۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞
*.شهدا ذخائر عالم بقا هستند.*
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بر قامت رعنای شهیدان صلوات

زمزمه نایب المهدی با حضرتش (عج)
ای سید و مولای من! من جان ناقابلی دارم (گریه حضار) ، جسم ناقصی دارم و اندک آبرویی دارم که این را هم خود شما دادید که همه این ها را فدای انقلاب و نثار شما می کنم . سید ما و مولای ما ،برای ما دعا کن که صاحب این انقلاب شمایی .






عقل باید غربال کننده باشد

روایت بسیار معروفی داریم که در کتاب العقل والجهل کافی، بحار و تحف العقول امده است. وروایتی است که

هشام بن الحکم متکلم معروف از حضرت موسی ابن جعقر(ع).(خطاب به خود هشام) نقل کرده است.

درانجا حضرت به این ایه قران که در سوره زمر است استناد می فرمایند:

( فبشرعبادالذین یستمعون القول قیتبعون احسنه اولییک الذین هدیهم الله واولییک هم اولوالالباب )

ایه عجیبی است:

بشارت بده بندگان مرا انان که سخن را استماع می کنند.بعد چکار می کنند؟

ایا هر چه را شنیدند هتان را باور می کنند وهمان را بکار می بندند یا همه را یکجا رد می کنند؟

(فیتبعون احسنه) نقادی می کنند، سبک و سنگین می کنند،ارزیابی می کنند،ان را که بهتر است انتخاب

می کنند. وان بهتر انتخاب شده را پیروی می نمایند.

انوقت می فرماید:

چنین کسانی هستند که حدا انها راهدایت کرده (یعنی هدایت اللهی و استفاده از نیروی عقل این است)

(واولییک هم اولوالااباب) اینهابراستی صاحبان عقل هستند. این،دعوت عجیبی است.

حضرت خطاب به هشام این طور می فرمایید:

(یا هشام! (ان الله تبارک و تعالی بشر اهل العقل و الفهم فی کتابه فقال) خدا اهل عقل و فهم را بشارت

داده و فرموده:

(فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه....)

از این ایه و حدیث کاملا پیداست که یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمیز وجدا کردن است

جدا کردن سخن راست از سخن دروغ،سخن ضعیف ازسخن قوی، سخن منطقی از سخن غیر منطقی،

وخلاصه غربال کردن، عقل ان وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید :یعنی هر چه را که

وارد می شود سبک سنگین کند ،غربال کند ، انهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و به درد خورها را

نگاه دارد . (تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری)



جانم فدای رهبر


امام خامنه ای:
..................

رزمنده ای كـه در فـضای سایبر می جنـگی بـرای فـشردن كلیدهای كامپیوتر وضـو بگیر و بـا نیـت قربه الی الله مطلب بنویس.بدانكه تو مصداق و مارَمَیت اِذ رَمَیت ... هستی .تو در شبهای تـاریك جبهه سایبری از میدان مین گناه عبور میكنی مراقب باش،به شهدا تمسك كن بصیرتت را بالا ببر كه تركش نخوری...رابطه خودت را با خدا زیاد كن...با اهل بیت یكی شو و در این راه گوش به فرمان آنها باش.
..............



" یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم،.» امام خمینى «قدس سره»


علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می‌کنند.
حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می‌فرمایند این کار را نکنید.
علامه حسن‌زاده می‌فرمایند: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی‌کردم.
ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان
گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است.


آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید،
عالمی،‌ رهبری، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک منزه،
کسی که دنیا شکارش نکرده، قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرموده،
قدر این رهبر ولی وفی الهی را بدانید، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور ما را،
مبادا این کشور علوی را، این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند.
خدایا به حق پیامبر و آل پیامبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی
حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.


بنده نگران مسئله فرهنگ هستم / اساس،باید تقویت جناح فرهنگی مومن باشد / امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند كه چه می كنند،با مسائل فرهنگی نمی شود شوخی و بی ملاحظگی كرد / همه باید قدر جوانان مومن و انقلابی را بدانند،اینها هستند كه روز خطر سینه سپر می كنند.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۲/۱۲/۱۵



رهبر معظم انقلاب آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) :

«چادر بهترین نوع حجاب ایرانی و نشانه ملی ماست/ آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند»

«مردم ما چادر را انتخاب کرده‏اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

سیّد مرتضی آوینی

هریک از این ترفندهایی که آمریکا دربرابر ما به کار برده است کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند،اما دربرابر جمهوری اسلامی از همه این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدورانقلاب اسلامی به همه جهان کار دیگری برنیامده است. آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همه دنیا تابع «اعتقاداتمان»هستیم نه«اقتصادمان» .

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:

روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»


فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.»




امید است لحظاتی شاد, مفید و معنوی در کنار ما داشته باشید.
دست هممون برسه ضریح امام حسین (علیه السلام).
یا علی.
التماس دعا.
مدیر: مرکا

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
پیوند روزانه




پخش زنده حرم آیه قرآن حدیث موضوعی
روزشمار فاطمیه


















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
مهدویت امام زمان (عج)

وصیت شهدا انقلاب اسلامی ذکر روزهای هفته جنگ دفاع مقدس سوره قرآن

نقش دانش اموزان در هشت سال دفاع مقدس و جنگ نرم

 جوانان و نوجوانان دانش آموز در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش برجسته و تعیین کننده ای داشته و با طلایه داری در جبهه ها و تقدیم بیش از 36000 شهید و هزاران جانباز و آزاده در طول دوران جنگ تحمیلی دین خود را به اسلام و انقلاب اسلامی به خوبی ادا نمودند.

    بسیج دانش آموزی زیرساخت ارکان اصلی بسیج است

«بسیج به عنوان یک نهاد مردمی و ارزشی در پنجم آذرماه سال 1358 با تیزبینی و هوشیاری حضرت امام خمینی (ره) و با نگاه به آینده تشکیل شد و در طول دوران انقلاب و دفاع مقدس در درگیری های داخلی و سرکوب ضد انقلاب نقش مهم و موثری را ایفا نمود و در جبهه های حق علیه باطل حضوری جدی داشت، در این میان نیز نوجوانان دانش آموز نیز در بسیج فعالیت داشتند و حدود 36هزار شهید را تقدیم انقلاب کردند و همین مسئله ضرورت تشکیل سازمانی تحت عنوان بسیج دانش آموزی را دوچندان کرد.»

«امروز بسیج دانش آموزی زیرساخت تمام ارکان اصلی بسیج است و تقویت کمی و کیفی آن به نوعی به تقویت مراتب بالاتر بسیج می انجامد، بر همین اساس انتظاری که از مسئولان مربوطه می رفت و می رود این است که باید به این سازمان ارزشی توجه ویژه ای اعمال نمایند.»

اگر می خواهیم نیروهای خالص و مخلصی را در عرصه ارزش های انقلاب تربیت کنیم و فرزندان با نگاه انقلابی رشد یابند و در مجامع علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سطح کشور و حتی مجامع بین المللی درخشش داشته باشند و در عین حال حافظ دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی باشند باید به بسیج دانش آموزی بیشتر بها بدهیم و به تقویت همه جانبه آن به عنوان زیربنای حفظ تمامی ارزش های انقلاب بپردازیم.»

    خلوص نیت نوجوانان

    دوران نوجوانی به عنوان یکی از مهمترین ایام عمر آدمی به نوعی به شخصیت فردی و اجتماعی انسان شکل می دهد به گونه ای که در آینده هر نوع هنجار یا ناهنجاری که در رفتار افراد به وجود می آید به نحوه تربیت آن فرد در دوران نوجوانی برمی گردد.، به بیان دیگر باید گفت که شکل گیری شخصیت افراد به نوع تربیت و آموزش آنها در دوران کودکی و نوجوانی مرتبط است.

    حضور بسیج در عرصه های علمی و پژوهشی

    امروز یکی از وظایف کلی بسیج حضور در عرصه های علمی و پژوهشی کشور است که تشکیل کلاس های علمی، آموزشی و اجرای پژوهش های علمی جهت تقویت بنیه علمی و پژوهشی و ارتقای سطح تحصیلی دانش آموزان از اهم این وظایف محسوب می شود.

    چهارمیلیون و 600 هزار نفر دانش آموز بسیجی در کشور

    در سال 1371 توافقنامه ای میان مسئولان نیروی مقاومت بسیج و وزارت آموزش و پرورش نوشته شد و به مجلس شورای اسلامی این توافقنامه به صورت لایحه ای از سوی دولت جهت تشکیل نهادی قانونی به نام بسیج دانش آموزی ارایه گردید.

    مجلس شورای اسلامی نیز پس از مدت ها بحث و بررسی در تاریخ نهم اردیبهشت 1375 قانونی را با عنوان «قانون تشکیل و توسعه بسیج دانش آموزی» به تصویب رساند.

    ماده واحده این قانون دارای 7 تبصره است که براساس هفتمین تبصره آن، هشتم آبان ماه هر سال که مصادف است با سالروز شهادت دانش آموز بسیجی شهید محمدحسین فهمیده به عنوان روز بسیج دانش آموزی تعیین گردیده است.

    اعتبارات ناکافی در بخش بسیج دانش آموزی

    نقش دانش‌آموزان در حماسه 8 سال دفاع مقدس

الف: حضور پرشور در جبهه‌هاى جنگ:

برابر آمار، پرشورترین حضور در جبهه‌هاى جنگ از آن دانش‌آموزان بوده است.

طى سال‌هاى 59 تا 66، تعداد 366697 نفر از این عزیزان در جبهه‌هاى جنگ حضور یافته از این میان 17296 تن به شهادت رسیدند.

تقدیم 2328 نفر جانباز، 1110 نفر آزاده و 2063 نفر مفقودالاثر به آستان انقلاب اسلامى بخش دیگرى از این حضور حماسى دانش‌آموزان در حماسه 8 سال دفاع مقدس بود.

خاطرات حضور نوجوانان 13 ساله در جبهه‌هاى جنگ، هنوز از ذهن‌ها زدوده نشده است، صحنه‌هایى که دیدنش موجى از نشاط و شوق حضور در جبهه‌هاى جنگ را در سایرین به وجود مى‌آورد و افتخار و تجلیل عمومى را نثار ایشان مى‌کرد.

خاطرات مربوط به کسانى که با دستکارى در شناسنامه‌هاى خود و جعل امضاى والدین، خود را به خطوط مقدم نیرو مى‌رساندند هنوز شهره در جهان است و جهان به این روحیه عظیم جوانان و نوجوانان ایران باید غبطه ابدى بخورد.

ب: حضور فعال در پایگاه‌هاى مقاومت:

حضور در جبهه‌ تنها وظیفه دانش‌آموزان نبود بلکه آنان این مسئولیت سنگین را نیز به دوش خود احساس‌مى‌کردند که عقبه نیروهاى خودى را که عبارت از پایگاه‌هاى مقاومت بود، نیز تقویت نمایند. از این رو تقویت این پایگاه‌ها در دستور کار شرعى - ملى این عزیزان قرار داشت و هنوز خاطرات گشت‌هاى شبانه و برقرارى ایستگاه‌هاى بازرسى که با هدف تعمیق امنیت شهروندان صورت مى‌گرفت در ذهن‌ها باقى مانده است. گشت‌هایى که در آن حضور نوجوانان در کنار پدران میانسال افتخارآمیز بود و دیدن آن صحنه‌ها، موجى از شعف و شور‌ را بر دل‌ها جارى مى‌ساخت.

ج: حضور جدى و موفق در سنگر تحصیل:

دانش‌آموزان شریف ایران در کنار آن که جنگ را به فرموده امام عزیزشان در راس همه امور مى‌دانستند اما از رسالت و تکلیف آموزش و علم اندوزى نیز غفلت نکردند. آنان به تحصیل و حضور در جبهه‌ به عنوان دو تکلیف مقدس مى‌نگریستند که باید در کنار هم بدان عمل مى‌شد. در شرایط انتخاب، سنگر جبهه‌ را به سنگر مدرسه ترجیح مى‌دادند اما هیچ‌گاه از وظیفه اول و اصلى خود که آموزش و تحصیل بود غفلت نمى‌کردند و چه بسیار دانش‌آموزانى که در خطوط جبهه نیز به ادامه تحصیل مى‌پرداختند. این تلاش‌ و حضور جامع، از دانش‌آموزان قدرتى مرجع و مدبر ساخت تا همگان به دوراندیشى و جامع‌نگرى ایشان ایمان آورده و بر خویش ببالند که فرزندانى دارند که به همه امور، با نگاه عمیق مى‌نگرند.

حضور فعال در عرصه تدارکات‌ جمع‌آورى کمک‌هاى مردمی، اختصاص کمک مالى و مادى به رزمندگان اسلام و حتى ایجاد ارتباط روحى و مکتوب با رزمندگان، بخش دیگرى از اقداماتى بود که دانش‌آموزان شریف در طول 8 سال دفاع مقدس به آن دست مى‌زدند.

صولاً جنگ‌هایی که از نوع نظامی است و از وسایل و ادوات نظامی در آن استفاده می‌شود، به‌عنوان جنگ سخت یا Hard War مشهور است. ولی اگر در این جنگ از وسایل و ادوات و کالاهای فکری و فرهنگی استفاده شود، اصطلاحاً به آن Soft War یا جنگ نرم اطلاق می‌کنند. بنابراین شاخصه‌ی جنگ نرم، استفاده از ابزارهای فکری و فرهنگی است. کشورهای استکباری به این نتیجه رسیده‌اند که همان‌‌گونه که استعمار به شیوه‌های قدیم، دیگر جواب‌گوی نیازها و اقتضائات امروزه نیست و باید در قالب استعمار نو وارد برخی از کشورها شد، از طریق جنگ سخت نیز چندان نمی‌توان موفقیت‌های مورد نظر را کسب کرد. بنابراین سعی می‌کنند با تمرکز بر مسائل فکری، ایدئولوژیک و فرهنگی و در واقع با گشودن جبهه‌ی جنگ نرم، به اهداف خود برسند. امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطاتی مانند سایت‌ها، وبلاگ‌ها و... این تأثیرگذاری از سوی آن‌ها راحت‌تر اعمال می‌شود. شیوه‌ی عمده‌ی این تأثیرگذاری نیز به این صورت است که ابتدا مجموعه مؤلفه‌هایی را در ارتباط با یک موضوع استخراج می‌کنند؛ یعنی در رابطه با موضوعی که می‌خواهند القائی در مورد آن داشته باشند، چند مؤلفه را استخراج کرده و سعی می‌کنند دست‌کم نیمی از این مجموعه مؤلفه‌ها صادق باشد. آن‌گاه این اطلاعات صحیح را به‌عنوان پوشش و چتری به‌کار می‌گیرند تا در دل آن، چند موضوع خلاف واقع و نادرست را با تجزیه و تحلیل‌هایی و به‌عنوان کالا و خدمات فکری و فرهنگی به کام مخاطب بریزند. بنابراین با جذابیت ظاهری که برای مخاطبان ایجاد می‌کنند، آن‌ها را در پی بردن به انگیزه‌ی اصلی، دچار مشکل کنند. زیرا هنگامی‌‌که مخاطب می‌بیند چند مورد از این مؤلفه‌ها صحیح است، دیگر کل آن پدیده و تحلیل ارائه شده از آن را می‌پذیرد. دشمنان از این طریق می‌توانند اهداف مورد نظر خود را به مخاطب تحمیل کنند.  طبیعتاً راه مقابله با جنگ نرم که امروزه به‌طور ویژه دانشگاهیان ما درگیر آن هستند، این است که اولاً درک کنیم که این هم یک نوع جنگ است. گمان نکنیم جنگ، فقط جنگ نظامی و سخت است. طرف مقابل ما در این جنگ نیز به دنبال اهداف و منافع خاص خود است و چیز دیگری مدّنظرش نیست. درک این‌که در شرایط جنگ نرم قرار داریم، کمک می‌کند تا واقعیات اجتماعی و سیاسی پیرامون‌مان را بهتر ببینیم.  نکته‌ی دوم این‌که باید درک کنیم اگر در رابطه با یک پدیده از سوی رسانه‌های بیگانه چند مؤلفه به صورت ظاهراً صحیح القاء می‌شود، مؤلفه‌های فراوان دیگری هم وجود دارد که در قالب این چند مؤلفه‌ی صحیح، به صورت خلاف واقع و کذب به خوراک فکری برای مخاطبان تبدیل می‌شود. اگر قشر جوان و دانشجویان و دانش آموز ما دریابند که مجموعه‌ی این مؤلفه‌ها، لزوماً صادق نیست و در دل مؤلفه‌های درست، بسیاری از مؤلفه‌ها به صورت کاذب وجود دارد، از جذابیت ظاهری که از طریق القائات فکری و فرهنگی می‌تواند بر افکار تأثیر بگذارد، کاسته می‌شود. در این رابطه باید دائماً آگاهی‌بخشی و یادآوری صورت پذیرد.

 آیه‌ی 194 سوره‌ی بقره می‌فرماید: "فمَن اعْتَدی عَلیکم فاعْتَدوا علیه بِمثل ما اعتَدی عَلیْکم"؛ یعنی وقتی دشمنان با شما وارد جنگ شدند، شما هم با آن‌ها مقابله به مثل کنید. اگر جنگ، جنگ نظامی است باید از طریق نظامی وارد شد؛ "و أعِدّوا لهم ما اسْتَطعتم مِن قُوّة". اگر جنگ، جنگ اقتصادی است، به همان شیوه و اگر جنگ، جنگ فرهنگی و فکری است باید مقابل به مثل ما هم به همان صورت شکل بگیرد. بنابراین در کنار موارد پیش‌گفته و شاید به‌عنوان یک محور اساسی، باید مقابله به مثل هم با همان شیوه‌های فکری- فرهنگی و تقویت افکار سالم در ضمیر جامعه کار کرد. تلاش برای تقویت روز‌به‌روز باورهای سالم، هجمه‌های فرهنگی و نرم را نیز خنثی خواهد کرد. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که چون قشر دانش آموزبیشتر با مقوله‌ی فکر و فرهنگ ارتباط دارد، در جنگ نرم دشمن نیز این قشر در اولویت‌های بالای آن‌ها قرار می‌گیرد. حال اگر در قشر تجّار، بازرگانان و... وارد شویم، مباحث اقتصادی و جنگ اقتصادی همچون تحریم و... بیشتر مدّنظر است و مباحث ایدئولوژیکی و فکری چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند. بنابراین دانش آموزان که بیشتر با دانش، کتاب، ایدئولوژی و فرهنگ و... سر و کار دارند، گروه مخاطب و هدف اصلی دشمن در جنگ نرم هستند.

در مورد نقش معلمان در مقابله با جنگ نرم نیز این نکته حائز اهمیت است که نقش روشنگر آن‌ها برای دانش آموزان بسیار اساسی است. معلمان می‌توانند ادراک مناسب از وضعیت موجود را به دانش آموزان خود منتقل کنند. بدون شک اگر دشمنان ما مانند آمریکا و اسرائیل، حرف‌های جذابی می‌زنند، دلشان برای این کشور نسوخته یا دنبال منافع ملی ما نیستند. انگیزه‌های آن‌ها از توجه به کشورهای خاورمیانه را می‌توان در عراق و افغانستان مشاهده کرد. بنابراین جذابیت‌های ظاهری که دشمن در قالب القائاتش ایجاد می‌کند، باید توسط اساتید برای دانش آموزانکالبدشکافی شود.ست ، ‌مسئله‌ای که لازم است تا با برخورد مناسب از سوی برنامه‌ریزان فرهنگی و شرکت فعالانه در جریان « اشاعه فرهنگی » همراه شود . راهکارهای موثری برای حفظ و ارتقای ارزش‌های دفاع مقدس عبارتند از:

1) جلوگیری از کمرنگ شدن شدن این ارزش ها و تبدیل وضعیت از سطح ملی به گروهی

2)زمینه سازی برای اهمیت یافتن این ارزش ها از طریق تبیین مبانی عقلانی و اعتقادی آن ها

3)باور پذیر کردن ارزش ها برای مخاطبان.

4)باز آفرینی فرهنگی ارزش های دفاع مقدس با معرفی نمادها و قهرمانان این عرصه.

دلایل استفاده از جنگ نرم

 

انتشار مقاله مشهور «جوزف نای» نظریه‏پرداز آمریکایی تحت عنوان «قدرت نرم» power Soft در فصلنامه آمریکایی foreign policy در سال ۱۹۹۰ دیدگاه جدیدی را به مخاطبان ارائه کرد که براساس آن ایالات متحده به جای آن که از طریق بکارگیری آنچه که قدرت سخت می نامند به انجام کودتای نظامی در کشورهای رقیب اقدام کند؛ تلاش خود را بر ایجاد تغییرات در کشورهای هدف از طریق تأثیرگذاری بر نخبگان جامعه متمرکز می کند.

براین اساس آمریکا می توانست بجای سرمایه گذاری میلیارد دلاری بر تئوری جنگ ستارگان به منظور مقابله با آنچه تهدید شوروی خوانده می شد، به سرمایه گذاری بر نخبگان جامعه شوروی از طرق مختلف اقدام کند. پس از فروپاشی شوروی جوزف نای مقاله دیگری تحت عنوان «کاربرد قدرت نرم» در فصلنامه فارن پالسی در سال ۲۰۰۴ منتشر ساخت که تکمیل کننده نظرات قبلی او متناسب با تغییرات جهان در سال های پس از فروپاشی شوروی و بویژه تحولات ناشی از واقعه یازده سپتامبر در روابط بین الملل بود.

در مقاله مذکور جوزف نای دیدگاه خود را درباره ایجاد تغییرات از طریق به کارگیری دیپلماسی عمومی در کنار بکارگیری قدرت نرم در میان نخبگان جامعه هدف مطرح کرد. بعدها نظرات او تکمیل تر شد و به عنوان دستورالعمل سیاست خارجی آمریکا تحت عنوان بکارگیری «قدرت هوشمند» Smart power به مورد اجرا گذارده شد. براساس این نظریه آمریکا با استفاده از دیپلماسی عمومی و قدرت هوشمند به برقراری نفوذ در بدنه جامعه هدف کمک می کند. این دیدگاه با دستورالعمل های اجرایی که توسط کارشناسان اطلاعاتی آمریکا نظیر دکتر «جین شارپ» تهیه شد، در سطح رسانه های گروهی به مفهوم «انقلاب نرم» معروف شد.

بنابراین جنگ نرم، امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین و درعین حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است، چون می توان با کمترین هزینه با حذف تهاجم خود قرار می دهد.

جنگ نرم به روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می کند، عزم و اراده ملت را از بین می برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست های نظام را تضعیف می کند، فروپاشی روانی یک ملت می تواند مقدمه ای برای فروپاشی سیاسی- امنیتی و ساختارهای آن باشد. جوزف نای قدرت نرم را شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب بدون تهدید یا پاداش ملموس می داند. این شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب قدرت است. بر این پایه یک کشور می تواند به مقاصد موردنظر خود در سیاست جهانی نایل آید، چون کشورهای دیگر، ارزش های آن را می پذیرند، از آن تبعیت می کنند، تحت تأثیر پیشرفت و آزاداندیشی آن قرار می گیرند و در نتیجه خواهان پیروی از آن می شوند. در این مفهوم آنچه مهم تلقی می شود، تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. بنابراین جنگ نرم از یکسو توانایی کسب آنچه که می خواهید از طریق جذب کردن نه از طریق اجبار و یا پاداش می باشد ( و از سوی دیگر نشان دهنده ، تفاوت های عمده آن با جنگ سخت می باشد.

دانش آموزان ، در ایران نقش به سزایی دارند و از قبل نیز داشتند چرا که از این  افراد به عنوان نخبه یا تیزهوش یاد می شود. و این نیز امری مسلّم است که یک  فرد تیزهوش یا نخبه می تواند د رافکار جامعه و اهداف آن تأثیر گذار مثبت یا منفی باشد. تأثیر گذار مثبت این است که وی بدون این که تحت تأثیر عوامل داخلی یا خارجی باشد، با افکار مثبت خود در جهت بهبود اوضاع مملکت از لحاظ های  مختلف مثل سیاسی اجتماعی اقتصادی- فرهنگی و گام بردارد و نتایج خوبی نیز بگیرد. ولی تأثیر گذار منفی آن است که وی تحت تأثیر عوامل یا احزاب  داخلی و خارجی باشد و از افکار منفی و مخرب خویش در جهت سوء استفاده از فرصت  به نفع خویش یا آن  حزب و گروه قدم بردارد .  در اینجا سؤالی پیش می آید که چرا اهدف و افکار یک نخبه بر یک جامعه مؤثّرتر است؟ پاسخ به این سؤال را می توان به این صورت داد که افراد نخبه ی یک کشور، به دیگران اثبات کرده اند که هوش و توانایی فکری و استدلالی زیادی نسبت به افراد عادی دارند . پس می توان گفت اکثر اهداف و افکار مثبت آنها می تواند در جهت  اهداف و افکار مثبت مملکت مفید باشد. و به آن کشور در جهت رسیدن به اهدافش کمک کند . مردم نیز با قبول این امر به آنها اعتماد می کنند و از افکار و اهداف آنها پیروی کامل و لازم  را به عمل می آورند.اما بحث مورد نظر ما چگونگی خنثی سازی جنگ نرم است. از آنجایی که گفته شد، جنگ نرم جنگ بدون خونریزی (یاهمان جنگ فرهنگ ها و قلم ها) است. که یک فرهنگ می خواهد به زور بر دیگری غالب شود . افکار آنرا به سوی خود برای استفاده و منفعت خود سوق دهد. مهاجمان فرهنگی از راه های مختلفی برای جنگ نرم استفاده

می کنند. از جمله ی آنها فضای سایبری(مجازی) یا همان اینترنت است. الآن اینترنت در اختیار همه ی مردم است. پس همه می توانند در آن فضای مجازی گشت و گذار کنند .

مهاجم فرهنگی وقت را غنیمت می شمرد و با ایجاد سایت ها و وب های مخرب فرهنگ ، ‌افکار کاربران  فضای سایبری به طریق دوست داشت خود به چالش می کشد و اصطلاحاً سوهان کاری می کند. با به چالش کشیدن و سوهان کاری افکار فرد ، افکار افراد دیگری نیز به تبع تبلیغات فرد اول به چالش کشیده می شود و همه ی افراد خواسته ی مطرح شده در فضای سایبری را به نحوی قبول می کنند و یا آنرا انجام می دهند و یا انجام آن را بر نظام حاکم خواستاراند اگر حکومت یا نظام حاکم وقت توانایی مقابله با این فرهنگ یا خواسته ی جدید را داشته باشد و افراد خواستار اجرای آن را توجیه کند خب منفعت کافی را خواهد برد و خطر را دفع می کن .

این خنثی سازی چگونه باید باشد؟

به نظر من این خنثی سازی جز با ورود افراد نخبه ومتخصص به عرصه ی جنگ مقدّر نخواهد شد. خب افراد تیز هوش نیز با بهره گیری از توانایی های خود خنثی سازی این جنگ را انجام می دهد . اما در زیر اجمالاً به برخی از کارهایی که نخبگان در جهت خنثی سازی جنگ نرم می توانند انجام دهند را بیان می کنم.

یادگیری و آموزش فیلتر کردن سیاست های غیر مجاز و ضد دینی و انقلابی در جهت نابودی آنها

یادگیری و آموزش ایجاد سایت وب وبلاگ و با موضوعاتی که در خنثی سازی جنگ نرم یا اصطلاحاً ” باز کردن چشم و گوش مردم ” کمک می کند.

به رشته ی تحریر درآوردن مقالات، کتب و در مورد نحوه ی خنثی سازی تهاجم فرهنگی و انتشار آنها بین مردم در جهت خنثی سازی

برگزاری سمینار ، گردهم آیی یا تجمعات دانش آموزی دانشجویی برای آشنایی این طیف بسیار اثرگذار و بسیار آسیب پذیر جامعه به جنگ نرم سیاست و خنثی سازی جنگ نرم. که در این اجلاس ها می توان از مسئولان سیاسی یا اداری منطقه نیز برای ایداد سخنرانی دعوت شود .

ساخت انواع فیلم ها یا مستندهای کوتاه و پخش آنها در قالب ” مستند مبارزه با جنگ نرم” در سی دی فروشی ها و کتابخانه ها و یا حتی به پخش و آوردن آنها در سیمای جمهوری اسلامی ایران و آماده سازی افکار برای تهاجم فرهنگی و مقابله با آن ایجاد گردهم آیی هایی مختلف در پایگاه های مقاومت بسیج برای عموم مردم از جمله جوانان بسیجی

طرح سؤالاتی از قبیل” چگونه می توانیم در جنگ نرم مقاومت کنیم؟‌ ” در میان جوانان وبه چالش کشیدن افکار آنها از طرف نخبگان

نوشتن مقالات مختلف و چاپ آنها در روزنامه های کثیرالانتشار،‌ مجلات و توسط نخبگان و دانش آموختگان سمپاد

ایجاد یک مجلّه ی ماهانه یا هفته نامه از طرف دانش آموختگان سمپاد و ایجاد موضوعات و سوالات در قالب ” جنگ نرم” توسط دانش آموختگان سمپاد « نکته قابل توجه این است که مرکز سمپاد ارومیه اقدام به انتشار ماهنامه کرده است و این نمونه ای از مراکز سمپاد است» و .

خب راه های دیگری نیز وجود دارد که نخبگان می توانند به خنثی سازی جنگ نرم کمک کنند که به نظر بنده  روش های یادشده در بالا از روش های مؤثر ی هستند که باید بر روی آنها سرمایه گذاری لازم به عمل آید.





موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

لوگوی ما

 کربلایی 110-علی اکبر محمدزاده مازندرانی

تارنمای تخصصی سردارشهیدحمیدرضانوبخت

سفیر هراز

کد متحرک کردن عنوان وب

امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ محفوظ است