشور نسبت به نادرست بودن برخوردهای خشک و مستقیم است اما همچنان شاهد آن هستیم که حراست برخی دانشگاه ها با افراد بدحجاب برخورد نامناسبی دارند که نه تنها بازخورد مثبتی ندارد بلکه گاها موجب لجبازی نیز می شود. نکته دیگر آنکه در این قانون تعریفی از برخورد غیر مستقیم بیان نشده و همچنین باید برای واگذاری هر نوع اختیارات به یک گروه، حدود این اختیارات نیز مشخص شود. در غیر این صورت راه را برای سوء استفاده و عدم مسئولیت پذیری باز می گذارد.

6 - آموزش، ساماندهی و بکارگیری نیروهای آگاه زن به منظور نظارت بر رعایت حجاب و پوشش در اجتماع، همراه با روش‌های پسندیده و احترام به حریم افراد.

چنان چه منظور از واژه «اجتماع» در این قانون، جامعه خارج از دانشگاه باشد پس وزارت علوم موظف به ایجاد یک رشته آموزشی جدید، جهت آموزش تخصصی افراد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر شده است که خود نیازمند تعریف مفاد درسی در قالب واحدهای آموزشی است. آیا دانشگاه ما شروع به جذب دانشجو برای تربیت چنین افرادی کرده است؟

7 -  آموزش و بکارگیری جوانان آشنا به معارف اسلامی، روان شناسی و جامعه شناسی زن جهت ارائه مشاوره، ترویج معروف‌های اخلاقی و اجرای مناسب‌تر اصول حجاب.

در این ماده قانونی مشخص نشده که این آموزش باید در قالب یک رشته تحصیلی باشد و یا در قالب کارگاه های کسب مهارت. در هر دو صورت با توجه به اینکه آنچه در دانشگاه های امروز تحت عنوان روان شناسی و جامع شناسی زن تدریس می شود بر گرفته از علوم غربی است و فاصله زیادی با واقعیت جامعه ما دارد، دانشگاه باید به تعریف روانشناسی و جامعه شناسی زن ایرانی در جامعه اسلامی بپردازد که خود نیازمند تولید حلم بومی است.

8 - تهیه گزارش سالانه از وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور و نشان دادن و نتایج اجرایی راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی.

سوال این است: آیا اصلا چنین گزارش سالانه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می شود؟ و با توجه به قانون ذکر شده در بند ۵ که با رویکرد دور سازی حکومت از برخورد مستقیم درباره حجاب تدوین شده و وظیفه این برخورد را بر عهده تشکل های دانشجویی نهاده است، چرا نسخه ای از این گزارش در اختیار تشکل های دانشجویی قرار نمی گیرد تا آن ها بتوانند در اتاق فکر خود برنامه ای منسجم و دقیق برای گسترش حجاب در دانشگاه ها تدوین کنند.

 9 -  تاکید بر ضرورت رعایت پوشش و الگوهای اسلامی توسط کارکنان، دانشجویان و اساتید و آرایش نکردن در دانشگاه ها. قضاوت در مورد اجرای این قانون در دانشگاه ها را بر عهده خواننده می گذاریم!


فرجام سخن

باید بدانیم که مشکلات فرهنگی در کشور با کلی گویی و نسخه پیچی های موقت، حل و فصل نمی شود. قوانین حجاب در دانشگاه ها به صورت کلی و مبهم بیان شده است. این در حالی است که قوانین مربوط به پوشش در دانشگاه های جهان بسیار صریح و روشن هستند. به عنوان نمونه، دانشگاه گرین ویل شمالی در ایالات متحده آمریکا در اساسنامه خود در مورد حجاب دانشجویان اینگونه بیان می کند که پوشیدن شلوارهای غیر رسمی از قبیل شلوارهای جین و یا بادگیر ممنوع می باشد و نیز دانشجویان دختر مجاز به استفاده از هیچ گونه جواهر آلات به جز ساعت و یک جفت گوشواره نمی باشند.

حجاب به عنوان یک ارزش دینی، نیازمند برنامه ای منسجم و دقیق است و تا زمانی که مسئولین فرهنگی کشور برای تربیت دانشجویی دین مدار، دغدغه مند نباشند و قوانین را تنها برای خالی نبودن عریضه به تصویب برسانند، هیچ قدمی به پیش نخواهد رفت. یاد امام راحل(ره) بخیر که می گفت باید وزارت امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم و چه خوب می شد اگر به حرف آن پیر فرزانه گوش می دادیم. حال چه اشکالی دارد که در هر نهاد خصوصا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کارگروه  عفاف و حجاب داشته باشیم اگر باور داریم که آگاهی به احکام دینی یک علم است که باید همچون شیمی و فیزیک در سفره ذهن دانشجوی ما چیده شود.





نوع مطلب : زن ازدیدگاه اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 7 اسفند 1392
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic